Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2009: Jak jej vidí dovozci? (Anketa Auto.cz)

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Analýzy českého trhu, kterým se pravidelně věnujeme v sekci news.auto.cz/statistiky budeme doplňovat o pohled druhé strany - komentáře, rozhovory a ankety se zástupci automobilek na českém trhu. Zde je první z nich.

Zástupců automobilových značek jsme se před několika dny zeptali, jak posuzují aktuální situaci na českém trhu. Padly konkrétně 4 níže uvedené otázky, které se tentokrát týkaly především firemní klientely, která by nyní po uvolnění pravidel pro odpočet DPH měla podle předpokladu utrácet za auta ochotněji, než v prvních měsících letošního roku. Půjde pouze o vyrovnání předchozích úbytků nebo dokonce dosažení úrovně loňského roku?

Otázky Auto.cz:

1. Máme za sebou první měsíc (duben 2009) v novém režimu odpočtů DPH u automobilů. Jak jej hodnotíte z pohledu registrací vaší značky?

2. Jaký byl podíl firemních zákazníků na celkovém prodeji vaší značky v dubnu 2009 a jaký před rokem?

3. Jaký očekáváte vývoj prodeje aut firmám v nejbližších měsících, např. vzhledem k již přijatým objednávkám?

4. Připravujete v souvislosti s odpočtem DPH u osobních aut nějaké speciální kampaně zaměřené na firemní klientelu?

Oslovili jsme všechny významné značky, ale níže jsou jen odpovědi došlé do uzávěrky, seřazené podle abecedy.

Audi

Za značku Audi odpověděl Jan Klíma, tiskový mluvčí.

1. Určitě pozitivně, počet registrací vzrostl.

2. Tento poměr byl zhruba obdobný.

3. V následujícím období očekáváme stabilizaci trhu.

4. Žádné speciální akce nepřipravujeme.

Fiat, Alfa Romeo, Lancia

Za značky Fiat, Alfa Romeo a Lancia odpověděl Jaromír Heřmanský, Fleet Manager ČR/SR.

1. Vývoj prodeje firemní klientele u námi zastupovaných značek se oproti minulým měsícům tohoto roku zásadně nezměnil, což jsme vlastně i očekávali. Nový režim odpočtu DPH nicméně velmi oceňujeme, i když za současného stavu se zcela určitě nejedná o nástroj, jak „rozhýbat“ tento segment, tj. firemní klientelu. Do budoucna lze očekávat na základě úpravy této legislativy změnu v mixu prodávaných verzí.

2. V současné době evidujeme dominantní podíl prodeje soukromým osobám, což je v případě značky Fiat pochopitelné. U firemní klientely nevidíme zásadní rozdíl oproti loňskému roku a její podíl se pohybuje okolo 30 % z celkových prodejů. Situace je ovšem jiná u značek Alfa Romeo a Lancia, kde se podíl firemní klientely zvýšil.

3. V souvislosti se současnou ekonomickou situací přepokládáme další pokles trhu firemních zákazníků. Jako vzorový příklad lze uvést vývoj prodeje a trhu v rámci lehkých užitkových vozidel, který poklesl o cca 40 % oproti stejnému období loňského roku. Z této statistiky je zřejmé, že trh firemní klientely stále klesá, a lze předpokládat, že v nejbližším období bude tato tendence nezměněná.

4. Ano, připravujeme různé akce spojené zejména s firemní klientelou.

Ford

Za značku Ford odpovídat Martin Linhart, Ředitel vnější komunikace Ford Motor Company s.r.o.

1. Firemních zákazníků, kteří zřejmě čekali na úpravu odpočtu DPH, určitě přibylo - asi o necelých 300.

2. Protože firemní zákazníci v prvním čtvrtletí spíše vyčkávali, "táhli" prodeje zákazníci soukromí. Proto se nám poměr firemních a soukromých zákazníků poněkud změnil, přibližně z 52 : 48 na 48 : 52.

3. Předpokládáme mírný nárůst, ale vzhledem k nevypočitatelnosti vývoje českého trhu nechceme udávat konkrétní čísla.

4. Konkrétní akce samozřejmě zvažujeme a budeme o nich včas informovat.

Kia

Za značku Kia odpověděl Patrik Fanc, PR Manažer Kia Motors Czech.

1. Duben 2009 byl pro značku Kia historicky nejúspěšnějším měsícem. Prodali jsme 1133 vozů a poprvé překročili magickou tisícovou hranici!

2. Podíl firemních zákazníků se nyní pohybuje na stejných nebo o něco vyšších číslech.

3. Prodej firmám by měl mít rostoucí trend s ohledem na nový režim odpočtu DPH, nyní se realizují zejména odložené nákupy, nicméně, registrujeme daleko vyšší zájem o naši značku, jsme častěji také přizváni do výběrových řízení.

4. Ano, obchodní oddělení v čele s fleet managerem připravilo speciální dlouhodobou direct-mailingovou nabídku k oslovení firemních zákazníků, realizují a plánují se promo akce s možností představení a testovacími jízdami našimi vozy, např. pro leasingové společnosti, atd.

Lexus

Za značku Lexus odpověděl Petr Žemlička, PR Manager Lexus Czech & Slovak Republic.

1. Meziročně jsme zaznamenali nárůst registrací vozů značky Lexus. Nicméně nemůžeme potvrdit, že za nárůstem plně stojí změny v režimu odpočtů DPH.

2. Meziroční podíl zákazníků (právnických osob) je defakto shodný a činí téměř 90 % na celkových registracích.

3. Předpokládáme zvýšení zájmu nejen u modelu RX, který aktuálně přichází na trh ve své 3. generaci, ale i u sedanů IS, GS a LS, u kterých díky legislativě odpočet DPH nebyl dosud možný. Pevně věříme, že dlouhodobě i nadále porostou prodeje hybridních vozů, u kterých lze využít i další legislativní novinku – osvobození od silniční daně.

4. Již v rámci našich standardních služeb poskytujeme atraktivní alternativu zejména k německým prémiovým značkám. Firemním zákazníkům můžeme nabídnout legendární spolehlivost vozů Lexus, skvělé asistenční služby, špičkovou kvalitu a environmentálně zodpovědným firmám především ucelenou modelovou řadu plně hybridních modelů, u kterých je nejen provoz, ale paradoxně taktéž servis cenově výhodnější v porovnání s konvenčními motorizacemi. Opomenout nelze ani již zmiňované osvobození od silniční daně.

Mitsubishi

Za značku Mitsubishi odpověděl ing. Martin Krob, General Manager M Motors CZ s.r.o.

1. Naše značka zaznamenala oživení zájmu zákazníků o koupi nových vozů již v březnu a jsme rádi, že tento trend pokračuje i v dalším měsíci.

2. Nedochází k žádným zásadním posunům z hlediska změny klientely; firemní zákazníci představují cca 75 % všech zákazníků.

3. Neočekáváme dramatické změny, posuny ve struktuře zákazníků.

4. Naše značka v současné době komunikuje na firemní klientelu zejména prostřednictvím on-line a direct mailingu. V krátkodobém horizontu neplánujeme nějakou výraznou změnu v komunikaci u této cílové skupiny.

Nissan

Za značku Nissan odpověděl Petr Zajíček, Fleet & LCV Sales Manager.

1. Vzhledem ke skutečnosti, že do posledního okamžiku nebylo zcela jasné, či bude tato zákonná úprava schválena, projevilo se to jen minimálně na registracích v měsíci dubnu. V našem případě můžeme konstatovat fakt, že návštěvnost na dealerstvích je uspokojivá, takže výsledek jako takový bude možné vidět až s registracemi v květnu a červnu tohoto roku.

2. Nissan má poměrně stabilní klientelu, to znamená, že nějaké abnormální výkyvy se nekonají. Pokud porovnáme duben 08 s tím letošním, je podíl firemních zákazníků téměř identický. Musíme navíc vzít v potaz fakt ekonomické krize, která samozřejmě ovlivnila rozhodování zákazníků, jsou dnes mnohem opatrnější a stanovují priority s ohledem na aktuální situaci a možnosti svých firem.

3. Zde je nutné poznamenat, že Nissan není úplně typickou „fleetovou“ značkou. Navíc u všech modelů, s výjimkou NOTE, již existovala možnost odpočtu DPH. Tzn., že v současnosti je realizace nákupu většiny našich vozidel pouze pohodlnější, odpadá povinnost montáže přepážky. Model NOTE, který se nyní stal zajímavějším pro firemní zákazníky nejen možností odpočtu DPH, ale i čerstvým faceliftem, by mohl zaznamenat nárůst prodeje.

4. V současné době připravujeme komunikaci, která se tímto tématem zabývá, nerad bych ale nyní prozrazoval více. Nad rámec běžné komunikace, je k dispozici u nás na zastoupení manažer zabývající se výhradně firemní klientelou.

Peugeot

Za značku Peugeot odpověděla Radka Matthey, Public Relations PEUGEOT ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o.

1. V době uzávěrky nebyl celkový počet vozů registrovaných za duben ještě znám, ale s počtem našich deklarací – 837 vozů – můžeme být spokojeni, a to i přestože jsme čelili jistým omezením výroby, vzhledem k zvýšeným požadavkům zemí, které využívají výhody šrotovného. Firemním zákazníkům jsme prodali 320 vozů, což představuje zdaleka největší podíl na celkových prodejích od začátku letošního roku.

2. V dubnu 2009 činily prodeje firemním zákazníkům 38 % našich celkových prodejů, což zhruba odpovídá loňskému dubnu, kdy byl podíl 37 %.

3. Přijali jsme poměrně velký počet objednávek ze strany firemních zákazníků a v nejbližší době očekáváme ještě další nárůst. V nadcházejícím období se tedy dají předpokládat dobré výsledky.

4. Speciální kampaně jako přímou reakci na změnu zákona o DPH nechystáme.

Porsche

Za značku Porsche odpověděla Anna Gruberová, PR manager Porsche Inter Auto CZ.

1. U značky Porsche nedošlo v souvislosti se změnou odpočtu DPH k žádné významné změně.

2. Tento poměr se ve srovnání s minulým rokem u značky Porsche prozatím nijak nezměnil a i nadále činí podíl firemních zákazníků na celkovém prodeji kolem 50 %.

3. V tomto roce očekáváme, oproti jiným prodejcům, další výrazný nárůst počtu prodaných nových vozů Porsche. Přivezeme totiž na trh hned dvě netrpělivě očekávané novinky – Porsche Cayenne Diesel, který je již v prodeji a čtyřdveřové kupé Porsche Panamera.

4. Pro naše zákazníky připravujeme celoročně nejrůznější akce bez ohledu na aktuální vývoj na automobilovém trhu. Nejedná se však o klasická cenová zvýhodnění. Naši pozornost soustředíme především na prvotřídní péči a maximální komfort zákazníka. To jsou podle nás klíčové faktory úspěchu.

SEAT

Za značku SEAT odpověděl Ing. Petr Táborský, MBA, vedoucí divize SEAT.

1. Registrací máme o 30 % více než v březnu. Do jaké míry je to trvalý jev způsobený platností novely zákona o DPH, nebo jde pouze o odložené nákupy, ukáže čas.

2. Dlouhodobě prodáváme cca 45 % vozů firmám a podnikatelům. V letošním dubnu to bude asi 60 %.

3. Jak jsem již řekl, na hodnocení je ještě brzy. Ale je pravdou, že z pohledu objednávek jsou teď firemní zákazníci při nákupech aktivnější. Patrný je ale trend, že firmy teď nakupují jiné vozy než ty, které se daly přestavbou změnit na užitkové. Je vidět, že např. klasický sedan je žádanou variantou, které byla pouze znevýhodněna předcházející právní úpravou.

4. Právě na trh uvádíme nové Exeo, kde předpokládáme až 85 % prodeje firemní klientele a podnikatelům. Je pro nás výhodou, že odpočet DPH lze teď uplatnit i u vozů s karoserií sedan. Myslím, že speciálně upozorňovat klienty na tuto možnost je zbytečné, neboť tomuto tématu bylo věnováno mnoho prostoru a každý plátce DPH ví přesně, co bylo obsahem novely zákona o DPH.

Volkswagen

Za značku Volkswagen odpověděl Vratislav Strašil, vedoucí divize Volkswagen osobní vozy.

1. Jeden měsíc je na vyhodnocení příliš krátká doba. Zákazníci - plátci DPH - plánují své náklady v delším časovém období. Dále řada firem čekala na prováděcí předpisy ke zmíněné novele o DPH. Navíc naši firemní zákazníci očekávají další změny v oblasti daňových a účetních odpisů u osobních automobilů.

2. Zatímco v období 1 až 3/2008 byl podíl fleetových prodejů 32 %, ve stejném období letošního roku je to 22 %. Tento pokles je však ovlivněn navýšením prodejů na retailové zákazníky (2163 v roce 2008, 2417 v roce 2009). Důvody jsou následující: ekonomická situace (1), očekávání legislativních změn v DPH a odpisech (2).

3. V nejbližších měsících očekáváme zvýšení prodeje firemním zákazníkům.

4. U našich fleetových modelů připravujeme zatraktivnění, a to především poskytnutím nadstandardní výbavy s cenovým zvýhodněním a také další cenové úpravy. Jedná se především o modely Passat, Passat Variant, Golf Variant a Jetta.

Volvo

Za značku Volvo odpovídal Ctibor Smělík, Area Sales Manager Volvo Auto Czech.

1. Nárůst činil 31 % (z toho M1 +222 %, N1 -90 %).

2. V dubnu 2009 74 %, v dubnu 2008 72 %, změna minimální, způsobeno tím, že většina našich nejprodávanějších modelů byla nabízena ve verzích s možností odpočtu DPH.

3. Do budoucna čekáme nárůst prodejů u malých a středních firem s vozovým parkem do 10 vozidel, naopak u velkých, zvláště nadnárodních společností očekáváme stagnaci.

4. U modelu XC70 a XC90 jsme připravili akci, ve které nabízíme klientům výbavu za 120.000,- resp. 150.000,- Kč v ceně.

Ondřej Láník
Diskuze (24)
14. 5. 2009 11:46
Re: Spy pics: Citroen
Na Foxe jedině s ebonitovou tyčí >:D
Avatar - Pierro
14. 5. 2009 11:46
Re: Nova Calibra
Ta kalibra by šla, pěkný auto... ;-)
14. 5. 2009 11:38
Re: Spy pics: Citroen
jsi blízko, vlastně jsi to skoro trefil. ptal jsem se na výrobce, ale když tak přemýšlím, hmm Fox .... >:-[]
14. 5. 2009 11:36
Re: lolitek
jo jo, kandidátů je moc a moc. Nejlepší hatelist asi bude zmáčknout červený čudlík OFF >:-[]
14. 5. 2009 11:11
Re: lolitek
Za chvilku i Brožová teda ne Polednová, ale Kačenka Brožová. >:D