Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
BMW se čtyřem kruhům ve vyšší střední třídě vzdaluje. Kategorii stále vládnou německé značky, Volvo se svou velkou řadou však zůstává třetí.

Trh v meziročním srovnání znovu poměrně razantně ztratil: 24,6 %. V březnu 2012 bylo nově zaregistrováno 276 vozů vyšší střední třídy, letos 208, tedy o 68 méně.

V nejnovějším měsíčním žebříčku zvítězila mnichovská řada 5, připsala si na konto rovných 90 exemplářů. Náleží jí tak podíl 43,3 %. Audi A6 spolu s variantou Allroad zvolilo jen 48 zákazníků (23,1 %). Kombi do lehkého terénu si přitom vybralo 18 z nich. Třetí příčka náleží Volvům sérií 70 a 80 (22, 10,6 %). Zbytek Top 5 okupuje trojcípá hvězda: čtvrtá je E-Klasse s 12 vozy (5,8 %), jeden jediný na ni ztratila sportovnější CLS (11, 5,3 %).

Vládce z Bavorska v meziměsíčním porovnání s březnem 2012 získal. Zaznamenal zlepšení o sedm jednotek (+8,4 %), před rokem jich tudíž bylo 83. Audi A6 vykazuje úplně jiná čísla: -36,8 %, respektive o 28 vozů méně ze 76. Švédská Volva 70/80 jsou také v minusu, byť jen o 4 kusy a 15,4 %. Mercedes-Benz E si pohoršil o mnohem drsnějších 65,7 % (-23 z 35). Dynamičtější kolega CLS také nezářil, hlásí -3 ze 14 loňských, tedy -21,4 %.

Největší procentní skok si připisuje BMW šestkové řady, konkrétně dvoutřetinový, byť před rokem nebyl do tohoto segmentu ještě zařazen, Gran Coupé se tehdy dosud neprodávalo. Za ním následuje Hyundai Genesis (+50 %), bronzový je Jaguar XF (o třetinu více) a čtvrtá je pátá série BMW, jejíž výkony byly již vzpomenuty. A to je vše. Kusovým postupům dominují oba „bavoráky“ řad 5 a 6. Druhý jmenovaný má společný zisk s XF (+2). Genesis se polepšil o jediné auto.

Procentním pádům vládne Audi A7. Sportbacky, kupé a kabriolety ztratily 68,2 % (-15 z 22). Za ním následují už zmíněné modely z první pětky: třída E a Audi A6. Pořadí v kusových „loserech“ je malinko promíchané. Lídrem je zde „á-šestka“ před E-Klasse a ingolstadským kolegou A7.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku snížil o radikálních 244 vozů (-32,4 %), tedy ze 754 na 510.

Prozatímním vládcem pořadí od ledna 2013 je BMW řady 5. Má na kontě rovných 180 zaregistrovaných exemplářů a podíl 35,3 %. Audi A6 se nachází na druhém místě a na svého úhlavního nepřítele již ztrácí 45 vozů (135, 26,5 %). Bronz okupuje Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (68, 10,6 %). „Éčko“ se musí spíše obávat druhého modelu ze Stuttgartu, než nahánět Švéda (33, 6,5 %). CLS totiž trůní na páté příčce a navíc nedaleko (28, 5,5 %).

Srovnání s letopočtem 2012 je tristní, z nejlepších na tom totiž není lépe vůbec nikdo. Vedoucí řada 5 si pohoršila o 47 vozů (-20,7 %). Audi A6 má o ještě mnohem drsnějších 91 kusů a o 40,3 % méně. Volvo 70/80 vykazuje přece jen příznivějších -17 jednotek, respektive -20 %. Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o drtivých 57,7 %, ale jen o 45 registrací. Ničím se však nemůže chlubit ani CLS (-26,3 %, -10 aut).

Procentní Skokan roku se paradoxně skrývá v Ostatních modelech, je jím totiž Lexus GS Zlepšil se o 800 %, konkrétně z jediného exempláře na devět. V jiných segmentech je to nepodstatný údaj, který přeskakujeme, zde to ale jinak nejde. Infiniti M hlásí +50 %, vyskočilo z dvou na tři registrace. Jaguar XF má +41,7 % a BMW 6 +12,5 %. V největších kusových zlepšeních vede také Lexus (+8), britská kočka hlásí +5 aut, šestkové BMW a Infiniti pak minimální +1.

Propadákům sice s -85,7 % kraluje Renault Latitude, ale vzhledem k tomu, že jej v aktuálním pořadí nenajdeme, pojďme se podívat výše. Nelichotivým vládcem těch zástupců vyšší střední třídy, kteří v tabulce jsou, bylo „korunováno“ Audi A7 (-61,2 %). Údaje v případě Mercedesu E a Audi A6, právě ti totiž kompletují pomyslnou první trojku, byly již vzpomenuty výše. Čtyři kruhy s šestkou na konci si zároveň pohoršily o nejvíce exemplářů ze všech. Zde jim zdárně sekunduje BMW 5 včetně verze GT se splývavou zádí, třetí je „éčkový“ Mercedes a čtvrtý ingolstadtský „sportback“ A7 (-30).

„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo domů 89 klientů (98,9 % ze všech). Nejprodávanější Audi má na kontě za březen 42 turbodieselů. Konkrétně jde o 25 sedanů a Avantů A6, respektive 17 Allroadů s agregáty TDI (tedy 87,5 % z celkového počtu). Naftová Volva našla pro změnu jen 19 nových českých majitelů, jinak podobných 86,4 %. Mercedes-Benz E s motorem CDI má ve svých garážích všech 12 novopečených majitelů, stylovějšího kolegu CLS o dva méně, tedy 10. U něj to však představuje místo „plného počtu“ jen 90,9 %. Hybrid nebo jiný vůz s alternativním pohonem se v březnu neprodal ani jeden.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období3/20131-3/20133/20131-3/2013
1.BMW 59018043,3%35,3%
2.Audi A64813523,1%26,5%
3.Volvo S80/V70/XC70226810,6%13,3%
4.Mercedes-Benz E12335,8%6,5%
5.Mercedes-Benz CLS 11285,3%5,5%
6.Jaguar XF8173,8%3,3%
7.Audi A77193,4%3,7%
8.BMW 6592,4%1,8%
9.Hyundai GENESIS331,4%0,6%
10.Citroën C6120,5%0,4%
10.Infiniti M130,5%0,6%
Ostatní modely-0130,0%2,5%
CELKEM-208510100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Avatar - Hammunasakra
27. 4. 2013 03:57
Re: C6...
Já to mám z "tištěné" verze (informací ;-)
PS: A "smetlo" je (až nečekaně) LEHKO :-)
Avatar - Hammunasakra
27. 4. 2013 03:56
Re: Nejen v ČR...
Nu ano, reálné "schopnosti" vozu a prodej jsou DOST odlišné (nepříliš související) věci - máte PRAVDU ;-)
Avatar - white label
25. 4. 2013 00:34
Re: To jsme to dopracovali
A ten rozdíl + 4 litry při 150 km/h ti snad připadá malý? Při stylu jízdy směrem k "brzda plyn" se nůžky spotřeby samozřejmě roztahují.
Avatar - HitmanPB
24. 4. 2013 23:05
Re: Nejen v ČR...
NE, N-E-Z-M-Ě-N-Í ;-)
24. 4. 2013 22:46
Re: C6...
Dej link :-) těžko >:-[]