Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2010: Ve středních MPV zlato pro Citroën a Ford

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Ve třídě malých a velkých MPV se toho v květnu moc neudálo, lídři jsou stále titíž. Vše vynahradila střední kategorie.

Venga na Roomster stále nestačí

Celkové registrace mezi malými MPV meziročně stouply, a to ze 476 na 548 vozů (+15,1 %).

Čistě domácí zástupce mezi malými MPV se v květnu vrátil nad hranici 200 kusů, zaznamenal 219 nových přírůstků (z toho 33 užitkových). Kia Venga ze severomoravských Nošovic se tentokrát dostala na číslo 125. Rozdíl mezi nimi tedy nebyl tak malý jako před měsícem, i tak ale agresivní jihokorejský výrobce přebírá mladoboleslavské automobilce zákazníky. Třetí Citroën C3 Picasso měl na kontě 57 vozů, čtvrtý skončil poněkud překvapivě Mercedes-Benz A s rovnými 50 kusy a první pětku uzavírá Opel Meriva s 38 novými automobily.

Roomster si oproti dubnu 2009 pohoršil o 27,2 %, loni se prodalo 301 vozů. C3 Picasso vykazuje naopak mohutný nárůst o 147,8 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 23, v žebříčku byl ale pouze třetí měsíc. Mercedes-Benz A získal 17 exemplářů, tedy +51,5 %. Odcházející Opel Meriva dosáhl loni na 50 aut, což letos znamená -24 %.

Skokanem tak můžeme směle vyhlásit C3 Picasso, uspěl znovu i Nissan Note, který se zlepšil ze 13 na 20 kusů (+53,8 %). Áčko s trojcípou hvězdou za ním příliš nezaostává. Propadákem je tradičně Renault Modus (-90 %). Charakterizuje jej pokles z 20 na pouhé 2 kusy.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2010 1-5/2010 5/2010 1-5/2010
1. Škoda ROOMSTER 219 1267 40,0% 47,1%
2. Kia VENGA 125 446 22,8% 16,6%
3. Citroën C3 PICASSO 57 243 10,4% 9,0%
4. Mercedes-Benz A 50 117 9,1% 4,3%
5. Opel MERIVA 38 286 6,9% 10,6%
6. Hyundai MATRIX 37 179 6,8% 6,7%
7. Nissan NOTE 20 126 3,6% 4,7%
8. Renault MODUS 2 26 0,4% 1,0%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,0%
- CELKEM 548 2691 100,0% 100,0%

Meziroční registrace od ledna 2010 se vrátily zpátky do kladných čísel. Nárůst činí ale pouhých 0,8 %, z 2.670 na 2.691 aut. Připomeňme, že v dubnu trh vykazoval mírný pád: -2,3 %

V celkovém pořadí vede nadále Roomster s 1.267 vozy a podílem 47,1 %, Venga je druhá (446, 16,6 %), Meriva třetí (286, 10,6 %). Ani na dalších příčkách se nic nemění, čtvrté je C3 Picasso s 243 auty (9 %) a první pětku uzavírá i nadále Matrix (179, 6,7 %).

Počty Roomsteru se meziročně propadly o 26,3 % (-452 kusů), pokles zaznamenala také Meriva, dosahuje -6,8 % (o 21 aut méně). Matrix je na tom o 31,7 % hůře než loni (ztratil 83 registrací). Venga porovnatelná ještě zdaleka není a C3 Picasso má zatím navýšení přes 500 %.

Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v květnu 10,5 % celkového počtu (23 vozů). Venga má na kontě 15 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl 12 %. C3 Picasso vykazuje 6 kusů (stejných 10,5 % jako u Roomsteru). Mercedes A se s turbodieselem neprodal ani jeden, Meriva rovněž ne!

Ve středních MPV se dělí o vítězství C4 Picasso s C-Maxem

Trh v této kategorii meziročně prudce vzrostl, polepšil si o 66,6 %, z 362 na 603 kusů. Největší vliv na tento vývoj mají první čtyři modely žebříčku.

Na prvním místě květnového pořadí bychom Renault Scénic hledali marně. Pro dva vozy se rozhodlo celkem 85 zákazníků, jsou jimi v abecedním pořadí Citroën C4 Picasso a Ford C-Max. Došlo tak k málo vídané rovnosti celkových počtů. Scénic je až třetí s 82 registracemi. Na čtvrté příčce najdeme Peugeot 5008 se 70 vozy. Páté místo je pro německý Volkswagen Touran úspěchem, stačilo mu na něj 48 kusů. Jedná se o výprodej stávajícího provedení.

C4 Picasso si oproti loňskému květnu polepšilo o 70 %, registrace se tehdy zastavily na 50 exemplářích. Ford C-Max získal dokonce 97,7 %, celkem 42 aut. To ještě není nic proti Scénicu, který má +127,8 % (z 36 o 46 více). Ani Touran se této statistice nevymyká, vykazuje navýšení o 60 %, respektive 18 kusů.

Vzhledem k tomu, že Peugeot 3008 se loni prodával druhý měsíc a jeho nárůst o 900 % je tak spíše perličkou, Skokanem roku budeme muset vyhlásit někoho jiného. Horkým adeptem je Opel Zafira s +245,5 %. Polepšil si z 11 exemplářů na 38, takže překonal i Scénic. Pozice propadáku se nemění, je stále obsazena Kiou Carens. Před rokem jich bylo zaregistrováno 35, letos pouhé tři, tedy o 91,4 % méně.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v květnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2010 1-5/2010 5/2010 1-5/2010
1. Citroën C4 PICASSO 85 320 14,1% 14,4%
1. Ford C-MAX 85 263 14,1% 11,9%
3. Renault SCENIC 82 428 13,6% 19,3%
4. Peugeot 5008 70 157 11,6% 7,1%
5. Volkswagen TOURAN 48 146 8,0% 6,6%
6. Mercedes-Benz B 45 114 7,5% 5,1%
7. Peugeot 3008 40 222 6,6% 10,0%
8. Opel ZAFIRA 38 91 6,3% 4,1%
9. Seat ALTEA 34 173 5,6% 7,8%
10. Citroën XSARA PICASSO 32 122 5,3% 5,5%
11. Toyota VERSO 29 123 4,8% 5,5%
12. Mazda 5 9 29 1,5% 1,3%
13. Kia CARENS 3 17 0,5% 0,8%
14. Honda FR-V 2 7 0,3% 0,3%
15. Fiat MULTIPLA 1 4 0,2% 0,2%
- Ostatní modely 0 3 0,0% 0,1%
- CELKEM 603 2219 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku roku posílil již o 467 registrací, ze 1.752 na 2.219. V procentním vyjádření to znamená +26,7 %, tedy mnohem optimističtější situaci než v menší třídě. O MPV střední velikosti je v současnosti velký zájem.

V pořadí od ledna vede i nadále Scénic s 428 kusy (podíl 19,3 %) před Picassem C4 s 320 (14,4 %). Třetí je díky zakolísání Peugeotu 3008 Ford C-Max (263, 11,9 %). Francouzský crossover drží desetiprocentní podíl, až sedmé květnové pořadí jej srazilo na čtvrtou pozici (222 aut). Pátý je stále Seat Altea (173, 7,8 %), i když tomu v aktuální hitparádě patří dokonce až deváté místo.

Scénic oproti loňsku získal 95,4 % (+209 vozů). Největší Picasso je na tom hůře, ale naštěstí stále v kladných číslech (+23,1 %, o 60 kusů více). C-Max získal oproti prvním pěti měsícům předchozího roku 4,4 % (+11 aut). Altea má výsledky v opačném duchu, vykazuje o 16,4 % méně (-34 registrací).

Podíly turbodieselů v květnové Top 5 vypadají následovně: Citroënů C4 Picasso se vznětovými motory se prodalo 59 (69,4 %), Fordů C-Max bylo celkem 32 (37,6 %), Renault Scénic má na kontě 34 vozů (41,5 %), Peugeot 5008 44 (62,9 %) a Volkswagenů Touran s motory TDI bylo 33, jejich procento soupeří s větším Picassem, je vysokých 68,8 %. Mimochodem, jeden nový Touran spaluje CNG.

Chrysler Voyager stříbrný mezi velkými MPV

Celkový objem trhu velkých vanů oproti květnu 2009 klesl, ale pouze o -2,9 %, ztratil jen dva kusy. Před rokem se jich prodalo sedm desítek, letos tedy 68.

Nejúspěšnějším z devítky modelů aktuálního žebříčku byl opět Ford S-Max s 29 novými vozy. Následuje jej dvojče Galaxy, druhou příčku ovšem sdílí s Chryslerem Voyager, oba mají po 10 kusech. Čtvrtý skončil znovu Renault Espace (9) a pátá Alhambra od Seatu (3).

V nejlepší pětce najdeme pouhý jeden pokles. Netýká se však prvních čtyř. Vedoucí S-Max získal 31,8 % (+7 aut), Galaxy je Skokanem roku, vykazuje o 150 % více (+6 kusů ze čtyř), což mu na titul bohatě stačilo. Voyager má +100 % (+5), Renault Espace si polepšil o polovinu (+ 3). Jediným modelem, který v Top 5 ztratil, je Seat Alhambra (-25 %, -1).

Propadákem je Peugeot 807. Místo sedmi loňských se prodal jediný, což znamená -85,7 %. Titul si tak převzal od Sharanu, který netrpělivě čeká na nástupce a v květnové tabulce zcela chybí!

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2010
- ¨ OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2010 1-5/2010 5/2010 1-5/2010
1. Ford S-MAX 29 99 42,6% 32,6%
2. Ford GALAXY 10 42 14,7% 13,8%
2. Chrysler VOYAGER 10 26 14,7% 8,6%
4. Renault ESPACE 9 31 13,2% 10,2%
5. Seat ALHAMBRA 3 47 4,4% 15,5%
6. Citroën C8 2 3 2,9% 1,0%
6. Kia CARNIVAL 2 18 2,9% 5,9%
6. Mercedes-Benz R 2 20 2,9% 6,6%
9. Peugeot 807 1 6 1,5% 2,0%
- Ostatní modely 0 12 0,0% 3,9%
- CELKEM 68 304 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě za prvních pět měsíců roku 2010 klesl o 12,6 %, z 348 na 304 vozů. Ve statistice od ledna vede Ford S-Max (99 aut, podíl 32,6 %) s obrovským náskokem před ostatními. Druhá zůstala Alhambra (47, 15,5 %), třetí Galaxy (42, 13,8 %), čtvrtý Renault Espace (31, 10,2 %) a konečně páté pořadí patří díky květnovému úspěchu Chrysleru Voyager (26, 8,6 %). Ford tedy ovládá skoro polovinu trhu.

Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: S-Max ztrácí -10 % (prodalo se jich o 11 méně), Alhambra má +123,8 % (naopak o 26 více), Galaxy +100 % (získal 21 kusů), Espace se vrátil do kladných hodnot (+6,9 %, +2) a Voyager je zatím na -10,3 %, ztratil 3 exempláře.

V květnu měl stoprocentní podíl vznětových motorů pouze jediný člen nejlepší pětice: Seat Alhambra. U Fordu Galaxy a Chrysleru Voyager činil 90 %, v obou případech poháněl jeden z deseti kusů zážehový agregát. Renault Espace vykazuje v tomto ohledu 88,9 %, benzinový byl také jeden, ale turbodieselů osm. Výjimkou je Ford Galaxy, u něj je poměr 23 jednotek TDCi ku 6 spalujícím Natural, tedy 79,3 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - Barrichello
2. 7. 2010 14:06
Re: Grand Voyager boduje
Ne, nová generace se jako AWD nedělá, pro malý zájem.
Kluci na klubu ale AWD maj, u starších kulatáků, nijak zvláštní poruchovost jsem na to neslyšel.

Vše je o údržbě, počtu najetých km a rozumném zacházení.
Jinak AWD byly výhradně jen benzínové V6.
Diesel a R4 benzín vždy jen předokolky.
Avatar - Slavek-TDM
1. 7. 2010 16:27
Re: Grand Voyager boduje
Kyho vira? >:D
Chci se zeptat na Town&Country / GrandVoyager AWD, jak moc je ten system poruchovej? Cetl jsem u predchozi generace o rozpadnutych kardanech a zadnich diferencialech. Nova generace se AWD ani myslim nedela ;-\
Avatar - Barrichello
1. 7. 2010 09:36
Grand Voyager boduje
pořád na něj automagazíny kydaj špínu, ve společných testech se Seatem a VW prohrává krom výbavy na plné čáře a světe div se, on je na druhým místě.
No bohužel mam pro pro české novinářské pisálky smutnou zprávu - Voyager vč. bratříčků Caravan a Town and Country, kteří sem jdou přes šedý dovoz (mimo ofiko statistiky, takže některé měsíce se těch aut ve skutečnosti prodá ještě víc) mají svě věrné zákazníky, kteří se k nim vracejí a kupují tak stále nové generace + pár nových lidí pochopí, že za svoje peníze může dostat víc muziky, než oholenou výbavu jisté nejmenované konkurence.

Nicméně aby úspěch neměl dlouhého trvání, z Voyageru se stane příští rok Lancia nebo Fiat nebo kýho víra znáček na to moudrý Fiat nalepí. Místo aby nalepil znáček na něco od PSA jako dřív si halt šáhne po Chrysleru, když už k němu tak výhodně přišel.
Tož přejeme hodně úspěchů - motor od špaget už tam je, tak ted bude i makaronovej znáček.
1. 7. 2010 08:19
Re: Venga
bolo by zle ak by ju ohrozila sucasna meriva, ktora ma 7 rokov
Avatar - Katikakus
1. 7. 2010 08:17
Re: Venga
No pockej az prijde. Vsak on uz ti vysvetli, jak na ta cisla nahlizet v spravnem uhlu.