Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2020: Hyundai před VW, Octavia přišla o titul nejprodávanějšího auta

David Bureš
Diskuze (75)

Pandemie koronaviru kvůli propadu prodejů aut zamíchala pořadím nejžádanějších značek u nás. Změny najdeme i na nejvyšších příčkách.

Prodeje nových automobilů v těchto týdnech silně ovlivňuje pandemie koronaviru. Většinu dubna byly autosalony uzavřené a úřady v omezeném provozu, výsledkem čehož byl meziroční pád registrací o 53,4 % na 10.679 aut. V květnu už sice showroomy byly opět otevřené, což přispělo k vyšším registracím než o měsíc dříve, důsledky opatření proti šíření nemoci covid-19 ale zůstávají. V pátém měsíci roku 2020 bylo na českém trhu registrováno 13.385 osobních automobilů, o 44,4 % méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Propad se tak proti předchozímu měsíci zpomalil, stejně tak počet registrovaných vozů oproti dubnu vzrostl, tuzemské registrace nových aut ale nadále zůstávají silně poznamenány pandemií koronaviru. Tak slabý květen statistiky SDA nepamatují od roku 2008. Tehdy bylo i důsledkem ekonomické krize registrováno jen 11.852 automobilů.

Navzdory propadu prodejů se však na nejvyšší příčce s jistotou drží domácí Škoda. Jejích 4.467 registrovaných aut bylo každopádně o 46,8 % méně než loni v květnu. To je nejvyšší propad ze tří největších značek na trhu. Na druhou příčku se však vyšvihl Hyundai s 1.154 registracemi (meziročně -29,6 %), což naznačuje, že se letos rozjel žhavý boj o druhé místo v pořadí značek. Volkswagen se tentokrát musel spokojit se třetí příčkou, 1.036 registrovaných vozů je meziroční pokles o 37,5 %.

Pouze tyto tři značky v květnu přesáhly hranici tisícovky registrovaných vozů. Čtvrtá Dacia už hlásí jen 886 registrací, což bylo o 48,3 % méně než před rokem. Pátá je Toyota s meziročním poklesem o 25,4 % na výsledných 647 registrovaných vozů. Je to druhý nejnižší propad v top 10, lépe na tom byl jen Mercedes-Benz, jehož 558 evidovaných aut bylo o 19,3 % méně než před rokem.

V době koronaviru nízký propad hlásí rovněž Mitsubishi. Za květen skončilo na patnácté příčce se 190 registrovanými vozy, což bylo o 11,6 % méně než v květnu 2019. Naopak silný propad hlásí francouzské značky – Peugeot i Renault o více než 60 %.

Český trh – registrace nových aut v květnu 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 3/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 4467 -46,8 33,37
2. Hyundai 1154 -29,6 8,62
3. Volkswagen 1036 -37,5 7,74
4. Dacia 886 -48,3 6,62
5. Toyota 647 -25,4 4,83
6. Kia 567 -43,2 4,24
7. Mercedes-Benz 558 -19,3 4,17
8. Peugeot 476 -61,3 3,56
9. Renault 410 -68,8 3,06
10. Ford 361 -59,5 2,70
11. Seat 359 -41,2 2,68
12. BMW 353 -25,5 2,64
13. Citroën 291 -52,5 2,17
14. Opel 247 -46,9 1,85
15. Mitsubishi 190 -11,6 1,42
16. Suzuki 175 -40,1 1,31
17. Nissan 146 -36,8 1,09
18. Mazda 139 -55,7 1,04
19. Audi 118 -55,3 0,88
20. Volvo 115 -41,1 0,86
- CELKEM 13.385 -44,4 -

Propad registrací zamíchal rovněž pořadím nejžádanějších modelů. O titul nejprodávanějšího auta na českém trhu v květnu ztratila Škoda Octavia, která se s 1.005 registrovanými kousky (meziročně -55,0 %) musela smířit s druhou příčkou. Předstihla ji totiž Škoda Fabia s výslednými 1.413 registracemi (meziročně -28,6 %).

Stupně vítězů uzavírá Škoda Scala, která je jedním ze dvou aut z top 20, kterým počet registrovaných kusů oproti loňskému květnu vzrostl. Meziroční nárůst o 6,3 % na 522 kousků je nicméně primárně způsoben tím, že prodeje Scaly se před rokem teprve rozjížděly. Podobně si pomohla celkově třináctá Toyota Corolla o 3,9 % na 212 kusů díky rozšíření karosářských variant. Předchůdce se u nás ve formě hatchbacku a kombíku prodával jako Auris, dnes už celá rodina kompaktů Toyota opět nese celosvětově proslavené jméno.

Český trh – registrace nových aut v květnu 2020 podle modelů
Poř. Model Registrace v 5/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Fabia 1413 -28,6 10,56
2. Škoda Octavia 1005 -55,0 7,51
3. Škoda Scala 522 +6,3 3,9
4. Hyundai i30 499 -17,1 3,73
5. Škoda Kamiq 475 - 3,55
6. Škoda Karoq 433 -59,5 3,23
7. Hyundai Tucson 294 -1,7 2,2
8. Škoda Kodiaq 292 -62,4 2,18
9. Kia Ceed 263 -39,5 1,96
10. Dacia Duster 257 -60,7 1,92
11. Dacia Dokker 240 -32,8 1,79
12. Škoda Superb 233 -44,8 1,74
13. Toyota Corolla 212 +3,9 1,58
14. Renault Clio 209 -61,9 1,56
15. Hyundai i20 198 +75,2 1,48
16. Dacia Sandero 193 -34,1 1,44
17. Volkswagen Tiguan 168 -50,7 1,26
18. Volkswagen Touran 155 +124,6 1,16
19. Dacia Logan 154 -36,9 1,15
20. Seat Leon 144 -45,9 1,08

Dva měsíce silných propadů logicky mají vliv i na výsledky za celý letošní rok. Od ledna do května 2020 bylo v Česku registrováno 74.258 osobních automobilů, o 30,3 % méně než před rokem. 

První zůstává Škoda, druhý následuje Hyundai. Jeho 6.552 registrovaných aut je totiž jen o 2,7 % méně než před rokem. Tehdy totiž značka měnila vedení svého tuzemského zastoupení a celkovou strategii, což se i promítlo v tehdejších prodejích.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř. Značka Prodeje 1-5/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 28095 -23,7 37,83
2. Hyundai 6552 -2,7 8,82
3. Volkswagen 6303 -31,3 8,49
4. Dacia 3438 -53,6 4,63
5. Toyota 3326 -14,2 4,48
6. Kia 3035 -23,4 4,09
7. Peugeot 2818 -45,9 3,79
8. Mercedes-Benz 2671 -9,1 3,6
9. Renault 2320 -50,2 3,12
10. BMW 1980 -9,6 2,67
11. Ford 1825 -52,7 2,46
12. Seat 1694 -38,0 2,28
13. Citroën 1674 -39,3 2,25
14. Opel 1165 -47,0 1,57
15. Suzuki 895 -49,3 1,21
16. Audi 830 -24,9 1,12
17. Volvo 733 -29,0 0,99
18. Mitsubishi 729 -28,1 0,98
19. Mazda 633 -61,6 0,85
20. Honda 489 -44,2 0,66
- CELKEM 74.258 -30,3 -
David Bureš
Diskuze (75)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
5. 6. 2020 18:52
Re: Toyota a Hyundai
Jako, že toyota má jediný benzinový motor, a to 1.2T? A co se teda leje do 1.8 nebo 2.0?
5. 6. 2020 16:09
Re: Toyota a Hyundai
U kombíku je to základ a zároveň jediný benzínový motor. A můžeš tam přidat Seat, Škodovku, Peugeot nebo Opel. Vše bude za podobné peníze s lepším motorem.
Avatar - Emel
5. 6. 2020 15:22
Re: Toyota a Hyundai
Jasně, a pak mi ve finále skončí třeba Cupra ST a Mazda 6 2.0G... to ale neznamená, že si konkurujou motory 2.0TSI 290kW a 2.0G 121kW.
Prostě je Toyota o chlup dražší značka než ty budgetové (Fiat, Hyundai, Renault)... ale 1.2T je prostě základ.
Avatar - Mikesus
5. 6. 2020 15:13
Re: Toyota a Hyundai
Jestli soudíš podle ceny, tak bych chtěl vidět C segment s tebou zmíněnými motory za cenu kolem 430. Megane nepočítám, tam renault jde cestou value for money a určitě v tomhle bodě vede, ale jinak má hroznej podvozek ( v žádném jiném autě jsem se nebál jako spolujezdec ani při klidné jízdě ), ale motory výborné. I prodejce přitakával, že šasi vůbec nestíhá držet krok s motory co tam jsou.
Ale prostě porovnávat základ se základem.
5. 6. 2020 09:11
Re: Toyota a Hyundai
Reálně je to konkurent pro mnou uvedené motory. Máš nějaké peníze a dle toho vybíráš.