Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2008: Honda vede SUVerénně, další stupně vítězů pro Suzuki Grand Vitara a Kiu Sportage

Aleš Dragoun
Diskuze (219)
První příčka v kategorii terénních vozů patřila v říjnu opět Hondě CR-V, již potřetí v řadě. Druhé místo tentokrát patří Suzuki Grand Vitara a třetí příčku obsadila Kia Sportage.

SUV od Hondy zvítězilo před svým japonským konkurentem s obrovským náskokem 70 vozů, nově bylo zaregistrováno 155 CR-V oproti 85 Grand Vitarám. Třetí skončila znovu Kia Sportage (82 kusů), čtvrtý Volkswagen Tiguan (79 kusů), páté BMW X5 (61), šestý Mercedes-Benz ML má na svém kontě za říjen 55 vozů, sedmé Hyundai Santa Fe pak rovnou půlstovku kusů. Na osmém místě je tentokrát Toyota RAV4 (47 kusů), 44 nově zaregistrovaných automobilů stačilo Mitsubishi Outlander a Volkswagenu Touareg na to, aby shodně obsadily deváté místo a zároveň uzavřely nejlepší desítku.

Ve srovnání s říjnem roku 2007 si vítězná Honda polepšila, a to o 39,6 %, loni bylo zaregistrováno 111 vozů. Suzuki Grand Vitara zaznamenalo také nárůst o 21,4 % (loni rovná sedmdesátka grand vitar). Kia Sportage si polepšila o 18,8 % (loni 69), BMW X5 má naopak letos horší výsledek o 17,6 %, za loňský desátý měsíc se prodalo 74 vozů. Na meziroční porovnání Volkswagenu Tiguan si budeme muset počkat minimálně do příštího měsíce, první volkswagen této typové řady se totiž v České republice objevil právě v říjnu minulého roku a to byly ještě dodávky limitovány možnostmi výroby.

Ve statistikách této třídy přibyl další nový model – Audi Q5. Prvních šest nově zaregistrovaných automobilů mu ale stačilo jen na čtyřicáté místo, v Top 30 jej tedy alespoň prozatím nenajdeme, což se asi už v listopadové tabulce změní. Za pozornost ale stojí říjnový výsledek Fordu Ranger. Ten se běžně do první třicítky nedostává, tentokrát ovšem s 22 registracemi obsadil jedenadvacáté místo a porazil veškerou přímou konkurenci v podkategorii terénních pick-upů.

V celkovém pořadí od ledna vede Honda CR-V se 878 registracemi (podíl 7,7 %), Hyundai Santa Fe je na druhém místě se 760 kusy (podíl 6,6 %), třetí je BMW X5 (701 kusů, podíl 6,1 %), čtvrtá je díky dvěma pozicím na stupních vítězů Kia Sportage (594 kusů, podíl 5,2 %) a na pátém je Nissan Qashqai s 565 kusy (podíl 4,9 %). Top 5 naopak opustila Mazda CX-7, která je šestá, navíc ji dostihla Grand Vitara. Ale v listopadu může být vše opět trochu jinak.

V meziročním srovnání je na tom první pětka následovně: Honda CR-V si polepšila o 17,4 % (loni 748 kusů), loni dominantní Hyundai Santa Fe naopak ztratil 41,8 % (1306 kusů), registrace bavorské X5 naopak vzrostly mohutně o 77,9 % (loni 394 kusů). Kia Sportage si také polepšila, byť jen o 3,7 % z loňských 573 vozů. Nissanův kočovník je na tom lépe než loni o 68,7 %, za prvních 10 měsíců loňského roku bylo zaregistrováno jen 335 qashqaiů.

Mezi SUV a offroady je pochopitelně značná část automobilů vybavena přepážkou, takže spadá do kategorie N1. Například u vítězného CR-V byl podíl užitkových verzí v říjnu 51 % (79 kusů), Grand Vitara ale není v tomto provedení tolik oblíbená, přepážku mělo pouze 25 kusů, tedy 29,4 %. U Sportage činil tento podíl jen o něco málo více, 32,9 % (27 kusů). Tiguan je na tom v této statistice se 63,3 % lépe, zákazníci si koupili rovnou půlstovku nákladních volkswagenů. Premiantem první pětky v tomto srovnání je BMW X5 se 67,2 %, osobních iks-pětek bylo v říjnu dvacet, zbylých 41 mělo mříž.

Do terénního vozu patří pochopitelně vznětový motor, ale nebývá tomu tak ve všech případech. U Hondy CR-V činil v říjnu podíl naftových verzí 72,9 % (113 automobilů mělo vznětový motor), zatímco u Suzuki Grand Vitara jen 19 vozů (22,4 %) a u korejské Kie Sportage 30,5 % (25 vozů).

Samozřejmě v této kategorii existují automobily, které s jiným než se vznětovým motorem nekoupíte, například oba pick-upy od Nissanu, jak luxusnější Navaru, tak pracovní NP300. To samé platí i o dvojčatech Ford Ranger a Mazda BT. Naopak Mazda vznětový motor do populární CX-7 teprve chystá, což ale nebylo překážkou pro 539 letošních zákazníků v ČR.

Nissan, který se v posledních letech specializuje na SUV, zavedl na začátku listopadu pro své terénní modely nové akční slevy. Základní verze X-Trail XE se s benzinovým dvoulitrem prodává již za 575.900 korun. Pick-up Navara ve výbavě XE s motorem 2,5 dCi, budkou King Cab a pohonem pouze jedné nápravy stojí 598.202 korun, jeho cena tak spadla o 19 procent. O 16 procent levnější než dříve je offroad Pathfinder, který stojí 803.880 Kč.

Třída terénních vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20081-10/200810/20081-10/2008
1.Honda CR-V15587812,0%7,7%
2.Suzuki GRAND VITARA855396,6%4,7%
3.Kia SPORTAGE825946,4%5,2%
4.Volkswagen TIGUAN794866,1%4,2%
5.BMW X5617014,7%6,1%
6.Mercedes-Benz ML553894,3%3,4%
7.Hyundai SANTA FE507603,9%6,6%
8.Toyota RAV4474373,6%3,8%
9.Mitsubishi OUTLANDER444173,4%3,6%
9.Volkswagen TOUAREG443803,4%3,3%
11.Hyundai TUCSON384032,9%3,5%
11.Subaru FORESTER383172,9%2,8%
13.Nissan QASHQAI345652,6%4,9%
13.Volvo XC90342462,6%2,2%
15.Audi Q7284112,2%3,6%
15.BMW X628872,2%0,8%
17.Ford KUGA27912,1%0,8%
18.Mazda CX-7255391,9%4,7%
19.Chevrolet CAPTIVA232661,8%2,3%
19.Land Rover FREELANDER23911,8%0,8%
21.Ford RANGER22831,7%0,7%
22.Nissan NAVARA201571,6%1,4%
23.Kia SORENTO162021,2%1,8%
23.Nissan X-TRAIL161951,2%1,7%
23.BMW X3162791,2%2,4%
23.Toyota LAND CRUISER162881,2%2,5%
27.Peugeot 4007141001,1%0,9%
28.Mercedes-Benz GL11950,9%0,8%
28.Mitsubishi L 200111510,9%1,3%
28.Nissan NP300 PICKUP11330,9%0,3%
-Ostatní modely137126110,6%11,0%
-CELKEM129011441100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (219)
30. 11. 2008 00:43
Re: CR-V
A Logan, když ho tam nedám... ;-)
Avatar - woody-alien
30. 11. 2008 00:36
Re: CR-V
Ty bys moh vymejšlet reklamní slogany : Ford Kuga - žena na které se vystřídal tankový prapor. Honda CR-V pre každú babu. Ještě bych přidal VW Tiguan - mission invisible. :-)
29. 11. 2008 21:07
Re: CR-V
Tobě zepředu, někomu zezadu a mě ze všech stran. Zase babo by ho sežral i zespodu :yes:
Avatar - woody-alien
29. 11. 2008 19:21
Re: CR-V
Osobně mám radši hranatější tvary, tedy pokud zapadají do celkového vzhledu. Takže CR-V, ale taky hlavně zepředu, mi vzhledově moc nevoní.
Avatar - woody-alien
28. 11. 2008 22:47
Re: CR-V
Nezabijem, GLK vypadá děsně na fotkách i v reálu. X3 není podle mě ošklivá, jenom oproti X5 taková nijaká.