Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
18
Fotogalerie

Český trh v březnu 2011: Nejprodávanější malé vozy - labutí píseň Fusionu

Fusion se vrátil na první místo mezi importovanými malými vozy a pokořil tak všechny soupeře kromě Fabie.

Trh ve srovnání s třetím měsícem loňského roku klesl o 692 jednotek (-12,9 %). Zatímco loni našlo nové majitele 5.385 nových aut, letos jich bylo 4.693.

Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo 1.506. Druhé místo v malých vozech patří již v titulku zmíněnému Fusionu se 490 kusy. Další patnáctitisícová akční sleva zřejmě zafungovala, notně historická krabice od Fordu nyní stojí 224.900 Kč. Vzhledem k tolikrát propíraným užitným vlastnostem i slušné výbavě na ni zákazníci slyší, byť auto je designově strohé a hranaté.

Následují jihokorejský Hyundai i20 (455) a letos velice oblíbený Renault Thalia. Jeho ceník stále začíná na supernízké částce 159.900 Kč, byť byl v nedávné minulosti ještě níže. Těch se v březnu prodalo 418. Aktuální Top 5 uzavírá Volkswagen Polo, který již hodně ztratil, má celkem 250 registrací.

Meziroční porovnání s březnem 2010 nevypadá u Fabie dvakrát optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 14,2 %, zákazníci si koupili o čtvrt stovky nejmenších škodovek méně. Loňských 1.756 bylo ovšem vzhledem k současné situaci vysoké číslo. Druhý Fusion zaznamenal mírný pokles (-8,1 %). Před rokem našlo své zájemce 533 aut, letos o 43 méně.

Na třetím místě najdeme doslova obří postup: registrace Hyundaie i20 jsou vyšší o 285 (ze 170, tedy +167,6 %). Následují již samá optimistická čísla: postup v podání Thalie (+64,6 %, respektive +164 vozů). Volkswagen Polo si připsal rovněž kladnou hodnotu, byť jen mírnou. Získal 12 kusů (+5 %, z 238 loňských).

Titul Skokan roku putuje opět do Japonska, připisuje si jej Nissan Micra. Nová generace v Indii vyráběného malého Asiata pomohla ke skoku z pouhých osmi na 67 aut (+737,5 %). Češkám se baculatá Micra líbí zřejmě více než předešlá extravagantní, navíc je k dispozici pouze v praktičtější pětidveřové karoserii a stojí od 209 tisíc. Něžnému pohlaví vychází vstříc i nabídka bezestupňové převodovky CVT. Muže si lze za jejím volantem asi představit jen stěží, i když výjimky se jistě najdou.

Kromě Micry a i20 nikdo další trojicferného skoku nedosáhl. Takový Opel Corsa se ovšem za svůj výsledek +88,7 % určitě stydět nemusí. Blesku z Rüsselsheimu se postupná cizelace déčkové Corsy určitě vyplatila, před dvanácti měsíci našlo majitele jen 62 boubelek ze španělské továrny GM, zatímco v uplynulém měsíci 117 (114 osobních a tři užitkové).

Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenala Alfa Romeo MiTo (-83,3 %, z 6 na jediný exemplář). Vzhledem k tomu, že Hyundai Accent se s českým trhem rozloučil, máme jí v Top 25. Nedařilo se tradičně ani Mazdě 2, která ztratila 56 registrací (-77,8 %). Třídveřová verze dala české kotlině sbohem již loni v listopadu. Našinec bohužel neoceňuje ani design, ani jízdní vlastnosti, za které si u Mazdy účtují minimálně takřka 270 tisíc korun. Sebevědomá cenovka je ale určitě oprávněná. S Mazdou sdílí podvozkovou platformu Ford Fiesta, který ztratil 71,5 % (z 624 na pouhých 178 aut, což znamená sešup ze druhé na osmou pozici). Počáteční boom zřejmě odezněl a nepomáhá ani základní cena pod 200 tisíci.

Nárůst trhu za první čtvrtletí letošního roku činí již pouze 0,3 %, přitom ještě v únoru to bylo mnohem optimističtějších +13,4 %. Své zákazníky našlo 10.804 automobilů této třídy místo 10.776. Meziroční rozdíl +28 kusů je tak vskutku zanedbatelný.

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 3.795 exempláři (její podíl klesl na 35,1 %) před Thalií (1.347, 12,5 %). Ta sice v březnu trochu snížila nastavenou laťku, ale se svými dalšími pronásledovateli si stále hraje jako kočka s myší. Třetí příčku uzmul Ford Fusion (843, 7,8 %), na čtvrtou se odporoučel Hyundai i20 (811, 7,5 %). Oba modely si tedy místa prohodily, diference je ovšem minimální. Fusionu se daří, Fiesta průběžnou Top 5 opustila ve prospěch Volkswagenu Polo (510, 4,7 %).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Škoda FABIA1506379532,1%35,1%
2.Ford FUSION49084310,4%7,8%
3.Hyundai i204558119,7%7,5%
4.Renault THALIA41813478,9%12,5%
5.Volkswagen POLO2505105,3%4,7%
6.Seat IBIZA2193694,7%3,4%
7.Peugeot 2072014284,3%4,0%
8.Ford FIESTA1784463,8%4,1%
9.Toyota YARIS1593533,4%3,3%
10.Opel CORSA1172022,5%1,9%
11.Citroën C31052442,2%2,3%
12.Renault CLIO972672,1%2,5%
13.Dacia SANDERO891851,9%1,7%
14.Chevrolet AVEO731481,6%1,4%
15.Nissan MICRA671061,4%1,0%
16.Fiat PUNTO621421,3%1,3%
17.Kia RIO581611,2%1,5%
18.Audi A1471801,0%1,7%
19.Peugeot 20633700,7%0,6%
20.Suzuki SWIFT25650,5%0,6%
21.Mazda 216370,3%0,3%
22.Honda JAZZ12320,3%0,3%
23.Mitsubishi COLT10250,2%0,2%
24.Honda CITY4120,1%0,1%
25.Alfa Romeo MITO140,0%0,0%
25.Citroën DS3150,0%0,0%
-Ostatní modely0170,0%0,2%
-CELKEM469310804100,0%100,0%

Fabia v tomto meziročním srovnání získala, vzestup činí sice už pouhé 2,3 %, ale pořád je to kladná hodnota. Loni se jich prodalo o 85 méně. Thalia i Hyundai i20 mají mnohem více registrací, vzhledem k jejich momentálním výsledkům není ani divu. Turecký Francouz si polepšil o značných 137,6 % (před rokem 567, letos o 780 více). Jihokorejec s rodištěm v indickém Chennai sice vykazuje menší číslo, ale pochopitelně též vysoké: +444 aut, tedy o 121 % více. Přeskočili jsme Ford Fusion, který ztratil oproti loňsku 180 vozů (-17,6 %). Páté Polo je na tom o 22 kusů hůře (-4,1 %). Mimochodem, procentní nárůst Thalie není ze všech nejvyšší, i v této statistice ji drtí Micra (+457,9 %, 106 kusů místo pouhých 19).

Úroda turbodieselů byla v březnu opět velmi slabá. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci se 162 registracemi (podíl na celkových je nízkých 10,8 %). Na druhém místě je Peugeot 207 s 21 auty s motory HDi (10,5 %). Třetí příčku obsadila Dacia Sandero s 13 kusy (14,6 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil.

Malé crossovery

Pořadí malých crossoverů je stále shodné, Juke nahradil na stříbrné příčce Soul již v únoru a vypadá, že se na ní bude držet stabilně. Dominance Suzuki SX4 je až zarážející (v březnu 216 registrací, druhý Juke 38!). Ne všichni zákazníci volí drahé čtyřkolky, na vozy s pohonem obou náprav připadá letos necelých 60 %. Základní verze 4x2 začíná v současnosti těsně pod 270 tisíci Kč.

Jeho dvojče Sedici i nadále paběrkuje, stejně jako Toyota Urban Cruiser. S tou se japonská automobilka zkrátka netrefila, navíc její ceník začíná dost vysokou částkou 404.900 korun, Kupříkladu Sedici je v akci o zhruba 75 tisíc levnější. Není tedy divu, že Suzuki okupuje přes tři čtvrtiny trhu v měsíčním i ročním pořadí a ostatní se na něj dívají z velké dálky. Od ledna si v Maďarsku vyráběný japonský suverén polepšil v porovnání s rokem 2010 o 150 % a táhne i celý minisegment. Ostatní (kromě Juka, který se začal nabízet až na podzim) si hodně pohoršili.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Suzuki SX421649675,5%76,2%
2.Nissan JUKE388013,3%12,3%
3.Kia SOUL23548,0%8,3%
4.Fiat SEDICI8192,8%2,9%
5.Toyota URBAN CRUISER120,3%0,3%
-CELKEM286651100,0%100,0%