Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (71)
Nejprodávanějším dováženým modelem se v prvním měsíci nového roku stal Volkswagen Golf, který skončil druhý za suverénní Octavií.

Lednový trh se v meziročním srovnání ocitl v zisku, který dosáhl hodnoty +7,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 3.955 vozů, letos 4.258, tedy o 303 více.

Tradiční lídr segmentu, Škoda Octavia, zvítězil s 2.260 kusy. Patří mu tudíž nadpoloviční podíl, konkrétně vysokých 53,1 %. Na druhé pozici skončil již v titulku zmíněný Volkswagen Golf, jenž dosáhl na 268 exemplářů (6,3 %). Třetí místo obsadil Hyundai i30 za 222 registrací (5,2 %). Jde pochopitelně ještě o první generaci. Čtvrtá příčka náleží Renaultu Mégane s 219 kusy a podílem o desetinku procenta menším. Páté pořadí pro sebe získala taktéž odcházející Kia Cee'd (197, 4,6 %).

Zaujme šestka Suzuki SX4, které dominuje také samostatné minikategorii malých crossoverů. O těch ale budeme psát v přehledu malých terénních aut. Focus je nestandardně až osmý. Dacii Logan katapultoval součet kombi MCV a užitkových verzí na devítku, sedan v aktuálních statistikách SDA nehledejme.

Vedoucí Octavia si ve srovnání s prvním měsícem roku 2011 polepšila o 370 aut, tedy 19,6 %. Volkswagen Golf dosáhl +16,5 %. Loni jich bylo zaregistrováno 230, letos o 38 více. Hyundai i30 je na tom o 7,8 %, lépe, má o 16 vozů více než před rokem. Méganu se tolik nedařilo, hlásí -26,3 % a -78 jednotek (loni 297). Kia Cee'd ztratila podobných 27,6 % (-75 kusů).

Skokanem roku vyhlašujeme BMW řady 1 (+477,8 %, z 9 exemplářů na 52). Pětidveřové hatchbacky se už prodávají v nové generaci F20, třídveřové, kupé a kabriolety zůstávají zatím v původních (E81, E82, E88). Zřejmě právě střídání stráží má tento nárůst za následek. V procentním navýšení je druhá Dacia Logan (+125, ze 48 na 108), protože Alfa Romeo Giulietta je spíše raritkou. Byť jí takovýto drobný úspěch (+400 %, +16 z pouhých čtyř) rozhodně vzhledem k situaci firmy přejeme. Co se absolutního počtu kusů týče, si nejvíce polepšila pochopitelně Octavia.

Propady Méganu a Cee'du jsme již zmiňovali, oba modely ztratily skoro 80 aut. Procentní statistice loserů ovšem dominují jiní. V první pětadvacítce je nejhorší Audi A3, které si připsalo pouhých 9 registrací místo 22 (-59,1 %). U něj se ale na generační výměnu čeká, přijde již brzy po dlouhých devíti letech. Jinak se záporné hodnoty s minusem u ostatních pohybují pod polovinou (Toyota Auris -49,1 %, Honda Civic -44,4 %, Fiat Bravo -42,9 %, Renault Fluence -41,9 %). Nejvýše z nich je v žebříčku Auris (třináctý). Toyota již dříve oznámila, že se i u hatchbacků vrátí k osvědčenému jménu Corolla. Ponese pořadové číslo XI a objeví se možná už letos na podzim.

Korejské vozy, jmenovitě Kiu Cee'd a Hyundai i30, bychom mezi nejprodávanějšími turbodiesely v nižší střední třídě hledali marně. Oproti tomu Octavií s agregáty TDI bylo 1.678 (74,2 % z celkových registrací). Peugeot má 89 aut s logem HDi na zádi, v procentech je to o něco méně: 64,5 %, ale obliba nafty u vozů se lvem ve znaku je stálá. Ford Focus si připsal na konto 71 exemplářů s naftovými pohonnými jednotkami, což představuje jen o něco nižších 56,3 %. Na něj hodně vysoké číslo. Golf má standardní čtvrtinu (24,6 %), respektive 66 tédéíček. Do žebříčku promluvil ještě Mégane: jeho 51 kusů dává přesně 23,4 %. Cee'd je až šestý, i30 osmý, porazil jej dokonce i Opel Astra.

Alternativním palivům vévodí Dacia Logan s osmnáctkou vozů spalujících bioethanol E85, konkrétně jde o kombi MCV. Do čtyř Octavií pro změnu jejich majitelé tankují LPG. Hybridů se prodalo celkem šest: tři Toyoty Auris a trojice Lexusů CT.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2012
-KategorieOA+LUVTržní podíl ve tř.
-Období1/20121-1/2012
1.Škoda OCTAVIA226053,1%
2.Volkswagen GOLF2686,3%
3.Hyundai i302225,2%
4.Renault MEGANE2195,1%
5.Kia CEE´D1974,6%
6.Suzuki SX41433,4%
7.Peugeot 3081383,2%
8.Ford FOCUS1263,0%
9.Dacia LOGAN1082,5%
10.Opel ASTRA872,0%
11.Chevrolet CRUZE631,5%
12.Citroën C4611,4%
13.Toyota AURIS581,4%
14.Renault FLUENCE541,3%
15.BMW 1521,2%
16.Mazda 3280,7%
17.Volkswagen JETTA210,5%
18.Alfa Romeo GIULIETTA200,5%
19.Hyundai ELANTRA180,4%
20.Honda CIVIC150,4%
21.Volvo S40/V50150,4%
22.Seat LEON130,3%
23.Fiat BRAVO120,3%
24.Audi A390,2%
25.Citroën DS490,2%
-ostatní421,0%
-celkem4258100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (71)
21. 2. 2012 07:36
Re: FOCUS FUNDUS
V tom pripade jses slusnej masochista, ja osobne bych si 2x po sobe mizerne auto nekoupil. CO te tedy vedlo k tomu, ze po "otrasne" oktavce sis zase koupil oktavku?
Avatar - Guttalax
20. 2. 2012 20:50
I 30
;-) Není na to nějaká mohutná sleva? Já spíš počítal ,že lidé už čekají na tu novou.Třetí místo je pro mě překvapení. :-!
Avatar - ZaklinacTristan
20. 2. 2012 16:31
Re: FOCUS FUNDUS
Neviem, co je na tom nepochopitelne. "Vdaka" obrovskym previsom vpredu aj vzadu ma Octa podpriemerne jazdne vlastnosti, v spojeni s dizlom az priserne. Tam, kde auta s dobrymi jazdnymi vlastnostami nemusia vobec pribrzdit, Octa musi (a dost vyrazne), pretoze ju ide urvat z vozovky.
Na Octe I mam najazdenych cez sto tisic km, okrem toho, ze sa na nej pokazilo asi vsetko, co sa mohlo (bola kupovana nova) jazdila otrasne.
Na Octe ll mam najazdenych par tisic km a sice je co do jazdnych vlastnosti lepsia, je to stale hlboko pod priemerom triedy.
20. 2. 2012 15:02
Re: prva 5-tka
ale tovární čip neznamená, že auto už je upravené hned na startu, ale, že ti tuhle možnost nabídne dealer i v průběhu života. A očekávám, že data při čipu z továrny budou v odpovídající kvalitě (s ohledem na výkon, emise a životnost) a je to rozumná úprava. Ne jako,že BSR pro Volvo nabízí na D5 úpravu ze 168koní na 220 a 100Nm navíc...
20. 2. 2012 13:52
Re: Teoretické poradie .... pre reexporty ...
Jiste.
A to je ten marketing - umet nabidnout trhu to, co chce.