Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Trh v této kategorii oproti lednu roku 2012 razantně klesl. Zatímco loni našlo nové majitele 253 aut, letos 130 (-123 kusů, -48,6 %). Segment se tak vrátil skoro k číslům z letopočtu 2011, kdy si jich domácí klienti koupili pouhých 127.
První měsíční triumf letopočtu 2013 si odváží do Mnichova BMW pětkové série za rovných 40 registrací (podíl na trhu 30,8 %). Audi A6 najdeme na druhém místě s 27 kusy (20,8 %), 19 z nich připadá na běžné sedany a kombi, Allroadů bylo osm. Volvo řad 70 a 80 obsadilo v celkovém pořadí bronzovou příčku (24, 18,5 %). Nejprodávanější bylo poloterénní XC70, které zvolilo 14 Čechů, limuzín S80 i kombi V70 bylo shodně po pěti. Čtvrtý skončil Mercedes-Benz E s 9 novými přírůstky (6,9 %). Sportback A7 z Ingolstadtu to s osmičkou exemplářů a podílem 6,2 % dotáhl na poslední stupínek v Top 5.
Všichni nejlepší v meziročním srovnání pochopitelně dost ztratili. BMW 5 kleslo o 45,9 %, před rokem si zákazníci odvezli domů 74 vozů, letos o 34 méně. Audi A6 se v porovnání s prvním měsícem předchozího roku odporoučelo dolů o 62 %, respektive 44 exemplářů. Volva 70 a 80 zaznamenala oproti lednu 2012 pád o 22 aut, pohoršila si tedy o 47,8 %. Mercedes-Benz E má zápornou hodnotu s údajem 52,6 % (-10 z 19). Audi A7 vykazuje mírnějších -27,3 %, respektive úbytek tří jednotek.
Kdo je tedy šplhounem? Na výběr nemáme, stal se jím Jaguar XF, který si jako jediný ze všech polepšil. Získal tři kusy, vyskočil ze dvou na pět, tedy o 150 %. Co se dá dělat, relevantnějšího soupeře zatím nemá. Pojďme se tedy rychle podívat na opačnou statistiku. Největším „loserem“ v procentech je Renault Latitude (-70 %, jinak -7) před zmíněnými „á-šestkami“ a Allroady, nelichotivý bronz patří Mercedesu CLS (-57,1 %, o osm méně ze 14). Absolutním ztrátám dominují jiní: Audi A6, pětkové BMW a Volva sérií 70 a 80. Jejich čísla byla vzpomenuta výše.
Jak vypadá pořadí nejprodávanějších modelů s naftovými turbomotory? V lednu si noví majitelé postavili do garáží 39 BMW s malým d na zádi (podíl (97,5 %), písmeno i mělo na tomtéž místě jediné. Audi A6 se symbolem TDI bylo 24, tedy menších 88,9 %, Allroady pak všechny. Volvo 70/80 má podíl turbodieselů ještě o něco nižší: 83,3 %. Poháněly 20 kusů, 12 XC70, všech pět V70 a trojici S80. Mercedes E dosáhl na osmičku aut s agregáty CDI, benzinové bylo tedy pouze jedno „éčko“ (88,9 %). Audi A7 má na kontě 6 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (75 %), zážehové agregáty tak měly pod kapotami dvě. Prodal se i jediný hybridní Lexus GS.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2013 | 1-1/2013 | 1/2013 | 1-1/2013 | |
1. | BMW 5 | 40 | 40 | 30,8% | 30,8% |
2. | Audi A6 | 27 | 27 | 20,8% | 20,8% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 24 | 24 | 18,5% | 18,5% |
4. | Mercedes-Benz E | 9 | 9 | 6,9% | 6,9% |
5. | Audi A7 | 8 | 8 | 6,2% | 6,2% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 6 | 6 | 4,6% | 4,6% |
7. | Jaguar XF | 5 | 5 | 3,8% | 3,8% |
8. | Lexus GS | 4 | 4 | 3,1% | 3,1% |
9. | Renault LATITUDE | 3 | 3 | 2,3% | 2,3% |
10. | BMW 6 | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
10. | Citroën C6 | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
10. | Infiniti M | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
10. | Lancia THEMA | 1 | 1 | 0,8% | 0,8% |
CELKEM | - | 130 | 130 | 100,0% | 100,0% |