Český trh v lednu 2013: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Třída malých a středních terénních vozů (nebo chcete-li SUV, ortodoxních offroadů je mezi nimi pomálu) dosáhla zajímavého a unikátního výsledku. Registrace oproti prvnímu měsíci roku 2012 se totiž nijak nepohnuly, zůstaly na stejných 1.665 kusech jako loni.
Prvenství Škodě Yeti opět nikdo nedokázal uzmout, získala jej za 222 exemplářů a na lídra nízký podíl 13,3 %. Druhé místo patří Nissanu Qashqai se 182 vozy (10,9 %). Třetí je překvapení ze Země vycházejícího slunce jménem Mazda CX-5. Japonská automobilka se evidentně trefila do černého, její crossover získal 149 jednotek a 8,9 %. Spodní příčky Top 5 obsazují Hyundai ix35 (142, 8,5 %) a Volkswagen Tiguan (124, 7,4 %). Sportage s Dusterem se musí spokojit až s dalšími příčkami.
Také meziroční srovnání první pětky (respektive čtyřky, Mazdu vynecháme) dopadlo velmi zvláštně. Yeti ztratil více než čtvrtinu, konkrétně -25,8 %, pohoršil si o 77 aut z 299. Nissan Qashqai má také méně než loni, avšak jen o mizivých 1,6 %, poněvadž přišel o trojici vozů. Mazda CX-5 před rokem ještě nebodovala. Zbylá dvojice nejlepších vykazuje podobná procenta jako Qashqai, akorát kladná. Počty Hyundaie ix35 stouply o jediný kus (+0,7 %), zatímco Tiguan si polepšil o dvě registrace (postup o 1,6 %).
Šplhouna tedy hledejme jinde. Tím procentním se stal Range Rover Evoque (+142,9 %), dále tu máme přerostlého italsko-amerického křížence Fiat Freemont (+78,6 %), Ford Kuga (+53,8 %), Subaru Forester se skokem o polovinu a ještě zmiňme alespoň Hondu CR-V (+48 %). Kuga a CR-V momentálně procházejí generačními výměnami. Kusovým skokanem se stala právě Honda (+24) před modrým oválem (+21) a Evoquem, který si polepšil o dvacítku aut. Nejsou pochopitelně zahrnuty ty modely, které se nevešly do Top 25, což platí i v následujícím přehledu ztrát.
Největší propad oproti lednu 2011 v procentech zaznamenalo Mitsubishi ASX (-58,8 %). Více než poloviční úbytek má ještě BMW X1 (-50,9 %). Dacia Duster ztratila též značných 44,9 %. Nelichotivé bilanci absolutních pádů však vévodí výše vzpomínaná Škoda Yeti. Rumunský horal s francouzským akcentem je zde stříbrný (-75) a na bronzu najdeme tři diamanty s písmeny ASX (-30 aut).
U Škody Yeti činily vznětové motory v lednu 74,3 % registrací (165 vozů). Hyundai ix35 měl díky 119 vozům tento podíl daleko vyšší: 83,8 %. Nissan Qashqai dosáhl jen 63,7 % za 116 dCi. Čtvrtým nejoblíbenějším SUV s turbodieselem je Volkswagen Tiguan (97 aut, 78,2 %) a pátá skončila v této statistice Mazda CX-5, které 91 kusů zajistilo alespoň 61 %. V alternativních palivech bodovala pouze Dacia Duster, sedmička jich spalovala LPG, 22 bioethanol.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2013 | 1-1/2013 | 1/2013 | 1-1/2013 | |
1. | Škoda YETI | 222 | 222 | 13,3% | 13,3% |
2. | Nissan QASHQAI | 182 | 182 | 10,9% | 10,9% |
3. | Mazda CX-5 | 149 | 149 | 8,9% | 8,9% |
4. | Hyundai ix35 | 142 | 142 | 8,5% | 8,5% |
5. | Volkswagen TIGUAN | 124 | 124 | 7,4% | 7,4% |
6. | Kia SPORTAGE | 111 | 111 | 6,7% | 6,7% |
7. | Dacia DUSTER | 92 | 92 | 5,5% | 5,5% |
8. | Honda CR-V | 74 | 74 | 4,4% | 4,4% |
9. | Ford KUGA | 60 | 60 | 3,6% | 3,6% |
10. | Volvo XC60 | 53 | 53 | 3,2% | 3,2% |
11. | Audi Q3 | 45 | 45 | 2,7% | 2,7% |
12. | RANGE ROVER EVOQUE | 34 | 34 | 2,0% | 2,0% |
12. | Toyota RAV4 | 34 | 34 | 2,0% | 2,0% |
14. | Subaru FORESTER | 33 | 33 | 2,0% | 2,0% |
15. | BMW X3 | 32 | 32 | 1,9% | 1,9% |
15. | Citroën C4 AIRCROSS | 32 | 32 | 1,8% | 0,1% |
17. | Hyundai SANTA FE | 28 | 28 | 1,7% | 1,7% |
18. | BMW X1 | 27 | 27 | 1,6% | 1,6% |
19. | Fiat FREEMONT | 25 | 25 | 1,5% | 1,5% |
20. | Mitsubishi OUTLANDER | 24 | 24 | 1,4% | 1,4% |
21. | Kia SORENTO | 22 | 22 | 1,3% | 1,3% |
22. | Mitsubishi ASX | 21 | 21 | 1,3% | 1,3% |
23. | Audi Q5 | 17 | 17 | 1,0% | 1,0% |
24. | Chevrolet CAPTIVA | 16 | 16 | 1,0% | 1,0% |
25. | Mercedes-Benz GLK | 12 | 12 | 0,7% | 0,7% |
25. | Renault KOLEOS | 12 | 12 | 0,7% | 0,7% |
Ostatní modely | - | 42 | 42 | 2,5% | 2,5% |
CELKEM | - | 1665 | 1665 | 100,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Kategorie malých crossoverů razantně spadla, z 266 jednotek před rokem na letošních 160. To znamená -39,8 %. V pořadí se mnoho nemění. Nissan Juke Suzuki SX4 zatím nedohnal, tomu patří i tentokrát zlato za 99 exemplářů a 61,9 %. Extravagantní Nissan zaznamenal 41 přírůstků a alespoň 25,9 %. Zbytek je pouze do počtu, desítku překročil jen Fiat Sedici (11 kusů). Mini Countryman a Opel Mokka si připsaly čtveřici registrací a šestá Kia Soul jednu jedinou.
Fiat Sedici si polepšil o 175 % (v lednu 2011 si jej koupili jen čtyři Češi, letos o sedm více). Jiného skokana bohužel nemáme. Propadákem je Soul (-92,3 %, -12), Juke hlásí sešup o 58,6 %, respektive 58 aut, Countryman ztratil 42,9 %, ale pouze trojici čtyřkolek. Lídr SX4 má -30,8 % a -44.
Nissan Juke zaznamenal v lednu 22 vozů s naftovými motory (53,7 %), jeho nejbližší konkurent od Suzuki si žádný turbodiesel na konto nepřipsal a zbytek nemá cenu příliš řešit.
Stále čekáme na rozšíření minisegmentu. Toyota Urban Cruiser z něj zmizela už předloni, naštěstí se od té doby objevil alespoň Opel Mokka. Již brzy budou následovat Francouzi: Peugeot 2008 a Renault Captur, Na nástupce Sedici s logy Fiatu a Jeepu si musíme počkat do roku 2014, Suzuki S-Cross je zatím konceptem. Osud SsangYongu XIV je stále nejasný, objevují se jen další studie.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v lednu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2013 | 1-1/2013 | 1/2013 | 1-1/2013 | |
1. | Suzuki SX4 | 99 | 99 | 61,9% | 61,9% |
2. | Nissan JUKE | 41 | 41 | 25,6% | 25,6% |
3. | Fiat SEDICI | 11 | 11 | 6,9% | 6,9% |
4. | Mini COUNTRYMAN | 4 | 4 | 2,5% | 2,5% |
5. | Opel MOKKA | 4 | 4 | 2,5% | 2,5% |
6. | Kia SOUL | 1 | 1 | 0,6% | 0,6% |
CELKEM | - | 160 | 160 | 100,0% | 100,0% |