Český trh v lednu 2012: Nejprodávanější minivozy
Letos v lednu bylo zaregistrováno 482 nejmenších automobilů. Oproti totožnému měsíci roku 2011 je tento výsledek výrazně lepší: o 245 registrací. V procentním vyjádření najdeme údaj +103,4 %. Loni jich tedy bylo pouhých 237, úvod roku 2011 byl opravdu velmi slabý, oproti němu trh aktuálně vyrostl na více než dvojnásobek.
V měsíčním i celkovém pořadí, které je pochopitelně zatím shodné (měnit se bude až v únoru) vyhrálo Citigo s 161 vozy, jeho podíl ve třídě dosáhl 33,4 %. Mladoboleslavská automobilka sice odtajnila už i oficiální podobu pětidvéřové verze, nedočkavci si ovšem zatím mohou koupit pouze její zmenšeninu. Druhá je překvapivě Toyota Aygo, tentokrát nejúspěšnější z malých Kolíňat (98, 20,3 %). Následuje ji bronzové dvojče Citroën C1 (38, 7,9 %). Úplně stejně má Suzuki Splash, takže se dvojitý šíp ze středních Čech musí o pomyslnou medaili rozdělit s japonským Maďarem. Top 5 uzavírá Kia Picanto s 33 kusy a 6,8 %.
Zajímavé je, jak se pořadí za dvanáct měsíců proměnilo. Loni bylo následující: Panda – Spark – 107 – C1 – Picanto. Panda se Sparkem bojují stále na ostří nože, ale zatím až mimo první pětku. Ač již brzy nastoupí nová generace medvídka, stávající druhá bude nějaký čas ještě v nabídce pod názvem Classic. Kolínská trojka prošla nedávno modernizací a modely 2011 se vyprodávají. Například třídveřové Aygo koupíte již těsně pod 170 tisíc korun, přičemž základní výbava je doplněna o klimatizaci. Modernizovaná verze sice stojí úplně stejně, zaujme ale akční Czech Edition založená na vyšším stupni Terra. Ta má ještě navíc metalízu a diody pro denní svícení a přijde na 199.900 Kč.
Ve srovnání s lednem minulého roku najdeme mezi nejlepšími pochopitelně výrazné postupy. Na porovnání Citigo si budeme muset počkat minimálně do podzimu. Aygo ovšem vylétlo nahoru o divokých 716,7 % (+86 registrací z 12). Citroën C1 má o 90 % a 18 vozů více než loni. Suzuki Splash má na kontě nárůst o 153,3 % (+23 aut). Kia Picanto se zlepšila o 16 exemplářů (také vysokých +94,1 %).
Titul Skokan roku tedy náleží Aygu díky kusovému navýšení. V přehledech ovšem najdeme ještě jeden model, který si v procentech polepšil více. Je jím Ford Ka za +1.300 %, zvedl se z jediného na čtrnáct. Mezi propadáky je relevantní jedničkou Panda (-53,7 %, -29 z 54). Pokles Fiatu 500 a Suzuki Alto sice dosáhl tří čtvrtin, ale oba modely měly málo jednotek už loni. To samé platí o i10 s logem Hyundaie (-66,7 %). Počty všech tří před rokem dosáhly maximálně patnáctky.
Turbodiesely jsou v této třídě skutečnou popelkou. V lednu se prodala pouhá trojice naftových Mini Cooperů. Znamená to tedy tři čtvrtiny ze všech. Ze statistik SDA bohužel nezjistíme, zda se nejednalo o malý crossover Countryman. Přehled paliv v kategorii Osobní automobily 4x4 zde totiž chybí. Ostatní soupeři z nejmenšího segmentu zatím vykazují nulu.
Český trh v lednu 2012 - nejprodávanější minivozy | |||
- | Kategorie | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2012 | 1/2012 |
1. | Škoda CITIGO | 161 | 33,4% |
2. | Toyota AYGO | 98 | 20,3% |
3. | Citroën C1 | 38 | 7,9% |
3. | Suzuki SPLASH | 38 | 7,9% |
5. | Kia PICANTO | 33 | 6,8% |
6. | Fiat PANDA | 25 | 5,2% |
6. | Chevrolet SPARK | 25 | 5,2% |
8. | Peugeot 107 | 16 | 3,3% |
9. | Ford KA | 14 | 2,9% |
10. | Renault TWINGO | 12 | 2,5% |
11. | MINI | 7 | 1,5% |
12. | Hyundai i10 | 5 | 1,0% |
12. | Smart FORTWO | 5 | 1,0% |
14. | Fiat 500 | 3 | 0,6% |
15. | Suzuki ALTO | 2 | 0,4% |
- | - | 482 | 100,0% |