Český trh v listopadu 2010: Mezi minivozy se mezi Pandu a Spark vklínil Hyundai i10
V jedenáctém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 523 nových aut. Oproti listopadu roku 2009 je tento výsledek horší o 27, v procentním vyjádření o -4,9 %. Loni jich tedy bylo 550.
Panda je stále mezi městskými přibližovadly neohroženým vládcem, hranatý Ital s polským pasem zvítězil se 122 kusy, magickou stovku tedy tentokrát razantně překročil. Druhý je již v titulku zmíněný Hyundai i10, který uplynulý měsíc zakončil na 84 registracích. Na pomyslné stříbro se vrátil poprvé od srpna. V současnosti se skladové vozy modelového roku 2010, tedy před modernizací prodávají za 139.900 Kč, s klimatizací a metalízou jsou o deset tisíc dražší. Základní výbava obsahuje například ABS, EBD, jeden airbag, imobilizér, přípravu pro rádio a sklopné zadní sedadlo s děleným opěradlem.
Vraťme se zpět do žebříčku. Třetí příčku okupuje Chevrolet Spark se 63 kusy. Čtvrté místo obsadil kolínský Citroën C1 (49 nových aut), první pětku uzavírá Splash od Suzuki. K tomuto umístění mu stačilo 46 exemplářů. Těsně pod Top 5 skončil Fiat 500, kdysi oblíbená Kia Picanto je tentokrát až osmá. Suzuki Alto se do první desítky nevešlo, obsadilo stylové jedenácté místo s 11 přírůstky.
V porovnání s loňským listopadem si Panda pohoršila o -18,1 %), před rokem se prodalo 149 kusů. Hyundai i10 se letos nepropadl, ba právě naopak, polepšil si o +18,3 %, získal 13 registrací. Počty jihokorejské extravagantní jiskřičky klesly o -49,6 %. Odvážně tvarovaný hatchback není tak úspěšný jako jeho zaoblený předchůdce, jehož prodej již skončil. V listopadu 2009 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice 125 vozů, po dvanácti měsících tedy Spark ztratil 62 kusů. Citroën C1 má o plné tři čtvrtiny více, v kusech +21. Zbývá nám i-desítka, která si polepšila o 31,4 %. Před rokem našlo své nové majitele 35 automobilů tohoto typu (v listopadu 2010 +11).
Skokanem roku je jednoznačně Fiat 500 (+164,3 %, ze 14 na 37). Přes 100 procent se dostala ještě Toyota Aygo (+128,6 %, šestnáct kusů místo sedmi). Mezi propadáky je jedničkou Mini. Ten se propadl o dvě třetiny, z devíti vozů na tři. Za ním následuje již zmíněný Spark a poté Peugeot 107, která má ovšem jen o necelých 30 procent méně (-14 registrací ze 48).
Celý trh od začátku roku klesl, a to o 667 jednotek, procentní pád je na hodnotě -11,3 %. Místo loňských 5.913 se prodalo 5.246 miniaut.
V celkovém pořadí od ledna vede stále Panda s rovnými 1.400 vozy, její podíl ve třídě je momentálně 26,7 %. Jako jediná překročila magickou tisícovku. Druhý je Spark (807, 15,4 %) a třetí i10 (676, 12,9 %). Na průběžné čtvrté příčce se nachází Suzuki Splash (423, 8,1 %), který se šplhá nahoru a přeskočil už i Kiu Picanto (415, 7,9 %), toto umístění bude ale zřejmě konečné. Pětistovka od Fiatu zůstala šestá (394, 7,5 %), musí se ovšem obávat Citroënu C1 (377, 7,2 %).
Třída mini, registrace na českém trhu v listopadu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 11/2010 | 1-11/2010 | 11/2010 | 1-11/2010 |
1. | Fiat PANDA | 122 | 1400 | 23,3% | 26,7% |
2. | Hyundai i10 | 84 | 676 | 16,1% | 12,9% |
3. | Chevrolet SPARK | 63 | 807 | 12,0% | 15,4% |
4. | Citroën C1 | 49 | 377 | 9,4% | 7,2% |
5. | Suzuki Splash | 46 | 423 | 8,8% | 8,1% |
6. | Fiat 500 | 37 | 394 | 7,1% | 7,5% |
7. | Peugeot 107 | 34 | 305 | 6,5% | 5,8% |
8. | Kia PICANTO | 31 | 415 | 5,9% | 7,9% |
9. | Renault TWINGO | 16 | 126 | 3,1% | 2,4% |
9. | Toyota AYGO | 16 | 103 | 3,1% | 2,0% |
11. | Suzuki ALTO | 11 | 41 | 2,1% | 0,8% |
12. | Smart FORTWO | 9 | 57 | 1,7% | 1,1% |
13. | Mini | 3 | 76 | 0,6% | 1,4% |
14. | Renault WIND | 1 | 8 | 0,2% | 0,2% |
14. | Subaru JUSTY | 1 | 9 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 29 | 0,0% | 0,6% |
- | CELKEM | 523 | 5246 | 100,0% | 100,0% |
Ve srovnání s minulým rokem si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini polepšilo o 9 % (+116 registrací), zatímco nejbližší konkurenti ztratili. Hyundai i10 má o -16,7 % a 136 vozů méně než loni, Spark má na kontě mohutný pád o -31,4 % (-369 aut). Ani Splash na tom není bůhvíjak slavně (- 199, -32 %), byť se o něco málo zlepšil. Picanto má procentní pokles podobný Sparku (-32 %), rozhodlo se pro něj o 195 domácích zákazníků, či spíše zákaznic méně. Naopak ruce si mohou mnout jak v Turíně, tak i v polských Tychách. Fiat 500 již sice v celkové Top 5 nefiguruje, jeho nárůst ale dosahuje stále vysokých +108,5 % (+205 registrací). To je mimochodem ze všech miniaut nejlepší hodnota.
Listopadové přírůstky mezi turbodiesely představuje pouhý jeden Mini Cooper D. Nikdo jiný si žádný vůz do této statistiky nepřipsal.