Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2019 podle segmentů: Scala se dere dopředu, Golf padá

David Bureš
Diskuze (72)

V květnu byla nově příchozí Škoda Scala čtvrtým nejprodávanějším vozem svého segmentu. Naopak populární Golf se propadl na šestou příčku.

Český trh i v květnu pokračoval v poklesu, který trvá už od loňského září, kdy v platnost vstoupily nové emisní normy. Ty prodeje silně ovlivnily kvůli omezení nabídky motorů, modernizované agregáty zkrátka nebyly dodány včas, což má vliv na výsledky značek dodnes. Není to ale důvod jediný, hovoří se také o klesajících přeregistracích, kdy u nás přihlášená auta obratem mířila do zahraničí, kam se prodala, nebo šetřením firem, které se připravují na potenciální ekonomickou krizi.

 

Jak ukazují statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), pokles prodejů je znatelný i na výsledcích modelů v jednotlivých segmentech. Jak už to tak ale bývá, kde někteří tratí, jiní získávají. Boduje tak končící čtvrtá generace Renaultu Clia, velká část modelů Dacia nebo třeba Toyota Corolla.

Nejprodávanější minivozy

Segment nejmenších aut na trhu čeká na jednu velkou změnu, Škoda Citigo se v rámci faceliftu změní v elektromobil a verze se spalovacím motorem zcela skončí. Zatím se doprodávají konvenční varianty, za květen Citigo hlásí 314 registrovaných kousků, o 33 méně než před rokem. Silně se minulý měsíc propadlo Suzuki Ignis, s 46 obsadilo čtvrtou příčku, před rokem přitom na svém kontě mělo 194 registrovaných exemplářů.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Škoda Citigo 314 347 1303 1326
2. Hyundai i10 116 126 268 520
3. Toyota Aygo 47 37 189 215
4. Suzuki Ignis 46 194 271 579
5. Mitsubishi Space Star 20 - 91 -

Nejprodávanější malá auta

Škoda Fabia zažila úspěšný měsíc, meziročně vyskočila o 240 registrovaných kusů na výsledných 1.979 exemplářů. Dařilo se i druhému Cliu, které si pomohlo o 216 kousků na 549 nebo sedmé Kie Rio, která zase hlásila nárůst o 66 kusů na 119. Z top 10 naopak v květnu vypadla Toyota Yaris. Moc se nedařilo ani Volkswagenu Polo, skončil devátý se 106 exempláři, před rokem měl přitom na svém kontě více než dvojnásobek.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Škoda Fabia 1979 1739 9105 9169
2. Renault Clio 549 333 1788 1489
3. Dacia Sandero 293 382 1324 1419
4. Ford Fiesta 182 151 531 911
5. Peugeot 208 144 144 622 515
6. Citroën C3 119 162 491 597
7. Kia Rio 119 53 559 521
8. Hyundai i20 113 216 610 811
9. VW Polo 106 289 619 782
10. Seat Ibiza 95 87 367 621

Nejprodávanější kompaktní vozy

Kompaktní třída čeká na mezigenerační výměnu koncernových zástupců, což je patrné i na jejich výsledcích. Meziročně si pohoršila Škoda Octavia, Volkswagen Golf i Seat Leon. Nejvíce Golf, 277 registrovaných kusů je zhruba jen polovina toho co před rokem. Propadla se i Škoda Rapid, kterou už postupně nahrazuje model Scala. Zatím však s 1.089 registrovanými kusy zůstává před ní, nová kompaktní Škodovka za květen hlásí 491 registrovaných kusů.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Škoda Octavia 2234 2425 9877 11935
2. Škoda Rapid 1089 1623 5988 6833
3. Hyundai i30 602 797 2575 2782
4. Škoda Scala 491 - 1124 -
5. Kia Ceed 435 434 1612 1834
6. VW Golf 277 547 1658 2820
7. Seat Leon 266 353 1398 1456
8. Dacia Logan 244 252 904 878
9. Toyota Corolla 204 121 715 752
10. Renault Mégane 195 265 896 742

Nejprodávanější vozy střední třídy

Střední třída se delší dobu propadá, výsledky aktuálně ovlivňuje i čekání na příchod modernizovaných variant dvou klíčových zástupců, Škody Superb a Volkswagenu Passat. První se meziročně propadl z 620 na 422 kusů, druhý pak z 427 na 205 exemplářů. Třetí příčku obsadil Mercedes třídy C, jehož 97 exemplářů je bezmála čtyřnásobek toho co před rokem, čemuž nepochybně pomohla nedávná modernizace auta. Čtvrtý je pak elegantní Peugeot 508, jehož prodeje se konečně plně rozběhly.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Škoda Superb 422 620 2414 3355
2. VW Passat 205 427 1002 1717
3. Mercedes-Benz C 97 25 360 186
4. Peugeot 508 67 10 208 62
5. Mazda 6 55 25 216 144
6. Ford Mondeo 47 46 170 242
7. Hyundai i40 44 60 125 282
8. VW Arteon 38 99 200 335
9. Opel Insignia 33 61 122 283
10. BMW 3 30 248 248 243

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy

Vyšší střední třídě nadále dominuje Mercedes E, na jehož 102 květnových registrací žádný z konkurentů neměl. Vždyť druhé BMW 5 je s 51 registrovanými kousky na polovině tohoto počtu. Do top 5 se pak dostala novinka na českém trhu, Toyota Camry, s 27 registrovanými kusy.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Mercedes-Benz E 102 154 468 556
2. BMW 5 51 162 326 648
3. Audi A6 47 19 186 133
4. Volvo S90/V90 33 25 145 118
5. Toyota Camry 27 - 28 -

Nejprodávanější luxusní vozy

Také v luxusní třídě je vše při starém, jedničkou zůstává Mercedes třídy S, s 19 registrovanými kusy. BMW 7 sice pomalu přijíždí v modernizované podobě, na prodejích to ale zatím není tolik vidět, osm registrovaných kousků je podstatně méně než loni v květnu (30 kusů). Bronz patří Porsche Panamera se šesti registrovanými kusy, dlouhodobě se tak u nás prodává lépe než třeba Audi A8.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Mercedes-Benz S 19 26 109 148
2. BMW 7 8 30 33 73
3. Porsche Panamera 6 6 24 33
4.-5. Audi A8 3 4 15 32
4.-5. Lexus LS 3 4 7 13

Nejprodávanější malá SUV

Populární segment malých SUV zůstává na čelních pozicích stabilní, za prvním Peugeotem 2008 následuje Renault Captur, na dalších příčkách se ale pořadí již měnilo. Na třetí místo se dostala Mazda CX-3, za ní je pak Kia Stonic. Populární Suzuki Vitara se tentokrát propadla až na sedmé místo.

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Peugeot 2008 329 308 1475 1300
2. Renault Captur 305 347 1150 1047
3. Mazda CX-3 120 65 617 417
4. Kia Stonic 104 88 485 488
5. Suzuki S-Cross 102 71 501 577

Nejprodávanější kompaktní SUV

Kompaktní SUV jdou na dračku, prodeje všech tří nejlepších výrazně rostou, ať už mluvíme o Škodě Karoq, Škodě Kodiaq nebo Dacii Duster. Dařilo se také šestému Peugeotu 3008, který meziročně vyskočil ze 143 na 218 kusů, devátá tentokrát skončila Toyota RAV4 s meziročním nárůstem z 65 na 187 exemplářů.

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks]
1. Škoda Karoq 1070 605 4134 3080
2. Škoda Kodiaq 776 655 2736 2679
3. Dacia Duster 654 419 2702 2022
4. VW Tiguan 341 392 1817 1683
5. Hyundai Tucson 299 271 1280 1351
6. Peugeot 3008 218 143 841 599
7. Kia Sportage 217 216 689 837
8. Nissan Qashqai 188 225 867 1979
9. Toyota RAV4 187 65 467 509
10. VW T-Roc 151 97 658 305

Nejprodávanější velká SUV

Největším SUV na trhu vládne BMW X5, jehož výsledkům nepochybně pomáhá letošní vstup nové generace na trh. Meziročně si pomohl o 15 kousků na 105. Daří se i druhému Volkswagenu Touareg, který v květnu vyskočil ze 14 na 64 exemplářů, nepochybně také díky nové generaci. O čtvrté místo se pak dělí dvě Audiny, Q7 a Q8, které mají po 37 kusech.

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 4/2019 [ks] Prodeje v 4/2018 [ks] Prodeje 1-4/2019 [ks] Prodeje v 1-4/2018 [ks]
1. BMW X5 105 90 420 323
2. VW Touareg 64 14 285 128
3. Volvo XC90 44 27 249 214
4.-5. Audi Q7 37 78 151 315
4.-5. Audi Q8 37 - 204 -

Nejprodávanější malá a kompaktní MPV

Výsledek Dacie Dokker je jedním z důvodů květnového úspěchu rumunské značky v minulém měsíci, meziročně si levné MPV pomohlo o 60 kousků, na výsledných 357. Daří se i osobním dodávkám od PSA, v nejlepší 10 byl v květnu Citroën Berlingo, Peugeot Rifter i Opel Combo. Poslední zmíněný model uzavírá top ten s 57 registrovanými kusy. Před rokem měl přitom na svém kontě jeden jediný registrovaný kousek.  

Nejprodávanější malá a kompaktní MPV/osobní dodávky
*Registrace modelu Peugeot Partner, předchůdce Rifteru
Poř. Model Prodeje 5/2019 [ks] Prodeje v 5/2018 [ks] Prodeje 1-5/2019 [ks] Prodeje v 1-5/2018 [ks]
1. Dacia Dokker 357 297 1820 1799
2. Hyundai ix20 321 343 1318 1914
3. Citroën Berlingo 238 225 1030 976
4. Peugeot Rifter 176 132* 703 573*
5. Dacia Lodgy 165 120 654 663
6. VW Caddy 149 190 716 875
7. VW Touran 69 213 745 1051
8. Citroën C4 SpaceTourer 65 69 230 283
9. VW Golf Sportsvan 60 60 313 453
10. Opel Combo 57 1 145 1
David Bureš
Diskuze (72)

Doporučujeme

Avatar - palix
10. 6. 2019 20:56
Re: Scala
To je pravda. Je len na zákazníkovi, čo si vyberie a aké má kritéria. Sú ľudia, ktorí zaplatia viac za menej vyspelé auto. Nie každý si vyberáme rovnako.
8. 6. 2019 12:41
Scala
Bol som sa pozrieť na Scalu. Zatiaľ iba staticky, pôjdem sa previesť. Dizajnovo sa mi páči, interiér je perfektne prevedený, konečne nie je taký fádny ako na doterajších modeloch. Myslím, že od Ambtition vyššie je to fain.
Cena veľmi sebavedomá, ale nie nad bežnou úrovňou Škodovky. Konkuruje jej Octavia Team ale predpokladám do času až prídu akčné verzie Scaly, naopak Octavia má vraj podrásť, takže zase to bude niečo iné.
Čo sa týka konkurencie, jediným konkurentom s dobrým pomerom cena/úžitková hodnota je i30 a Ceed. Nikto iný. Vždy v niečom výrazne zaostávajú.
To že je použitá MQB A0 nemení nič na tom, že podvozok má dimenzie nižšej strednej triedy. Ak sa to dobre odladí, nemusí byť viacprvok výrazne lepší. Zoberte si Octaviu II. Mala viacprvok. Bolo to fain makké a tiché, ale na 195/15 živá katastrofa v zákrutách. Moja 3008 sedí podstatne lepšie aj s torzkou a to je cross-over. Tam kde Octa II išla pri 80 do pretáčivosti idem s 3008 95/km/h. Dimenzie ako rozvor, rozchody a naladenie je najdôležitejšie.
Na Scale sa mi oproti konkurencii páči výborne urobený interiér, kde si konečne v zadu človek môže odložiť nohy, veľmi dobrá dĺžka sedákov, sedadlá, nadčasový desing, výborná ponuka benzínových motorov ktoré sú úsporné aj v reále a na svoj objem výborne dynamické. Jednoznačne sú naj. Ak tu niekto začne písať o Mazde 3, ktorá má mimochodom tiež torzku, síce výborné motory ale aj riadne vysoké ceny, tak si ju kľudne môže ísť kúpiť. Väčšina bude určite voliť Scalu alebo Octaviu prípadne i30/Ceed a nič s tým asi nenarobíme. Škoda proste ponúka zaujímavý komplet a treba do toho zvážiť aj 5 ročný servis zdarma a zaujímavé financovanie. O fleete nehovoriac, uvažujem teraz ako súkromná osoba.
Scala 1.5 TSI 6MT je za 18tis tiež pomerne zaujímavá. Ten motor je lepší ako má konkurencia, pri normálnej jazde úsporný takmer ako diesel, prietorovo je Scala takmer ako menší kombík, pritom je to škovné auto ktoré sa dá pri dĺžke 4360mm aj rozumne zaparkovať.
Proste má svoje
8. 6. 2019 00:43
Re: Scala la la la
Nesmyslné porovnávání cen. Víte, kolik stojí ceníkově zmíněná verze Superbu (úplně nová)?
8. 6. 2019 00:32
Re: Skála
Něco takového, jako když zadní boční airbagy jdou objednat do Scaly a Karoqu v Ambition a u Octavie až ve Style.
Avatar - JiVi
8. 6. 2019 00:32
Re: Scala
jo takhle, ty chces po beznym seriovym autem image, aha >:D