Český trh v březnu 2021: Obří meziroční skok, Hyundai druhý, Mercedes čtvrtý
Registrace nových automobilů letos poprvé meziročně vzrostly. Těžilo z toho hned několik značek, Hyundai se díky růstu dostal na druhé místo, Mercedes obsadil skvělou čtvrtou příčku.
Český trh s novými automobily v březnu 2021 překvapil. Registrováno u nás bylo 20.053 osobních automobilů, což je oproti loňskému březnu neskutečný skok o 46,5 %. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Březen byl tak s přehledem nejúspěšnější měsíc letošního roku, v lednu a v únoru registrace nepřesáhly ani hranici 15.000 kusů. Meziroční pohled přitom už srovnává dva měsíce ovlivněné pandemií koronaviru. Výsledky už v loňském březnu zasáhla opatření proti šíření zákeřné nemoci, jako byly zavřené autosalony nebo omezená pracovní doba úřadů. Meziroční nárůst v tomto pohledu tak znamená pozitivní výhled pro nejbližší měsíce.
Na druhou stranu, pokud nepočítáme rok 2020, šlo pořád o nejhorší březen od roku 2014, kdy bylo evidováno 16.576 aut. V letech poté březnové statistiky pravidelně hlásily přes 21.000 registrací, mnohdy i více.
Na meziroční skok registrací měly vliv úspěchy hned několika značek. Hyundai se díky meziročnímu nárůstu o 69,9 % posunulo na druhou příčku, před Volkswagen, který přitom také rostl slušně, jeho 54,5 % ale na korejskou konkurenci tentokrát nestačilo. Na čtvrtou příčku se vyšvihl Mercedes-Benz s neskutečným meziročním skokem o 89,5 %.
Z top 10 však nejvyšší nárůst hlásí Ford, který zaznamenal více než třikrát vyšší registrace co před rokem, s 847 registrovanými kusy je tak opět mezi nejlepšími, celkově pátý. Ve srovnání s loňským březnem si pomohl také celkově devátý Seat (o 126,7 %).
Naopak desátá Dacia hlásí propad o 11,7 %, což dokazuje, že zájem o levná auta v době krize typicky klesá. Zákazníci cenově dostupné značky si zkrátka mnohdy raději takovou investici odpustí. Potíží je ale také údajný nedostatek aut, stejně jako konec Dokkeru a Loganu MCV. Mírný pokles pak zaznamenal také mateřský Renault, o 1,8 %. Škoda pak s meziročním růstem o 36,4 % tentokrát rostla pomaleji než celkový trh.
Do top 20 se pak po delší době dostal opět Nissan, se 196 registracemi obsadil devatenáctou příčku. Na dvacáté místo pak Fiatu stačilo jen 99 aut, což přece jen stále dokazuje, že prodeje aut pořád nejsou kdovíjaké. Meziročně si však italská značka v březnu polepšila o 28,6 %.
Český trh – registrace nových aut v březnu 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 03/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7324 | +36,4 | 36,52 |
2. | Hyundai | 1904 | +69,9 | 9,49 |
3. | Volkswagen | 1743 | +54,5 | 8,69 |
4. | Mercedes-Benz | 881 | +89,5 | 4,39 |
5. | Ford | 847 | +203,6 | 4,22 |
6. | Toyota | 824 | +50,6 | 4,11 |
7. | Peugeot | 773 | +31,2 | 3,85 |
8. | Kia | 700 | +24,1 | 3,49 |
9. | Seat | 637 | +126,7 | 3,18 |
10. | Dacia | 558 | -11,7 | 2,78 |
11. | BMW | 467 | +40,7 | 2,33 |
12. | Renault | 433 | -1,8 | 2,16 |
13. | Opel | 406 | +99,0 | 2,02 |
14. | Citroën | 377 | +12,5 | 1,88 |
15. | Audi | 298 | +86,3 | 1,49 |
16. | Suzuki | 243 | +32,1 | 1,21 |
17. | Mazda | 235 | +83,6 | 1,17 |
18. | Volvo | 204 | +43,7 | 1,02 |
19. | Nissan | 196 | +402,6 | 0,98 |
20. | Fiat | 99 | +28,6 | 0,49 |
- | CELKEM | 20.053 | +46,5 | - |
Pohled na statistiky za první čtvrtletí roku pak dokazuje, že nejsou tak špatné, jak by možná leckdo očekával. Za období leden až březen 2021 bylo podle Svazu dovozců automobilů u nás registrováno 49.534 automobilů, což je jen o 1,3 % méně než za stejné období loňského roku. První dva měsíce roku 2020 přitom ještě nebyly ovlivněny pandemií koronaviru.
Po třech měsících roku svoji nejvyšší příčku neochvějně drží domácí Škoda, za ní následují Volkswagen, Hyundai a Mercedes-Benz. Ten meziročně vyskočil o 35,9 %. Pátý je Ford, s meziročním nárůstem o 92 %. Naopak letos výrazně klesá Kia (-26 %) a Dacia (-34,3 %). Po silném období si lehce pohoršila i Toyota (-3,8 %).
Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 01-03/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 17.902 | -10,7 | 36,14 |
2. | Volkswagen | 4873 | +9,1 | 9,84 |
3. | Hyundai | 4503 | +2,2 | 9,09 |
4. | Mercedes-Benz | 2300 | +35,9 | 4,64 |
5. | Ford | 2252 | +92,0 | 4,55 |
6. | Peugeot | 2173 | +13,8 | 4,39 |
7. | Toyota | 2044 | -3,8 | 4,13 |
8. | Seat | 1543 | +36,3 | 3,12 |
9. | Kia | 1534 | -26,0 | 3,1 |
10. | Dacia | 1286 | -34,3 | 2,6 |
11. | BMW | 1135 | -13,9 | 2,29 |
12. | Opel | 959 | +33,6 | 1,94 |
13. | Renault | 939 | -37,7 | 1,9 |
14. | Citroën | 880 | -21,5 | 1,78 |
15. | Audi | 755 | +30,2 | 1,52 |
16. | Volvo | 672 | +45,5 | 1,36 |
17. | Suzuki | 504 | -12,5 | 1,02 |
18. | Mazda | 479 | +27,7 | 0,97 |
19. | Nissan | 286 | +123,4 | 0,58 |
20. | Honda | 252 | -14,6 | 0,51 |
CELKEM | 49.534 | -1,3 | - |
Pohled na nejprodávanější modely za tři měsíce roku pak vysvětluje úspěchy jednotlivých značek. Velký úspěch každopádně hlásí Hyundai i30, který díky meziročnímu nárůstu o 31,5 % je třetí nejžádanější auto na trhu. Překonal tak konkurenční Škodu Scala, která je až šestá, s meziročním poklesem o 10,6 %.
Nejvýše zůstává Škoda Octavia, meziročně se však propadla o 36,7 %. To však může souviset s loňským výprodejem skladů předchozí generace. Druhá Fabia klesá o 8,2 % i kvůli blížícímu se příchodu nové generace.
Nahoru se pak opět dere VW Golf, už je deváté nejprodávanější auto na trhu, s meziročním skokem o 178 %. V tomto pohledu ale hraje roli loňská mezigenerační výměna. Za úspěchem Fordu pak vedle celkově třinácté Pumy (meziročně +412 %, protože se loni teprve začala prodávat) stojí také celkově devatenácté Tourneo Custom (+292,9 %). Rodinná osobní dodávka se přitom o devatenáctou příčku dělí s Opelem Crossland a Toyotou Corolla.
Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace 1-3/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 3849 | -36,7 | 7,77 |
2. | Škoda Fabia | 3700 | -8,2 | 7,47 |
3. | Hyundai i30 | 2585 | +31,5 | 5,22 |
4. | Škoda Karoq | 2422 | +19,1 | 4,89 |
5. | Škoda Kamiq | 2259 | +23,8 | 4,56 |
6. | Škoda Scala | 1836 | -10,6 | 3,71 |
7. | Škoda Superb | 1810 | +12,4 | 3,65 |
8. | Škoda Kodiaq | 1702 | +11,8 | 3,44 |
9. | VW Golf | 1312 | +178 | 2,65 |
10. | Hyundai Tucson | 1216 | +4,7 | 2,45 |
11. | VW Tiguan | 846 | -14,8 | 1,71 |
12. | Peugeot 2008 | 714 | +91,4 | 1,44 |
13. | Ford Puma | 681 | +412 | 1,37 |
14. | Kia Ceed | 612 | -29,7 | 1,24 |
15. | Dacia Duster | 599 | +2,6 | 1,21 |
16. | Seat Arona | 575 | +62,0 | 1,16 |
17. | Dacia Sandero | 551 | +32,8 | 1,11 |
18. | VW Passat | 530 | -16,4 | 1,07 |
19.-21. | Ford Tourneo Custom | 444 | +292,9 | 0,9 |
19.-21. | Opel Crossland | 444 | +125,4 | 0,9 |
19.-21. | Toyota Corolla | 444 | -27,9 | 0,9 |