Český trh v listopadu 2009: Hyundai i30 v čele dovozové nižší střední
Polepšil si přesně o 49,8 %, v listopadu 2008 bylo nově zaregistrováno 3.628 vozů nižší střední třídy, letos 5.344, tedy o 1.806 více. Lví podíl na tomto výsledku mají hlavně první dva automobily celé hitparády – tedy Octavia a i30.
Suverénně vládne domácí Škoda Octavia. Bestseller nabízený ve dvou generacích současně tentokrát přesvědčil 2.931 zákazníků v ČR. Druhé místo obsadil Hyundai i30, který má na kontě 395 nových vozů. Korejci z Nošovic se letos nebývale daří (Hyundai prodej všemožně podporuje, včetně vlastní formy šrovotného), což ovšem v poslední době nelze říci o jeho dvojčeti Cee'du (před několika dny přišla plošné sleva pro modely po faceliftu).
Třetí je VW Golf (322), Kii ze slovenské Žiliny patří čtvrté místo s 257 kusy a na páté příčce najdeme Renault Mégane, který si připsal 249 nových aut.
Meziroční srovnání vypadá pro vedoucí Octavii velmi optimisticky, polepšila si o 1.523 kusů, tedy o 108,2 %! Octavie jsou letos velmi oblíbené i díky akčním nabídkám. Navíc cena letitých modelů Tour spadla hluboko pod 300 tisíc Kč. Druhý Hyundai i30 je na tom ale ještě mnohem lépe, má nárůst 441,1 %! Před rokem se jich totiž prodalo jen 73. Registrace třetího Golfu vzrostly o 36,4 %, loni v listopadu si čeští zákazníci odvezli 236 klasiků z Wolfsburgu. Čtvrtý Cee'd má pak jako jediný v Top 5 ztrátu: - 20,7 %, letos se prodalo o 67 kusů méně. Renault Mégane si polepšil o rovnou polovinu ze 166, má tedy o 83 aut více.
Titul Skokana roku mezi všemi vozy nižší střední třídy putuje samozřejmě do Jižní Koreje, respektive do slezských Nošovic, největším šplhounem je Hyundai i30. Druhým v této statistice je opět Mitsubishi Lancer (+266,7 %, z 9 na 33 kusů). Třetí příčku pak obsadil trochu překvapivě nejmenší automobil z Mnichova, tedy BMW řady 1 (+185 %, z 20 na 57). Zajímavé je, že ani v jednom případě se nejedná o relativně nový vůz, či o generační výměnu.
Propadáky tentokrát hledejme mimo Top 25 (v žebříčku se objevilo celkem 6 modelů s jedním kusem, proto byl omezen na prvních dvacet pět místo obvyklých třiceti příček). Je jím ale výprodejový Chevrolet Lacetti, který už byl nahrazen modernějším a zatím poměrně úspěšným modelem Cruze, má -93,8 %. O výprodejích ale nemůžeme mluvit u Nissanu Tiida (-88,9 %), na střídání původního a modernizovaného provedení doplácí Volvo C30 (-84,2 %).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 11/2009 | 1-11/2009 | 11/2009 | 1-11/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2931 | 20577 | 53,9% | 43,6% |
2. | Hyundai i30 | 395 | 3077 | 7,3% | 6,5% |
3. | Volkswagen GOLF | 322 | 3024 | 5,9% | 6,4% |
4. | Kia CEE´D | 257 | 4002 | 4,7% | 8,5% |
5. | Renault MEGANE | 249 | 3570 | 4,6% | 7,6% |
6. | Ford FOCUS | 221 | 2295 | 4,1% | 4,9% |
7. | Peugeot 308 | 191 | 1385 | 3,5% | 2,9% |
8. | Citroën C4 | 111 | 1216 | 2,0% | 2,6% |
9. | Honda CIVIC | 104 | 778 | 1,9% | 1,6% |
10. | Toyota AURIS | 102 | 918 | 1,9% | 1,9% |
11. | Suzuki SX4 | 85 | 1301 | 1,6% | 2,8% |
12. | Chevrolet CRUZE | 77 | 377 | 1,4% | 0,8% |
13. | BMW 1 | 57 | 379 | 1,0% | 0,8% |
14. | Opel ASTRA | 50 | 790 | 0,9% | 1,7% |
15. | Audi A3 | 36 | 407 | 0,7% | 0,9% |
16. | Mazda 3 | 35 | 388 | 0,6% | 0,8% |
17. | Mitsubishi LANCER | 33 | 306 | 0,6% | 0,6% |
18. | Seat LEON | 30 | 361 | 0,6% | 0,8% |
19. | Nissan NOTE | 24 | 237 | 0,4% | 0,5% |
20. | Toyota COROLLA | 18 | 140 | 0,3% | 0,3% |
21. | Fiat BRAVO | 17 | 412 | 0,3% | 0,9% |
21. | Fiat SEDICI | 17 | 214 | 0,3% | 0,5% |
23. | Dacia LOGAN | 14 | 124 | 0,3% | 0,3% |
23. | Fiat LINEA | 14 | 224 | 0,3% | 0,5% |
23. | Volkswagen JETTA | 14 | 87 | 0,3% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 30 | 637 | 0,6% | 1,3% |
- | CELKEM | 5434 | 47226 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí po jedenácti měsících vede Octavia s 20.577 kusy (její podíl činí 42,2 %). Cee'd je stále i přes současné dílčí propady druhý (4.002, 8,5 %) a prvenství mezi importy už mu nikdo do konce roku nevyrve, ale desetiprocentní hranice pro něj zůstává nedostižným snem. Třetí je Mégane (3.570, 7,6 %), přiostřil se ovšem boj o pomyslnou bramborovou medaili. Na čtvrtou příčku se vrátil Hyundai i 30 (3.077, 6,5 %), VW Golf je tedy pátý (3.024, 6,4 %). Mezi oběma automobily tedy panuje již minule zmíněná přetahovaná, která skončí až za měsíc, kdy budeme znát celkové výsledky za letošní rok.
Hranici dvou tisíc registrací překonal stále jen Ford Focus, přes tisícovku mají Suzuki SX4, Peugeot 308 a Citroën C4. Jejich nejbližší pronásledovatel, jmenovitě Toyota Auris, je zatím na 918 vozech, ten by se přes hranici jedné tisícovky mohl v prosinci dostat.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala již 2.497 vozů (+13,8 %). Cee'd vykazuje také ještě nárůst, ale již mnohem menší (+3,8 %, +148 kusů). Ovšem přesto, že se mu v poslední době nedaří, má stále lepší výsledky než loni, ale za měsíc může být vše jinak. Třetí Mégane je také v plusu, a to o 57,8 %, má na kontě již o 1.307 aut více než před rokem. Hyundai pak prodal o 1.817 i-třicítek více (+144,2 %). Do kladných čísel se dostal i pátý Volkswagen Golf, má + 2,2 % (loni 2.960, letos o 64 více).
Český trh v nižší střední třídě oproti prvním jedenácti měsícům loňského roku pochopitelně vzrostl. Zatímco v září činilo jeho navýšení nejmenší možnou hodnotu 0,1 % a v říjnu na tom byl lépe již o 1,3 %, listopadové výsledky znamenají +5,2 %. Počet nových aut se zvýšil ze 44.904 na 47.226.
Mezi vznětovými motory je situace v první pětce následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.929 kusů (65,8 % z celkových registrací), Hyundai i30 83 (21 %), Volkswagen Golf 92 (28,6 %), Kia Cee'd 87 (33,9 %) a Renault Mégane 61 (24,5 %). Zaujme zejména více než třetinový podíl turbodieselů u Cee'du, který poněkud vybočuje z normálu.