Český trh v červenci 2011: Kia Cee'd nejprodávanějším dováženým vozem nižší střední třídy
Trh se v uplynulém měsíci ocitl oproti stejnému období roku 2010 v zisku (+13,2 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 3.743 vozů tohoto segmentu, letos 4.236, tedy o 493 více. Zároveň je nutno dodat, že byly provedeny korektury, které tento výsledek ovlivnily. Vrátíme se k nim v závěru článku.
Měsíční pořadí má dlouhodobého suveréna v podobě domácí Škody Octavia. Tentokrát dosáhla na 1.791 kusů. Na druhé pozici (a první mezi importy) skončila Kia Cee'd, která se zastavila na 348 exemplářích. Pro slovenskou Jihokorejku je to úspěch, poslední dobou se držela níže a leckdy dokonce chyběla v Top 5. Bronzový stupínek okupuje znovu Ford Focus s 315 registracemi. Čtvrté místo náleží Renaultu Mégane, který dosáhl na 302 aut. Na nošovický Hyundai i30 zbyl závěr nejúspěšnější pětice díky 283 kusům.
Mimo jsou tak například Golf, Peugeot 308, nebo Opel Astra, kterému se od května dařilo, ale nyní je až desátý. Mimochodem, Hyundai chystá novou generaci i30, po nedávné výměně stráží u Focusu je tak na řadě další bestseller z nejprodávanější kategorie vozů na našem trhu. Možná to bude mít značný vliv na rozložení sil. Většina lídrů si momentálně vzhledem k loňsku udržuje stabilní formu, pouze před rokem stříbrný Fluence bychom nyní mezi nejlepší desítkou hledali marně.
První Octavia si ve srovnání se sedmým měsícem roku 2010 polepšila o značných 734 aut (+69,4 %). Také další nejbližší konkurenti dosáhli kladných výsledků. Cee'dů bylo loni zaregistrováno 243, letos o 105 více (+43,2 %). Ford Focus má na kontě nárůst o rovnou čtvrtinu (+63 jednotek). Mégane má o 18 % více (z 256, tedy +46). Jediným, kdo se z nejlepších zhoršil, je Hyundai i30. Ztratil ale pouze 6,9 %, respektive -21 kusů.
Podobnou hodnotu postupu jako Octavia má Citroën C4, u něj se ovšem jedná jen o desítky (konkrétně 30) a nikoliv stovky aut. Opačný výsledek zaznamenal již zmíněný sedan od Renaultu, který se odporoučel dolů o takřka tři čtvrtiny. Audi A3 ztratilo přes 60 % a Dacia Logan pak skoro polovinu loňských počtů.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červenci 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2011 | 1-7/2011 | 7/2011 | 1-7/2011 |
1. | Škoda Octavia | 1791 | 13640 | 42,3% | 39,7% |
2. | Kia Cee'd | 348 | 2061 | 8,2% | 6,0% |
3. | Ford Focus | 315 | 3203 | 7,4% | 9,3% |
4. | Renault Megane | 302 | 2082 | 7,1% | 6,1% |
5. | Hyundai i30 | 283 | 2064 | 6,7% | 6,0% |
6. | Volkswagen Golf | 270 | 2511 | 6,4% | 7,3% |
7. | Peugeot 308 | 125 | 1043 | 3,0% | 3,0% |
8. | Suzuki SX4 | 108 | 1070 | 2,5% | 3,1% |
9. | Dacia Logan | 102 | 696 | 2,4% | 2,0% |
10. | Opel Astra | 90 | 1349 | 2,1% | 3,9% |
11. | Renault Fluence | 80 | 643 | 1,9% | 1,9% |
12. | Citroën C4 | 73 | 696 | 1,7% | 2,0% |
13. | Toyota Auris | 71 | 730 | 1,7% | 2,1% |
14. | Honda Civic | 35 | 365 | 0,8% | 1,1% |
14. | SEAT Leon | 35 | 266 | 0,8% | 0,8% |
16. | Chevrolet Cruze | 31 | 438 | 0,7% | 1,3% |
17. | Fiat Bravo | 23 | 198 | 0,5% | 0,6% |
17. | Mazda 3 | 23 | 194 | 0,5% | 0,6% |
19. | BMW 1 | 19 | 94 | 0,4% | 0,3% |
20. | Audi A3 | 18 | 283 | 0,4% | 0,8% |
20. | Volkswagen JETTA | 18 | 82 | 0,4% | 0,2% |
22. | Alfa Romeo Giulietta | 10 | 104 | 0,2% | 0,3% |
23. | Mitsubishi Lancer | 9 | 173 | 0,2% | 0,5% |
24. | Fiat Linea | 7 | 63 | 0,2% | 0,2% |
24. | Hyundai Elantra | 7 | 7 | 0,2% | 0,0% |
24. | Hyundai Veloster | 7 | 7 | 0,2% | 0,0% |
24. | Subaru Impreza | 7 | 64 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 29 | 269 | 0,7% | 0,8% |
- | CELKEM | 4236 | 34395 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě setrvává v záporných číslech. Oproti prvním sedmi měsícům roku 2010 klesl o 0,8 %, počty nových aut se snížily z 34.688 kusů na 34.395 (meziročně -293).
V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 13.640 liftbacky a kombíky, její podíl dosahuje 39,7 %. Druhou příčku si stále udržuje Focus (3.203, 9,3 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (2.511, 7,3 %). Hranici dvou tisíc registrací přesáhly další tři modely, které se perou o každý kus: čtvrtý Mégane (2.082, 6,1 %), pátý Hyundai i30 (2.064, 6 %) a šestý Hyundai i30 (2,061, také 6 %). Rozdíl mezi oběma jihokorejskými sourozenci s rodišti ve střední Evropě je tedy naprosto minimální.
V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 2.097 vozů (-13,3 %), Ford prodal naopak o 1.578 Focusů více (+97,1 %). Golf je i nadále v kladných hodnotách (+3,7 %, +89 kusů). Renault Mégane získal 11,2 % (loni 1.872, letos +210), Hyundai i30 si připisuje +185 exemplářů, tedy +9,8 %. Průběžně nejúspěšnějšími šplhouny jsou Focus s Astrou, tyto modely mají takřka dvojnásobek loňských počtů. Nejvíce si pohoršili kromě kusových záležitostí a výprodejů ti zástupci, kteří nejsou tak důležití (navrátilec Fiat Sedici, Volvo C30), ale také BMW řady 1, jenž ztratilo takřka 60 %. To ale čeká postupná generační výměna.
Mezi vznětovými motory hraje prim, jak jinak, domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.233 (68,8 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první červencové pětky jsou, jak velí tradice, o dost nižší: Kia Cee'd měla 56 aut s turbodiesely (16,1 %), Ford Focus 82 (vyšších 26 %), Renault Mégane 77 (podobných 25,5 %) a konečně Hyundai i30 65 (23 %). Nejmenší podíl nafty pod kapotami má tedy z nejlepších tentokrát Kia.
Mimochodem, deset nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG). Na bioethanol E85 jezdí tři. Jinak se alternativní paliva v nižší střední třídě příliš nenosí a hybrid zde je pouze jediný: Honda Insight.
Ještě ke změnám v zařazení modelů. Tou nejvýznamnější je návrat Suzuki SX4 do nižší střední. Jedná se o model na pomezí segmentů. Rozvorem již patří mezi malá auta, celkovou délkou pak na jejich horní hranici (nebo dolní v nižší střední, chcete-li). Zástupce importéra Suzuki Motor Czech pan Petr Abrahámek však v případě SX4 trvá na striktním dodržování segmentu dle SDA, takže jsme jej na jeho žádost zařadili zpět. Malé crossovery ale nerušíme, jen se přesunou k malým terénním vozům a SUV a Suzuki v nich bude figurovat i nadále.
Pochopitelně, z těchto důvodů se do segmentu vrátil Fiat Sedici. Zařadili jsme sem též Ladu Priora, která je také poněkud problematická (rozvor na úrovni malých aut, ale délka základního modelu přes 4,2 m). U Volva C70 pak určuje jeho kategorii platforma Fordu Focus. Jsou to ovšem modely, které mají na celkové pořadí minimální vliv.