Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější minivozy
Ve třetím měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 574 nových aut. Oproti březnu 2011 je tento výsledek lepší, a to o 51,1 % (+194 jednotek). Loni jich tedy bylo 380. K číslům z roku 2010, kdy se jejich počet dostal až k 650, se ovšem trh nepřiblížil.
Vláda Škody Citigo mezi městskými „přibližovadly“ zůstává zatím neohrožená, v Bratislavě vyráběný nejmenší model mladoboleslavské automobilky zvítězil v měsíčním žebříčku se 113 kusy. Je to ale výrazně méně než v předchozích statistikách, podíl v segmentu dosahuje jen 19,7 %, zatímco dosud překračoval třicítku. Druhá je Kia Picanto, která uplynulý měsíc zakončila na 69 registracích (12 %). Třetí příčku okupuje Fiat Panda, který za jihokorejskou konkurentkou zaostal o šest kusů (63) a jedno procento (11 %).
Na čtvrtém místě je překvapivě Mini. Ač cenově patří spíše o dvě kategorie výše, délkou všech karosářských variant náleží sem. Navíc se vyšplhalo na vysokých 54 exemplářů (9,4 %). Statistky SDA evidují 41 nových Cooperů, 11 Cooperů Cabrio a 2 základní One. Kolik z nich je hatchbacků a kolik kombi Clubman, bohužel nevíme. První pětku uzavírá první mini z Kolína Citroën C1 (53, 9,2 %).
V porovnání s loňským březnem si Picanto dost radikálně polepšilo (+213,6 %), před rokem se prodalo jen 22 kusů. Jednalo se ovšem ještě o první generaci BA. Na titul šplhouna to tentokrát beztak nestačilo. Panda se naopak propadla o rovných 30 %, ztratila 27 registrací. Nejnovější vydání „medvídka“ začíná ve verzi 1,2/51 kW s výbavou Pop těsně pod hranicí 200 tisíc Kč, druhá řada s označením Classic se prodává se shodným motorem od 154.900 Kč. Počty Mini vylétly o divokých 980 %. V březnu 2011 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice pouhých 5 vozů, po dvanácti měsících tedy moderní „knedlík získal 49 kusů. Crossover Countryman zde není započítán. Středočech s dvojitým šípem má také více, i když o pouhých devět aut a 20,5 %.
Skokanem podle maximálního navýšení není tedy ani Picanto, ani Mini, ale Ford Ka (+3.400 %, z jednoho jediného na 35!). Trojciferný skok o 125 % má ještě Fiat 500, ale ten z loňských tragických čísel už jinam než nahoru nemůže. Zmiňme alespoň telegraficky ještě Toyotu Aygo (+85,1 %). Co do plusových počtů je lídrem březnového pořadí Mini, které jsme již vzpomněli výše. Mezi propadáky je „jedničkou“ v Indii vyráběný Japonec Suzuki Alto (-80,8 %, z 26 na pouhých pět). Peugeot 107 ztratil polovinu, konkrétně 16 registrací. Také vypadl z první desítky, zatímco loni šesté Alto uzavírá první patnáctku.
Celý trh za první čtvrtletí stoupl, a to o 761 vozů. Nárůst sice již není trojciferný (ještě v únoru přesahoval 110 %), ale +85 % je i tak velmi působivých. Místo loňských 895 se prodalo 1.656 miniaut (meziročně +761). Tento výsledek překonal i čísla z prvního čtvrtletí 2010, která zdaleka nedosahovala ani 1.400 jednotek.
V celkovém pořadí od ledna vede Citigo se 469 registracemi, jeho podíl ve třídě je momentálně 28,3 %. Magickou stovku překonalo ještě dalších pět modelů, ale přes 200 se zatím nedostal nikdo.
Do čtvrtého místa je ovšem pěkně nabito. Druhé je Picanto (185, 11,2 %), pomyslný bronz okupuje Citroën C1 (183, 11,1 %) a na průběžné čtyřce najdeme jeho dvojče (vlastně spíše trojče) Aygo od Toyoty (180, 10,9 %), Favoritem je ovšem Picanto. Top 5 uzavírá Panda (143, 8,6 %), která se snad již brzy do formy vrátí. Nad stovku má ještě šestý Spark.
Ve srovnání s minulým rokem, respektive jeho první čtvrtinou, si nejmenší Kia polepšila o 172,1 % (+117 registrací), svůj podíl na tom má generační výměna. C1 zaznamenala o něco menších +96,8 %, letos se prodalo o devět desítek aut více. Aygo získalo díky velmi úspěšnému lednu masivních 350 % a 140 vozů k dobru. Pozitivní výsledky dále nepokračují, počty Fiatu Panda totiž spadly o 35,6 %. Rozhodlo se pro něj o 79 domácích zákazníků méně. V obou meziročních srovnáních jsme vynechali vedoucí Citigo, které se objevilo až na podzim 2011.
Největší nárůst po třech měsících roku 2012 má opět Ford Ka. Ten vykazuje +66 registrací, což představuje +1.650 % (loni se prodaly jen čtyři). Na druhém místě je již zmíněné Aygo, které ovšem vévodí kusovým postupům. Imageový „diblík“ z britského Cowley, novodobý Mini, si polepšil o 331,3 %, respektive 53 vozů. Naopak nejhorší je Alto s pádem skoro 70 %. Přes -30 % mají Hyundai i10, Panda, Peugeot 107 a Fiat 500. Nových Pand tedy jezdí po našich silnicích o takřka 80 méně než v lednu, únoru a březnu 2011. Následují Alto (-30) a „stosedmička“ (-28).
Aktuální březnové přírůstky mezi turbodiesely představuje celkem 38 Mini Cooperů D a SD (70,4 % ze všech prodaných). Nikdo jiný si žádný další vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal. V celkovém pořadí vede také Mini (49 kusů, 71 %) před Smartem ForTwo (2 vozy s motory CDI) a Pandou, ta s naftovým agregátem našla nového zákazníka jediná. To i elektrických Peugeotů Ion se na domácích registračních značkách objevilo více, celkem tři.
Třída mini, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2012 | 1-3/2012 | 3/2012 | 1-3/2012 |
1. | Škoda CITIGO | 113 | 469 | 19,7% | 28,3% |
2. | Kia PICANTO | 69 | 185 | 12,0% | 11,2% |
3. | Fiat PANDA | 63 | 143 | 11,0% | 8,6% |
4. | MINI | 54 | 69 | 9,4% | 4,2% |
5. | Citroën C1 | 53 | 183 | 9,2% | 11,1% |
6. | Chevrolet SPARK | 50 | 104 | 8,7% | 6,3% |
7. | Toyota AYGO | 39 | 180 | 6,8% | 10,9% |
8. | Ford KA | 35 | 70 | 6,1% | 4,2% |
9. | Renault TWINGO | 23 | 51 | 4,0% | 3,1% |
9. | Suzuki SPLASH | 23 | 72 | 4,0% | 4,3% |
11. | Peugeot 107 | 16 | 54 | 2,8% | 3,3% |
12. | Hyundai i10 | 15 | 26 | 2,6% | 1,6% |
13. | Fiat 500 | 9 | 14 | 1,6% | 0,8% |
14. | Smart FORTWO | 7 | 20 | 1,2% | 1,2% |
15. | Suzuki ALTO | 5 | 13 | 0,9% | 0,8% |
- | Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 574 | 1656 | 100,0% | 100,0% |