Český trh v květnu 2021: Další měsíc růstu, těžil z něj VW, Seat či Citroën
Registrace nových aut na českém trhu sice meziročně vzrostly, o 62,4 %, stále však zůstávají hluboko pod úrovní předchozích let.
Český trh s novými automobily pokračuje v růstu. Už třetí měsíc v řadě registrace nových aut rostou, konkrétně v květnu bylo u nás registrováno 21.734 osobních aut, o 62,4 % více než před rokem. Vyplývá to statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Důvod k jásotu to ale pořád není. Oproti dubnu totiž meziroční růst zpomalil, o měsíc dříve totiž registrace meziročně vyskočily dokonce o 77,7 %. Hlavně ale registrace zůstávají hluboko pod úrovní let předchozích, vždyť třeba v květnu 2019 bylo v Česku registrováno 24.059 automobilů. A třeba v roce 2017 to bylo dokonce 27.009 vozů. Letošní květen je tak s výjimkou toho loňského nejhorší od roku 2015, kdy bylo u nás během tehdejšího května evidováno 18.113 vozů.
Silný meziroční růst každopádně znamená i meziroční skoky mnohých značek. Z top trojky si nejvíce pomohl celkově druhý Volkswagen, o 98,6 % na výsledných 2.057 aut. To první Škoda třetí Hyundai rostly obdobně jako trh, o 66,9 %, respektive 62,4 %.
Ještě lépe na tom byla další koncernová značka, Seat. Skončil osmý, meziročně však vyskočil o 102 %. Na dvojnásobných hodnotách je za duben také dvanáctý Citroën (+109,6 %) nebo šestnácté Audi (+130,5 %).
Z top 20 tu jsou přitom jen dvě, kterým v květnu 2021 registrace meziročně klesly. Konkrétně jde o jedenáctou Dacii (-29,8 %) a celkově dvacáté Mitsubishi (-16,8 %). U rumunské značky je to způsobeno koncem na českém trhu klíčových modelů Logan MCV a Dokker, u tří diamantů byl zase důvodem meziroční propad ASX ze 130 na 78 registrací.
Český trh – registrace nových aut v květnu 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 05/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7455 | +66,9 | 34,3 |
2. | Volkswagen | 2057 | +98,6 | 9,46 |
3. | Hyundai | 1883 | +63,2 | 8,66 |
4. | Toyota | 998 | +54,3 | 4,59 |
5. | Kia | 956 | +68,6 | 4,4 |
6. | Mercedes-Benz | 878 | +57,4 | 4,04 |
7. | Peugeot | 864 | +81,5 | 3,98 |
8. | Seat | 725 | +102,0 | 3,34 |
9. | Renault | 671 | +63,7 | 3,09 |
10. | Ford | 636 | +76,2 | 2,93 |
11. | Dacia | 622 | -29,8 | 2,86 |
12. | Citroën | 610 | +109,6 | 2,81 |
13. | BMW | 592 | +67,7 | 2,72 |
14. | Opel | 325 | +31,6 | 1,5 |
15. | Suzuki | 299 | +70,9 | 1,38 |
16. | Audi | 272 | +130,5 | 1,25 |
17. | Mazda | 269 | +93,5 | 1,24 |
18. | Nissan | 229 | +56,9 | 1,05 |
19. | Volvo | 201 | +74,8 | 0,92 |
20. | Mitsubishi | 158 | -16,8 | 0,73 |
- | CELKEM | 21.734 | +62,4 | - |
Růst logicky najdeme také u mnoha modelů. Nejprodávanější model na trhu, Škoda Octavia, nicméně rostl v květnu pomaleji než trh, o 41 %. To naopak VW Golf je na více než čtyřnásobku toho než loni, 532 registrací mu vyneslo devátou příčku mezi modely. Silný meziroční skok je však způsobený loňským výpadkem během tehdejší mezigenerační výměny.
Ze Škodovek však výrazně rostl Kamiq (+153,1 %), Karoq (+175 %) nebo Kodiaq (+130,8 %). Naopak Fabia si sice drží druhou příčku v pořadí modelů, meziročně však její registrace klesly o 3,1 %. Důvod hledejme v blížícím se příchodu nové generace vozu.
Velký meziroční skok pak hlásí také třeba Seat Arona (+226 %), případně Nissan Qashqai, který po loňském výpadku vyskočil o 760 %!
Český trh – registrace nových aut v květnu 2021 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace 05/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1417 | +41 | 6,52 |
2. | Škoda Fabia | 1369 | -3,1 | 6,3 |
3. | Škoda Kamiq | 1202 | +153,1 | 5,53 |
4. | Škoda Karoq | 1192 | +175,3 | 5,48 |
5. | Hyundai i30 | 926 | +85,6 | 4,26 |
6. | Škoda Scala | 911 | +74,5 | 4,19 |
7. | Škoda Kodiaq | 674 | +130,8 | 3,1 |
8. | Hyundai Tucson | 613 | +108,5 | 2,82 |
9. | VW Golf | 532 | +401,9 | 2,45 |
10. | Škoda Superb | 524 | +124,9 | 2,41 |
11. | Seat Arona | 383 | +226 | 1,76 |
12.-13. | Dacia Duster | 328 | +27,6 | 1,51 |
12.-13. | Kia Ceed | 328 | +24,7 | 1,51 |
14. | Renault Clio | 314 | +50,2 | 1,44 |
15. | Peugeot 2008 | 256 | +93,9 | 1,18 |
16. | Dacia Sandero | 249 | +29,0 | 1,15 |
17. | VW Tiguan | 246 | +46,4 | 1,13 |
18. | Nissan Qashqai | 215 | +760 | 0,99 |
19. | Citroën Berlingo | 205 | +78,3 | 0,94 |
20. | Ford Puma | 199 | +116,3 | 0,92 |
Po pěti měsících roku trh hlásí meziroční růst o 21,5 %, na výsledných 90.244 automobilů. Silně roste druhý Volkswagen (+36,7 %) nebo Mercedes-Benz (+52,5 %), který se nadále drží čtvrtý mezi značkami. Letos se daří též Fordu, zatím je sedmý, s meziročním skokem o 101,9 %.
Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 01-05/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 32020 | +14,0 | 35,48 |
2. | Volkswagen | 8613 | +36,7 | 9,54 |
3. | Hyundai | 7874 | +20,2 | 8,73 |
4. | Mercedes-Benz | 4072 | +52,5 | 4,51 |
5. | Toyota | 3894 | +17,1 | 4,31 |
6. | Peugeot | 3720 | +32,0 | 4,12 |
7. | Ford | 3684 | +101,9 | 4,08 |
8. | Kia | 3220 | +6,1 | 3,57 |
9. | Seat | 3036 | +79,2 | 3,36 |
10. | Dacia | 2383 | -30,7 | 2,64 |
11. | BMW | 2225 | +12,4 | 2,47 |
12. | Renault | 2090 | -9,9 | 2,32 |
13. | Citroën | 1905 | +13,8 | 2,11 |
14. | Opel | 1622 | +39,2 | 1,8 |
15. | Audi | 1283 | +54,6 | 1,42 |
16. | Volvo | 1106 | +50,9 | 1,23 |
17. | Suzuki | 1008 | +12,6 | 1,12 |
18. | Mazda | 919 | +45,2 | 1,02 |
19. | Nissan | 731 | +138,1 | 0,81 |
20. | Mitsubishi | 530 | -27,3 | 0,59 |
- | CELKEM | 90.244 | +21,5 | - |