Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prosinci 2008: Kia Picanto stříbrná mezi minivozy, celkovým vítězem Chevrolet Spark

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Hyundai i10 v prosinci obhájil pozici lídra českého trhu v kategorii nejmenších automobilů. Na druhé příčce tentokrát skončila Kia Picanto, bronzová patří Fiatu Panda a Suzuki Splash.

Registrace i-desítky dosáhly v prosinci 81 nových vozů, malých Kia si zákazníci odvezli celkem 54. Pand bylo tentokrát 47, Splash dosáhl stejného výsledku. Chevroletu Spark se v poslední době příliš nedaří, v posledním měsíci starého roku mu patřilo opět páté místo se 44 novými registracemi. Šestý skončil Peugeot 107 (43), sedmý Renault Twingo (34) a osmý Citroën C1 (17). První desítku tentokrát uzavírají dvojčata z polské továrny Fiatu v Tychách – retro pětistovka je devátá se 13 kusy, nový Ford Ka obsadil desáté místo, ke kterému mu stačilo 11 nových registrací.

Ve srovnání s prosincem 2007 si Kia Picanto pohoršila o plných 50 % (ze 108 kusů), registrace Fiatu Panda spadly dokonce o 61,8 % (ze 123 vozů). Chevrolet Spark také zaznamenal pokles, a to o 49,4 %, předloni v prosinci měl na kontě 87 nových registrací. Meziroční srovnání Hyundaie i10 a Suzuki Splash pochopitelně zatím chybí.

Miniauta se vznětovými motory si v posledním měsíci loňského roku koupili jen dva Češi (či spíše Češky?) – shodou okolností se oba rozhodli pro značku Fiat. Zástupci turínského výrobce v této třídě – Panda a 500 – se tak rozešli v této statistice smírně, mají po jedné registraci. Pětistovka se také stala nejprodávanějším minivozem se vznětovým motorem za celý loňský rok, k prvenství jí stačilo 15 kusů, zatímco naftových Smartů ForTwo bylo 11 a Pand 9. Podíly na celkových registracích jsou naprosto zanedbatelné, ale tam se pořadí prvních dvou obrací – u Smartu to bylo 12,5 %, zatímco u 500 jen 6,7 %.

Celkové výsledky za rok 2008

Celkové vítězství v této kategorii si za rok 2008 odnesl Chevrolet Spark (1.685 kusů, podíl ve třídě 22,8 %) před Pandou (1.143 kusů, 15,5 %). Pouhých osm měsíců se objevuje v žebříčcích Hyundai i 10, momentální úspěchy mu ovšem zajistily bronzovou medaili za 752 nových registrací (podíl 10,2 %). Čtvrté místo zbylo nakonec na Kiu Picanto (739 vozů, podíl 10 %) a pátý skončil výběhový Atos Prime s 627 kusy a tržním podílem 8,5 %. Na šesté příčce najdeme Peugeot 107 (618 vozů, 8,4 %), sedmý skončil Citroën C1 (449, 6,1 %), osmý Renault Twingo (391, 5,3 %), devátý Splash od Suzuki (272, 3,7 %) a Top 10 uzavírá poslední z kolínských trojčat Toyota Aygo s 235 vozy a tržním podílem 3,2 %).

Rozložení sil v první desítce bylo v roce 2008 více než jasné – jihokorejské minivozy rozdrtily veškerou evropskou i japonskou konkurenci rozdílem několika tříd.

Meziroční srovnání vozů z první desítky vypadá následovně: vedoucí Spark si polepšil o 27 % (za předloňský rok bylo nově zaregistrováno 1.327 jiskřiček. Panda si naopak pohoršila o 12,1 % (v roce 2007 rovných 1.300 aut), razantně ztratilo Picanto, loňský výsledek oproti 1.113 předloňským vozům znamená propad o 33,6 %. Atos Prime si pohoršil o 20,2 % ze 786 kusů, ale ten se ve druhé polovině roku pouze doprodával a letos už se s ním v žebříčcích zřejmě nesetkáme.

Jak jsou na tom ostatní? Peugeot 107 zaznamenal prakticky stejná čísla, jeho registrace se propadly jen o půl procenta (v roce 2007 621 vozů). Jeho dvojče Citroën C1 si pohoršilo o 13,3 % (z 518), Renaultu Twingo pomohla v razantním nárůstu 731,9 % generační výměna, za rok 2007 měl na kontě jen 47 vozů. Toyota Aygo se potýkala s poklesem zájmu českých zákazníků o nemalých 43,1 %, předloni si totiž koupili 413 vozů tohoto typu.

Třída mini, registrace na českém trhu v prosinci 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období12/20081-12/200812/20081-12/2008
1.Hyundai i 108175219,3%10,2%
2.Kia PICANTO5473912,9%10,0%
3.Fiat PANDA47114311,2%15,5%
3.Suzuki SPLASH4727211,2%3,7%
5.Chevrolet SPARK44168510,5%22,8%
6.Peugeot 1074361810,3%8,4%
7.Renault TWINGO343918,1%5,3%
8.Citroën C1174494,1%6,1%
9.Fiat 500132243,1%3,0%
10.Ford KA11292,6%0,4%
11.Opel AGILA10962,4%1,3%
11.Toyota AYGO102352,4%3,2%
13.Smart FORTWO4881,0%1,2%
14.Hyundai ATOS36270,7%8,5%
15.Volkswagen FOX1370,2%0,5%
-CELKEM4197385100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
13. 1. 2009 16:38
Re: Panda jede...
Twingo není imageovka ani zdaleka, to možná bylo co se týká designu v předchozí generaci kdy přední kapota navazovala v jedné rovině na sklo a celkově tvarem bylo hodně povedené a vyjímečné. Ze staré verze si ale to nové nic nevzalo a kvůli bezpečnosti chodců je to dnes už jen další plastová hrouda s neurčitým zakulaceným designem vysokého tupého předku.
- majitelům se omlouvám za negativní reakci :-) , ale nové Twingo mě hodně designově zklamalo :'-( a srovnávat ho s Fiatem 500 to už je skoro kacířství >:D
13. 1. 2009 02:13
Re: Jeden Fox k vánocům
Fox vede :yes: :yes: :yes:
13. 1. 2009 02:12
Re: Panda jede...
Jen jedna ;-)
Avatar - Emel
12. 1. 2009 21:48
Re: Panda jede...
U Twinga to ovšem dělají hlavně ostré verze...
Avatar - DaewooMaster
12. 1. 2009 14:19
Re: Panda jede...
Nevím jistě, jestli se ve třídě miniaut dá hovořit o nějaké image ;-), ale Daewoo Matiz (alias Chevrolet Spark v Evropě) byl i minule (rok 2007) nejprodávanější miniauto u nás a navíc třeba v letech 1999 a 2000 to bylo u nás dokonce nejprodávanější zahraniční auto vůbec... Takže žádná novinka, ale spíš tradice... >:-[]