Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2009: Nejvíce SUV zatím letos prodal Volkswagen a Nissan

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
BMW, Volkswagen a Mitsubishi, to jsou značky, které dominují jednotlivým kategoriím terénních vozů na českém trhu. Přes 700 vozů ale prodal jen VW a Nissan.

Volkswagen dokázal červnovým výkonem Tiguanu překonat vedoucí pozici Nissanu, i když má v portfoliu jen dvě skutečná SUV. Celkem zákazníci v prvním pololetí odebrali 728 SUV značky VW. Nissan, který se na SUV a crossovery zaměřuje na úkor tradičních automobilových tříd, prodal 700 vozů především díky Qashqaii. Vedle něj ale nabízí také X-Trail (150 ks), Navaru, Murano, Pathfinder a pickup NP300.

Z výrobců luxusní osobních aut se pomalu stávají velcí výrobci vysokých SUV a crossoverů. Na českém trhu je momentálně nejúspěšnější BMW (542 ks, nejprodávanější je X6!), následované Volvem (527 ks, bez XC70), Audi (448 ks) a Mercedesem (337 ks).

S agresivními korejskými značkami Hyundai (527 ks), Kia (440 ks) a Chevrolet (118 ks) jen s obtížemi drží krok tradiční japonské značky Honda (533 ks), Mitsubishi (349 ks), Toyota (293 ks), Subaru (245) a Suzuki (228 ks). Evropskou čest hájí vedle Volkswagenu ještě Ford (259 ks).

Velmi se zpomalil prodej Jeepů (45 ks za pololetí) i Land a Range Roverů (113 ks), jejichž český dovozce je v ekonomických problémech.

Návrat BMW na trůn mezi největšími

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním pěti měsícům roku 2008 snížil o 18,1 %, z 2.027 na 1.661 kusů.

V tentokrát ostře sledovaném celkovém pořadí od ledna vede mezi velkými bavorské duo, prvenství patří X6 s 255 kusy, X5 je druhá s 212 vozy. Za nimi stále zuří bitva na ostří nože. Třetí je stále Mercedes ML, který má na kontě 156 kusů, následuje Volvo XC90 se 149 vozy, Hyundai iX55 má 147 registrací, Touareg 140 a Audi Q7, které se propadlo oproti předchozímu měsíci o dvě příčky, skončilo zatím na 136 registracích. Ostatní již ztrácejí. Osmý je ze začátku roku díky akcím velmi úspěšný Nissan Pathfinder (87), devátá Toyota Land Cruiser (66) a desítku nejlepších uzavírá Mercedes GL (57).

Meziročně jsou na tom porovnatelné vozy z Top 10 takto: registrace BMW X 5 klesly oproti loňsku o 50,5 % (ze 428 o 216 kusů), Mercedes ML si pohoršil o 64 aut (z 220), tedy o 29,1 %, Volvo XC90 naopak získalo 1,4 % (2 registrace). Volkswagen Touareg ztratil 40,7 % (- 96 kusů), Audi Q7 se propadlo o 52,2 % (-149 vozů). Nissan Pathfinder má o 42,6 % více (nárůst o 26 aut), Toyota Land Cruiser naopak o 64,5 % méně (-120 kusů) a konečně Mercedes GL si polepšil o 2 vozy, tedy 3,6 %.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v červnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2009 1-6/2009 6/2009 1-6/2009
1. BMW X5 38 212 15,1% 12,8%
2. BMW X6 31 255 12,4% 15,4%
3. Hyundai iX55 26 147 10,4% 8,9%
4. Volvo XC90 25 149 10,0% 9,0%
5. Mercedes-Benz ML 24 156 9,6% 9,4%
5. Volkswagen TOUAREG 24 140 9,6% 8,4%
7. Audi Q7 15 136 6,0% 8,2%
8. Mercedes-Benz GL 12 57 4,8% 3,4%
9. Porsche CAYENNE 10 32 4,0% 1,9%
10. Mitsubishi PAJERO 7 44 2,8% 2,6%
11. Jeep GRAND CHEROKEE 6 15 2,4% 0,9%
11. Toyota LAND CRUISER 6 66 2,4% 4,0%
13. Jeep COMMANDER 5 10 2,0% 0,6%
13. Jeep WRANGLER 5 20 2,0% 1,2%
15. Nissan PATHFINDER 3 87 1,2% 5,2%
15. Subaru TRIBECA 3 10 1,2% 0,6%
17. Lexus RX 2 34 0,8% 2,0%
17. Nissan MURANO 2 21 0,8% 1,3%
17. Infiniti FX 2 3 0,8% 0,2%
17. Santana PS-10 2 4 0,8% 0,2%
- Ostatní modely 3 63 1,2% 3,8%
- CELKEM 251 1661 100,0% 100,0%

V červnovém žebříčku si oba modely BMW, jak už bylo naznačeno v titulku, pořadí prohodily. Zvítězila tedy X5, pro kterou se rozhodlo celkem 38 zákazníků. Druhá je X6 s 31 kusy, třetí Hyundai iX55 má 26 vozů. Čtvrtou příčku okupuje minulý vítěz Volvo XC90 (25) a pátá je menší trojcípá hvězda ML spolu s Volkswagenem Touareg (24). Na sedmém místě najdeme Audi Q7 s 15 registracemi, osmý Mercedes GL si v červnu postavilo do svých garáží dalších 12 nových majitelů. Deváté místo patří tentokrát Porsche Cayenne, stačilo mu na něj 10 vozů, Top 10 pak uzavírá Mitsubishi Pajero se 7 kusy.

BMW X5 si v meziročním srovnání pohoršilo o 48,3 % (loni 75 aut). Registrace X6 jsou již relativně porovnatelné, zvýšily se o 244,4 % (z 9), druhému bavorskému vozu tak patří titul Skokan roku. Volvo XC90 spadlo o 28,6 %, v celkových počtech o 10 aut, loni v červnu jich bylo 35. Mercedes ML ztratil 21 vozů a 46,7 %, VW Touareg má úplně stejný výsledek. Audi Q7 si pohoršilo o 74,6 % (před rokem 59 vozů). Mercedes GL ztratil 2 kusy (- 14,3 %), registrace Porsche Cayenne se zvýšily z 8 na 10 aut, tedy o 25 %. Zbývá Mitsubishi Pajero s výsledkem -3 vozy a -30 %. Skokana jsme již zmínili, nelichotivý titul meziročního propadáku získala Toyota Land Cruiser (-86,4 %, ze 44 na pouhých 6 kusů). Celý trh klesl tentokrát o 35,1 %, z 387 na 251 registrací.

Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhl v červnu jen jeden vůz z první pětky (či spíše šestky) – Hyundai iX55, ale ten se se zážehovým motorem u nás ani nenabízí. Ostatní konkurence má méně: BMW X5 36 kusů (94,7 %), X6 28 aut (90,3 %), Volvo XC90 22 (80 %), Mercedes ML 20 (83,3 %) a konečně VW Touareg 23 (95,8 %).

Mezi malými v čele Tiguan

Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil již o 11 %, z 4.768 na 5.291 vozů. Statistice malých terénních vozů za prvních šest měsíců roku 2009 již nekraluje Honda CR-V, ale VW Tiguan s 588 kusy. Vzhledem k jeho razantnímu nástupu není divu, na konci roku ale může být všechno opět jinak. SUV od Hondy tedy kleslo na druhé místo (533), třetí je stále Volvo XC60 (378), následuje Ford Kuga, který přeskočil dva konkurenty (339). Pátý je Nissan Qashqai (326) a šesté Audi Q5 (312). První desítku doplňují Kia Sportage (254), Hyundai Santa Fe (239), Subaru Forester (235) a Mitsubishi Outlander (229).

Vedoucí Volkswagen se zlepšil oproti loňsku o 159 % (+361 kusů), Honda CR-V o 20,3 % (o 90 vozů více), Nissan Qashqai naopak ztratil 19,3 % (-78 aut). Kia Sportage má o 90 kusů méně (-26,2 %), Hyundai Santa Fe se propadl o více než polovinu (-56,7 %, -315 registrací). Lesník od Subaru zaznamenal nárůst o 37,4 % (+64 vozů) a Mitsubishi Outlander má -9,5 % (-24 aut). Audi Q5, Ford Kuga a Volvo XC60 zatím nemají porovnatelné výsledky, Top 10 je od loňska plná novinek. Kug se do loňského června prodalo jen devět, ostatní dva konkurenti se začali na našem trhu nabízet až později.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v červnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2009 1-6/2009 6/2009 1-6/2009
1. Volkswagen TIGUAN 172 588 16,5% 11,1%
2. Ford KUGA 97 339 9,3% 6,4%
3. Škoda YETI 91 138 8,7% 2,6%
4. Nissan QASHQAI 82 326 7,9% 6,2%
5. Audi Q5 64 312 6,1% 5,9%
6. Honda CR-V 59 533 5,7% 10,1%
7. Volvo XC60 58 378 5,6% 7,1%
8. Kia SPORTAGE 44 254 4,2% 4,8%
9. Suzuki GRAND VITARA 43 188 4,1% 3,6%
10. Hyundai SANTAFE 37 239 3,5% 4,5%
11. Renault KOLEOS 31 157 3,0% 3,0%
12. Subaru FORESTER 30 235 2,9% 4,4%
13. Mercedes-Benz GLK 27 124 2,6% 2,3%
14. Hyundai TUCSON 23 141 2,2% 2,7%
14. Mitsubishi OUTLANDER 23 229 2,2% 4,3%
16. Chevrolet CAPTIVA 22 118 2,1% 2,2%
16. Kia SORENTO 22 186 2,1% 3,5%
18. Citroën C CROSSER 18 83 1,7% 1,6%
18. Toyota RAV4 18 184 1,7% 3,5%
20. Lada NIVA 17 51 1,6% 1,0%
21. Peugeot 4007 14 81 1,3% 1,5%
22. BMW X3 11 75 1,1% 1,4%
23. Nissan X-TRAIL 10 150 1,0% 2,8%
24. Mazda CX-7 9 70 0,9% 1,3%
25. Suzuki JIMNY 8 40 0,8% 0,8%
- Ostatní modely 13 72 1,2% 1,4%
- CELKEM 1043 5291 100,0% 100,0%

Také na první příčce červnového žebříčku najdeme Volkswagen Tiguan, který si koupilo celkem 172 Čechů. Zvítězil s obrovským náskokem, druhé místo totiž obsadil Ford Kuga s 97 kusy, třetí je Škoda Yeti s 91 vozy a čtvrtý Nissan Qashqai (82). Na nejspodnější příčce Top 5 se nechází Audi Q5 (64). Honda CR-V je až šestá (59), sedmé je Volvo XC60, které má 58 registrací, osmá Kia Sportage (44), deváté Suzuki Grand Vitara (43) a a nejlepší desítku uzavírá s 37 kusy Hyundai Santa Fe.

Tiguanů se prodalo letos v červnu o 137 více než loni, nárůst registrací tedy činí 391,4 % (!), i v této statistice tak patří menšímu SUV se dvěma véčky prvenství. Kuga má samozřejmě mnohem větší navýšení, ale její prodej teprve začínal. Dalším porovnatelným vozem je kočovník od Nissanu, který ztratil 27 aut (-24,8 %). Podobně je na tom i Honda CR-V, i když její meziroční pokles není tak velký, jen 13,2 %, respektive 9 kusů. Kia Sportage si pohoršila o 35,3 % (loni 68, letos o 24 registrací méně). Suzuki Grand Vitara je na tom o 43,4 % hůře (-33 aut), Hyundai Santa Fe ztratil 61 kusů (-62,2 %). Relevantní meziroční porovnání kromě zmíněné Kugy a letošního nováčka Yetiho nemohou zatím nabídnout ani Volvo XC60 a Audi Q5.

Největší meziroční propad zaznamenala tradičně Mazda CX-7, a to o 84,3 % (z 55 na 9), skokanem je naopak již vzpomínaný Tiguan. Registrace v této třídě oproti loňsku znovu vzrostly, a to o 21,7 %, z 857 na 1.043 aut.

Na závěr této sekce tradiční podíl vznětových motorů v měsíční Top 5: u VW Tiguan činil v červnu 75,6 % registrací (130 aut), Ford Kuga dosáhl 93,8 % (91 vozů), Škoda Yeti měla 55 % (50), Nissan Qashqai má nejméně – jen 35,4 % (29) a Audi Q5 vykazuje 87,5 % (56 kusů z celkových 64).

Lídrem mezi terénními pickupy Mitsubishi L200

Trh se v segmentu terénních pickupů za prvních šest měsíců roku 2009 propadl do záporných čísel, ztratil 1,5 %, bylo zaregistrováno o 4 vozy méně než za stejné období loňského roku (270 oproti 274).

Nejprodávanějším vozem v této specifické kategorii se za prvních šest měsíců díky současným úspěchům stalo Mitsubishi L200 (76), které porazilo Nissan Navara o 10 registrací (66). Bronzový je pak Nissan NP300 s rovnou padesátkou kusů. Následuje čtvrtá Toyota Hilux se 43 vozy, Ford Ranger je na 17 kusech, Ssangyong Actyon Sports má 9 a Mazda BT 6 registrací, ale tyto dva modely tentokrát chybí v měsíčním žebříčku.

V meziročním srovnání si L200 pohoršilo o 21,6 % (-21 vozů), Navara o 35,5 % (-37) a Ranger o 60,8 % (ten ztratil 31 kusů). Ssangyong Actyon Sports se pak zlepšil o 28,6 % (+2 vozy), Mazda BT má o 57,1 % méně (-8). Skokanem je tedy Actyon Sports, propadákem naopak Ranger. Nissan NP300 sice loni již bodoval také, připsal si ale na své konto jen první dva kusy. Letošní výsledky tedy znamenají nárůst o 2400 %, což nezní příliš relevantně.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v červnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2009 1-6/2009 6/2009 1-6/2009
1. Mitsubishi L200 13 76 52,0% 28,1%
2. Toyota HILUX 4 43 16,0% 15,9%
3. Ford RANGER 3 20 12,0% 7,4%
3. Nissan NAVARA 3 66 12,0% 24,4%
5. Nissan NP300 PICKUP 2 50 8,0% 18,5%
- Ostatní modely 0 15 0,0% 5,6%
- CELKEM 25 270 100,0% 100,0%

Mezi terénními náklaďáky tedy patří pomyslná zlatá medaile za červen opět Mitsubishi L200 s 13 registracemi. Ostatní mají na kontech jen jednotlivé kusy. Toyota Hilux čtyři, Ranger a Navara tři a konečně Nissan NP300 dva. Jak už jsme vzpomenuli, Mazda BT nebodovala vůbec, stejně jako Ssangyong Actyon Sports.

Mitsubishi L 200 ztratilo oproti loňsku 27,8 % , před rokem jich bylo zaregistrováno 18. Ford Ranger hlásí také poles o 1 vůz (u něj to ale znamená -25 %), Nissan Navara má o 5 kusů méně (-62,5 %). Nejlépe ze všech je na tom Nissan NP300, který zaznamenal stejný výsledek jako loni (dvě auta). V červnu se registrace oproti stejnému měsíci roku 2008 propadly, a to o 13 kusů, tedy 34,2 % (z 38 na 25).

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
28. 7. 2009 14:03
Jestli on ten Tiguan není nakonec nejlepší.....
Jelikož mně kategorie malých SUV v poslední době čím dál tím víc zajímá, začal jsem se učit, studovat a pracovat na sobě a musím konstatovat, že v týhle kategorii je Tiguan v provedení Track a nd Field asi to nejlepší, co na trhu je. Kupodivu bych za něj postavil RAVku, ačkoliv v testech je hodnocena hůř (mám s ní docela slušné zkušenosti), s Yetim jsem nejel, ale připadá mi v kabině méně pohodlný než Tigi. Podle mně se nepovedla Kuga - výška a mohutnost karoserie neodpovídá vnitřnímu prostoru a ty jízdní vlastnosti zas až tak super nejsou, naopak k těm rozhodně povedenějším patří Nissan QQ, snad jenom ta maska by chtěla něco lepšího - třeba v umírněnějším stylu ala Murano... No a co už SUv není - Sedici a Suzuki (čtyřkolka nědělá SUV), zázrak není ani KIA (ta je výběhová přes facelift), ale nejnepovedenější je Koleos. Tady bývají chváleny jeho jízdní vlastnosti (nemám osobní zkušenost), ale vzhled, uspořádání, ergonometrie, pohodlí - na novinku slabota. K Hondě se vyjdřovat nebudu, značka sama o sobě je zárukou kvality, ale cena díky clu není tak úplně konkurenceschopná - co se dá dělat.

Takže se nedivím, že se Tiguan prodává, asi je to v daném segmentu (či spíše podsegmentu) dobrá volba.
27. 7. 2009 10:40
Re: Yeti zima?
Ale dva tam chyběli....
Avatar - white label
27. 7. 2009 01:00
Re: Yeti zima?
Ne, ne... to byl jen celoevropský sraz Koleosů v Brně...
:*) :yes: >:D
Avatar - Ronault.
26. 7. 2009 17:26
Re: Yeti zima?
To já viděl jen jednou Kugu, Tiguanů po Brně pár jezdí a co je s podivem, tak asi 10 Koleosů. Buď to Brněnský dealer umí prodávat, nebo to byla nějaká dárková akce >:-[]
Avatar - AUDIRS6
26. 7. 2009 13:28
Re: Milý AUDIRS6ko!
posli mi mail a ja ti poslem fotecku tej potvory, ktora ma pripravila o vodicak >:-[]