Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
Citigo letos zatím minivozům neohroženě kraluje, a to jak v měsíčním, tak i čtvrtletním pořadí. V březnu překvapilo německo-britské Mini.

Ve třetím měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 574 nových aut. Oproti březnu 2011 je tento výsledek lepší, a to o 51,1 % (+194 jednotek). Loni jich tedy bylo 380. K číslům z roku 2010, kdy se jejich počet dostal až k 650, se ovšem trh nepřiblížil.

Vláda Škody Citigo mezi městskými „přibližovadly“ zůstává zatím neohrožená, v Bratislavě vyráběný nejmenší model mladoboleslavské automobilky zvítězil v měsíčním žebříčku se 113 kusy. Je to ale výrazně méně než v předchozích statistikách, podíl v segmentu dosahuje jen 19,7 %, zatímco dosud překračoval třicítku. Druhá je Kia Picanto, která uplynulý měsíc zakončila na 69 registracích (12 %). Třetí příčku okupuje Fiat Panda, který za jihokorejskou konkurentkou zaostal o šest kusů (63) a jedno procento (11 %).

Na čtvrtém místě je překvapivě Mini. Ač cenově patří spíše o dvě kategorie výše, délkou všech karosářských variant náleží sem. Navíc se vyšplhalo na vysokých 54 exemplářů (9,4 %). Statistky SDA evidují 41 nových Cooperů, 11 Cooperů Cabrio a 2 základní One. Kolik z nich je hatchbacků a kolik kombi Clubman, bohužel nevíme. První pětku uzavírá první mini z Kolína Citroën C1 (53, 9,2 %).

V porovnání s loňským březnem si Picanto dost radikálně polepšilo (+213,6 %), před rokem se prodalo jen 22 kusů. Jednalo se ovšem ještě o první generaci BA. Na titul šplhouna to tentokrát beztak nestačilo. Panda se naopak propadla o rovných 30 %, ztratila 27 registrací. Nejnovější vydání „medvídka“ začíná ve verzi 1,2/51 kW s výbavou Pop těsně pod hranicí 200 tisíc Kč, druhá řada s označením Classic se prodává se shodným motorem od 154.900 Kč. Počty Mini vylétly o divokých 980 %. V březnu 2011 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice pouhých 5 vozů, po dvanácti měsících tedy moderní „knedlík získal 49 kusů. Crossover Countryman zde není započítán. Středočech s dvojitým šípem má také více, i když o pouhých devět aut a 20,5 %.

Skokanem podle maximálního navýšení není tedy ani Picanto, ani Mini, ale Ford Ka (+3.400 %, z jednoho jediného na 35!). Trojciferný skok o 125 % má ještě Fiat 500, ale ten z loňských tragických čísel už jinam než nahoru nemůže. Zmiňme alespoň telegraficky ještě Toyotu Aygo (+85,1 %). Co do plusových počtů je lídrem březnového pořadí Mini, které jsme již vzpomněli výše. Mezi propadáky je „jedničkou“ v Indii vyráběný Japonec Suzuki Alto (-80,8 %, z 26 na pouhých pět). Peugeot 107 ztratil polovinu, konkrétně 16 registrací. Také vypadl z první desítky, zatímco loni šesté Alto uzavírá první patnáctku.

Celý trh za první čtvrtletí stoupl, a to o 761 vozů. Nárůst sice již není trojciferný (ještě v únoru přesahoval 110 %), ale +85 % je i tak velmi působivých. Místo loňských 895 se prodalo 1.656 miniaut (meziročně +761). Tento výsledek překonal i čísla z prvního čtvrtletí 2010, která zdaleka nedosahovala ani 1.400 jednotek.

V celkovém pořadí od ledna vede Citigo se 469 registracemi, jeho podíl ve třídě je momentálně 28,3 %. Magickou stovku překonalo ještě dalších pět modelů, ale přes 200 se zatím nedostal nikdo.

Do čtvrtého místa je ovšem pěkně nabito. Druhé je Picanto (185, 11,2 %), pomyslný bronz okupuje Citroën C1 (183, 11,1 %) a na průběžné čtyřce najdeme jeho dvojče (vlastně spíše trojče) Aygo od Toyoty (180, 10,9 %), Favoritem je ovšem Picanto. Top 5 uzavírá Panda (143, 8,6 %), která se snad již brzy do formy vrátí. Nad stovku má ještě šestý Spark.

Ve srovnání s minulým rokem, respektive jeho první čtvrtinou, si nejmenší Kia polepšila o 172,1 % (+117 registrací), svůj podíl na tom má generační výměna. C1 zaznamenala o něco menších +96,8 %, letos se prodalo o devět desítek aut více. Aygo získalo díky velmi úspěšnému lednu masivních 350 % a 140 vozů k dobru. Pozitivní výsledky dále nepokračují, počty Fiatu Panda totiž spadly o 35,6 %. Rozhodlo se pro něj o 79 domácích zákazníků méně. V obou meziročních srovnáních jsme vynechali vedoucí Citigo, které se objevilo až na podzim 2011.

Největší nárůst po třech měsících roku 2012 má opět Ford Ka. Ten vykazuje +66 registrací, což představuje +1.650 % (loni se prodaly jen čtyři). Na druhém místě je již zmíněné Aygo, které ovšem vévodí kusovým postupům. Imageový „diblík“ z britského Cowley, novodobý Mini, si polepšil o 331,3 %, respektive 53 vozů. Naopak nejhorší je Alto s pádem skoro 70 %. Přes -30 % mají Hyundai i10, Panda, Peugeot 107 a Fiat 500. Nových Pand tedy jezdí po našich silnicích o takřka 80 méně než v lednu, únoru a březnu 2011. Následují Alto (-30) a „stosedmička“ (-28).

Aktuální březnové přírůstky mezi turbodiesely představuje celkem 38 Mini Cooperů D a SD (70,4 % ze všech prodaných). Nikdo jiný si žádný další vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal. V celkovém pořadí vede také Mini (49 kusů, 71 %) před Smartem ForTwo (2 vozy s motory CDI) a Pandou, ta s naftovým agregátem našla nového zákazníka jediná. To i elektrických Peugeotů Ion se na domácích registračních značkách objevilo více, celkem tři.

Třída mini, registrace na českém trhu v březnu 2012
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20121-3/20123/20121-3/2012
1.Škoda CITIGO11346919,7%28,3%
2.Kia PICANTO6918512,0%11,2%
3.Fiat PANDA6314311,0%8,6%
4.MINI54699,4%4,2%
5.Citroën C1531839,2%11,1%
6.Chevrolet SPARK501048,7%6,3%
7.Toyota AYGO391806,8%10,9%
8.Ford KA35706,1%4,2%
9.Renault TWINGO23514,0%3,1%
9.Suzuki SPLASH23724,0%4,3%
11.Peugeot 10716542,8%3,3%
12.Hyundai i1015262,6%1,6%
13.Fiat 5009141,6%0,8%
14.Smart FORTWO7201,2%1,2%
15.Suzuki ALTO5130,9%0,8%
-Ostatní modely030,0%0,2%
-CELKEM5741656100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
10. 4. 2012 21:42
Re: Kam se poděli Kimguláši?
zdroj?
10. 4. 2012 12:31
Re: Kde jezdí citi-něco?
Zrovna i30 potkávám v Plzni a v okolí poměrně dost.
Ovšem jak je to jinde po republice, to moc nevím.
Ovšem nejsou to ty fluidní novoty, ale v drtivé většině případů minulá generace.
10. 4. 2012 08:01
Re: Kde jezdí citi-něco?
Ale jdi ty brepto! Tobe ta korea nejak lezi v zaludku! Jenom pro upresnei, ja koreu sice respektuji ale do garaze mi nesmi! Ani jinek cinskej .... ! ;-)
Avatar - das_autos
9. 4. 2012 17:56
Re: Kde jezdí citi-něco?
To mluvíš o čem jako?O Smolíčkovi nebo o tom jak je i30 ve všem lepší než golf s octavií dohromady.Ty jseš typickej zákazník social emo vozů z koreje.Ten kterej nepozná jablka od hrušek a stačí mu,že to jede.
9. 4. 2012 16:50
Re: Mini
Mini je taky paradni kara! Prodejci delali pres zimu dost promoakci, tak to je asi vysledek! :-)