Český trh v březnu 2014: Nárůst registrací o 20 %, Škoda má ještě více

Celkem bylo ve třetím měsíci letošního roku zaregistrováno v České republice 16.576 nových osobních vozů, což znamená poměrně prudký nárůst o 19,9 %. Loni si jich domácí zákazníci koupili jen 13.820, tedy o 2.756 méně.
Lídrem domácího trhu zůstává mladoboleslavská automobilka, která zaznamenala 4.726 přírůstků do statistik a patří jí tak podíl 28,5 %. Druhý Hyundai skončil těsně pod deseti procenty a připsal si 1.638 vozů. Třetí je německý Volkswagen (1.379), který si jako jediný z Top 5 pohoršil, ale o tom ještě bude řeč. Následuje Ford s 1.180 auty a asi už nikoho nepřekvapí umístění rumunské Dacie. Nové generace Loganu a Sandera a Sandera ji katapultovaly až na pětku, byť tisícovka jí zůstala zapovězena. Na levná auta slyší klientela nejen u nás, technika od Renaultu už také není tak letitá, jako tomu bylo u předchůdců.
Těsně skončil souboj Peugeotu a právě „diamantu“, o šesté příčce rozhodla jediná registrace! Zbytek první desítky je ve znamení evropských značek, konkrétně Opelu, Citroënu a Seatu. Kia je jedenáctá, německou „prémii“, jmenovitě BMW a Mercedes-Benz rozdělilo japonské duo Nissan-Toyota.
Jasným šplhounem je Dacia, která vystřelila oproti loňsku o 159 %, z 368 aut. Druhé místo této statistiky okupuje nadnárodní automobilka s modrým oválem ve znaku, Ford se zlepšil o výrazných 70,5 %. Nový Leon pomáhá ve znovuvzkříšení Seatu (+62,1 %), letošní data reexportů bohužel nemáme k dispozici. O takřka polovinu vyskočil Renault a skoro +30 % vykazuje Opel. Za ním už následuje okřídlený šíp (+22,8 %), který tak opět překonal vzestup celého trhu.
Výsledky březnových registrací nových osobních vozidel v České republice potvrzují zdařilý vstup domácího výrobce do sezóny 2014. I aktuálně na první dva růstové měsíce Škoda navázala, celkově co do objemu byl pro ni březen za první čtvrtletí nejúspěšnějším. Registrace dle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) se u mí zvedají již pátý měsíc v řadě. Navíc co do vzestupu počtu kusů má nejvíce (+877). Za ní je Dacia (+585), Ford (+488), Hyundai má o 230 aut více než před rokem, Renault o 206 a Seat se zlepšil o 203 vozů.
Propadáků je v první patnáctce opravdu poskrovnu, pohoršila si pouhá trojice značek. VW má o tři kusy (-0,3 %) méně než před dvanácti měsíci. Je to sice minimum, ale vzhledem k tomu, jak si vedou soupeři, nejedná se o příliš lichotivý výsledek. Kia se ve srovnání s Hyundaiem také nemůže zrovna bůhvíčím chlubit (-20 registrací, -3,7 %). Ztrácí ale i Toyota (-65 vozů, -16,7 %). Nelichotivý titul „Loser měsíce“ tak náleží právě jí.
Český trh v březnu 2014 – pořadí značek (Top 15) | |||||||
- | Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (měsíc) | Změna (měsíc) | |
- | Období | Link | 3/2014 | 3/2014 | 3/2013 | [ks] | [%] |
1. | Škoda | Škoda | 4 726 | 28,5 % | 3 849 | 877 | 22,8 % |
2. | Hyundai | Hyundai | 1 638 | 9,9 % | 1 408 | 230 | 16,3 % |
3. | Volkswagen | Volkswagen | 1 379 | 8,3 % | 1 382 | -3 | -0,2 % |
4. | Ford | Ford | 1 180 | 7,1 % | 692 | 488 | 70,5 % |
5. | Dacia | Dacia | 953 | 5,7 % | 368 | 585 | 159,0 % |
6. | Peugeot | Peugeot | 635 | 3,8 % | 591 | 44 | 7,4 % |
7. | Renault | Renault | 634 | 3,8 % | 428 | 206 | 48,1 % |
8. | Opel | Opel | 594 | 3,6 % | 459 | 135 | 29,4 % |
9. | Citroën | Citroën | 575 | 3,5 % | 509 | 66 | 13,0 % |
10. | Seat | Seat | 530 | 3,2 % | 327 | 203 | 62,1 % |
11. | Kia | Kia | 516 | 3,1 % | 536 | -20 | -3,7 % |
12. | BMW | BMW | 451 | 2,7 % | 368 | 83 | 22,6 % |
13. | Nissan | Nissan | 365 | 2,2 % | 264 | 101 | 38,3 % |
14. | Toyota | Toyota | 324 | 2,0 % | 389 | -65 | -16,7 % |
15. | Mercedes-Benz | Mercedes-Benz | 301 | 1,8 % | 266 | 35 | 13,2 % |
- | Ostatní značky | - | 1 775 | 10,7 % | 1 984 | -209 | -10,5 % |
- | CELKEM | - | 16 576 | 100,0 % | 13 820 | 2 756 | 19,9 % |