Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2009: Mezi velkými SUV je nejžádanější BMW X6, menším dominuje nadále Honda CR-V

BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
49 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (68)
V březnu 2009 obhájily prvenství BMW X6 a Honda CR-V, mezi terénními pickupy zvítězil zástupce Mitsubishi. Dobrou pozici má i exotické Hyundai ix55.

Mercedes ML druhý a Hyundai ix55 třetí mezi velkými

Ve třídě velkých terénních vozů a SUV se na prvním místě nic nezměnilo – i tentokrát patří BMW X6. V březnu se pro něj tentokrát rozhodlo 32 zákazníků. Na druhém a třetím místě došlo ovšem k překvapení. Stříbrnou příčku totiž obsadil Mercedes-Benz ML s 19 kusy, na třetím místě najdeme Hyundai ix55 se 17 vozy.

Celý trh v březnu meziročně klesl o 37,5 % - z 269 na 168 kusů.

Letos věčně druhá bavorská X5 spadla až na čtvrtou příčku se 16 kusy, o kterou se navíc dělí s Volkswagenem Touareg. Na šestém místě je Volvo XC60 s 12 registracemi. Sedmá Toyota Land Cruiser skončila v březnu na 11 kusech. Osmé místo patří Audi Q7 s 10 vozy, devátý je Nissan Pathfinder s devíti registracemi a Top 10 uzavírá překvapivě Ssangyong Kyron s pěti kusy.

Mercedes třídy ML si v meziročním srovnání pohoršil o 29,6 % (loni 27 aut). Registrace BMW X5 klesly o 78,7 % (ze 75), VW Touareg spadl o 30,4 %, v celkovém počtu o 7 aut, loni v březnu jich bylo 23. Pokles o deset vozů, tedy o 45,5 % zaznamenalo Volvo XC90, Toyota Land Cruiser ztratila 11 aut a 50 %. Audi Q7 si pohoršilo o 75 % (loni v březnu 40 vozů). Nissan Pathfinder ztratil 2 kusy (- 18,2 %) , registrace Ssangyongu Kyron se u jako jediného vozu z první desítky zvýšily, a to o 66,7 % (ze 3 na 5). Největším propadákem byla v březnu již zmíněná X5, skokanem je Kyron.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20091-3/20093/20091-3/2009
1.BMW X63212619,0%17,0%
2.Mercedes-Benz ML196211,3%8,4%
3.Hyundai ix55175010,1%6,7%
4.BMW X516979,5%13,1%
4.Volkswagen TOUAREG16569,5%7,5%
6.Volvo XC9012517,1%6,9%
7.Toyota LAND CRUISER11386,5%5,1%
8.Audi Q710656,0%8,8%
9.Nissan PATHFINDER9685,4%9,2%
10.Ssangyong KYRON583,0%1,1%
11.Lexus RX4182,4%2,4%
12.Land Rover DISCOVERY3141,8%1,9%
12.Mitsubishi PAJERO3201,8%2,7%
14.Mercedes-Benz GL2181,2%2,4%
14.Porsche CAYENNE281,2%1,1%
14.Subaru TRIBECA261,2%0,8%
17.Iveco MASSIF110,6%0,1%
17.Jeep GRAND CHEROKEE150,6%0,7%
17.Jeep WRANGLER140,6%0,5%
17.Nissan MURANO180,6%1,1%
17.Ssangyong REXTON140,6%0,5%
-Ostatní modely0150,0%2,0%
-CELKEM168742100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede X6 se 126 kusy před X5 s 97, třetí je Pathfinder, který má na kontě 68 kusů. Následuje Audi Q7 s 65 vozy a první pětku uzavírá Mercedes ML se 62 kusy. Obě BMW tedy odskočila, ale za nimi je situace po prvním čtvrtletí velmi vyrovnaná. Jediným, kdo si z celkové Top 5 polepšil, je opět Nissan Pathfinder – o 78,9 %. Registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 55,9 % (z 220 o 123 kusů), Q7 si pohoršila o 40 aut (ze 105), tedy o 38,1 %, pokles vykazuje také Mercedes ML, a to o 25,3 % (- 21 vozů).

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním třem měsícům roku 2008 snížil o 17,6 % - z 900 na 742 kusů.

Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v březnu tři vozy z první pětky – Mercedes ML, Hyundai ix55 a Volkswagen Touareg. Vozy se zážehovými agregáty tak prodala pouze bavorská automobilka – u X6 činil podíl dieselů tři čtvrtiny (24 z 32 kusů), u X 5 pak 93,8 %, jeden vůz spaloval benzin.

Mezi užitkovými automobily patří v celkových počtech prvenství opět BMW X6 (21 kusů, podíl 65,6 %) před Mercedesem ML (13 vozů, podíl 68,4 %) a BMW X5 (11 kusů, podíl na celkových registracích 68,8 %). Následují VW Touareg (10, 62,5 %) a Toyota Land Cruiser (8, 72,7 %). Stoprocentního podílu N1 dosáhl v březnu Land Rover Discovery (3 vozy), od začátku roku se ještě neprodal žádný Discovery v osobní verzi. Dalšími modely, které byly registrovány jen jako užitkové, byly Mercedes-Benz GL (2), Subaru Tribeca (2) a Jeep Wrangler (1).

Nissan Qashqai stříbrný mezi malými, Kia Sportage pátá

Třída malých terénních vozů má již delší dobu jediného vládce - Hondu CR-V, kterou si tentokrát koupilo celkem 71 zákazníků. Patřilo by jí pochopitelně opět i celkové prvenství mezi všemi auty do lehčího, či těžšího terénu.

Registrace v této třídě oproti loňsku mírně klesly, a to o 3 %, z 631 na 612 aut.

Druhé místo obsadil tentokrát Nissan Qashqai s 58 kusy, třetí je VW Tiguan se 45 vozy. Na čtvrté příčce najdeme Mitsubishi Outlander (38), pátá je Kia Sportage spolu se Suzuki Grand Vitara a Volvem XC60, všechny tři vozy mají 35 registrací. Osmé je Audi Q5 (34), devátá je Kia Sorento (33) a nejlepší desítku uzavírá s 32 registracemi Toyota RAV4.

Hond CR-V se prodalo letos v březnu o 2 méně než loni, pokles registrací japonského SUV tedy činí 2,7 %. Nissan Qashqai si polepšil o 20,8 %, v březnu 2008 bylo nově zaregistrováno 48 vozů. Prodej Tiguanu se před rokem rozběhl naplno, letos zaznamenal stejný výsledek jako loni. Outlander od Mitsubishi ztratil 2 auta (- 5 %). Kia Sportage zaznamenala i přes úspěch v měsíčním žebříčku meziroční pokles o 34 %, respektive 18 kusů. Suzuki Grand Vitara si polepšilo o 6,1 % (loni 33, letos o 2 registrace více). Kia Sorento je na tom o 12 vozů, tedy 57,1 % lépe. Toyota RAV4 má naopak záporné znaménko, její registrace se propadly o 20 % (ze 40 kusů). U Volva XC60 a Audi Q5 meziroční srovnání zatím chybí. Zatímco v lednu a únoru byl Nissan X-Trail díky akčním cenám skladových vozů úspěšný, v březnu zaznamenal největší meziroční propad, a to o 94,1 % (ze 17 na jeden jediný). Skokanem je naopak suverénně nejstarší terénní automobil nabízený na našem trhu – ruská klasika Lada Niva. Ta si totiž polepšila ze 4 na 9 kusů, tedy o 125 %.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20091-3/20093/20091-3/2009
1.Honda CR-V7123811,6%11,0%
2.Nissan QASHQAI581049,5%4,8%
3.Volkswagen TIGUAN451687,4%7,7%
4.Mitsubishi OUTLANDER381166,2%5,3%
5.Kia SPORTAGE351035,7%4,7%
5.Suzuki GRAND VITARA35805,7%3,7%
5.Volvo XC60351805,7%8,3%
8.Audi Q5341295,6%5,9%
9.Kia SORENTO331045,4%4,8%
10.Toyota RAV4321075,2%4,9%
11.Hyundai SANTAFE31965,1%4,4%
12.Ford KUGA26834,2%3,8%
12.Subaru FORESTER261124,2%5,2%
14.Renault KOLEOS23653,8%3,0%
15.Hyundai TUCSON17592,8%2,7%
16.Mercedes-Benz GLK15432,5%2,0%
17.BMW X39321,5%1,5%
17.Chevrolet CAPTIVA9671,5%3,1%
17.Lada NIVA9231,5%1,1%
20.Citroën C CROSSER7201,1%0,9%
20.Suzuki JIMNY7211,1%1,0%
22.Mazda CX-75340,8%1,6%
22.Peugeot 40075220,8%1,0%
24.Opel ANTARA3140,5%0,6%
25.Jeep CHEROKEE270,3%0,3%
26.Dodge JOURNEY150,2%0,2%
26.Nissan X-TRAIL11270,2%5,9%
-Ostatní modely0110,0%0,5%
-CELKEM6122170100,0%100,0%

Statistice za první čtvrtletí opět vévodí Honda CR-V s 238 kusy před Volvem XC60 (180), Volkswagenem Tiguan (168), čtvrté je Audi Q5 (129) a první pětku uzavírá Nissan X-Trail se 127 kusy. Ten má ale několik zdatných pronásledovatelů v čele s Mitsubishi Outlander a Subaru Forester, stokusovou hranici překonalo již 11 modelů. Vedoucí Honda se zlepšila oproti loňsku o 12,8 %, VW Tiguan o 90,9 % a Nissan X-Trail o 98,4 %. Ostatní dva členové nejlepší pětky zatím nemají porovnatelné výsledky. Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně snížil o pouhá 2 %, z 2.215 na 2.170 vozů.

U Hondy CR-V činily vznětové motory v březnu 43,7 % registrací (31 aut), Nissan Qashqai dosáhl velmi podobného výsledku, a to 43,1 % (25 vozů), Tiguan měl naopak 80 % (36), Outlander 84,2 % (32), Sportage se blížila svými 45,7 % (16 kusů) Hondě a Nissanu. Nejnižší podíl měla z první pětky (či spíše sedmičky) Grand Vitara - jen 22,9 % (8 z 35 vozů spalovalo naftu). Volvo XC60 mělo naopak tento podíl nejvyšší (31 z 35 kusů, tedy 88,6 %).

Podíly užitkových verzí N1 jsou mezi nejlepšími sedmi z březnového žebříčku následující: u Hondy CR-V 32,4 % (23 vozů), u Qashqaie jen 12,1 % (7), Tiguan má 24,4 % (11), Mitsubishi Outlander 34,2 % (13), Kia Sportage 25,7 % (9), Suzuki Grand Vitara 14,3 % (5) a poslední Volvo XC60 pak 37,1 % (13 kusů). V procentní statistice patří prvenství Nissanu X-Trail, jediný březnový kus měl zároveň přepážku.

Mezi terénními pickupy nejlepší Mitsubishi L200

Mezi terénními náklaďáky patří pomyslná zlatá medaile za březen Mitsubishi L200 s 16 registracemi, Nissan NP300 skončil druhý s 12 kusy, jeho luxusnější sourozenec Navara byl až třetí s 9 vozy. Stejného výsledku dosáhla i Toyota Hilux. Na pátém místě najdeme jihokorejský Ssangyong Actyon Sports se 6 kusy, dvojčata Mazda BT a Ford Ranger obsadila šestou a sedmou příčku se dvěma, respektive jedním vozem.

Mitsubishi L200 získalo oproti loňsku 33,3 %, tedy celou jednu třetinu, před rokem jich bylo zaregistrováno 12. Nissan Navara ztratil 12 vozů (- 57,1 %), registrace Ssangyongu Actyon Sports narostly o 4 auta, u něj to ovšem znamená zvýšení o 200 %. Mazda BT má o jeden vůz více (+ 100 %), Ford Ranger naopak o 9 méně (- 90 %). V této třídě došlo díky novým modelům, které se začaly prodávat až v průběhu loňského roku (Nissan NP300 a Toyota Hilux) k navýšení celkových registrací o devět kusů, tedy o 19,6 % (ze 46 na 55).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v březnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20091-3/20093/20091-3/2009
1.Mitsubishi L 200163529,1%21,5%
2.Nissan NP300 PICKUP123921,8%23,9%
3.Nissan NAVARA94416,4%27,0%
3.Toyota HILUX92516,4%15,3%
5.Ssangyong ACTYON SPORTS6610,9%3,7%
6.Mazda BT253,6%3,1%
7.Ford RANGER191,8%5,5%
-CELKEM55163100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Navara se 44 kusy před NP300 s 39, následují Mitsubishi L200 s 35 a Toyota Hilux s 25 vozy. Ostatní mají na kontě daleko méně – Ford Ranger 9, Ssangyong Actyon Sports 6 a Mazda BT 5 kusů. V meziročním srovnání si vedoucí Navara pohoršila o 26,7 % (- 16 vozů), L 200 o 7,9 % (- 3) a Ranger o 75 % (- 27). Mazda BT má na svém kontě stejný počet registrací jako loni (5), Ssangyong Actyon Sports se pak zlepšil o polovinu (+ 2). Situaci v tomto segmentů zachraňují zejména zmínění dva nováčci, za první tři měsíce letošního roku tak bylo zaregistrováno již o dvě desítky terénních pickupů více (nárůst o 14 %).

Přehled podílů vznětových motorizací a užitkových verzí se této kategorie samozřejmě netýká, všichni terénní pracanti jsou poháněni výhradně diesely a spadají mezi en-jedničky.

Vstoupit do diskuze (68)