Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
První pětka v malých vozech se oproti únoru vůbec nezměnila. Segment pokračuje v hlubokém třicetiprocentním propadu.

Trh v meziročním srovnání se třetím měsícem loňského roku spadl o opravdu drsných 1.627 vozů (-37,4 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.351 nových aut, letos jich bylo jen 2.724.

Vítězných Fabií se prodalo slabých 849 (31,2 % ze všech). Druhé místo okupuje jihokorejský Hyundai i20 s rodištěm v Turecku (358 kusů a výrazných 13,1 %). Následuje modrý ovál se španělským jménem Fiesta (237 8,7 %). Za úspěšným modelem Fordu se umístil Volkswagen Polo, který si připsal celkem 217 registrací a rovných 8 %. Nejlepší pětici uzavírá Seat Ibiza (174, 6,4 %), který je po modernizaci hodně oblíbený.

V meziročním porovnání s březnem 2012 si lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o 30,5 %. Malých škodovek se prodalo o 372 méně. Registrace Hyundaie i20 jsou překvapivě vyšší (!), byť jen minimálně. Zvedly se o tři vozy z 355 (+0,8 %). Třetí Fiesta zaznamenala naopak pokles o 19,9 %. Před rokem našlo své zájemce 296 aut, letos o 59 méně. Následuje o něco optimističtější výsledek v podání Pola: -15,9 %, respektive -41 exemplářů). Ibiza si připsala bohudík kladnou hodnotu, získala 8 kusů (+4,8 %) ze 166 loňských.

V procentních postupech je nejúspěšnější Suzuki Swift, které vystřelilo z 20 na dvojnásobek, má tak logických +100 %. Lancia Y dosáhla stejné hodnoty, ale v jejím případě jde o kusovku. Dále již následují Nissan Micra s +31,6 % a důležitější Dacia Sandero (+30,4 %). Postupů je v aktuální tabulce jen osm. Levná dacia tentokrát dominuje i absolutním číslům s +28 auty před „svištěm“ (+20). Bronzová je v této statistice Toyota Yaris (+15, jinak jen o 13,8 % více).

Přehlídce pádů vládnou dva Francouzi. Kariéra Renaultu Thalia se nejspíše chýlí ke konci a Peugeot 207 se už coby hatchback neprodává. Oba modely se poroučely směrem dolů o stejných 79,1 %, což je velmi zajímavý a unikátní stav. Přes 70 % mají ještě Kia Rio (konkrétně -75,9 %), Chevrolet Aveo (-73 %) a Mazda 2 (-71,4 %). Jasným kusovým loserem je Thalia, která svými -382 jednotkami předstihla i Fabii. A další pořadí? Bronzová nelichotivá příčka náleží Riu od Kie (-129), řady nových Peugeotů 207 prořídly o 117 aut (ze 148). Nabízí se ještě jako kombi SW a kupé kabriolet CC, ten ale letos statistiky dosud žádný nerozšířil.

Pokles trhu za první čtvrtletí roku 2013 činí značných 30,8 %. Své zákazníky našlo 7.199 automobilů této třídy místo 10.404 (meziročně -3.205). Evropská recese se naplno projevila také u nás.

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 2.342 exempláři (její podíl je 32,5 %). Druhý je i nadále Hyundai i20 (884, 12,3 %), třetí pak Ford Fiesta (689, 9,6 %). Deset procent koláče malých vozů představuje v jeho případě minulost, byť nedávnou. I „bramborová medaile“ náleží totožnému modelu jako v měsíčním pořadí, nachází se na ní Volkswagen Polo (654 kusů, 9,1 %). Totéž platí také o pátém místě, které okupuje Ibiza (407, 5,7 %). Thalia totiž klesla na šestku.

Fabia v tomto meziročním srovnání opět ztratila, pokles činí 30,3 %, loni se jich prodalo o 1.017 více. Hyundai i20 si pohoršil o mnohem mírnějších 6,9 % (-66). Procentní nárůst třetí Fiesty je naopak stále pěkných 15 %, druhý nejmenší model značky vykazuje +90 aut. Polo i Ibiza jsou na tom podobně dobře. Volkswagen oproti loňsku získal celkem 65 vozů (+11 %). Ibiza hlásí +15,6 %,, před rokem si jich Češi koupili 352, letos o 55 více.

Ve statistice procentních skokanů všechny drtí nedůležitá Alfa MiTo (+1.700 %). Daleko zajímavější je aktuální stav u Suzuki Swift (+51,9 %, 82 kusů místo 54). Citroën DS3 už má jen +42,9 %. Šplhounům v absolutních počtech vládnou Fiesta, Polo a Ibiza, Swift zde vykazuje +28 jednotek.

Propadák nehledejme ve výprodejích typu Fusionu (-99,7 %), ani Peugeotu 206 (-93,3 %). S trochou nadsázky za něj lze označit „dvěstěsedmičku“, u které najdeme údaj -85,7 %. Místo 538 se pro ni rozhodlo jen 77 domácích klientů, z ceníku dovozce však dosud úplně nezmizela.

Následují Kia Rio (-72,5 %), Chevrolet Aveo (-64,6 %) a odcházející Mitsubishi Colt (-61,5 %). Poloviční úbytek překročily ještě Mazda 2 (-59,1 %), veledůležitá Thalia (-58,6 %) a Honda Jazz (-51,9 %). Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia, dále Renault Thalia (-531) a Peugeot 207 (-461). Po úspěšném startu paběrkuje Kia Rio (-280). Kariéra levného sedanu od Renaultu se chýlí ke svému závěru, o Cliu se totéž rozhodně říci nedá (-155, jinak -49,8 %).

Přírůstků mezi turbodiesely bylo v březnu v tomto segmentu jako obvykle velmi málo. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci se 103 registracemi (podíl na celkových je 12,1 %). Na druhém místě skončil Peugeot 208 s 16 auty s motory HDi (zhruba dvakrát vyšších 24,2 %). Toť vše, desítku naftu spalujících vozů už nikdo další nepřekročil, takže nemá smysl ostatní nějak dlouze rozebírat.

Alternativní paliva a pohony včetně elektřiny ve statistikách třídy malých vozů nechybějí, byť jich pochopitelně mnoho není. Konkrétně jediná Corsa na CNG, sedmnáct (!) Dacií Sandero konzumujících LPG a devět hybridních Yarisů.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v březnu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období3/20131-3/20133/20131-3/2013
1.Škoda FABIA849234231,2%32,5%
2.Hyundai i2035888413,1%12,3%
3.Ford FIESTA2376898,7%9,6%
4.Volkswagen POLO2176548,0%9,1%
5.Seat IBIZA1744076,4%5,7%
6.Toyota YARIS1242524,6%3,5%
7.Dacia SANDERO1201934,4%2,7%
8.Renault THALIA1013753,7%5,2%
9.Opel CORSA911493,3%2,1%
10.Peugeot 208662292,4%3,2%
11.Renault CLIO651562,4%2,2%
12.Fiat PUNTO621822,3%2,5%
13.Citroën C3421681,5%2,3%
14.Kia RIO411061,5%1,5%
15.Suzuki SWIFT40821,5%1,1%
16.Audi A136711,3%1,0%
17.Peugeot 20731771,1%1,1%
18.Nissan MICRA25390,9%0,5%
19.Chevrolet AVEO17510,6%0,7%
20.Honda JAZZ11260,4%0,4%
21.Citroën DS36200,2%0,3%
22.Lancia Y480,1%0,1%
23.Mitsubishi COLT450,1%0,1%
24.Mazda 2290,1%0,1%
25.Lada KALINA120,0%0,0%
Ostatní modely-0230,0%0,3%
CELKEM-27247199100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
Avatar - twistedTSD
16. 4. 2013 18:48
Re: Závěr
Nová generace? Já měl zato, že Thalii, respektive Symbol, nahradil Logan.
16. 4. 2013 18:44
Re: Clio
Proč je tedy Clio v Evropě ve své třídě nejprodávanější. Na tvou odpověď se docela těším.
Avatar - Ronault.
16. 4. 2013 17:12
Re: Clio
Kdybys vzal do ruky stopky a měřák hlučnosti a porovnával v různých jízdních režimech, vyšly by ti jiné výsledky.
1,2 od Hyundaje naopak žádný sprinter není, konkurent 1,2 16V od Renaultu....
Avatar - Ronault.
16. 4. 2013 17:10
Re: Clio
Evidentně jsi v Cliu nejel, já v několika, nikde žádný puch plastů, to není globální model, třeba jako Focus. 1,2 16V, 0,9 TCe, 1,2 TCe, 1,6 TCe, 1,5 dCi 50 a 66 kW, co chceš ještě více?
Avatar - dal
16. 4. 2013 17:08
Re: Clio
To je jasné že mi nebude Renault nic dotovat ale dát 380tis. za 1.pořádný benzín je trochu mimo a tímto se zčásti vysvětlují ty prodeje.
Já tvrdím, že je Clio povedené auto ale když se chci bezpečně předjíždět a trochu se svézt tak jsem cenou někde jinde než konkurence. Co tady nechápeš? Zrychlení 15,2s u základního motoru je fakt síla. Ta 0,9 možná má papírové zrychlení i maximálku lepší jak základ u i20 ale uživatelsky je to mrtvola a ve zkutečnosti na 1,2 prostě nemá a to vůbec nezmiňuji vibrace snad všeho. Jak se dělá tříválec se můžou podívat k Peugeotu nebo k VW, 0,9 od Renaultu je prostě tragédie.
Ten kdo prosadil benzíny 1,2 a 0,9 u Clia by měl dostat od konkurence nějakou odměnu, protože zabil možná nejlepší auto ve své třídě(i když ta 1,2 pro důchodce dává smysl)