Český trh v dubnu 2011: Vyšší střední vyrostla o 66 %, vede BMW 5
Celý trh meziročně hodně získal, a to 66,5 %. Loni bylo nově zaregistrováno 158 vozů vyšší střední třídy, letos 263, tedy o 105 více. Jedna ze dvou skutečně prestižních kategorií tak pokračuje v razantním nárůstu. Do přehledu byly znovu započteny korektury loňských počtů BMW řady 5.
Mnichovské sedany a kombi skončily na vysokých 93 přírůstcích a patří jim tedy další triumf. Druhou příčku sdílejí Audi A6 (včetně Allroadu) a Mercedes-Benz třídy E, které ztratily na lídra propastných 51 registrací, mají jich tedy po 42. Velká Volva řad 70 a 80 se musela spokojit s nevděčnou bramborovou medailí za 33 kusů, Top 5 uzavírá ingolstadtský sportback A7 s 24 auty.
S dubnem 2010 je srovnatelná pouhá pětice zástupců této kategorie, navrátilec Legend od Hondy je ještě navíc raritkou, protože si ani nepolepšil, ani nepohoršil. Jeho prodej byl však v Evropě ukončen. Perličkou můžeme nazvat i výkon Mercedesu CLS, který poskočil o 1.300 %, protože se místo jediného prodalo 14 vozů. Generační obměna zkrátka vykonala v tomto případě své.
Pojďme se tedy raději podívat na čtveřici nejlepších, neboť Audi A7 se před rokem ještě nenabízelo.
Lídr BMW 5 si polepšil o mohutných 165,7 %. Loni našlo své majitele jen 35 aut, korektury jej připravily o 23 exemplářů ve prospěch menší série 3. Letos bylo zájemců o 58 více, což mu zcela dostačuje k titulu Skokan roku. Počty Audi A6 mírně poklesly (o 2 registrace, respektive 4,5 %). Mercedes E má o 10,6 % méně (-5 kusů), tento výsledek mu zároveň přinesl nelichotivou nálepku propadáku. No a švédský vyzyvatel německých konkurentů navýšil své počty o 37,5 %, čili 9 aut.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | BMW 5 | 93 | 279 | 35,4% | 32,9% |
2. | Audi A6/Allroad | 42 | 121 | 16,0% | 14,3% |
2. | Mercedes-Benz E | 42 | 136 | 16,0% | 16,0% |
4. | Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70 | 33 | 137 | 12,5% | 16,1% |
5. | Audi A7 | 24 | 93 | 9,1% | 11,0% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 14 | 31 | 5,3% | 3,7% |
7. | Renault Latitude | 6 | 23 | 2,3% | 2,7% |
8. | Saab 9-5 | 4 | 8 | 1,5% | 0,9% |
9. | Jaguar XF | 3 | 12 | 1,1% | 1,4% |
10. | Honda Legend | 1 | 1 | 0,4% | 0,1% |
10. | Infiniti M | 1 | 4 | 0,4% | 0,5% |
- | Ostatní modely | 0 | 4 | 0,0% | 0,5% |
- | CELKEM | 263 | 849 | 100,0% | 100,0% |
Jak vypadá český trh v segmentu vyšší střední třídy po první třetině roku 2010? Jeho objem se oproti totožnému období toho uplynulého zvýšil, a to o 253 vozů, tedy z 596 na 849. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o 42,4 %.
V žebříčku od ledna pokračuje ve své letošní suverenitě řada 5 z Mnichova. Vévodí mu zatím s 279 kusy a podílem 32,9 %. Volvo 70/80 sice zůstává druhé, ale již jen těsně (137, 16,1 %), v patách mu totiž je Mercedes-Benz E (136, 16 %).
Za ním jsou Audi A6 a A7. První jmenovaný má 121 exemplářů a okupuje 14,3 %, druhý pak dosáhl 93 kusů a 11 %. Zbytek už notně ztrácí, Mercedes CLS se dostal na 31 registrací, korejsko-francouzský Renault Latitude jich má 23 a Jaguar XF 12, ostatní soupeři zatím nepřekročili ani desítku.
V meziročním srovnání si vedoucí pětková série pochopitelně polepšila, navíc hodně, o 150 vozů (+116,3 %). Její navýšení se tak vyhouplo znovu nad stoprocentní hranici. Volva 70 a 80 vykazují +38,4 %, mají o 38 kusů více.
Třída E se neprodává tak dobře, je v záporných číslech, má o 22 registrací méně (-13,9 %). Za ní následuje další ztráta v podání Audi A6: -52 kusů a -30,1 %. Skončeme několika perličkami: trojciferné nárůsty mají kromě BMW 5 ještě Mercedes-Benz CLS a Saab 9-5, největším šplhounem ze všech je ale Jaguar XF, ten vyletěl dokonce na +1.100 %.
Vznětových BMW 5 si zákazníci v dubnu odvezli celkem 86. To dává 92,5 % z celkového počtu, písmeno i na zádi mělo sedm aut. Audi A6 s přeplňovaným vznětovým motorem si postavilo do garáže 38 nových majitelů, což je 90,5 %. Zážehový agregát se nacházel v útrobách čtyř exemplářů včetně jednoho Allroadu. Mercedes-Benz E vykazuje 35 CDI (88,3 %), jeden další spaloval CNG a zbylá šestice náleží do zážehové kategorie. Velká osobní Volva mají na kontě 27 kusů s turbodiesely, tedy 81,8 %. Po pouhé čtvrtině minulý měsíc se tak Švéd vrátil do normálu. Sportback A7 z Ingolstadtu má poměr 6:18 ve prospěch TDI, což znamená z Top 5 nejméně: 75 %.