Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh SUV v lednu 2010: Mazda CX-7 se vrátila. Díky turbodieselu

Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7
Mazda CX-7
30 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Na dvojité prvenství BMW v největší kategorii vozů do těžšího i lehčího terénu si již český trh zvykl. Yetiho z první pozice mezi menšími SUV asi také nikdo nesesadí. Ale zajímavé věci se dějí na dalších místech v pořadí.

Mazda CX-7 se vrací mezi nejlepší malá a střední SUV

Třída malých terénních vozů (nebo chcete-li SUV, ortodoxních offroadů je mezi nimi pomálu) prodělala v loňském roce doslova revoluci. Registrace oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o 20,8 %, z 846 na 1.022 kusů. Zatímco tehdy ještě dominovala Honda CR-V před Volvem XC60 a Nissanem X-Trail, letos na prvních třech příčkách najdeme úplně jiné modely.

Lednové prvenství Škody Yeti však již není žádným překvapením, získala jej za 248 exemplářů. Druhé místo patří Nissanu Qashqai se 115 kusy, třetí je Volkswagen Tiguan (71). Spodním příčkám Top 5 dominují japonské automobily: Honda CR-V a Mazda CX-7, která se po loňských nezdarech šplhá zpět nahoru, pochopitelně za tento skok může nabídka přeplňovaného vznětového agregátu. Za povšimnutí stojí také výsledek nejmenšího SUV z Mnichova: X1 se dostala již do první desítky, s 35 novými registracemi jí patří devátá příčka.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Škoda YETI24824824,3%24,3%
2.Nissan QASHQAI11511511,3%11,3%
3.Volkswagen TIGUAN71716,9%6,9%
4.Honda CR-V58585,7%5,7%
5.Mazda CX-755555,4%5,4%
6.Audi Q554545,3%5,3%
7.Volvo XC6045454,4%4,4%
8.Suzuki GRAND VITARA40403,9%3,9%
9.BMW X135353,4%3,4%
9.Ford KUGA35353,4%3,4%
11.Toyota RAV434343,3%3,3%
12.Kia SORENTO29292,8%2,8%
12.Subaru FORESTER29292,8%2,8%
14.Kia SPORTAGE24242,3%2,3%
14.Mitsubishi OUTLANDER24242,3%2,3%
16.Mercedes-Benz GLK18181,8%1,8%
17.Chevrolet CAPTIVA16161,6%1,6%
18.Hyundai SANTAFE13131,3%1,3%
18.Lada NIVA13131,3%1,3%
18.Peugeot 400713131,3%1,3%
21.Hyundai TUCSON12121,2%1,2%
21.Nissan X-TRAIL12121,2%1,2%
21.Renault KOLEOS12121,2%1,2%
24.BMW X3550,5%0,5%
24.Citroën C CROSSER550,5%0,5%
-Ostatní modely770,7%0,7%
-CELKEM10221022100,0%100,0%

V meziročním srovnání pochopitelně zatím vynecháme Yetiho, nemůžeme ale pominout poměrně zajímavou věc. Dva modely z nejlepší pětky si polepšily poměrně razantně, jsou jimi Nissan Qashqai a již zmíněná CX-7. Nissan má o 505,3 % (!) více než loni (prodalo se jen 19 kusů) a Mazda o 205,6 % (+37 z 18). Před rokem bychom je našli v úplně opačné statistice – mezi propadáky! Mírně stouply počty u Tiguanu (+2 automobily, o 2,9 % více), zatímco Honda CR-V se takovým výsledkem pochlubit nemůže, ta si naopak pohoršila, a to o 37 kusů (loni 95, pokles -38,9 %).

Největší meziroční propad zaznamenalo Suzuki Jimny s poklesem o 87,5 % (z 8 na 1 vozů), z automobilů, které se v lednu 2009 prodávaly ve větších počtech, se zmiňme v této souvislosti ještě o Nissanu X-Trail (loni 80, letos pokles o 85 % na pouhých dvanáct aut).

U Škody Yeti činily vznětové motory v lednu 66,9 % registrací (166 aut), Nissan Qashqai měl tento podíl daleko nižší, 34,8 % (40 vozů). VW Tiguan dosáhl naopak 80,3 % (57), ale u něj se pohybuje i výše. Honda CR-V má jen o něco více než Nissan: 41,4 % a 24 aut, podíl turbodieselových Mazd CX-7 je z Top 5 nejvyšší: 94,5 % a 52 kusů.

Mezi velkými druhé Volvo XC90 spolu s BMW X6

Trh největších SUV a offroadů se meziročně propadl o 22,1 %, z 349 na 272 kusů. Pro úplnost dodejme, že předloni našlo své majitele celkem 381 aut. Údaje jsou plně srovnatelné, neboť do obsahu ani jedné z kategorií jsme vůbec nezasáhli. Žádné modely nebyly ani přesunuty, ani doplněny, jako tomu bylo jinde.

Ve třídě velkých zvítězila tradičně mnichovská automobilka BMW, její dvě želízka v ohni, X5 a X6, se opět seřadila za sebou. Pro první se rozhodlo celkem 40 zákazníků, sportovnější sourozenec má na kontě o pět registrací méně, o místo se však musí dělit s Volvem XC90. Na nepopulárním čtvrtém najdeme Audi Q7 s 29 vozy, v loňském roce většinou bronzový Hyundai ix55 je tentokrát až pátý s 24 kusy. Zajímavě dopadl interní souboj Mercedesu: GL bylo o jednu registraci úspěšnější než třída M (15 : 14).

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.BMW X5404014,7%14,7%
2.BMW X6353512,9%12,9%
2.Volvo XC90353512,9%12,9%
4.Audi Q726269,6%9,6%
5.Hyundai ix5524248,8%8,8%
6.Mercedes-Benz GL15155,5%5,5%
6.Toyota LAND CRUISER15155,5%5,5%
6.Volkswagen TOUAREG15155,5%5,5%
9.Mercedes-Benz ML14145,1%5,1%
10.Jeep WRANGLER11114,0%4,0%
11.Mazda CX-910103,7%3,7%
12.Lexus RX882,9%2,9%
13.Nissan PATHFINDER662,2%2,2%
13.Porsche CAYENNE662,2%2,2%
15.Mitsubishi PAJERO331,1%1,1%
16.Jeep GRAND CHEROKEE220,7%0,7%
16.Ssangyong REXTON220,7%0,7%
16.Subaru TRIBECA220,7%0,7%
19.Infiniti FX110,4%0,4%
19.Iveco MASSIF110,4%0,4%
19.Shuanghuan CEO110,4%0,4%
-CELKEM272272100,0%100,0%

V meziročním srovnání si X 5 si pohoršila o 16,7 % (loni 48 aut), registrace X 6 spadly dokonce o 37,5 % (z 56, před rokem byla úspěšnější než X 5). Volvo XC90 si polepšilo o 16,7 %, v celkovém počtu o 5 aut. Pokles o 13 vozů, tedy o přesnou třetinu zaznamenalo Audi Q7. Hyundai ix55 získal poměrně značných 166,7 %, u něj toto číslo představuje +15 aut z pouhých devíti.

Největšímu SUV jihokorejské automobilky bychom tak mohli přiřknout titul Skokan roku, nebýt ovšem Jeepu Wrangler. Ten si totiž polepšil z 3 na 11 registrací (+266,7 %). Počty kusů velkých terénních vozů přece jen nedosahují takové výše jako malých, takže údaj považujme za relevantní. Opačného borce najdeme v Nissanu Pathfinder, který si pohoršil o 82,4 % (z 28 na 6).

Podíly turbodieselů byly v lednu následující: u BMW X 5 97,5 % (1 vůz měl zážehový motor), BMW X 6 77,1 % (benzinový agregát poháněl osm aut), Volvo XC90 má 97,1 %, také jeden jeho nový majitel nelije do nádrže motorovou naftu. Stejně je tomu rovněž u Audi Q7, podíl je ale menší: 96,2 %. U Hyundaie ix55 vévodí zcela stoprocentně turbodiesely, ale jiný druh pohonných jednotek ani není v nabídce.

Trh terenních pickupů je o polovinu menší

V této poměrně specifické kategorii došlo k poklesu celkových registrací o 26 kusů, tedy o takřka polovinu (-41,9 %). Oproti loňským celkovým výsledkům zatím nezůstal kámen na kameni.

Této třídě totiž vládl v lednu Nissan s modelem NP300, civilnější Navara se umístila hned za ním. První jmenovaný model obsadil v první místo s 21 kusy, Navara ovšem měla na kontě jen 8 vozů. Třetí příčka patří Toyotě Hilux s 5 kusy, dvojčata Ford Ranger a Mazda BT obsadila shodně čtvrtou příčku s pouhým jedním novým exemplářem. V žebříčku bychom zatím marně hledali nejen Ssangyong Actyon Sports, ale překvapivě i Mitsubishi L 200.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v lednu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Nissan NP300 PICKUP212158,3%58,3%
2.Nissan NAVARA8822,2%22,2%
3.Toyota HILUX5513,9%13,9%
4.Ford RANGER112,8%2,8%
4.Mazda BT112,8%2,8%
-CELKEM3636100,0%100,0%

Vedoucí NP300 jako jediný ze všech oproti loňsku získal, a to +40 %, tehdy jich bylo zaregistrováno 15. Nissan NP300 ztratil 12 vozů (-60 %), Toyota Hilux 6 (-54,5 %) a Ford Ranger 3, u něj to ale znamená tříčtvrtinový pád. Mazda BT má o jeden vůz méně (-50 %)

Na český trh se nedávno vrátila po letech značka Isuzu. Kromě malých nákladních vozů nad 3,5 tuny nabízí i terénní pick-up D-Max, který s největší pravděpodobností tuto nepočetnou kategorii brzy rozšíří.

Vstoupit do diskuze (33)