Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější malé vozy
Trh ve srovnání s květnem loňského roku klesl o 319 jednotek (-7,5 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.249 nových aut, letos jich bylo 3.930.
Škoda Fabia zaznamenala 1.383 nových přírůstků, vítězství tak pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Druhé místo patří již v titulku zmíněnému Fusionu. Hranatý veterán od Fordu skončil na 390 kusech, vrátil se tak alespoň na chvíli na pozici lídra mezi importy. Není divu, verze Comfort s motorem 1,4/59 kW začíná na částce 224.990,- Kč. Nabídne sice jen dva airbagy a dnes již běžné ABS, ale také například klimatizaci, rádio s CD, dálkové centrální zamykání, elektrická přední okna a vnější zpětná zrcátka a mlhovky.
Hranatou krabici od modrého oválu v žebříčku následují jihokorejský Hyundai i20 (274) a Peugeot 207 (258), který byl mezi prvními pěti naposledy v září 2010. Aktuální Top 5 uzavírá Volkswagen Polo, jenž si připsal celkem 236 registrací. Od šestého místa níže (Seat Ibiza) mají modely už pod 200 nových přírůstků, Thalii najdeme až na devátém.
| Třída malých vozů, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
| - | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
| - | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
| 1. | Škoda FABIA | 1383 | 6379 | 35,2% | 34,6% |
| 2. | Ford FUSION | 390 | 1468 | 9,9% | 8,0% |
| 3. | Hyundai i20 | 274 | 1351 | 7,0% | 7,3% |
| 4. | Peugeot 207 | 258 | 881 | 6,6% | 4,8% |
| 5. | Volkswagen POLO | 236 | 969 | 6,0% | 5,3% |
| 6. | Seat IBIZA | 183 | 781 | 4,7% | 4,2% |
| 7. | Ford FIESTA | 156 | 763 | 4,0% | 4,1% |
| 8. | Renault CLIO | 155 | 567 | 3,9% | 3,1% |
| 9. | Renault THALIA | 141 | 1830 | 3,6% | 9,9% |
| 10. | Chevrolet AVEO | 123 | 373 | 3,1% | 2,0% |
| 11. | Opel CORSA | 112 | 365 | 2,8% | 2,0% |
| 12. | Citroën C3 | 109 | 458 | 2,8% | 2,5% |
| 13. | Toyota YARIS | 93 | 546 | 2,4% | 3,0% |
| 14. | Dacia SANDERO | 81 | 352 | 2,1% | 1,9% |
| 15. | Kia RIO | 57 | 253 | 1,5% | 1,4% |
| 16. | Fiat PUNTO | 42 | 226 | 1,1% | 1,2% |
| 16. | Suzuki SWIFT | 42 | 161 | 1,1% | 0,9% |
| 18. | Honda JAZZ | 22 | 71 | 0,6% | 0,4% |
| 18. | Peugeot 206 | 22 | 120 | 0,6% | 0,7% |
| 20. | Audi A1 | 13 | 215 | 0,3% | 1,2% |
| 20. | Mazda 2 | 13 | 58 | 0,3% | 0,3% |
| 22. | Nissan MICRA | 8 | 137 | 0,2% | 0,7% |
| 23. | Alfa Romeo MITO | 6 | 12 | 0,2% | 0,1% |
| 24. | Citroën DS3 | 4 | 11 | 0,1% | 0,1% |
| 25. | Honda CITY | 3 | 21 | 0,1% | 0,1% |
| 25. | Mitsubishi COLT | 3 | 40 | 0,1% | 0,2% |
| - | Ostatní modely | 1 | 21 | 0,0% | 0,1% |
| - | CELKEM | 3930 | 18429 | 100,0% | 100,0% |
Meziroční porovnání s květnem 2010 pro některé nevyznívá až zas tolik pozitivně. Například vedoucí Fabia si pohoršila, byť nijak dramaticky (-10,7 %, respektive -166 nejmenších škodovek). Na dalších místech najdeme navýšení. Druhý Fusion zaznamenal +18,2 %, před rokem našlo své zájemce 330 aut, letos o 60 více. Výprodeje dělají své a po několika slabých měsících Ford dokázal, že ještě není za zenitem. Registrace Hyundaie i20 jsou ovšem mnohem vyšší, ty vylétly o 71,3 % (ze 160, tedy +114 kusů). Peugeot 207 si připsal rovněž kladnou hodnotu. Získal 49 vozů (+23,4 %, z 209 loňských). Optimismus kazí výsledek Pola: -25,8 %, respektive -82 exemplářů. To už je slušný sešup.
Trojciferné nárůsty bychom v tabulkách hledali marně. Titul Skokan roku putuje do Jižní Koreje, respektive indického Chennai, kde vzniká Hyundai i20. Jeho zlepšení jsme již zmínili, překročilo hranici 70 procent, a tak se pojďme podívat dále. Honda Jazz dosáhla +69,2 %, ale u ní to znamená pouze o 9 kusů více ze 13. To Citroën C3 se sice může pochlubit jen +58 %, ale v jeho případě tento údaj představuje nárůst o čtyři desítky registrací ze 69. Dacia Sandero zaznamenala stejný výsledek jako loni (57 aut).
Největší pád mezi malými vozy zaznamenal sedan Honda City (SDA jej řadí o třídu výše, podvozek má ale shodný s Jazzem). Ten spadl o 80 % (z 15 na 3), jenže v Evropě končí a doprodávají se poslední skladové zásoby. Loserem měsíce můžeme tedy s klidem vyhlásit Mazdu 2. Jedno z nejhezčích a nejzábavnějších aut této kategorie se v české kotlině i moravských úvalech bohužel nechytá, což je obrovská škoda. Dvojka ztratila 75,5 %, místo 53 se prodalo jen 13 exemplářů. Třetí v této statistice je Fiat Punto, který má na kontě ztrátu 71,4 %, respektive -105 kusů (ze 147 na 42).
Trh za prvních pět měsíců letošního roku vykazuje pokles 2,2 %, přitom v dubnu měl -0,7 %, takže se jeho objem znovu snížil. Své zákazníky našlo 18.429 vozů této třídy místo 18.844 (meziročně -415 kusů).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia se 6.379 exempláři (její podíl je 34,6 %). Druhá je stále Thalia (1.830), okupuje ale již jen 9,9 % segmentu malých aut, dvouciferné číslo je tedy minulostí. Třetí příčku si upevnil Ford Fusion (1.468, 8 %), Hyundai i20 zaostává již o 117 kusů (1.351, 7,3 %). Poslední místo v první pětce patří Volkswagenu Polo (969, 5,3 %). Peugeot 207 sice náskok stáhl, ale stále mu na nejbližšího soupeře chybí 88 registrací.
Fabia se v tomto meziročním srovnání propadla do mírné ztráty. Minule měla ještě +2,3 %, teď už je na záporné hodnotě (-0,8 %). Loni se jich prodalo o 54 více. Turecký Francouz si polepšil i přes slabý květen o 113 % (před rokem 859, letos +971). Ford Fusion je podobně jako Fabia v minusu, oproti loňsku má o 146 vozů méně (-9 %). Indický Jihokorejec Hyundai i20 sice vykazuje menší číslo než Thalia, ale pochopitelně též vysoké: +692 aut, tedy +105 %. Páté Polo je na tom o 227 kusů hůře (-19 %). Procentní nárůst Thalie není ze všech nejvyšší, v této statistice ji drtí Nissan Micra (+251,3 %, 137 přírůstků místo pouhých 39).
Úroda turbodieselů byla v květnu opět velmi slabá. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na slušných 300 registrací, podíl na celkových je tudíž vysokých 21,7 %. Na druhém místě je Peugeot 207 s 45 auty s motory HDi (17,4 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil. Třetí příčku tak obsadil Opel Corsa s 8 kusy a pouhými 7,1 %.
Malé crossovery
V malých crossoverech si tentokrát prohodila Kia Soul umístění s Nissanem Juke, skončila druhá, extravagantní Japonec je třetí. Soul dosáhl totožného výsledku s loňskem. Čtvrtý Fiat Sedici razantně ztratil, Urban Cruiser pro změnu nebodoval vůbec. Segmentu nadále vládne Suzuki SX4 (v květnu 131 kusů a 71,2 %, od ledna 818 a 77,5 %). Také si jako jediné ve srovnání s loňskem polepšilo (o takřka 90 %). Juke má letos podíl 11,5 %, Kia jen něco málo nad 8 %.
| Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
| - | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
| - | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
| 1. | Suzuki SX4 | 131 | 818 | 71,2% | 77,5% |
| 2. | Kia SOUL | 25 | 88 | 13,6% | 8,3% |
| 3. | Nissan JUKE | 23 | 121 | 12,5% | 11,5% |
| 4. | Fiat SEDICI | 5 | 26 | 2,7% | 2,5% |
| - | Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 1,9% |
| - | CELKEM | 184 | 1056 | 100,0% | 100,0% |





































