Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (92)
Minivozy si v březnu meziročně překvapivě polepšily, za první čtvrtletí jsou ale stále ve ztrátě. Na totální dominanci Škody Citigo se však nezměnilo vůbec nic.

Ve třetím měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 638 nových aut. Oproti 574 v březnu 2012 je tento výsledek lepší o 11,1 % (+64 jednotek).

Vláda v současnosti nejmenší škodovky mezi autíčky do městského provozu zůstává neohrožená. Aktuálně si navíc připsala vysokých 373 přírůstků. To jí zajistilo obřích 58,5 % trhu. Druhý je Volkswagen up!, který uplynulý měsíc zakončil na pouhých 40 registracích (6,3 %). Získal tedy sotva desetinu toho, co jeho dvojče s okřídleným šípem. Bronz patří Citroënu C1 (38, 6,0 %). Pomyslné „brambory“ pro sebe překvapivě urvalo německo-britské Mini, pochopitelně bez čtyřkolek. K tomuto umístění mu stačilo 29 exemplářů (4,5 %). První pětku uzavírá Toyota Aygo (27, 4,2 %). Panda vyklízí bývalé pozice, je až sedmá. Minulý nováček Opel Adam pronikl napodruhé do Top 10.

V porovnání se třetím měsícem loňského roku si Škoda Citigo polepšila o výrazných 230,1 %, tehdy se prodalo 113 kusů. Ostatní soupeři z prvních příček aktuální hitparády jsou v hlubokých propadech, kromě upu, který loni ještě nebodoval. Nejmenší dvojitý šíp hlásí o 15 registrací, respektive 28,3 % méně. Mini vykazuje dokonce -25 aut, respektive -46,3 %. Před rokem bylo také čtvrté, ale se 54 přírůstky. Počty kolínského mini s logem Toyoty klesly o pozitivnějších 30,8 %. V březnu 2012 bylo nově přihlášeno v České republice do provozu 39 vozů, po dvanácti měsících tedy Aygo ztratilo 12 kusů.

Šplhounem dle maximálního procentního navýšení je výše zmíněné Citigo, které samozřejmě vévodí i skokům v absolutních počtech (+260 kusů). Další podobné borce nehledejme, prostě neexistují, jen Smart ForTwo má stejně jako loni. Novinky, jmenovitě VW up! a Opel Adam do tohoto přehledu nezařazujeme. Mezi procentními propadáky je tak z čeho vybírat, modely mimo Top 15 ale vynechejme. „Jedničkou“ je tudíž Chevrolet Spark (-72 %) před Fordem Ka (-71,4 %) a Fiatem Panda (-69,8 %). Šedesát a více procent ztrácejí i Picanto (-62,3 %) a Renault Twingo (-60,9 %) Na kusy si pohoršil nejvíce italský „medvídek“ Panda (-44) těsně před maličkou kiou (-44) a „jiskřičkou“, tedy Sparkem (-36). Vzpomínané Mini a Ford Ka mají shodně -25.

Celý trh od začátku roku spadl o rovných 13 %, úspěšný březen statistiku dost vylepšil. Místo loňských 1.656 se prodalo 1.441 miniaut (-215 jednotek).

V celkovém čtvrtletním pořadí vede Citigo se 726 vozy, jeho podíl v segmentu vystoupal na 50,4 %. Druhý je v celoročním přehledu Volkswagen up! (108, 7,5 %) těsně před Citroënem C1.Ten se zatím dostal na 107 aut a 7,4 %. Oba modely si oproti únorovým výsledkům příčky prohodily. Na průběžné čtyřce se stále nachází Fiat Panda (83, 5,8 %). Páté místo patří Aygu (64, 4,4 %), Picanto je za ním ovšem o jeden jediný exemplář.

Ve srovnání s minulým rokem se počty Škody Citigo dostaly do plusu o 54,8%, minule byla ještě ve ztrátě! Rozhodlo se pro ni o 257 domácích zákazníků více. Citroën C1 si naopak pohoršil celkem radikálně (-41,5 %, -76 registrací). Panda má podobných -42 %, letos se řady nových „medvídků“ na našich silnicích smrskly o rovnou šedesátku aut. Aygo ztratilo 64,4 % a 116 vozů. Up! jsme pochopitelně přeskočili i zde.

Nejlépe ze všech je na tom Fiat 500 (+107,1 %, ale jen +15 přírůstků). Za ním následuje bratislavské Citigo, za první čtvrtletí 2012 si jej koupilo 469 klientů. Toť vše. „Loserů“ je i zde tím pádem hodně. První trojku těch procentních (kromě „podčárového“ Hyundaie i10) reprezentují Ford Ka (-67,1 %), Kia Picanto (-65,9 %) a Toyota Aygo (-64,4 %). Kusovým dominuje Picanto (-122) před nejmenší toyotou (-116) a pro změnu jejím sourozencem s logem Citroënu., písmenem C a jedničkou v názvu. Kromě Pandy ztratil šedesát aut i Spark. „Káčko“ má pak -47.

Březnové přírůstky mezi turbodiesely představuje 25 Mini Cooperů, některé z nich ale určitě byly v kategorii 4x4, jinak by jejich podíl byl přes 86 %. Model Countryman však řadíme mezi malé crossovery. Podrobnosti ze statistik SDA (Sdružení výrobců automobilů) vyčíst nelze, jelikož přehled čtyřkolek podle paliv zde chybí. Plynových (CNG) škodovek si Češi koupili deset, volkswageny pak tři. Elektrický Citroën C-Zero se prodal jediný, stejně jako Peugeot Ion.

Třída mini, registrace na českém trhu v března 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období3/20131-3/20133/20131-3/2013
1.Škoda CITIGO37372658,5%50,4%
2.Volkswagen UP401086,3%7,5%
3.Citroën C1381076,0%7,4%
4.MINI29564,5%3,9%
5.Toyota AYGO27644,2%4,4%
6.Kia PICANTO26634,1%4,4%
7.Fiat PANDA19833,0%5,8%
8.Chevrolet SPARK14442,2%3,1%
8.Suzuki SPLASH14342,2%2,4%
10.Ford KA10231,6%1,6%
10.Opel ADAM10111,6%0,8%
10.Peugeot 10710311,6%2,2%
13.Renault TWINGO9211,4%1,5%
14.Smart FORTWO7151,1%1,0%
15.Fiat 5005290,8%2,0%
Ostatní modely-7261,1%1,8%
CELKEM-6381441100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (92)
14. 4. 2013 19:23
Re: Citigo
Na to, ze nie si velmi chytry (a ci prave preto) sa ten slovny blivajs ucis od vweduceho velmi rychlo. Skus aj vlastnu tvorbu, nebud opica ;-)
14. 4. 2013 19:21
Re: citigo
Mal ta oslovit Vltavec, aby si bol spokojny? Tym prezentovanim sa IQ si uplne zabiiiiil. Za to ta vsetci budu uznavat >:D
14. 4. 2013 19:17
Re: panda
Niekto iny? Takze ty je niekto iny?
Pozri si cas 22:46 a mozno ti dojde >:D
14. 4. 2013 13:41
Re: Škoda syndrom
Z většiny souhlasím, až na ten design, ale nebudu se hádat, protože uznávám¨, že design je subjektivní věc :yes:
14. 4. 2013 13:39
Re: citigo
Já také - pochopil jsem, že se s tebou nedá rozumně bavit :-)