Český trh v květnu 2008: Pořadí značek

V květnu bylo na českém trhu prodáno 16.845 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1129 ks méně než v květnu minulého roku. To představuje meziroční pokles 6,3 %. Květnový podíl automobilů s odpočtem DPH (kat. N1) vzrostl z 28,25 % na 29,6 %.
Škoda s nejmenším podílem trhu
Domácí automobilka zažívá nelehké období. Pokles tržního podílu se sice v dubnu podařilo zastavit, ale v květnu se odbyt vrátil na sestupnou křivku. Dubnový výsledek českého trhu je jako vždy významně ovlivněn prodeji dominantní automobilky, ale její síla se v květnu zmenšila na rekordně malou část 28 %. Zřejmě jako reakci na tento výsledek představila automobilka na začátku června nové ceníky modelů Fabia, Roomster i Octavia. Podpora prodeje formou veřejných akčních ceníků přitom dosud nebyla u Škody obvyklou metodou jak přilákat zákazníky do prodejen.
Zatímco květnový odbyt Škody představoval meziroční pokles více než 22 %, celý trh klesl jen o 6,3 %. To znamená, že jsou na trhu také značky, které rostou, navzdory sestupnému trendu. Týká se to kohoutů, kteří na jednom smetišti (trhu osobních a lehkých užitkových aut) bojují o první místo mezi dovozci. Volkswagen tentokrát prodal více než Ford, před který se dokonce těsně dostal i Renault. Francouzská automobilka dokázala díky květnovému výsledku snížit ztrátu, kterou na VW a Ford v letošním roce zatím má. V první desítce dokázal meziročně růst také Citroen, Fiat, Kia a Mercedes-Benz.
Dramatický meziroční nárůst zaznamenala Mazda, když prodala stovku dvojek, padesátku CX-7 a přibližně stejný počet šestek.
Mezi značky, které hodně ztrácely patří v první desítce, mimo Škody, také Ford a Hyundai, zásadnější ztráty ale potkaly Toyotu, Opel a zejména Hondu.
Registrace na českém trhu v měsíci květnu 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 5/2008 | 5/2007 | [ks] | [%] | 5/2008 |
1. | Škoda | 4720 | 6076 | -1356 | -22,3% | 28,0% |
2. | Volkswagen | 1390 | 1207 | 183 | 15,2% | 8,3% |
3. | Renault | 1209 | 1084 | 125 | 11,5% | 7,2% |
4. | Ford | 1207 | 1259 | -52 | -4,1% | 7,2% |
5. | Citroën | 960 | 857 | 103 | 12,0% | 5,7% |
6. | Peugeot | 848 | 876 | -28 | -3,2% | 5,0% |
7. | Hyundai | 765 | 812 | -47 | -5,8% | 4,5% |
8. | Fiat | 681 | 568 | 113 | 19,9% | 4,0% |
9. | Kia | 617 | 579 | 38 | 6,6% | 3,7% |
10. | Mercedes-Benz | 437 | 400 | 37 | 9,3% | 2,6% |
11. | Toyota | 426 | 589 | -163 | -27,7% | 2,5% |
12. | Opel | 408 | 591 | -183 | -31,0% | 2,4% |
13. | Chevrolet | 382 | 292 | 90 | 30,8% | 2,3% |
14. | Suzuki | 344 | 379 | -35 | -9,2% | 2,0% |
15. | Audi | 323 | 291 | 32 | 11,0% | 1,9% |
16. | Mazda | 315 | 153 | 162 | 105,9% | 1,9% |
17. | BMW | 249 | 241 | 8 | 3,3% | 1,5% |
18. | Nissan | 238 | 232 | 6 | 2,6% | 1,4% |
19. | Honda | 224 | 386 | -162 | -42,0% | 1,3% |
20. | Seat | 223 | 178 | 45 | 25,3% | 1,3% |
21. | Dacia | 186 | 193 | -7 | -3,6% | 1,1% |
22. | Mitsubishi | 139 | 135 | 4 | 3,0% | 0,8% |
23. | Volvo | 100 | 138 | -38 | -27,5% | 0,6% |
24. | Subaru | 99 | 56 | 43 | 76,8% | 0,6% |
25. | Iveco | 64 | 58 | 6 | 10,3% | 0,4% |
26. | Land Rover | 45 | 58 | -13 | -22,4% | 0,3% |
27. | Jeep | 24 | 19 | 5 | 26,3% | 0,1% |
28. | Lexus | 22 | 26 | -4 | -15,4% | 0,1% |
29. | Lada | 19 | 16 | 3 | 18,8% | 0,1% |
30. | Porsche | 18 | 22 | -4 | -18,2% | 0,1% |
- | Celkem - Jiné značky | 163 | 203 | -40 | - | 1,0% |
- | Celkem | 16845 | 17974 | -1129 | -6,3% | 100,0% |
Až do dubna rostl odbyt meziročně o více než 15 %, ale slabší květen zbrzdil tento vývoj. Letos se zatím prodalo 85.682 aut, což je však stále o 10 % více než ve stejném období loňského roku. K vlivům, které zbrzdily poptávku patří bezesporu i skokové změny cen paliv. Jak známo, spotřebitelé si zanedlouho na novou cenovou hladinu zvyknou, takže se pravděpodobně do prodejen vrátí. Prodat ale možná bude zase o něco obtížnější.
V první desítce ztrácí na loňská čísla jen dvě značky, Škoda (-1,5 %) a Toyota (-6,5 %). Šest značek TOP10 roste dvouciferným tempem, ale nejdynamičtější vývoj mají prodeje (+42 %) Kia Motors. Solidní postavení v první dvacítce má také na 15. místě letošního žebříčku Mazda, která zvětšila prodeje meziročně o 121 %!
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-5/2008 | 1-5/2007 | [ks] | [%] | 1-5/2008 |
1. | Škoda | 25232 | 25606 | -374 | -1,5% | 29,4% |
2. | Volkswagen | 6515 | 5601 | 914 | 16,3% | 7,6% |
3. | Ford | 6381 | 5245 | 1136 | 21,7% | 7,5% |
4. | Renault | 5883 | 5027 | 856 | 17,0% | 6,9% |
5. | Citroën | 4742 | 4387 | 355 | 8,1% | 5,5% |
6. | Peugeot | 4252 | 4208 | 44 | 1,0% | 5,0% |
7. | Hyundai | 3870 | 3469 | 401 | 11,6% | 4,5% |
8. | Kia | 3350 | 2349 | 1001 | 42,6% | 3,9% |
9. | Fiat | 2834 | 2240 | 594 | 26,5% | 3,3% |
10. | Toyota | 2392 | 2558 | -166 | -6,5% | 2,8% |
11. | Opel | 2224 | 2495 | -271 | -10,9% | 2,6% |
12. | Mercedes-Benz | 2013 | 1839 | 174 | 9,5% | 2,4% |
13. | Chevrolet | 1932 | 1327 | 605 | 45,6% | 2,3% |
14. | Suzuki | 1704 | 1569 | 135 | 8,6% | 2,0% |
15. | Mazda | 1524 | 687 | 837 | 121,8% | 1,8% |
16. | Audi | 1483 | 1414 | 69 | 4,9% | 1,7% |
17. | BMW | 1262 | 883 | 379 | 42,9% | 1,5% |
18. | Nissan | 1232 | 925 | 307 | 33,2% | 1,4% |
19. | Seat | 1186 | 1029 | 157 | 15,3% | 1,4% |
20. | Honda | 1174 | 1274 | -100 | -7,8% | 1,4% |
21. | Dacia | 852 | 634 | 218 | 34,4% | 1,0% |
22. | Mitsubishi | 788 | 561 | 227 | 40,5% | 0,9% |
23. | Volvo | 604 | 618 | -14 | -2,3% | 0,7% |
24. | Subaru | 441 | 309 | 132 | 42,7% | 0,5% |
25. | Iveco | 314 | 222 | 92 | 41,4% | 0,4% |
26. | Land Rover | 187 | 211 | -24 | -11,4% | 0,2% |
27. | Jeep | 113 | 67 | 46 | 68,7% | 0,1% |
28. | Lexus | 103 | 96 | 7 | 7,3% | 0,1% |
29. | Porsche | 96 | 70 | 26 | 37,1% | 0,1% |
30. | Lada | 90 | 88 | 2 | 2,3% | 0,1% |
31. | Alfa Romeo | 83 | 111 | -28 | -25,2% | 0,1% |
32. | Renault Trucks | 71 | 53 | 18 | 34,0% | 0,1% |
33. | Jaguar | 70 | 56 | 14 | 25,0% | 0,1% |
34. | Chrysler | 65 | 60 | 5 | 8,3% | 0,1% |
35. | Smart | 56 | 42 | 14 | 33,3% | 0,1% |
36. | Dodge | 52 | 52 | 0 | 0,0% | 0,1% |
37. | Saab | 48 | 30 | 18 | 60,0% | 0,1% |
38. | Ssangyong | 42 | 70 | -28 | -40,0% | 0.0% |
39. | Mini | 38 | 37 | 1 | 2,7% | 0,0% |
40. | Hummer | 33 | 18 | 15 | 83,3% | 0,0% |
41. | Cadillac | 28 | 13 | 15 | 11,5,4% | 0,0% |
42. | Maserati | 16 | 7 | 9 | 128,6% | 0,0% |
43. | Ferrari | 13 | 8 | 5 | 62,5% | 0,0% |
44. | Lancia | 11 | 7 | 4 | 57,1% | 0,0% |
45. | Kaipan | 8 | 5 | 3 | 60,0% | 0,0% |
46. | Santana | 7 | 22 | -15 | -68,2% | 0,0% |
47. | Rover | 5 | 3 | 2 | 66,7% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 263 | 239 | 24 | 10,0% | 0,3% |
- | Celkem | 85682 | 77841 | 7841 | 10,1% | 100,0% |