Český trh v říjnu 2008: Honda vede SUVerénně, další stupně vítězů pro Suzuki Grand Vitara a Kiu Sportage
SUV od Hondy zvítězilo před svým japonským konkurentem s obrovským náskokem 70 vozů, nově bylo zaregistrováno 155 CR-V oproti 85 Grand Vitarám. Třetí skončila znovu Kia Sportage (82 kusů), čtvrtý Volkswagen Tiguan (79 kusů), páté BMW X5 (61), šestý Mercedes-Benz ML má na svém kontě za říjen 55 vozů, sedmé Hyundai Santa Fe pak rovnou půlstovku kusů. Na osmém místě je tentokrát Toyota RAV4 (47 kusů), 44 nově zaregistrovaných automobilů stačilo Mitsubishi Outlander a Volkswagenu Touareg na to, aby shodně obsadily deváté místo a zároveň uzavřely nejlepší desítku.
Ve srovnání s říjnem roku 2007 si vítězná Honda polepšila, a to o 39,6 %, loni bylo zaregistrováno 111 vozů. Suzuki Grand Vitara zaznamenalo také nárůst o 21,4 % (loni rovná sedmdesátka grand vitar). Kia Sportage si polepšila o 18,8 % (loni 69), BMW X5 má naopak letos horší výsledek o 17,6 %, za loňský desátý měsíc se prodalo 74 vozů. Na meziroční porovnání Volkswagenu Tiguan si budeme muset počkat minimálně do příštího měsíce, první volkswagen této typové řady se totiž v České republice objevil právě v říjnu minulého roku a to byly ještě dodávky limitovány možnostmi výroby.
Ve statistikách této třídy přibyl další nový model – Audi Q5. Prvních šest nově zaregistrovaných automobilů mu ale stačilo jen na čtyřicáté místo, v Top 30 jej tedy alespoň prozatím nenajdeme, což se asi už v listopadové tabulce změní. Za pozornost ale stojí říjnový výsledek Fordu Ranger. Ten se běžně do první třicítky nedostává, tentokrát ovšem s 22 registracemi obsadil jedenadvacáté místo a porazil veškerou přímou konkurenci v podkategorii terénních pick-upů.
V celkovém pořadí od ledna vede Honda CR-V se 878 registracemi (podíl 7,7 %), Hyundai Santa Fe je na druhém místě se 760 kusy (podíl 6,6 %), třetí je BMW X5 (701 kusů, podíl 6,1 %), čtvrtá je díky dvěma pozicím na stupních vítězů Kia Sportage (594 kusů, podíl 5,2 %) a na pátém je Nissan Qashqai s 565 kusy (podíl 4,9 %). Top 5 naopak opustila Mazda CX-7, která je šestá, navíc ji dostihla Grand Vitara. Ale v listopadu může být vše opět trochu jinak.
V meziročním srovnání je na tom první pětka následovně: Honda CR-V si polepšila o 17,4 % (loni 748 kusů), loni dominantní Hyundai Santa Fe naopak ztratil 41,8 % (1306 kusů), registrace bavorské X5 naopak vzrostly mohutně o 77,9 % (loni 394 kusů). Kia Sportage si také polepšila, byť jen o 3,7 % z loňských 573 vozů. Nissanův kočovník je na tom lépe než loni o 68,7 %, za prvních 10 měsíců loňského roku bylo zaregistrováno jen 335 qashqaiů.
Mezi SUV a offroady je pochopitelně značná část automobilů vybavena přepážkou, takže spadá do kategorie N1. Například u vítězného CR-V byl podíl užitkových verzí v říjnu 51 % (79 kusů), Grand Vitara ale není v tomto provedení tolik oblíbená, přepážku mělo pouze 25 kusů, tedy 29,4 %. U Sportage činil tento podíl jen o něco málo více, 32,9 % (27 kusů). Tiguan je na tom v této statistice se 63,3 % lépe, zákazníci si koupili rovnou půlstovku nákladních volkswagenů. Premiantem první pětky v tomto srovnání je BMW X5 se 67,2 %, osobních iks-pětek bylo v říjnu dvacet, zbylých 41 mělo mříž.
Do terénního vozu patří pochopitelně vznětový motor, ale nebývá tomu tak ve všech případech. U Hondy CR-V činil v říjnu podíl naftových verzí 72,9 % (113 automobilů mělo vznětový motor), zatímco u Suzuki Grand Vitara jen 19 vozů (22,4 %) a u korejské Kie Sportage 30,5 % (25 vozů).
Samozřejmě v této kategorii existují automobily, které s jiným než se vznětovým motorem nekoupíte, například oba pick-upy od Nissanu, jak luxusnější Navaru, tak pracovní NP300. To samé platí i o dvojčatech Ford Ranger a Mazda BT. Naopak Mazda vznětový motor do populární CX-7 teprve chystá, což ale nebylo překážkou pro 539 letošních zákazníků v ČR.
Nissan, který se v posledních letech specializuje na SUV, zavedl na začátku listopadu pro své terénní modely nové akční slevy. Základní verze X-Trail XE se s benzinovým dvoulitrem prodává již za 575.900 korun. Pick-up Navara ve výbavě XE s motorem 2,5 dCi, budkou King Cab a pohonem pouze jedné nápravy stojí 598.202 korun, jeho cena tak spadla o 19 procent. O 16 procent levnější než dříve je offroad Pathfinder, který stojí 803.880 Kč.
Třída terénních vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2008 | 1-10/2008 | 10/2008 | 1-10/2008 |
1. | Honda CR-V | 155 | 878 | 12,0% | 7,7% |
2. | Suzuki GRAND VITARA | 85 | 539 | 6,6% | 4,7% |
3. | Kia SPORTAGE | 82 | 594 | 6,4% | 5,2% |
4. | Volkswagen TIGUAN | 79 | 486 | 6,1% | 4,2% |
5. | BMW X5 | 61 | 701 | 4,7% | 6,1% |
6. | Mercedes-Benz ML | 55 | 389 | 4,3% | 3,4% |
7. | Hyundai SANTA FE | 50 | 760 | 3,9% | 6,6% |
8. | Toyota RAV4 | 47 | 437 | 3,6% | 3,8% |
9. | Mitsubishi OUTLANDER | 44 | 417 | 3,4% | 3,6% |
9. | Volkswagen TOUAREG | 44 | 380 | 3,4% | 3,3% |
11. | Hyundai TUCSON | 38 | 403 | 2,9% | 3,5% |
11. | Subaru FORESTER | 38 | 317 | 2,9% | 2,8% |
13. | Nissan QASHQAI | 34 | 565 | 2,6% | 4,9% |
13. | Volvo XC90 | 34 | 246 | 2,6% | 2,2% |
15. | Audi Q7 | 28 | 411 | 2,2% | 3,6% |
15. | BMW X6 | 28 | 87 | 2,2% | 0,8% |
17. | Ford KUGA | 27 | 91 | 2,1% | 0,8% |
18. | Mazda CX-7 | 25 | 539 | 1,9% | 4,7% |
19. | Chevrolet CAPTIVA | 23 | 266 | 1,8% | 2,3% |
19. | Land Rover FREELANDER | 23 | 91 | 1,8% | 0,8% |
21. | Ford RANGER | 22 | 83 | 1,7% | 0,7% |
22. | Nissan NAVARA | 20 | 157 | 1,6% | 1,4% |
23. | Kia SORENTO | 16 | 202 | 1,2% | 1,8% |
23. | Nissan X-TRAIL | 16 | 195 | 1,2% | 1,7% |
23. | BMW X3 | 16 | 279 | 1,2% | 2,4% |
23. | Toyota LAND CRUISER | 16 | 288 | 1,2% | 2,5% |
27. | Peugeot 4007 | 14 | 100 | 1,1% | 0,9% |
28. | Mercedes-Benz GL | 11 | 95 | 0,9% | 0,8% |
28. | Mitsubishi L 200 | 11 | 151 | 0,9% | 1,3% |
28. | Nissan NP300 PICKUP | 11 | 33 | 0,9% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 137 | 1261 | 10,6% | 11,0% |
- | CELKEM | 1290 | 11441 | 100,0% | 100,0% |