Český trh v prosinci 2008: Kia Picanto stříbrná mezi minivozy, celkovým vítězem Chevrolet Spark
Registrace i-desítky dosáhly v prosinci 81 nových vozů, malých Kia si zákazníci odvezli celkem 54. Pand bylo tentokrát 47, Splash dosáhl stejného výsledku. Chevroletu Spark se v poslední době příliš nedaří, v posledním měsíci starého roku mu patřilo opět páté místo se 44 novými registracemi. Šestý skončil Peugeot 107 (43), sedmý Renault Twingo (34) a osmý Citroën C1 (17). První desítku tentokrát uzavírají dvojčata z polské továrny Fiatu v Tychách – retro pětistovka je devátá se 13 kusy, nový Ford Ka obsadil desáté místo, ke kterému mu stačilo 11 nových registrací.
Ve srovnání s prosincem 2007 si Kia Picanto pohoršila o plných 50 % (ze 108 kusů), registrace Fiatu Panda spadly dokonce o 61,8 % (ze 123 vozů). Chevrolet Spark také zaznamenal pokles, a to o 49,4 %, předloni v prosinci měl na kontě 87 nových registrací. Meziroční srovnání Hyundaie i10 a Suzuki Splash pochopitelně zatím chybí.
Miniauta se vznětovými motory si v posledním měsíci loňského roku koupili jen dva Češi (či spíše Češky?) – shodou okolností se oba rozhodli pro značku Fiat. Zástupci turínského výrobce v této třídě – Panda a 500 – se tak rozešli v této statistice smírně, mají po jedné registraci. Pětistovka se také stala nejprodávanějším minivozem se vznětovým motorem za celý loňský rok, k prvenství jí stačilo 15 kusů, zatímco naftových Smartů ForTwo bylo 11 a Pand 9. Podíly na celkových registracích jsou naprosto zanedbatelné, ale tam se pořadí prvních dvou obrací – u Smartu to bylo 12,5 %, zatímco u 500 jen 6,7 %.
Celkové výsledky za rok 2008
Celkové vítězství v této kategorii si za rok 2008 odnesl Chevrolet Spark (1.685 kusů, podíl ve třídě 22,8 %) před Pandou (1.143 kusů, 15,5 %). Pouhých osm měsíců se objevuje v žebříčcích Hyundai i 10, momentální úspěchy mu ovšem zajistily bronzovou medaili za 752 nových registrací (podíl 10,2 %). Čtvrté místo zbylo nakonec na Kiu Picanto (739 vozů, podíl 10 %) a pátý skončil výběhový Atos Prime s 627 kusy a tržním podílem 8,5 %. Na šesté příčce najdeme Peugeot 107 (618 vozů, 8,4 %), sedmý skončil Citroën C1 (449, 6,1 %), osmý Renault Twingo (391, 5,3 %), devátý Splash od Suzuki (272, 3,7 %) a Top 10 uzavírá poslední z kolínských trojčat Toyota Aygo s 235 vozy a tržním podílem 3,2 %).
Rozložení sil v první desítce bylo v roce 2008 více než jasné – jihokorejské minivozy rozdrtily veškerou evropskou i japonskou konkurenci rozdílem několika tříd.
Meziroční srovnání vozů z první desítky vypadá následovně: vedoucí Spark si polepšil o 27 % (za předloňský rok bylo nově zaregistrováno 1.327 jiskřiček. Panda si naopak pohoršila o 12,1 % (v roce 2007 rovných 1.300 aut), razantně ztratilo Picanto, loňský výsledek oproti 1.113 předloňským vozům znamená propad o 33,6 %. Atos Prime si pohoršil o 20,2 % ze 786 kusů, ale ten se ve druhé polovině roku pouze doprodával a letos už se s ním v žebříčcích zřejmě nesetkáme.
Jak jsou na tom ostatní? Peugeot 107 zaznamenal prakticky stejná čísla, jeho registrace se propadly jen o půl procenta (v roce 2007 621 vozů). Jeho dvojče Citroën C1 si pohoršilo o 13,3 % (z 518), Renaultu Twingo pomohla v razantním nárůstu 731,9 % generační výměna, za rok 2007 měl na kontě jen 47 vozů. Toyota Aygo se potýkala s poklesem zájmu českých zákazníků o nemalých 43,1 %, předloni si totiž koupili 413 vozů tohoto typu.
Třída mini, registrace na českém trhu v prosinci 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2008 | 1-12/2008 | 12/2008 | 1-12/2008 |
1. | Hyundai i 10 | 81 | 752 | 19,3% | 10,2% |
2. | Kia PICANTO | 54 | 739 | 12,9% | 10,0% |
3. | Fiat PANDA | 47 | 1143 | 11,2% | 15,5% |
3. | Suzuki SPLASH | 47 | 272 | 11,2% | 3,7% |
5. | Chevrolet SPARK | 44 | 1685 | 10,5% | 22,8% |
6. | Peugeot 107 | 43 | 618 | 10,3% | 8,4% |
7. | Renault TWINGO | 34 | 391 | 8,1% | 5,3% |
8. | Citroën C1 | 17 | 449 | 4,1% | 6,1% |
9. | Fiat 500 | 13 | 224 | 3,1% | 3,0% |
10. | Ford KA | 11 | 29 | 2,6% | 0,4% |
11. | Opel AGILA | 10 | 96 | 2,4% | 1,3% |
11. | Toyota AYGO | 10 | 235 | 2,4% | 3,2% |
13. | Smart FORTWO | 4 | 88 | 1,0% | 1,2% |
14. | Hyundai ATOS | 3 | 627 | 0,7% | 8,5% |
15. | Volkswagen FOX | 1 | 37 | 0,2% | 0,5% |
- | CELKEM | 419 | 7385 | 100,0% | 100,0% |