Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2010: Fiat Panda kraluje třídě mini také v novém roce

Český trh v lednu 2010: Fiat Panda kraluje třídě mini také v novém roce

Český trh v lednu 2010: Fiat Panda kraluje třídě mini také v novém roce Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
Třída nejmenších automobilů se letos v lednu propadla meziročně téměř o pětinu. Fiat Panda je v čele segmentu. Za ním se tradičně umístil Spark a třetí skončila i10.

Za leden 2010 bylo zaregistrováno celkem 378 nových minivozů, což je oproti roku 2009 pokles o 90, tedy o 19,2 %. Loni jich bylo 468.

Do tohoto počtu jsou zařazeny i ty vozy, které před rokem v žebříčku nefigurovaly a byly mezi malými – týká se hlavně Mini a Subaru Justy. Jejich délka jen lehce přesahuje 3,6 metru, takže patří sem, i když britsko-německá stylovka se této kategorii svou cenou vymyká. Naopak VW Fox byl přeřazen o kategorii výše (měří přes 3,8 m), ten ale na letošní statistiky malých vozů nebude mít prakticky žádný vliv, oficiálně se již v ČR neprodává.

Ale zpět k nejmenším automobilům. Počty medvídka dosáhly v lednu 135 nových vozů, jako jediný se dostal nad magickou stovku. Odcházející první generace Sparku skončila na 92 registracích, třetí Hyundai i10 má již s 35 kusy velkou ztrátu. Na čtvrtém místě skončily celkem tři modely: Fiat 500, Peugeot 107 a Suzuki Splash. Zaujme nízké číslo: jen sedmnáct registrací.

Vedoucí Panda dosáhla v lednu podílu 35,7 %, Spark má necelou čtvrtinu (24,3 %), i 10 už je pod desetiprocentní hranicí (9,3 %). Pětistovka, 107 a Splash mají po 4,5 % Údaje samozřejmě platí i pro průběžný žebříček, neboť je shodný s lednovým.

Třída mini, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Fiat PANDA13513535,7%35,7%
2.Chevrolet SPARK929224,3%24,3%
2.Hyundai i1035359,3%9,3%
4.Fiat 50017174,5%4,5%
4.Peugeot 10717174,5%4,5%
4.Suzuki SPLASH17174,5%4,5%
7.Kia PICANTO14143,7%3,7%
8.Citroën C113133,4%3,4%
9.Renault TWINGO10102,6%2,6%
9.Toyota AYGO10102,6%2,6%
11.Mini551,3%1,3%
11.Smart FORTWO551,3%1,3%
13.Opel AGILA330,8%0,8%
14.Subaru JUSTY220,5%0,5%
14.Toyota IQ220,5%0,5%
-Ostatní modely110,3%0,3%
-CELKEM378378100,0%100,0%

Ve srovnání s prvním měsícem loňského roku vzrostly registrace Pandy o 61 kusů, tedy o 82,4 %. Populární miniauto vyráběné v Polsku tak stále trhá rekordy, patří mu titul Skokana roku.

Spark se zlepšil o třetinu (loni v lednu 69 aut, letos +23). 83 i-desítek z ledna 2009 znamená propad o poměrně značných 57,9 %, před rokem mini z indické továrny Hyundai zvítězilo. Retro Fiat 500 má naopak takřka poloviční zisk (+41,7 %), u něj je toto číslo ovšem reprezentováno pouhými pěti kusy. Příliš ale se nevedlo Peugeotu 107 (-51,4 %, loni 35 aut). Suzuki Splash je na tom ještě hůře, vykazuje -62,2 % (ze 45 registrací).

Nejvíce ze všech ale ztratila Kia Picanto, a to 80,6 %! V lednu 2009 našlo nové majitele celkem 72 nejmenších kií, zatímco minulý měsíc jich bylo jen čtrnáct, tedy o 58 méně.

Miniauto se vznětovým motorem si tentokrát nepostavil do garáže žádný zákazník.

Panda tedy i nadále drtí veškerou konkurenci, v současné době je v nabídce dokonce akční model s klimatizací pod 170.000 Kč, který ovšem jinak nenabízí žádnou komfortní výbavu. Uvidíme, jak s pozicí italské krabičky zahýbe nová extravagantní generace Sparku, která je cenově posazena výše (194.900 Kč), ale nabídne například šest airbagů a ABS. Prodeje ještě pár týdnů potáhne odcházející kulatá jiskřička, jejíž ceny začínají těsně nad 160 tisíci Kč.

Vstoupit do diskuze (47)