Český trh v lednu 2010: Fiat Panda kraluje třídě mini také v novém roce
Za leden 2010 bylo zaregistrováno celkem 378 nových minivozů, což je oproti roku 2009 pokles o 90, tedy o 19,2 %. Loni jich bylo 468.
Do tohoto počtu jsou zařazeny i ty vozy, které před rokem v žebříčku nefigurovaly a byly mezi malými – týká se hlavně Mini a Subaru Justy. Jejich délka jen lehce přesahuje 3,6 metru, takže patří sem, i když britsko-německá stylovka se této kategorii svou cenou vymyká. Naopak VW Fox byl přeřazen o kategorii výše (měří přes 3,8 m), ten ale na letošní statistiky malých vozů nebude mít prakticky žádný vliv, oficiálně se již v ČR neprodává.
Ale zpět k nejmenším automobilům. Počty medvídka dosáhly v lednu 135 nových vozů, jako jediný se dostal nad magickou stovku. Odcházející první generace Sparku skončila na 92 registracích, třetí Hyundai i10 má již s 35 kusy velkou ztrátu. Na čtvrtém místě skončily celkem tři modely: Fiat 500, Peugeot 107 a Suzuki Splash. Zaujme nízké číslo: jen sedmnáct registrací.
Vedoucí Panda dosáhla v lednu podílu 35,7 %, Spark má necelou čtvrtinu (24,3 %), i 10 už je pod desetiprocentní hranicí (9,3 %). Pětistovka, 107 a Splash mají po 4,5 % Údaje samozřejmě platí i pro průběžný žebříček, neboť je shodný s lednovým.
Třída mini, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Fiat PANDA | 135 | 135 | 35,7% | 35,7% |
2. | Chevrolet SPARK | 92 | 92 | 24,3% | 24,3% |
2. | Hyundai i10 | 35 | 35 | 9,3% | 9,3% |
4. | Fiat 500 | 17 | 17 | 4,5% | 4,5% |
4. | Peugeot 107 | 17 | 17 | 4,5% | 4,5% |
4. | Suzuki SPLASH | 17 | 17 | 4,5% | 4,5% |
7. | Kia PICANTO | 14 | 14 | 3,7% | 3,7% |
8. | Citroën C1 | 13 | 13 | 3,4% | 3,4% |
9. | Renault TWINGO | 10 | 10 | 2,6% | 2,6% |
9. | Toyota AYGO | 10 | 10 | 2,6% | 2,6% |
11. | Mini | 5 | 5 | 1,3% | 1,3% |
11. | Smart FORTWO | 5 | 5 | 1,3% | 1,3% |
13. | Opel AGILA | 3 | 3 | 0,8% | 0,8% |
14. | Subaru JUSTY | 2 | 2 | 0,5% | 0,5% |
14. | Toyota IQ | 2 | 2 | 0,5% | 0,5% |
- | Ostatní modely | 1 | 1 | 0,3% | 0,3% |
- | CELKEM | 378 | 378 | 100,0% | 100,0% |
Ve srovnání s prvním měsícem loňského roku vzrostly registrace Pandy o 61 kusů, tedy o 82,4 %. Populární miniauto vyráběné v Polsku tak stále trhá rekordy, patří mu titul Skokana roku.
Spark se zlepšil o třetinu (loni v lednu 69 aut, letos +23). 83 i-desítek z ledna 2009 znamená propad o poměrně značných 57,9 %, před rokem mini z indické továrny Hyundai zvítězilo. Retro Fiat 500 má naopak takřka poloviční zisk (+41,7 %), u něj je toto číslo ovšem reprezentováno pouhými pěti kusy. Příliš ale se nevedlo Peugeotu 107 (-51,4 %, loni 35 aut). Suzuki Splash je na tom ještě hůře, vykazuje -62,2 % (ze 45 registrací).
Nejvíce ze všech ale ztratila Kia Picanto, a to 80,6 %! V lednu 2009 našlo nové majitele celkem 72 nejmenších kií, zatímco minulý měsíc jich bylo jen čtrnáct, tedy o 58 méně.
Miniauto se vznětovým motorem si tentokrát nepostavil do garáže žádný zákazník.
Panda tedy i nadále drtí veškerou konkurenci, v současné době je v nabídce dokonce akční model s klimatizací pod 170.000 Kč, který ovšem jinak nenabízí žádnou komfortní výbavu. Uvidíme, jak s pozicí italské krabičky zahýbe nová extravagantní generace Sparku, která je cenově posazena výše (194.900 Kč), ale nabídne například šest airbagů a ABS. Prodeje ještě pár týdnů potáhne odcházející kulatá jiskřička, jejíž ceny začínají těsně nad 160 tisíci Kč.