Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2009: Bitvu o nejprodávanější SUV svádí VW Tiguan a Ford Kuga

Aleš Dragoun
Diskuze (60)
Ve třech kategoriích terénních vozů na českém trhu je jen jeden vítěz shodný s dubnem – Mitsubishi L200. Mezi velkými putuje triumf do Švédska, v malých do Německa.

Mezi velkými první Volvo XC90 před Mercedesem ML

Ve dvou hlavních kategoriích offroadů a SUV se v květnu děly nevídané věci. Mezi velkými zaujme porážka BMW. Celý trh se dostal opět do záporných čísel, klesl o 26,5 %, z 355 na 261 kusů.

Zvítězilo Volvo XC90, pro vůz švédské značky se rozhodlo celkem 41 zákazníků. Na druhé místo se vyšplhal Mercedes ML s 37 kusy, první bavorák je až třetí a je jím X6 s 30 vozy. Čtvrtou příčku okupují Audi Q7 a BMW X5 s 27 kusy, šestý je Hyundai ix55 (25). Na sedmém místě najdeme VW Touareg s 19 registracemi, osmý Mercedes GL si v květnu postavilo do svých garáží dalších 10 nových majitelů. Deváté místo patří tentokrát Lexusu RX (!), stačilo mu na něj ovšem jen 7 vozů, Top 10 uzavírá Nissan Murano s pouhými 6 kusy. V žebříčku je tentokrát celkem 22 modelů, mezi nimi i jedna novinka, čínský Shuanghuan CEO s jedinou registrací.

Volvo XC90 si v meziročním srovnání polepšilo o 86,4 % (loni 22 aut). Registrace Mercedesu ML klesly o 11,9 % (z 42 o 5), BMW X6 zatím vynecháme, před rokem se v žebříčku objevily první dvě. Audi Q7 spadlo o 59,7 %, v celkových počtech o 40 aut, loni v květnu jich bylo 67. X 5 ztratila ještě více, 45 vozů a 62,5 %. VW Touareg má - 20 aut a - 51,3 %, Mercedes-Benz GL si pohoršil o 16,7 % (před rokem 12 vozů). Lexus RX získal 4 kusy (+ 133,3 %), registrace Nissanu Murano vylétly z 1 na 6 aut, tedy o 500 %. Samozřejmě, tento výsledek je způsoben nízkým počtem kusů.

Pokud bychom nebrali v potaz jak Murano, tak Lexus RX a dále již v úvodu zmíněnou X6, titul Skokan roku by náležel Volvu XC90. Mezi propadáky je to tentokrát jednoduché, nelichotivý titul získal Land Rover Discovery (-93,8 %).

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v květnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2009 1-5/2009 5/2009 1-5/2009
1. Volvo XC90 41 124 15,7% 8,8%
2. Mercedes-Benz ML 37 132 14,2% 9,4%
3. BMW X6 30 224 11,5% 15,9%
4. Audi Q7 27 121 10,3% 8,6%
4. BMW X5 27 174 10,3% 12,3%
6. Hyundai iX55 25 121 9,6% 8,6%
7. Volkswagen TOUAREG 19 116 7,3% 8,2%
8. Mercedes-Benz GL 10 45 3,8% 3,2%
9. Lexus RX 7 32 2,7% 2,3%
10. Nissan MURANO 6 19 2,3% 1,3%
11. Nissan PATHFINDER 5 84 1,9% 6,0%
11. Toyota LAND CRUISER 5 60 1,9% 4,3%
13. Jeep WRANGLER 4 15 1,5% 1,1%
13. Mitsubishi PAJERO 4 37 1,5% 2,6%
13. Porsche CAYENNE 4 22 1,5% 1,6%
16. Iveco MASSIF 2 5 0,8% 0,4%
16. Jeep GRAND CHEROKEE 2 9 0,8% 0,6%
16. Ssangyong KYRON 2 15 0,8% 1,1%
19. Land Rover DISCOVERY 1 17 0,4% 1,2%
19. Nissan PATROL 1 1 0,4% 0,1%
19. Shuanghuan CEO 1 1 0,4% 0,1%
19. Ssangyong REXTON 1 10 0,4% 0,7%
- Ostatní modely 0 26 0,0% 1,8%
- CELKEM 261 1410 100,0% 100,0%

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním pěti měsícům roku 2008 snížil o 14 %, z 1.640 na 1.410 kusů.

V celkovém pořadí od ledna vede bavorské duo, prvenství patří X6 s 224 kusy, X5 je druhá se 174 vozy. Za nimi stále zuří bitva na ostří nože. Třetí je Mercedes ML, který má na kontě 132 kusů, následuje Volvo XC 90 se 124 vozy, Audi Q7 a Hyundai ix55 mají po 121 registracích, ještě sedmý Touareg moc neztrácí, po pěti měsících má 116 kusů.

Pořadí od třetí do sedmé příčky se dosti promíchalo a rozdíly jsou i nadále minimální, tento trend bude tedy zřejmě pokračovat i nadále. Meziročně jsou na tom čtyři porovnatelné vozy z Top 5 (tedy vlastně Top 6) takto: registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 50,7 % (z 353 o 179 kusů), Mercedes ML si pohoršil o 43 aut (ze 175), tedy o 24,6 %, Volvo XC90 naopak získalo 10,7 % (12 registrací) a konečně Audi Q7 se propadlo o 46,5 % (- 105 vozů).

Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v květnu dva vozy z první pětky – Audi Q7 a BMW X 5, oba mají navíc shodně po 27 kusech. U vítězného Volva XC90 činil podíl turbodieselů jen 51,2 % (21 ze 40 kusů), u ML pak 89,2 % (33 z 37) a BMW X 6 má na kontě 24 vozů spalujících naftu z celkových 30, což činí rovných 80 %.

Mezi malými zlato pro Tiguan, druhá Kuga, Yetimu patří napoprvé páté místo

Stejně jako mezi velkými, i ve středních a malých terénních vozech nezvítězil tentokrát dlouhodobý lídr. Na první příčce totiž najdeme Volkswagen Tiguan, který si koupilo celkem 137 zákazníků. Druhé místo obsadil Ford Kuga se 103 kusy, až třetí je Honda CR-V se 79 vozy a čtvrté Volvo XC60 (64). 47 registrací stačilo nováčkovi této kategorie, domácí Škodě Yeti k tomu, aby při své premiéře obsadila páté místo. Šestý je pak Nissan Qashqai (46), sedmá Kia Sportage, která má 44 registrací, osmé Mitsubishi Outlander spolu se Subaru Forester (oba po 36) a nejlepší desítku uzavírá s 34 kusy Audi Q5.

Tiguanů se prodalo letos v květnu o 91 více než loni, nárůst registrací tedy činí 197,8 %, i v této statistice tak patří menšímu SUV se dvěma véčky prvenství. Honda CR-V si polepšila o 36,2 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 58 vozů. Kočovník od Nissanu tentokrát ztratil, a sice 22 aut (- 32,4 %). Podobně je na tom i Kia Sportage, i když její meziroční pokles není tak velký, jen 8,3 %, respektive 4 kusy. Mitsubishi Outlander si pohoršilo o 16,3 % (loni 43, letos o 7 registrací méně). Subaru Forester je na tom o jediný vůz, tedy 2,9 % lépe. Relevantní meziroční porovnání kromě nováčka Yetiho nenabídne Ford Kuga (v květnu 2008 byl na nule), Volvo XC60 a Audi Q5 se dostaly na náš trh až později.

Největší meziroční propad zaznamenala opět Mazda CX-7, a to o 84,3 % (z 51 na 8), skokanem je naopak již vzpomínaný Tiguan. Registrace v této třídě oproti loňsku znovu vzrostly, i když ne tak razantně jako před měsícem, tentokrát jen o 15,9 %, ze 768 na 890 aut.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v květnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2009 1-5/2009 5/2009 1-5/2009
1. Volkswagen TIGUAN 137 416 15,4% 9,8%
2. Ford KUGA 103 242 11,6% 5,7%
3. Honda CR-V 79 474 8,9% 11,2%
4. Volvo XC60 64 320 7,2% 7,5%
5. Škoda YETI 47 47 5,3% 1,1%
6. Nissan QASHQAI 46 244 5,2% 5,7%
7. Kia SPORTAGE 44 210 4,9% 4,9%
8. Mitsubishi OUTLANDER 36 206 4,0% 4,8%
8. Subaru FORESTER 36 205 4,0% 4,8%
10. Audi Q5 34 248 3,8% 5,8%
11. Hyundai SANTAFE 33 202 3,7% 4,8%
12. Suzuki GRAND VITARA 29 145 3,3% 3,4%
13. Mercedes-Benz GLK 28 97 3,1% 2,3%
14. Toyota RAV4 27 166 3,0% 3,9%
14. Renault KOLEOS 27 126 3,0% 3,0%
16. Hyundai TUCSON 23 118 2,6% 2,8%
17. Peugeot 4007 21 67 2,4% 1,6%
18. Citroën C CROSSER 16 65 1,8% 1,5%
19. Kia SORENTO 11 164 1,2% 3,9%
20. BMW X 3 9 64 1,0% 1,5%
20. Chevrolet CAPTIVA 9 96 1,0% 2,3%
22. Mazda CX-7 8 61 0,9% 1,4%
23. Suzuki JIMNY 6 32 0,7% 0,8%
23. Nissan X-TRAIL 6 140 0,7% 3,3%
25. Lada NIVA 5 34 0,6% 0,8%
- Ostatní modely 6 59 0,7% 1,4%
- CELKEM 890 4248 100,0% 100,0%

Statistice za prvních pět měsíců roku 2009 vévodí (jak jinak) Honda CR-V se 474 kusy, Tiguan je druhý (416), třetí je Volvo XC60 (320), následuje Audi Q5 (248), i za ním je poměrně našlapáno, pátý Qashqai má 244 a šestý Ford Kuga díky květnu 242 registrací. Vedoucí Honda se zlepšila oproti loňsku o 26,4 % (+ 99 kusů) a VW Tiguan o 116,7 % (o 224 vozů více), Nissan Qashqai naopak ztratil 17,3 % (51 aut). Ostatní dva členové nejlepší pětky zatím stále nemají porovnatelné výsledky. Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil již o 8,6 %, z 3.911 na 4.248 vozů.

U VW Tiguan činily vznětové motory v květnu jen 64,2 % registrací (88 aut), většinou mívá kolem 80 procent. Ford Kuga dosáhl naopak 94,2 % (97 vozů), Honda CR-V měla 39,2 % (31), Volvo XC60 tentokrát s podílem 90,6 % (58) na Kugu nestačilo a konečně Škoda Yeti vykazuje 57,5 % (27 kusů z celkových 47).

Mezi terénními pickupy znovu nejlepší Mitsubishi L 200, celkově je první spolu s Nissanem Navara

Mezi terénními náklaďáky patří pomyslná zlatá medaile za květen opět Mitsubishi L 200 s 15 registracemi, Nissan Navara skončil druhý s 8 kusy, na bronzové příčce najdeme Ford Ranger a Toyotu Hilux (7). Pouhé tři kusy má tentokrát pátý Nissan NP300. Žebříček uzavírá jihokorejský Ssangyong Actyon Sports jen s jedním novým vozem, Mazda BT nebodovala vůbec.

Mitsubishi L 200 získalo oproti loňsku přesně čtvrtinu, před rokem jich bylo zaregistrováno 12. Nissan Navara hlásí naopak pokles o 7 vozů (- 46,7 %), Ford Ranger má o 3 kusy více (+ 75 %). Actyon Sports si z nuly polepšil o jednu registraci, ostatní soupeři nejsou porovnatelní. V květnu už došlo k nárůstu celkových registrací oproti stejnému měsíci roku 2008 o 7 kusů, tedy 20,6 % (z 34 na 41).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v květnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2009 1-5/2009 5/2009 1-5/2009
1. Mitsubishi L 200 15 63 36,6% 25,7%
2. Nissan NAVARA 8 63 19,5% 25,7%
3. Ford RANGER 7 17 17,1% 6,9%
3. Toyota HILUX 7 39 17,1% 15,9%
5. Nissan NP300 PICKUP 3 48 7,3% 19,6%
6. Ssangyong ACTYON SPORTS 1 9 2,4% 3,7%
- Ostatní modely 0 6 0,0% 2,4%
- CELKEM 41 245 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vedou společně L200 a Navara (zachováváme abecední pořadí dle značek) s 63 kusy, následují Nissan NP300 se 48 a Toyota Hilux s 39 vozy. Ford Ranger je na 17 kusech, Ssangyong Actyon Sports má 9 a Mazda BT 6 registrací. V meziročním srovnání si L200 pohoršilo o 20,3 % (- 16 vozů), Navara o 33,7 % (- 32) a Ranger o 63,8 % (ten ztratil 30 kusů). Ssangyong Actyon Sports se pak zlepšil o polovinu (+ 3 vozy), Mazda BT má o třetinu méně (- 3). Trh v tomto segmentu se zvýšil o 3,8 %, bylo zaregistrováno o 9 terénních pickupů více než za stejné období loňského roku (245 oproti 236).

Aleš Dragoun
Diskuze (60)
19. 6. 2009 17:39
špatné rozdělení podle velikostí.
Příště si prosím SUV rozdělte podle skutečné velikosti, Lexus RX r.v.2004 - 2008 je stejně velký jako X3, Tiguan, Q5, CRV, Santafe. K mastodontům jako X5,X6 nebo Q7 má hodně daleko. Modelový rok 2009 už se ale do vekých řadit může to ano.
19. 6. 2009 10:30
Re: Ford Kuga Coupé
předpokládám, že ten samý názor máš třeba i na ... Passat CC? ;-)
19. 6. 2009 10:13
Re: Ford
asi jo, ale tyhle SUV pseudotereňáky do města já nemusím

není nad pořádný kombík :yes: >:-[]
19. 6. 2009 10:03
Re: Ford Kuga Coupé
Variace na BMW X6? Co čekat od Fordu, než jen kopírování úspěšných. :-!
19. 6. 2009 10:01
Re: Ford Kuga has ‘best in class’ CO2
Neboli - jak omluvit naprostou impotenci Kugy v terénu...

To, aby člověk v zimě vozil v autě pořádně velkou lopatu, protože je vysoká pravděpodobnost, že ji bude potřebovat, ani haldex poslední generace s Kugou nic nesvede. Je tam k ničemu. Kdyby udělali FWD nic by se nezměnilo a auto by bylo levnější. :-!