Český trh v únoru 2021 podle segmentů: Úspěch Ayga a S-Klasse, propad Scaly a i20
Prodeje na českém trhu zůstávají ovlivněny pandemií koronaviru. Slabý odbyt měl velký vliv na střední třídu nebo kompaktní SUV, naopak malým SUV se dařilo.
Český trh i v druhém měsíci roku 2021 pokračuje v pádu. V únoru bylo u nás registrováno 14.687 automobilů, o 15,5 % méně než o rok dříve. To byl sice nižší pád než v lednu, kdy se meziročně prodalo o 22,7 % aut méně, i tak šlo o nejhorší únor od roku 2014, jak vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů. Celkový pohled na trh tak známe, jak to ale vypadalo v jednotlivých segmentech?
Nejprodávanější miniauta
Segment nejmenších automobilů letos zatím patří v Kolíně vyráběné Toyotě Aygo, stejně jako v lednu skončila v únoru ve své kategorii první, tentokrát s 58 registracemi. I na českém trhu se tak ukazuje, že Aygo má pro Toyotu nadále velký smysl. Čtvrtý pak tentokrát skončil její bratr Citroën C1 s 16 registracemi. Pátá následuje Škoda Citigo s 15 registracemi, všemi s elektrickým pohonem.
Nejprodávanější minivozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Toyota Aygo | 58 | 32 |
2. | Suzuki Ignis | 53 | 64 |
3. | Hyundai i10 | 43 | 99 |
4. | Citroën C1 | 16 | 28 |
5. | Škoda Citigo | 15 | 132 |
Nejprodávanější malá auta
Škoda Fabia byla s 1.156 registrovanými kusy v únoru nejžádanějším modelem na trhu, a tak logicky kraluje i ve své kategorii malých automobilů. V něm má tentokrát ještě dominantnější pozici. Na druhou příčku totiž Dacii Sandero stačilo "jen" 179 registrací, přestože v jejím případě je to i díky nástupu nové generace o 17 kusů více než před rokem. Loňská únorová dvojka, Toyota Yaris, se naopak meziročně propadla z 228 na 106 registrovaných exemplářů. Silný propad zažil také sedmý Hyundai i20 - z 221 na 92 kusů. Naopak Seat Ibiza meziročně vyskočil z 23 na 99 registrací. Podělil se tak o čtvrté místo s Renaultem Clio.
Nejprodávanější malé vozy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 1156 | 1357 |
2. | Dacia Sandero | 179 | 162 |
3. | Toyota Yaris | 106 | 228 |
4.-5. | Renault Clio | 99 | 205 |
4.-5. | Seat Ibiza | 99 | 23 |
6. | VW Polo | 94 | 131 |
7. | Hyundai i20 | 92 | 221 |
8. | Kia Rio | 89 | 98 |
9. | Peugeot 208 | 78 | 73 |
10. | Citroën C3 | 64 | 105 |
Nejprodávanější kompaktní vozy
Škoda Octavia sice zůstává jedničkou v rámci nižší střední třídy, meziročně si však pohoršila ze 1.703 registrací na 1.077. Naopak úspěšný měsíc to byl pro Hyundai i30, po lednovém propadu totiž následoval únorový růst, z loňských 663 registrací na 773. Nošovický kompakt tak překonal ten mladoboleslavský, Škoda Scala kvůli meziročnímu pádu ze 795 na 457 kusů skončila v rámci segmentu až třetí. Silně se propadly také Kia Ceed, Toyota Corolla nebo Ford Focus. Naopak Volkswagen Golf po loňském propadu, způsobeném čekáním na novou generaci, meziročně vyskočil ze 152 na 364 registrovaných kusů. Mercedes-Benz CLA pak s 41 kousky uzavírá top 10.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 1077 | 1703 |
2. | Hyundai i30 | 776 | 663 |
3. | Škoda Scala | 457 | 795 |
4. | VW Golf | 364 | 152 |
5. | Kia Ceed | 162 | 347 |
6. | Toyota Corolla | 133 | 228 |
7.-8. | Peugeot 308 | 122 | 111 |
7.-8. | Seat Leon | 122 | 168 |
9. | Ford Focus | 61 | 128 |
10. | Mercedes-Benz CLA | 41 | 76 |
Nejprodávanější vozy střední třídy
Střední třída dlouhodobě klesá, a tak se únorový covidový propad na ní silně podepsal. Vždyť BMW 3 na třetí příčku v segmentu stačilo pouhých 36 registrací, byť před rokem jich bylo ještě o tři méně. Čtvrtý VW Arteon hlásí 34 registrací (před rokem 50), přestože nedávno dorazil v modernizovaném provedení, které je dostupné i jako shooting brake. Nejvýše každopádně zůstává Škoda Superb, jejíž 453 registrací je naopak prakticky na stejné úrovni jako před rokem.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Škoda Superb | 453 | 452 |
2. | VW Passat | 157 | 213 |
3. | BMW 3 | 36 | 33 |
4. | VW Arteon | 34 | 50 |
5. | Volvo S60/V60 | 17 | 23 |
6.-7. | Peugeot 508 | 13 | 16 |
6.-7. | Mercedes-Benz C | 13 | 29 |
Nejžádanější vozy vyšší střední třídy
Vyšší střední třídě i v době prodejní krize vládne Mercedes-Benz třídy E, který si meziročně mírně pohoršil z 69 na 60 registrovaných kusů, druhé následuje stejně jako v lednu Audi A6, které dokonce meziročně vyskočilo z 31 na 56 registrací. Naopak po faceliftu se zatím pořádně nerozjely prodeje BMW 5, které v únoru mírně spadlo z 37 na 32 registrovaných kusů.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz E | 60 | 69 |
2. | Audi A6 | 56 | 31 |
3. | BMW 5 | 32 | 37 |
4. | Volvo S90/V90 | 15 | 12 |
5. | Audi A7 | 12 | 4 |
Nejprodávanější luxusní vozy
Mercedes-Benz třídy S na trh dorazil v nové generaci a na jeho únorových výsledcích je to znát, meziročně totiž vyskočil z šesti na 46 registrací. Právě na příchod novinky se už od loňského roku s napětím čekalo. Druhý tentokrát následuje Lexus LS, jehož čtyři registrace zřejmě souvisí s jeho loni představenou modernizací. Naopak BMW 7 tentokrát má na svém kontě jen tři registrace, před rokem jich bylo 16.
Nejprodávanější vozy luxusní třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz S | 46 | 6 |
2. | Lexus LS | 4 | 0 |
3. | BMW 7 | 3 | 16 |
4.-5. | Audi A8 | 2 | 5 |
4.-5. | Porsche Panamera | 2 | 1 |
Nejprodávanější malá SUV
Segment nejmenších SUV na trhu dlouhodobě patří domácí Škodě Kamiq, na čemž se nic nezměnilo ani v únoru. Meziročně si dokonce tento městský crossover pomohl z 588 na 601 registrací. Druhý následuje Ford Puma, jestliže před rokem se jeho české prodeje teprve rozjížděly, letos už hlásí 275 registrací. Meziročně silněji vyskočily rovněž celkově třetí Peugeot 2008, čtvrtý Seat Arona nebo šestý Opel Crossland, což naznačuje, že oblíbené kategorii se daří i v době krize. Všem sedmi nejžádanějším malým SUV na trhu totiž v únoru registrace meziročně vyrostly.
Nejprodávanější malá SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Škoda Kamiq | 601 | 588 |
2. | Ford Puma | 275 | 78 |
3. | Peugeot 2008 | 259 | 137 |
4. | Seat Arona | 172 | 106 |
5. | Renault Captur | 127 | 104 |
6. | Opel Crossland | 104 | 62 |
7. | VW T-Cross | 86 | 63 |
8. | Hyundai Kona | 70 | 109 |
Nejprodávanější kompaktní SUV
Segmentu kompaktních SUV vládne nadále domácí dvojice Škoda Karoq a Škoda Kodiaq, což se nezměnilo ani v únoru, a to přestože si oba modely meziročně pohoršily. Pád však zažily i další - Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan i Dacia Duster. Naopak šestá Kia Sportage povyskočila ze 111 na 128 registrací, dařilo se i Mercedesu GLC s meziročním skokem ze 74 na 120 registrací nebo Toyotě RAV4, která vyskočila ze 79 na 118 registrovaných kusů.
Nejprodávanější středně velká SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Škoda Karoq | 622 | 750 |
2. | Škoda Kodiaq | 443 | 520 |
3. | Hyundai Tucson | 400 | 432 |
4. | VW Tiguan | 290 | 373 |
5. | Dacia Duster | 174 | 284 |
6. | Kia Sportage | 128 | 111 |
7. | Mercedes-Benz GLC | 120 | 74 |
8. | Toyota RAV4 | 118 | 79 |
9. | Peugeot 3008 | 88 | 88 |
10. | Peugeot 5008 | 84 | 100 |
Nejžádanější velká SUV
Velkým SUV na českém trhu v posledních měsících dlouhodobě vládne Mercedes-Benz GLE, což se nezměnilo ani v únoru, byť došlo k mírnému pádu z 81 na 76 registrací. Druhý následuje jeho mnichovský rival BMW X5, který si naopak polepšil z 50 na 58 registrovaných kusů. Pořád se daří i celkově třetímu Volkswagenu Touareg nebo pátému Volvu XC90.
Nejprodávanější velká SUV | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz GLE | 76 | 81 |
2. | BMW X5 | 58 | 50 |
3. | VW Touareg | 45 | 43 |
4. | Audi Q8 | 38 | 37 |
5. | Volvo XC90 | 38 | 30 |
6. | Audi Q7 | 36 | 30 |
7. | BMW X6 | 24 | 24 |
Nejprodávanější velkoprostorové vozy
Velkoprostorovým automobilům na českém trhu v posledních měsících vládly osobní dodávky, v únoru to ale bylo konečně po dlouhé době typické MPV Volkswagen Touran. Ten navíc hlásí meziroční růst prodejů ze 116 na 173 registrací, což dokazuje, že pro tradiční MPV se pořád najdou zákazníci. Úspěšný měsíc to pak byl pro Ford Tourneo Custom s meziročním skokem z 52 na 172 registrací, které mu vynesly druhou příčku v rámci segmentu. Citroën Berlingo byl naopak až čtvrtý, končící Dacia Dokker s 24 registracemi není ani mezi nejlepšími.
Nejprodávanější MPV a osobní dodávky | |||
Poř. | Model | Prodeje 2/2021 [ks] | Prodeje 2/2020 [ks] |
1. | VW Touran | 173 | 116 |
2. | Ford Tourneo Custom | 172 | 52 |
3. | Peugeot Rifter | 105 | 167 |
4. | Citroën Berlingo | 98 | 184 |
5. | Toyota Proace | 85 | 126 |
6. | VW Transporter | 52 | 106 |
7. | Opel Combo | 45 | 47 |
8. | VW Caddy | 40 | 73 |