Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

V roce 2007 bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo 123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.
Pokud bychom hodnotili osobní automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce 2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.
Nejprodávanější značkou roku 2007 byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.
Český trh v roce 2007 rostl, ale to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.
Ostatní velcí v první třicítce rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi nápis Cee'd.
Devátá Toyota, přestože měla v loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh, naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém trhu.
Pořadí prvních registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV | |||||||||
poř. | značka | OA 2007 | OA 2006 | LUV 2007 | LUV 2006 | OA+LUV 2007 | OA+LUV 2006 | rozdíl mezi- ročně [ks] | rozdíl mezi- ročně [%] |
1. | Škoda | 49094 | 51833 | 15212 | 11835 | 64306 | 63668 | 638 | 1,00% |
2. | Ford | 8474 | 5414 | 6184 | 5575 | 14658 | 10989 | 3669 | 33,39% |
3. | Volkswagen | 7044 | 7116 | 6640 | 6018 | 13684 | 13134 | 550 | 4,19% |
4. | Renault | 7477 | 8156 | 4242 | 3674 | 11719 | 11830 | -111 | -0,94% |
5. | Peugeot | 6532 | 5772 | 3393 | 2681 | 9925 | 8453 | 1472 | 17,41% |
6. | Citroën | 6092 | 5348 | 3831 | 3353 | 9923 | 8701 | 1222 | 14,04% |
7. | Hyundai | 6528 | 6028 | 2036 | 1910 | 8564 | 7938 | 626 | 7,89% |
8. | Kia | 4526 | 2711 | 1680 | 839 | 6206 | 3550 | 2656 | 74,82% |
9. | Toyota | 4997 | 4506 | 1195 | 934 | 6192 | 5440 | 752 | 13,82% |
10. | Fiat | 3434 | 3048 | 2269 | 1299 | 5703 | 4347 | 1356 | 31,19% |
11. | Opel | 4165 | 3238 | 1486 | 1396 | 5651 | 4634 | 1017 | 21,95% |
12. | Mercedes-Benz | 1789 | 1415 | 2808 | 2319 | 4597 | 3734 | 863 | 23,11% |
13. | Suzuki | 3562 | 2364 | 458 | 421 | 4020 | 2785 | 1235 | 44,34% |
14. | Audi | 1621 | 1650 | 1719 | 1154 | 3340 | 2804 | 536 | 19,12% |
15. | Honda | 2581 | 2225 | 628 | 296 | 3209 | 2521 | 688 | 27,29% |
16. | Chevrolet | 2756 | 2334 | 394 | 121 | 3150 | 2455 | 695 | 28,31% |
17. | BMW | 1355 | 1105 | 1323 | 807 | 2678 | 1912 | 766 | 40,06% |
18. | Nissan | 1416 | 1170 | 1091 | 1015 | 2507 | 2185 | 322 | 14,74% |
19. | Seat | 2009 | 2073 | 367 | 366 | 2376 | 2439 | -63 | -2,58% |
20. | Mazda | 1460 | 1386 | 498 | 349 | 1958 | 1735 | 223 | 12,85% |
21. | Dacia | 1658 | 1535 | 254 | 16 | 1912 | 1551 | 361 | 23,28% |
22. | Volvo | 813 | 601 | 827 | 567 | 1640 | 1168 | 472 | 40,41% |
23. | Mitsubishi | 875 | 787 | 628 | 256 | 1503 | 1043 | 460 | 44,10% |
24. | Subaru | 452 | 476 | 492 | 417 | 944 | 893 | 51 | 5,71% |
25. | Land Rover | 138 | 93 | 482 | 362 | 620 | 455 | 165 | 36,26% |
26. | Iveco | 1 | 1 | 617 | 466 | 618 | 467 | 151 | 32,33% |
27. | Alfa Romeo | 246 | 269 | 49 | 23 | 295 | 292 | 3 | 1,03% |
28. | Lexus | 186 | 194 | 77 | 36 | 263 | 230 | 33 | 14,35% |
29. | Jeep | 121 | 70 | 112 | 99 | 233 | 169 | 64 | 37,87% |
30. | Lada | 170 | 127 | 32 | 31 | 202 | 158 | 44 | 27,85% |
31. | Ssangyong | 54 | 62 | 118 | 126 | 172 | 188 | -16 | -8,51% |
32. | Porsche | 89 | 78 | 81 | 39 | 170 | 117 | 53 | 45,30% |
33. | Dodge | 114 | 60 | 40 | 2 | 154 | 62 | 92 | 148,39% |
34. | Renault Trucks | 7 | 23 | 140 | 111 | 147 | 134 | 13 | 9,70% |
35. | Jaguar | 131 | 82 | 5 | 13 | 136 | 95 | 41 | 43,16% |
36. | Chrysler | 90 | 137 | 34 | 21 | 124 | 158 | -34 | -21,52% |
37. | Mitsubishi Fuso | 0 | 0 | 103 | 50 | 103 | 50 | 53 | 106,00% |
38. | Mini | 91 | 68 | 1 | 0 | 92 | 68 | 24 | 35,29% |
39. | Smart | 91 | 112 | 0 | 0 | 91 | 112 | -21 | -18,75% |
40. | Saab | 55 | 41 | 27 | 12 | 82 | 53 | 29 | 54,72% |
41. | Santana | 10 | 8 | 36 | 63 | 46 | 71 | -25 | -35,21% |
42. | Ferrari | 23 | 16 | 0 | 0 | 23 | 16 | 7 | 43,75% |
43. | Lancia | 21 | 6 | 0 | 0 | 21 | 6 | 15 | 250,00% |
44. | Maserati | 18 | 10 | 0 | 0 | 18 | 10 | 8 | 80,00% |
45. | Kaipan | 7 | 8 | 0 | 0 | 7 | 8 | -1 | -12,50% |
46. | Rover | 7 | 8 | 0 | 0 | 7 | 8 | -1 | -12,50% |
- | Jiné značky | 162 | 223 | 429 | 419 | 591 | 642 | -51 | -7,94% |
- | Celkem | 132542 | 123987 | 62038 | 49491 | 194580 | 173478 | 21102 | 12,16% |
Absolutní čísla jsou zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly. Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.
Postavení Škody Auto na domácím trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými užitkovými automobily na českém území.
Kdyby tržní síle Škody chtěli konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.
Mnohem vyrovnanější je situace na trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1. Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.
Když se vrátíme do pořadí žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20. místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do 46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.
Tržní podíl dle značek za rok 2007, OA + LUV | ||||||||
poř. | značka | OA 2007 | OA 2006 | LUV 2007 | LUV 2006 | OA+LUV 2007 | OA+LUV 2006 | rozdíl meziročně [%] |
1. | Škoda | 37,04% | 41,81% | 24,52% | 23,91% | 33,05% | 36,70% | -3,65% |
2. | Ford | 6,39% | 4,37% | 9,97% | 11,26% | 7,53% | 6,33% | 1,20% |
3. | Volkswagen | 5,31% | 5,74% | 10,70% | 12,16% | 7,03% | 7,57% | -0,54% |
4. | Renault | 5,64% | 6,58% | 6,84% | 7,42% | 6,02% | 6,82% | -0,80% |
5. | Peugeot | 4,93% | 4,66% | 5,47% | 5,42% | 5,10% | 4,87% | 0,23% |
6. | Citroën | 4,60% | 4,31% | 6,18% | 6,77% | 5,10% | 5,02% | 0,08% |
7. | Hyundai | 4,93% | 4,86% | 3,28% | 3,86% | 4,40% | 4,58% | -0,17% |
8. | Kia | 3,41% | 2,19% | 2,71% | 1,70% | 3,19% | 2,05% | 1,14% |
9. | Toyota | 3,77% | 3,63% | 1,93% | 1,89% | 3,18% | 3,14% | 0,05% |
10. | Fiat | 2,59% | 2,46% | 3,66% | 2,62% | 2,93% | 2,51% | 0,43% |
11. | Opel | 3,14% | 2,61% | 2,40% | 2,82% | 2,90% | 2,67% | 0,23% |
12. | Mercedes-Benz | 1,35% | 1,14% | 4,53% | 4,69% | 2,36% | 2,15% | 0,21% |
13. | Suzuki | 2,69% | 1,91% | 0,74% | 0,85% | 2,07% | 1,61% | 0,46% |
14. | Audi | 1,22% | 1,33% | 2,77% | 2,33% | 1,72% | 1,62% | 0,10% |
15. | Honda | 1,95% | 1,79% | 1,01% | 0,60% | 1,65% | 1,45% | 0,20% |
16. | Chevrolet | 2,08% | 1,88% | 0,64% | 0,24% | 1,62% | 1,42% | 0,20% |
17. | BMW | 1,02% | 0,89% | 2,13% | 1,63% | 1,38% | 1,10% | 0,27% |
18. | Nissan | 1,07% | 0,94% | 1,76% | 2,05% | 1,29% | 1,26% | 0,03% |
19. | Seat | 1,52% | 1,67% | 0,59% | 0,74% | 1,22% | 1,41% | -0,18% |
20. | Mazda | 1,10% | 1,12% | 0,80% | 0,71% | 1,01% | 1,00% | 0,01% |
21. | Dacia | 1,25% | 1,24% | 0,41% | 0,03% | 0,98% | 0,89% | 0,09% |
22. | Volvo | 0,61% | 0,48% | 1,33% | 1,15% | 0,84% | 0,67% | 0,17% |
23. | Mitsubishi | 0,66% | 0,63% | 1,01% | 0,52% | 0,77% | 0,60% | 0,17% |
24. | Subaru | 0,34% | 0,38% | 0,79% | 0,84% | 0,49% | 0,51% | -0,03% |
25. | Land Rover | 0,10% | 0,08% | 0,78% | 0,73% | 0,32% | 0,26% | 0,06% |
26. | Iveco | 0,00% | 0,00% | 0,99% | 0,94% | 0,32% | 0,27% | 0,05% |
27. | Alfa Romeo | 0,19% | 0,22% | 0,08% | 0,05% | 0,15% | 0,17% | -0,02% |
28. | Lexus | 0,14% | 0,16% | 0,12% | 0,07% | 0,14% | 0,13% | 0,00% |
29. | Jeep | 0,09% | 0,06% | 0,18% | 0,20% | 0,12% | 0,10% | 0,02% |
30. | Lada | 0,13% | 0,10% | 0,05% | 0,06% | 0,10% | 0,09% | 0,01% |
31. | Ssangyong | 0,04% | 0,05% | 0,19% | 0,25% | 0,09% | 0,11% | -0,02% |
32. | Porsche | 0,07% | 0,06% | 0,13% | 0,08% | 0,09% | 0,07% | 0,02% |
33. | Dodge | 0,09% | 0,05% | 0,06% | 0,00% | 0,08% | 0,04% | 0,04% |
34. | Renault Trucks | 0,01% | 0,02% | 0,23% | 0,22% | 0,08% | 0,08% | 0,00% |
35. | Jaguar | 0,10% | 0,07% | 0,01% | 0,03% | 0,07% | 0,05% | 0,02% |
36. | Chrysler | 0,07% | 0,11% | 0,05% | 0,04% | 0,06% | 0,09% | -0,03% |
37. | Mitsubishi Fuso | 0,00% | 0,00% | 0,17% | 0,10% | 0,05% | 0,03% | 0,02% |
38. | Mini | 0,07% | 0,05% | 0,00% | 0,00% | 0,05% | 0,04% | 0,01% |
39. | Smart | 0,07% | 0,09% | 0,00% | 0,00% | 0,05% | 0,06% | -0,02% |
40. | Saab | 0,04% | 0,03% | 0,04% | 0,02% | 0,04% | 0,03% | 0,01% |
41. | Santana | 0,01% | 0,01% | 0,06% | 0,13% | 0,02% | 0,04% | -0,02% |
42. | Ferrari | 0,02% | 0,01% | 0,00% | 0,00% | 0,01% | 0,01% | 0,00% |
43. | Lancia | 0,02% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,01% | 0,00% | 0,01% |
44. | Maserati | 0,01% | 0,01% | 0,00% | 0,00% | 0,01% | 0,01% | 0,00% |
45. | Kaipan | 0,01% | 0,01% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
46. | Rover | 0,01% | 0,01% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
- | Jiné značky | 0,12% | 0,18% | 0,69% | 0,85% | 0,30% | 0,37% | -0,07% |
- | Celkem | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | - |