Český trh v květnu 2020: Hyundai před VW, Octavia přišla o titul nejprodávanějšího auta
Pandemie koronaviru kvůli propadu prodejů aut zamíchala pořadím nejžádanějších značek u nás. Změny najdeme i na nejvyšších příčkách.
Prodeje nových automobilů v těchto týdnech silně ovlivňuje pandemie koronaviru. Většinu dubna byly autosalony uzavřené a úřady v omezeném provozu, výsledkem čehož byl meziroční pád registrací o 53,4 % na 10.679 aut. V květnu už sice showroomy byly opět otevřené, což přispělo k vyšším registracím než o měsíc dříve, důsledky opatření proti šíření nemoci covid-19 ale zůstávají. V pátém měsíci roku 2020 bylo na českém trhu registrováno 13.385 osobních automobilů, o 44,4 % méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Propad se tak proti předchozímu měsíci zpomalil, stejně tak počet registrovaných vozů oproti dubnu vzrostl, tuzemské registrace nových aut ale nadále zůstávají silně poznamenány pandemií koronaviru. Tak slabý květen statistiky SDA nepamatují od roku 2008. Tehdy bylo i důsledkem ekonomické krize registrováno jen 11.852 automobilů.
Navzdory propadu prodejů se však na nejvyšší příčce s jistotou drží domácí Škoda. Jejích 4.467 registrovaných aut bylo každopádně o 46,8 % méně než loni v květnu. To je nejvyšší propad ze tří největších značek na trhu. Na druhou příčku se však vyšvihl Hyundai s 1.154 registracemi (meziročně -29,6 %), což naznačuje, že se letos rozjel žhavý boj o druhé místo v pořadí značek. Volkswagen se tentokrát musel spokojit se třetí příčkou, 1.036 registrovaných vozů je meziroční pokles o 37,5 %.
Pouze tyto tři značky v květnu přesáhly hranici tisícovky registrovaných vozů. Čtvrtá Dacia už hlásí jen 886 registrací, což bylo o 48,3 % méně než před rokem. Pátá je Toyota s meziročním poklesem o 25,4 % na výsledných 647 registrovaných vozů. Je to druhý nejnižší propad v top 10, lépe na tom byl jen Mercedes-Benz, jehož 558 evidovaných aut bylo o 19,3 % méně než před rokem.
V době koronaviru nízký propad hlásí rovněž Mitsubishi. Za květen skončilo na patnácté příčce se 190 registrovanými vozy, což bylo o 11,6 % méně než v květnu 2019. Naopak silný propad hlásí francouzské značky – Peugeot i Renault o více než 60 %.
Český trh – registrace nových aut v květnu 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 3/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 4467 | -46,8 | 33,37 |
2. | Hyundai | 1154 | -29,6 | 8,62 |
3. | Volkswagen | 1036 | -37,5 | 7,74 |
4. | Dacia | 886 | -48,3 | 6,62 |
5. | Toyota | 647 | -25,4 | 4,83 |
6. | Kia | 567 | -43,2 | 4,24 |
7. | Mercedes-Benz | 558 | -19,3 | 4,17 |
8. | Peugeot | 476 | -61,3 | 3,56 |
9. | Renault | 410 | -68,8 | 3,06 |
10. | Ford | 361 | -59,5 | 2,70 |
11. | Seat | 359 | -41,2 | 2,68 |
12. | BMW | 353 | -25,5 | 2,64 |
13. | Citroën | 291 | -52,5 | 2,17 |
14. | Opel | 247 | -46,9 | 1,85 |
15. | Mitsubishi | 190 | -11,6 | 1,42 |
16. | Suzuki | 175 | -40,1 | 1,31 |
17. | Nissan | 146 | -36,8 | 1,09 |
18. | Mazda | 139 | -55,7 | 1,04 |
19. | Audi | 118 | -55,3 | 0,88 |
20. | Volvo | 115 | -41,1 | 0,86 |
- | CELKEM | 13.385 | -44,4 | - |
Propad registrací zamíchal rovněž pořadím nejžádanějších modelů. O titul nejprodávanějšího auta na českém trhu v květnu ztratila Škoda Octavia, která se s 1.005 registrovanými kousky (meziročně -55,0 %) musela smířit s druhou příčkou. Předstihla ji totiž Škoda Fabia s výslednými 1.413 registracemi (meziročně -28,6 %).
Stupně vítězů uzavírá Škoda Scala, která je jedním ze dvou aut z top 20, kterým počet registrovaných kusů oproti loňskému květnu vzrostl. Meziroční nárůst o 6,3 % na 522 kousků je nicméně primárně způsoben tím, že prodeje Scaly se před rokem teprve rozjížděly. Podobně si pomohla celkově třináctá Toyota Corolla o 3,9 % na 212 kusů díky rozšíření karosářských variant. Předchůdce se u nás ve formě hatchbacku a kombíku prodával jako Auris, dnes už celá rodina kompaktů Toyota opět nese celosvětově proslavené jméno.
Český trh – registrace nových aut v květnu 2020 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 5/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 1413 | -28,6 | 10,56 |
2. | Škoda Octavia | 1005 | -55,0 | 7,51 |
3. | Škoda Scala | 522 | +6,3 | 3,9 |
4. | Hyundai i30 | 499 | -17,1 | 3,73 |
5. | Škoda Kamiq | 475 | - | 3,55 |
6. | Škoda Karoq | 433 | -59,5 | 3,23 |
7. | Hyundai Tucson | 294 | -1,7 | 2,2 |
8. | Škoda Kodiaq | 292 | -62,4 | 2,18 |
9. | Kia Ceed | 263 | -39,5 | 1,96 |
10. | Dacia Duster | 257 | -60,7 | 1,92 |
11. | Dacia Dokker | 240 | -32,8 | 1,79 |
12. | Škoda Superb | 233 | -44,8 | 1,74 |
13. | Toyota Corolla | 212 | +3,9 | 1,58 |
14. | Renault Clio | 209 | -61,9 | 1,56 |
15. | Hyundai i20 | 198 | +75,2 | 1,48 |
16. | Dacia Sandero | 193 | -34,1 | 1,44 |
17. | Volkswagen Tiguan | 168 | -50,7 | 1,26 |
18. | Volkswagen Touran | 155 | +124,6 | 1,16 |
19. | Dacia Logan | 154 | -36,9 | 1,15 |
20. | Seat Leon | 144 | -45,9 | 1,08 |
Dva měsíce silných propadů logicky mají vliv i na výsledky za celý letošní rok. Od ledna do května 2020 bylo v Česku registrováno 74.258 osobních automobilů, o 30,3 % méně než před rokem.
První zůstává Škoda, druhý následuje Hyundai. Jeho 6.552 registrovaných aut je totiž jen o 2,7 % méně než před rokem. Tehdy totiž značka měnila vedení svého tuzemského zastoupení a celkovou strategii, což se i promítlo v tehdejších prodejích.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 1-5/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 28095 | -23,7 | 37,83 |
2. | Hyundai | 6552 | -2,7 | 8,82 |
3. | Volkswagen | 6303 | -31,3 | 8,49 |
4. | Dacia | 3438 | -53,6 | 4,63 |
5. | Toyota | 3326 | -14,2 | 4,48 |
6. | Kia | 3035 | -23,4 | 4,09 |
7. | Peugeot | 2818 | -45,9 | 3,79 |
8. | Mercedes-Benz | 2671 | -9,1 | 3,6 |
9. | Renault | 2320 | -50,2 | 3,12 |
10. | BMW | 1980 | -9,6 | 2,67 |
11. | Ford | 1825 | -52,7 | 2,46 |
12. | Seat | 1694 | -38,0 | 2,28 |
13. | Citroën | 1674 | -39,3 | 2,25 |
14. | Opel | 1165 | -47,0 | 1,57 |
15. | Suzuki | 895 | -49,3 | 1,21 |
16. | Audi | 830 | -24,9 | 1,12 |
17. | Volvo | 733 | -29,0 | 0,99 |
18. | Mitsubishi | 729 | -28,1 | 0,98 |
19. | Mazda | 633 | -61,6 | 0,85 |
20. | Honda | 489 | -44,2 | 0,66 |
- | CELKEM | 74.258 | -30,3 | - |