Český trh v březnu 2011: Nejprodávanější malé vozy - labutí píseň Fusionu
Trh ve srovnání s třetím měsícem loňského roku klesl o 692 jednotek (-12,9 %). Zatímco loni našlo nové majitele 5.385 nových aut, letos jich bylo 4.693.
Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo 1.506. Druhé místo v malých vozech patří již v titulku zmíněnému Fusionu se 490 kusy. Další patnáctitisícová akční sleva zřejmě zafungovala, notně historická krabice od Fordu nyní stojí 224.900 Kč. Vzhledem k tolikrát propíraným užitným vlastnostem i slušné výbavě na ni zákazníci slyší, byť auto je designově strohé a hranaté.
Následují jihokorejský Hyundai i20 (455) a letos velice oblíbený Renault Thalia. Jeho ceník stále začíná na supernízké částce 159.900 Kč, byť byl v nedávné minulosti ještě níže. Těch se v březnu prodalo 418. Aktuální Top 5 uzavírá Volkswagen Polo, který již hodně ztratil, má celkem 250 registrací.
Meziroční porovnání s březnem 2010 nevypadá u Fabie dvakrát optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 14,2 %, zákazníci si koupili o čtvrt stovky nejmenších škodovek méně. Loňských 1.756 bylo ovšem vzhledem k současné situaci vysoké číslo. Druhý Fusion zaznamenal mírný pokles (-8,1 %). Před rokem našlo své zájemce 533 aut, letos o 43 méně.
Na třetím místě najdeme doslova obří postup: registrace Hyundaie i20 jsou vyšší o 285 (ze 170, tedy +167,6 %). Následují již samá optimistická čísla: postup v podání Thalie (+64,6 %, respektive +164 vozů). Volkswagen Polo si připsal rovněž kladnou hodnotu, byť jen mírnou. Získal 12 kusů (+5 %, z 238 loňských).
Titul Skokan roku putuje opět do Japonska, připisuje si jej Nissan Micra. Nová generace v Indii vyráběného malého Asiata pomohla ke skoku z pouhých osmi na 67 aut (+737,5 %). Češkám se baculatá Micra líbí zřejmě více než předešlá extravagantní, navíc je k dispozici pouze v praktičtější pětidveřové karoserii a stojí od 209 tisíc. Něžnému pohlaví vychází vstříc i nabídka bezestupňové převodovky CVT. Muže si lze za jejím volantem asi představit jen stěží, i když výjimky se jistě najdou.
Kromě Micry a i20 nikdo další trojicferného skoku nedosáhl. Takový Opel Corsa se ovšem za svůj výsledek +88,7 % určitě stydět nemusí. Blesku z Rüsselsheimu se postupná cizelace déčkové Corsy určitě vyplatila, před dvanácti měsíci našlo majitele jen 62 boubelek ze španělské továrny GM, zatímco v uplynulém měsíci 117 (114 osobních a tři užitkové).
Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenala Alfa Romeo MiTo (-83,3 %, z 6 na jediný exemplář). Vzhledem k tomu, že Hyundai Accent se s českým trhem rozloučil, máme jí v Top 25. Nedařilo se tradičně ani Mazdě 2, která ztratila 56 registrací (-77,8 %). Třídveřová verze dala české kotlině sbohem již loni v listopadu. Našinec bohužel neoceňuje ani design, ani jízdní vlastnosti, za které si u Mazdy účtují minimálně takřka 270 tisíc korun. Sebevědomá cenovka je ale určitě oprávněná. S Mazdou sdílí podvozkovou platformu Ford Fiesta, který ztratil 71,5 % (z 624 na pouhých 178 aut, což znamená sešup ze druhé na osmou pozici). Počáteční boom zřejmě odezněl a nepomáhá ani základní cena pod 200 tisíci.
Nárůst trhu za první čtvrtletí letošního roku činí již pouze 0,3 %, přitom ještě v únoru to bylo mnohem optimističtějších +13,4 %. Své zákazníky našlo 10.804 automobilů této třídy místo 10.776. Meziroční rozdíl +28 kusů je tak vskutku zanedbatelný.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 3.795 exempláři (její podíl klesl na 35,1 %) před Thalií (1.347, 12,5 %). Ta sice v březnu trochu snížila nastavenou laťku, ale se svými dalšími pronásledovateli si stále hraje jako kočka s myší. Třetí příčku uzmul Ford Fusion (843, 7,8 %), na čtvrtou se odporoučel Hyundai i20 (811, 7,5 %). Oba modely si tedy místa prohodily, diference je ovšem minimální. Fusionu se daří, Fiesta průběžnou Top 5 opustila ve prospěch Volkswagenu Polo (510, 4,7 %).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v březnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2011 | 1-3/2011 | 3/2011 | 1-3/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1506 | 3795 | 32,1% | 35,1% |
2. | Ford FUSION | 490 | 843 | 10,4% | 7,8% |
3. | Hyundai i20 | 455 | 811 | 9,7% | 7,5% |
4. | Renault THALIA | 418 | 1347 | 8,9% | 12,5% |
5. | Volkswagen POLO | 250 | 510 | 5,3% | 4,7% |
6. | Seat IBIZA | 219 | 369 | 4,7% | 3,4% |
7. | Peugeot 207 | 201 | 428 | 4,3% | 4,0% |
8. | Ford FIESTA | 178 | 446 | 3,8% | 4,1% |
9. | Toyota YARIS | 159 | 353 | 3,4% | 3,3% |
10. | Opel CORSA | 117 | 202 | 2,5% | 1,9% |
11. | Citroën C3 | 105 | 244 | 2,2% | 2,3% |
12. | Renault CLIO | 97 | 267 | 2,1% | 2,5% |
13. | Dacia SANDERO | 89 | 185 | 1,9% | 1,7% |
14. | Chevrolet AVEO | 73 | 148 | 1,6% | 1,4% |
15. | Nissan MICRA | 67 | 106 | 1,4% | 1,0% |
16. | Fiat PUNTO | 62 | 142 | 1,3% | 1,3% |
17. | Kia RIO | 58 | 161 | 1,2% | 1,5% |
18. | Audi A1 | 47 | 180 | 1,0% | 1,7% |
19. | Peugeot 206 | 33 | 70 | 0,7% | 0,6% |
20. | Suzuki SWIFT | 25 | 65 | 0,5% | 0,6% |
21. | Mazda 2 | 16 | 37 | 0,3% | 0,3% |
22. | Honda JAZZ | 12 | 32 | 0,3% | 0,3% |
23. | Mitsubishi COLT | 10 | 25 | 0,2% | 0,2% |
24. | Honda CITY | 4 | 12 | 0,1% | 0,1% |
25. | Alfa Romeo MITO | 1 | 4 | 0,0% | 0,0% |
25. | Citroën DS3 | 1 | 5 | 0,0% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 0 | 17 | 0,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 4693 | 10804 | 100,0% | 100,0% |
Fabia v tomto meziročním srovnání získala, vzestup činí sice už pouhé 2,3 %, ale pořád je to kladná hodnota. Loni se jich prodalo o 85 méně. Thalia i Hyundai i20 mají mnohem více registrací, vzhledem k jejich momentálním výsledkům není ani divu. Turecký Francouz si polepšil o značných 137,6 % (před rokem 567, letos o 780 více). Jihokorejec s rodištěm v indickém Chennai sice vykazuje menší číslo, ale pochopitelně též vysoké: +444 aut, tedy o 121 % více. Přeskočili jsme Ford Fusion, který ztratil oproti loňsku 180 vozů (-17,6 %). Páté Polo je na tom o 22 kusů hůře (-4,1 %). Mimochodem, procentní nárůst Thalie není ze všech nejvyšší, i v této statistice ji drtí Micra (+457,9 %, 106 kusů místo pouhých 19).
Úroda turbodieselů byla v březnu opět velmi slabá. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci se 162 registracemi (podíl na celkových je nízkých 10,8 %). Na druhém místě je Peugeot 207 s 21 auty s motory HDi (10,5 %). Třetí příčku obsadila Dacia Sandero s 13 kusy (14,6 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil.
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů je stále shodné, Juke nahradil na stříbrné příčce Soul již v únoru a vypadá, že se na ní bude držet stabilně. Dominance Suzuki SX4 je až zarážející (v březnu 216 registrací, druhý Juke 38!). Ne všichni zákazníci volí drahé čtyřkolky, na vozy s pohonem obou náprav připadá letos necelých 60 %. Základní verze 4x2 začíná v současnosti těsně pod 270 tisíci Kč.
Jeho dvojče Sedici i nadále paběrkuje, stejně jako Toyota Urban Cruiser. S tou se japonská automobilka zkrátka netrefila, navíc její ceník začíná dost vysokou částkou 404.900 korun, Kupříkladu Sedici je v akci o zhruba 75 tisíc levnější. Není tedy divu, že Suzuki okupuje přes tři čtvrtiny trhu v měsíčním i ročním pořadí a ostatní se na něj dívají z velké dálky. Od ledna si v Maďarsku vyráběný japonský suverén polepšil v porovnání s rokem 2010 o 150 % a táhne i celý minisegment. Ostatní (kromě Juka, který se začal nabízet až na podzim) si hodně pohoršili.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v březnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2011 | 1-3/2011 | 3/2011 | 1-3/2011 |
1. | Suzuki SX4 | 216 | 496 | 75,5% | 76,2% |
2. | Nissan JUKE | 38 | 80 | 13,3% | 12,3% |
3. | Kia SOUL | 23 | 54 | 8,0% | 8,3% |
4. | Fiat SEDICI | 8 | 19 | 2,8% | 2,9% |
5. | Toyota URBAN CRUISER | 1 | 2 | 0,3% | 0,3% |
- | CELKEM | 286 | 651 | 100,0% | 100,0% |