Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější malé vozy
Trh v meziročním srovnání se třetím měsícem loňského roku spadl o opravdu drsných 1.627 vozů (-37,4 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.351 nových aut, letos jich bylo jen 2.724.
Vítězných Fabií se prodalo slabých 849 (31,2 % ze všech). Druhé místo okupuje jihokorejský Hyundai i20 s rodištěm v Turecku (358 kusů a výrazných 13,1 %). Následuje modrý ovál se španělským jménem Fiesta (237 8,7 %). Za úspěšným modelem Fordu se umístil Volkswagen Polo, který si připsal celkem 217 registrací a rovných 8 %. Nejlepší pětici uzavírá Seat Ibiza (174, 6,4 %), který je po modernizaci hodně oblíbený.
V meziročním porovnání s březnem 2012 si lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o 30,5 %. Malých škodovek se prodalo o 372 méně. Registrace Hyundaie i20 jsou překvapivě vyšší (!), byť jen minimálně. Zvedly se o tři vozy z 355 (+0,8 %). Třetí Fiesta zaznamenala naopak pokles o 19,9 %. Před rokem našlo své zájemce 296 aut, letos o 59 méně. Následuje o něco optimističtější výsledek v podání Pola: -15,9 %, respektive -41 exemplářů). Ibiza si připsala bohudík kladnou hodnotu, získala 8 kusů (+4,8 %) ze 166 loňských.
V procentních postupech je nejúspěšnější Suzuki Swift, které vystřelilo z 20 na dvojnásobek, má tak logických +100 %. Lancia Y dosáhla stejné hodnoty, ale v jejím případě jde o kusovku. Dále již následují Nissan Micra s +31,6 % a důležitější Dacia Sandero (+30,4 %). Postupů je v aktuální tabulce jen osm. Levná dacia tentokrát dominuje i absolutním číslům s +28 auty před „svištěm“ (+20). Bronzová je v této statistice Toyota Yaris (+15, jinak jen o 13,8 % více).
Přehlídce pádů vládnou dva Francouzi. Kariéra Renaultu Thalia se nejspíše chýlí ke konci a Peugeot 207 se už coby hatchback neprodává. Oba modely se poroučely směrem dolů o stejných 79,1 %, což je velmi zajímavý a unikátní stav. Přes 70 % mají ještě Kia Rio (konkrétně -75,9 %), Chevrolet Aveo (-73 %) a Mazda 2 (-71,4 %). Jasným kusovým loserem je Thalia, která svými -382 jednotkami předstihla i Fabii. A další pořadí? Bronzová nelichotivá příčka náleží Riu od Kie (-129), řady nových Peugeotů 207 prořídly o 117 aut (ze 148). Nabízí se ještě jako kombi SW a kupé kabriolet CC, ten ale letos statistiky dosud žádný nerozšířil.
Pokles trhu za první čtvrtletí roku 2013 činí značných 30,8 %. Své zákazníky našlo 7.199 automobilů této třídy místo 10.404 (meziročně -3.205). Evropská recese se naplno projevila také u nás.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 2.342 exempláři (její podíl je 32,5 %). Druhý je i nadále Hyundai i20 (884, 12,3 %), třetí pak Ford Fiesta (689, 9,6 %). Deset procent koláče malých vozů představuje v jeho případě minulost, byť nedávnou. I „bramborová medaile“ náleží totožnému modelu jako v měsíčním pořadí, nachází se na ní Volkswagen Polo (654 kusů, 9,1 %). Totéž platí také o pátém místě, které okupuje Ibiza (407, 5,7 %). Thalia totiž klesla na šestku.
Fabia v tomto meziročním srovnání opět ztratila, pokles činí 30,3 %, loni se jich prodalo o 1.017 více. Hyundai i20 si pohoršil o mnohem mírnějších 6,9 % (-66). Procentní nárůst třetí Fiesty je naopak stále pěkných 15 %, druhý nejmenší model značky vykazuje +90 aut. Polo i Ibiza jsou na tom podobně dobře. Volkswagen oproti loňsku získal celkem 65 vozů (+11 %). Ibiza hlásí +15,6 %,, před rokem si jich Češi koupili 352, letos o 55 více.
Ve statistice procentních skokanů všechny drtí nedůležitá Alfa MiTo (+1.700 %). Daleko zajímavější je aktuální stav u Suzuki Swift (+51,9 %, 82 kusů místo 54). Citroën DS3 už má jen +42,9 %. Šplhounům v absolutních počtech vládnou Fiesta, Polo a Ibiza, Swift zde vykazuje +28 jednotek.
Propadák nehledejme ve výprodejích typu Fusionu (-99,7 %), ani Peugeotu 206 (-93,3 %). S trochou nadsázky za něj lze označit „dvěstěsedmičku“, u které najdeme údaj -85,7 %. Místo 538 se pro ni rozhodlo jen 77 domácích klientů, z ceníku dovozce však dosud úplně nezmizela.
Následují Kia Rio (-72,5 %), Chevrolet Aveo (-64,6 %) a odcházející Mitsubishi Colt (-61,5 %). Poloviční úbytek překročily ještě Mazda 2 (-59,1 %), veledůležitá Thalia (-58,6 %) a Honda Jazz (-51,9 %). Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia, dále Renault Thalia (-531) a Peugeot 207 (-461). Po úspěšném startu paběrkuje Kia Rio (-280). Kariéra levného sedanu od Renaultu se chýlí ke svému závěru, o Cliu se totéž rozhodně říci nedá (-155, jinak -49,8 %).
Přírůstků mezi turbodiesely bylo v březnu v tomto segmentu jako obvykle velmi málo. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci se 103 registracemi (podíl na celkových je 12,1 %). Na druhém místě skončil Peugeot 208 s 16 auty s motory HDi (zhruba dvakrát vyšších 24,2 %). Toť vše, desítku naftu spalujících vozů už nikdo další nepřekročil, takže nemá smysl ostatní nějak dlouze rozebírat.
Alternativní paliva a pohony včetně elektřiny ve statistikách třídy malých vozů nechybějí, byť jich pochopitelně mnoho není. Konkrétně jediná Corsa na CNG, sedmnáct (!) Dacií Sandero konzumujících LPG a devět hybridních Yarisů.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v březnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2013 | 1-3/2013 | 3/2013 | 1-3/2013 | |
1. | Škoda FABIA | 849 | 2342 | 31,2% | 32,5% |
2. | Hyundai i20 | 358 | 884 | 13,1% | 12,3% |
3. | Ford FIESTA | 237 | 689 | 8,7% | 9,6% |
4. | Volkswagen POLO | 217 | 654 | 8,0% | 9,1% |
5. | Seat IBIZA | 174 | 407 | 6,4% | 5,7% |
6. | Toyota YARIS | 124 | 252 | 4,6% | 3,5% |
7. | Dacia SANDERO | 120 | 193 | 4,4% | 2,7% |
8. | Renault THALIA | 101 | 375 | 3,7% | 5,2% |
9. | Opel CORSA | 91 | 149 | 3,3% | 2,1% |
10. | Peugeot 208 | 66 | 229 | 2,4% | 3,2% |
11. | Renault CLIO | 65 | 156 | 2,4% | 2,2% |
12. | Fiat PUNTO | 62 | 182 | 2,3% | 2,5% |
13. | Citroën C3 | 42 | 168 | 1,5% | 2,3% |
14. | Kia RIO | 41 | 106 | 1,5% | 1,5% |
15. | Suzuki SWIFT | 40 | 82 | 1,5% | 1,1% |
16. | Audi A1 | 36 | 71 | 1,3% | 1,0% |
17. | Peugeot 207 | 31 | 77 | 1,1% | 1,1% |
18. | Nissan MICRA | 25 | 39 | 0,9% | 0,5% |
19. | Chevrolet AVEO | 17 | 51 | 0,6% | 0,7% |
20. | Honda JAZZ | 11 | 26 | 0,4% | 0,4% |
21. | Citroën DS3 | 6 | 20 | 0,2% | 0,3% |
22. | Lancia Y | 4 | 8 | 0,1% | 0,1% |
23. | Mitsubishi COLT | 4 | 5 | 0,1% | 0,1% |
24. | Mazda 2 | 2 | 9 | 0,1% | 0,1% |
25. | Lada KALINA | 1 | 2 | 0,0% | 0,0% |
Ostatní modely | - | 0 | 23 | 0,0% | 0,3% |
CELKEM | - | 2724 | 7199 | 100,0% | 100,0% |