Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2021 podle segmentů: Úspěch Ayga a S-Klasse, propad Scaly a i20

David Bureš
Diskuze (42)

Prodeje na českém trhu zůstávají ovlivněny pandemií koronaviru. Slabý odbyt měl velký vliv na střední třídu nebo kompaktní SUV, naopak malým SUV se dařilo.

Český trh i v druhém měsíci roku 2021 pokračuje v pádu. V únoru bylo u nás registrováno 14.687 automobilů, o 15,5 % méně než o rok dříve. To byl sice nižší pád než v lednu, kdy se meziročně prodalo o 22,7 % aut méně, i tak šlo o nejhorší únor od roku 2014, jak vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů. Celkový pohled na trh tak známe, jak to ale vypadalo v jednotlivých segmentech?

Nejprodávanější miniauta

Segment nejmenších automobilů letos zatím patří v Kolíně vyráběné Toyotě Aygo, stejně jako v lednu skončila v únoru ve své kategorii první, tentokrát s 58 registracemi. I na českém trhu se tak ukazuje, že Aygo má pro Toyotu nadále velký smysl. Čtvrtý pak tentokrát skončil její bratr Citroën C1 s 16 registracemi. Pátá následuje Škoda Citigo s 15 registracemi, všemi s elektrickým pohonem.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Toyota Aygo 58 32
2. Suzuki Ignis 53 64
3. Hyundai i10 43 99
4. Citroën C1 16 28
5. Škoda Citigo 15 132

Nejprodávanější malá auta

Škoda Fabia byla s 1.156 registrovanými kusy v únoru nejžádanějším modelem na trhu, a tak logicky kraluje i ve své kategorii malých automobilů. V něm má tentokrát ještě dominantnější pozici. Na druhou příčku totiž Dacii Sandero stačilo "jen" 179 registrací, přestože v jejím případě je to i díky nástupu nové generace o 17 kusů více než před rokem. Loňská únorová dvojka, Toyota Yaris, se naopak meziročně propadla z 228 na 106 registrovaných exemplářů. Silný propad zažil také sedmý Hyundai i20 - z 221 na 92 kusů. Naopak Seat Ibiza meziročně vyskočil z 23 na 99 registrací. Podělil se tak o čtvrté místo s Renaultem Clio.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Škoda Fabia 1156 1357
2. Dacia Sandero 179 162
3. Toyota Yaris 106 228
4.-5. Renault Clio 99 205
4.-5. Seat Ibiza 99 23
6. VW Polo 94 131
7. Hyundai i20 92 221
8. Kia Rio 89 98
9. Peugeot 208 78 73
10. Citroën C3 64 105

Nejprodávanější kompaktní vozy

Škoda Octavia sice zůstává jedničkou v rámci nižší střední třídy, meziročně si však pohoršila ze 1.703 registrací na 1.077. Naopak úspěšný měsíc to byl pro Hyundai i30, po lednovém propadu totiž následoval únorový růst, z loňských 663 registrací na 773. Nošovický kompakt tak překonal ten mladoboleslavský, Škoda Scala kvůli meziročnímu pádu ze 795 na 457 kusů skončila v rámci segmentu až třetí. Silně se propadly také Kia Ceed, Toyota Corolla nebo Ford Focus. Naopak Volkswagen Golf po loňském propadu, způsobeném čekáním na novou generaci, meziročně vyskočil ze 152 na 364 registrovaných kusů. Mercedes-Benz CLA pak s 41 kousky uzavírá top 10.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Škoda Octavia 1077 1703
2. Hyundai i30 776 663
3. Škoda Scala 457 795
4. VW Golf 364 152
5. Kia Ceed 162 347
6. Toyota Corolla 133 228
7.-8. Peugeot 308 122 111
7.-8. Seat Leon 122 168
9. Ford Focus 61 128
10. Mercedes-Benz CLA 41 76

Nejprodávanější vozy střední třídy

Střední třída dlouhodobě klesá, a tak se únorový covidový propad na ní silně podepsal. Vždyť BMW 3 na třetí příčku v segmentu stačilo pouhých 36 registrací, byť před rokem jich bylo ještě o tři méně. Čtvrtý VW Arteon hlásí 34 registrací (před rokem 50), přestože nedávno dorazil v modernizovaném provedení, které je dostupné i jako shooting brake. Nejvýše každopádně zůstává Škoda Superb, jejíž 453 registrací je naopak prakticky na stejné úrovni jako před rokem.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Škoda Superb 453 452
2. VW Passat 157 213
3. BMW 3 36 33
4. VW Arteon 34 50
5. Volvo S60/V60 17 23
6.-7. Peugeot 508 13 16
6.-7. Mercedes-Benz C 13 29

Nejžádanější vozy vyšší střední třídy

Vyšší střední třídě i v době prodejní krize vládne Mercedes-Benz třídy E, který si meziročně mírně pohoršil z 69 na 60 registrovaných kusů, druhé následuje stejně jako v lednu Audi A6, které dokonce meziročně vyskočilo z 31 na 56 registrací. Naopak po faceliftu se zatím pořádně nerozjely prodeje BMW 5, které v únoru mírně spadlo z 37 na 32 registrovaných kusů.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Mercedes-Benz E 60 69
2. Audi A6 56 31
3. BMW 5 32 37
4. Volvo S90/V90 15 12
5. Audi A7 12 4

Nejprodávanější luxusní vozy

Mercedes-Benz třídy S na trh dorazil v nové generaci a na jeho únorových výsledcích je to znát, meziročně totiž vyskočil z šesti na 46 registrací. Právě na příchod novinky se už od loňského roku s napětím čekalo. Druhý tentokrát následuje Lexus LS, jehož čtyři registrace zřejmě souvisí s jeho loni představenou modernizací. Naopak BMW 7 tentokrát má na svém kontě jen tři registrace, před rokem jich bylo 16.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Mercedes-Benz S 46 6
2. Lexus LS 4 0
3. BMW 7 3 16
4.-5. Audi A8 2 5
4.-5. Porsche Panamera 2 1

Nejprodávanější malá SUV

Segment nejmenších SUV na trhu dlouhodobě patří domácí Škodě Kamiq, na čemž se nic nezměnilo ani v únoru. Meziročně si dokonce tento městský crossover pomohl z 588 na 601 registrací. Druhý následuje Ford Puma, jestliže před rokem se jeho české prodeje teprve rozjížděly, letos už hlásí 275 registrací. Meziročně silněji vyskočily rovněž celkově třetí Peugeot 2008, čtvrtý Seat Arona nebo šestý Opel Crossland, což naznačuje, že oblíbené kategorii se daří i v době krize. Všem sedmi nejžádanějším malým SUV na trhu totiž v únoru registrace meziročně vyrostly.

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Škoda Kamiq 601 588
2. Ford Puma 275 78
3. Peugeot 2008 259 137
4. Seat Arona 172 106
5. Renault Captur 127 104
6. Opel Crossland 104 62
7. VW T-Cross 86 63
8. Hyundai Kona 70 109

Nejprodávanější kompaktní SUV

Segmentu kompaktních SUV vládne nadále domácí dvojice Škoda Karoq a Škoda Kodiaq, což se nezměnilo ani v únoru, a to přestože si oba modely meziročně pohoršily. Pád však zažily i další - Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan i Dacia Duster. Naopak šestá Kia Sportage povyskočila ze 111 na 128 registrací, dařilo se i Mercedesu GLC s meziročním skokem ze 74 na 120 registrací nebo Toyotě RAV4, která vyskočila ze 79 na 118 registrovaných kusů.

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Škoda Karoq 622 750
2. Škoda Kodiaq 443 520
3. Hyundai Tucson 400 432
4. VW Tiguan 290 373
5. Dacia Duster 174 284
6. Kia Sportage 128 111
7. Mercedes-Benz GLC 120 74
8. Toyota RAV4 118 79
9. Peugeot 3008 88 88
10. Peugeot 5008 84 100

Nejžádanější velká SUV

Velkým SUV na českém trhu v posledních měsících dlouhodobě vládne Mercedes-Benz GLE, což se nezměnilo ani v únoru, byť došlo k mírnému pádu z 81 na 76 registrací. Druhý následuje jeho mnichovský rival BMW X5, který si naopak polepšil z 50 na 58 registrovaných kusů. Pořád se daří i celkově třetímu Volkswagenu Touareg nebo pátému Volvu XC90.

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. Mercedes-Benz GLE 76 81
2. BMW X5 58 50
3. VW Touareg 45 43
4. Audi Q8 38 37
5. Volvo XC90 38 30
6. Audi Q7 36 30
7. BMW X6 24 24

Nejprodávanější velkoprostorové vozy

Velkoprostorovým automobilům na českém trhu v posledních měsících vládly osobní dodávky, v únoru to ale bylo konečně po dlouhé době typické MPV Volkswagen Touran. Ten navíc hlásí meziroční růst prodejů ze 116 na 173 registrací, což dokazuje, že pro tradiční MPV se pořád najdou zákazníci. Úspěšný měsíc to pak byl pro Ford Tourneo Custom s meziročním skokem z 52 na 172 registrací, které mu vynesly druhou příčku v rámci segmentu. Citroën Berlingo byl naopak až čtvrtý, končící Dacia Dokker s 24 registracemi není ani mezi nejlepšími.

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje 2/2021 [ks] Prodeje 2/2020 [ks]
1. VW Touran 173 116
2. Ford Tourneo Custom 172 52
3. Peugeot Rifter 105 167
4. Citroën Berlingo 98 184
5. Toyota Proace 85 126
6. VW Transporter 52 106
7. Opel Combo 45 47
8. VW Caddy 40 73
David Bureš
Diskuze (42)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
10. 3. 2021 10:51
Re: Ruská auta 2/2021
Ale jooo, UAZ, NIVA atd určitě
Avatar - Blue Sun
9. 3. 2021 14:27
Re: Ruská auta 2/2021
Tradičně nekvalitní značka, ano. Jednoduchost a robustnost už dávno ne.
9. 3. 2021 12:39
Re: Po zásluze
Preco by firmy mali nadalej masovo kupovat octaviu?

Mozu pozastavit nakupy na neurcito, prejist na lacnejsiu scalu ci seat, ked teda maju vazbu na koncern alebo ist ku konkurencii ako napr. H/K.

Ani firmy nemaju bezodne financie, kopu ich krachne a vela jednoducho bude pri kupe novych vozidiel rozvaznejsich.
Avatar - Barrichello
9. 3. 2021 11:42
Re: Ruská auta 2/2021
přidaná hodnota je tradiční značka, cena, jednoduchost u ruské technice u určitá robustnost
Avatar - Blue Sun
9. 3. 2021 10:36
Re: Ruská auta 2/2021
Tak já chápu, že se pořád najde pár lidí, kteří z nostalgie koupí Jawu nebo Ladu, i když ty stroje nenabízí žádnou přidanou hodnotu proti tomu, co je na trhu dnes, ale kdo chce kam, kopněme ho tam.