Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2009: Bronz v kategorii malých vozů získal Ford Fiesta, celkově vede Fabia před Fusionem a Aveem

Aleš Dragoun
Diskuze (130)
Nové generaci Fordu Fiesta se daří i v české kotlině, v červnovém žebříčku jí patří bronz. Celkově vede po polovině roku Fabia, nejlepším dovozovým autem je Fusion a o třetí příčku bude zuřit ještě lítý boj.

Trh malých vozů se za prvních šest měsíců roku 2009 propadl o 17,9 %, prodalo se o 6.273 aut méně (28.707 oproti 34.980 loňským). Vedení mladoboleslavského zástupce v půlročním žebříčku není žádným překvapením, Fabia má na kontě 9.107 kusů (její podíl se mírně zvýšil na na 31,7 %). Druhý je Fusion (3.834, 13,4 %), výprodejový malý crossover od Fordu zákazníky stále láká. Třetí příčka nakonec patří Chevroletu Aveo, ale už s velkou ztrátou (1.398, 4,9 %) a navíc za ním to doslova vře. Posuďte sami: čtvrtý Peugeot 207 má jen o dvě registrace méně (1.396, podíl také 4,9 %), pátý je Volkswagen Polo (1.360, 4,7 %) a šestý Renault Thalia (1.352, podíl totožný s Polem). Přes tisícovku kusů se ještě dostala sedmá Fiesta (1.198, 4,2 %). Ostatní už mají méně – osmá Toyota Yaris zatím 848 registrací (podíl 3 %), devátý Renault Clio 752 (2,6 %) a Top 10 uzavírá Citroën C3, který bude ještě letos nahrazen novým modelem (671, 2,3 %).

Propad Fabie se v meziročním srovnání opět zmírnil, klesl pod čtyřicetiprocentní hranici (- 39,3 %), ale tento výsledek není pro domácího výrobce stále nijak lichotivý, oproti loňskému roku se totiž prodalo o 5.890 vozů méně! Fusion si naopak polepšil, má o 40,1 % více (loni 2.736). Chevrolet Aveo získal 596 aut, tedy 74,3 % (loni 802). Čtvrtá dvěstěsedmička si pohoršila o 25,6 %, tedy o 481 kusů, Volkswagen Polo má o 4,2 % registrací méně (před rokem 1.419). Thalia zaznamenala nárůst o 12,8 % (+ 153), Fiesta je na tom podobně jako bronzové Aveo (+ 73,6 %, o 508 aut více. Yaris má - 24,2 % (- 271), Clio ztratilo přesně o tři stovky aut více (tedy 571), u něj to znamená - 43,2 %. Zbývá nám C3, malý citroën na tom není o nic lépe, právě naopak, ztráta 517 registrací značí pád o 43,5 %.

Podívejme se také na tradiční měsíční žebříček. V červnu zvítězila pochopitelně Fabia se 1.759 kusy, pro druhý Fusion se tentokrát rozhodlo 869 zákazníků, tedy opět takřka polovina. Třetí příčka patří Fiestě s 364 registracemi, Chevrolet Aveo je tentokrát čtvrtý s 317 vozy. Páté místo náleží Peugeotu 207, který si koupilo 220 zákazníků. Šestá je Toyota Yaris se 164 kusy, sedmou příčku obsadil Renault Thalia (160), osmý je Fiat Punto (143), až devátý VW Polo, který ztrácí jeden vůz (42) a první desítku uzavírá Opel Corsa, který si vybralo celkem 129 zákazníků. V Top 10 tedy nenajdeme například Hyundai i 20 nebo Renault Clio, neobjevuje se tam ani ještě nedávno úspěšný Citroën C3. Naopak Dacia Sandero se vrátila na dostřel první desítce – skončila jedenáctá se 103 kusy.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20091-6/20096/20091-6/2009
1.Škoda FABIA1759910733,9%31,7%
2.Ford FUSION869383416,8%13,4%
3.Ford FIESTA36411987,0%4,2%
4.Chevrolet AVEO31713986,1%4,9%
5.Peugeot 20722013964,2%4,9%
6.Toyota YARIS1648483,2%3,0%
7.Renault THALIA16013523,1%4,7%
8.Fiat PUNTO1436692,8%2,3%
9.Volkswagen POLO14213602,7%4,7%
10.Opel CORSA1295842,5%2,0%
11.Dacia SANDERO1033562,0%1,2%
12.Seat IBIZA1005951,9%2,1%
13.Hyundai i 20996371,9%2,2%
14.Kia RIO905231,7%1,8%
15.Renault CLIO837521,6%2,6%
16.Citroën C3696711,3%2,3%
17.Kia SOUL612831,2%1,0%
18.Suzuki SWIFT595231,1%1,8%
19.Hyundai ACCENT556041,1%2,1%
20.Seat CORDOBA352180,7%0,8%
21.Honda JAZZ332220,6%0,8%
21.Mazda 2335140,6%1,8%
23.Peugeot 206282270,5%0,8%
24.Mitsubishi COLT271920,5%0,7%
25.Nissan MICRA131140,3%0,4%
26.Alfa Romeo MITO8370,2%0,1%
27.Toyota URBAN CRUISER5180,1%0,1%
28.Subaru JUSTY4330,1%0,1%
29.Hyundai GETZ32890,1%1,0%
29.Lada KALINA3190,1%0,1%
-Ostatní modely51340,1%0,5%
-CELKEM518328707100,0%100,0%

První Fabia si ve srovnání s červnem 2008 pohoršila o 28,3 %, prodalo se o 693 malých škodovek méně. Druhý Fusion naopak zaznamenal nárůst o 184 vozů, v procentním vyjádření + 26,9 % (loni 685). Třetí Fiesta je tentokrát mezi porovnatelnými vozy rekordmanem, zlepšila se radikálně, a to o 385,3 % (!) (z pouhých 75 kusů předchozí generace). Chevrolet Aveo získal 74,2 % (ze 182 loňských, letos tedy o 135 více). Peugeot 207 vykazuje - 45,8 % (ze 406), Toyota Yaris naopak + 1,2 % (je na tom lépe o 2 registrace). Renault Thalia si pohoršil o 10,6 % (ze 179 kusů ještě minulé generace). Fiat Punto má také ztrátu, ale jen - 6,5 % (ze 153). Poslední dva členové první desítky jsou na tom podobně, VW Polo má - 44,2 % (- 113 kusů), Opel Corsa - 39,2 %, pro něj se před rokem rozhodlo 212 zákazníků, letos o 83 méně.

Největší meziroční nárůst zaznamenal již vzpomínaný Ford Fiesta, nejvíce ze všech má sice Dacia Sandero (+ 1960 %), ale ta se před rokem v žebříčku objevila nově s prvními pěti vozy. Mezi propadáky dominuje opět výprodejový Hyundai Getz (- 98,4 %), ale jeho skladové zásoby jsou již zřejmě minimální, v červnu přibyly na jeho konto jen 3 vozy. Velkou ztrátu oproti loňsku mají také tři modely, které v červnové Top 30 chybí. Suzuki Ignis má - 98,1 %, ale u něj platí to samé, co u Getzu, doprodávají se zásoby. Honda City pak očekává start prodeje nové generace (- 95,5 %). Citroën C2 má - 87,5 %, ale ten se již dováží jen individuálně. Pak už následuje Renault Clio, jehož registrace se snížily o rovné tři čtvrtiny! Celkový trh malých aut se ve srovnání s loňským červnem propadl o 1.146 kusů, tedy o 18,1 %. Pře rokem si noví majitelé odvezli celkem 6.329 vozů této třídy, letos jich bylo 5.183.

Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství Fabii s 99 vozy (podíl na celkových registracích ale jen 5,6 %), Renault Clio má na kontě 33 aut s diesely pod kapotou (39,8 %), Hyundai Accent 22 (40 %), Kia Soul 17 (u ní to znamená 27,9 %) a Peugeot 207 16 (7,2 %). Vítězem procentní statistiky je tedy malý sedan z Jižní Koreje jen těsně před Cliem. U francouzského vozu podíl navýšil nejen nízký počet celkových registrací, ale také 21 užitkových verzí, které byly všechny s turbodiesely.

Aleš Dragoun
Diskuze (130)
Avatar - Emel
13. 7. 2009 15:05
Souboj
Nerozumím sice narážce na Cayman vs. Megane, nicméně jsem přesvědčen, že Fabia s nejslabším HTP by si oproti většině konkurence moc dobře nevedla. Diskutovali jsme to dokonce u 1,2 63kW u Agily... pamatujte na jednoduchou poučku, čím větší výkon a krouťák, tím lépe.
Avatar - white label
12. 7. 2009 00:48
Re: zaslouženě
Ano, myslel jsem evropské prodeje... ;-)
Avatar - woody-alien
12. 7. 2009 00:24
Re: zaslouženě
Hlavně tedy v evropským měřítku, kde je dominance Golfu až "neslušná"... :-)
Avatar - white label
11. 7. 2009 22:42
Re: zaslouženě
To je taky sranda, on tady teď "mrtvejvejtah(a)" hrozně rád argumentuje prodeji Fordu, naposledy taky např. u Mondea proti Laguně, ale je zajímavé, že třeba u Golfu už s touto argumentací tolik "nepracuje"..., proč asi...? ;-) >:D
Avatar - T613
11. 7. 2009 21:57
Re: SOPLENOZNÍ ŽALMY
Ten výsledek utkání je jednoduchý. Oba aktéři by se museli před jízdou zvážit a tomu lehčímu přidat do auta závaží. A tak nějak předpokládám, že u obhájce Fabie by ruply tlumiče.