Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2010: Nejprodávanější SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
Dařilo se Kie Sportage, která obsadila 2. místo v nižší třídě SUV. Ta vyrostla o 24 %, velká SUV si připsala o 15 % více registrací než loni.

Slovenská Kia porazila nejen Tiguan, ale i sourozence ix35

Registrace malých a středních vozů do terénu oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o 24,1 %, z 1.168 na 1.449 kusů. Už jsme letos zaznamenali i lepší výsledky, stále jde ovšem o slušné číslo.

Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 435 exemplářů, vládne neohroženě a suverénně. Druhé místo obsadila již avizovaná Kia Sportage ze slovenské Žiliny se 129 kusy. V pozici nejprodávanějšího dováženého SUV tak vystřídala Tiguan, který skončil třetí (119). Na čtvrté příčce najdeme Hyundai ix35, který stovky nedosáhl jen o fous (98). Pátý je Nissan Qashqai se 73 kusy. Duster to dotáhl těsně pod první pětku, za ním je BMW X1 a i Mitsubishi ASX to znovu dotáhlo mezi desítku nejlepších.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze čtyři soupeři. Yeti má letos o 128 aut více (+41,7 %), zatímco Kia Sportage vykazuje mnohem mohutnější nárůst o 279,4 %, loni se prodalo jen 34 vozů. Titul Skokana roku tedy patří právě jí. Počty Tiguanu vzrostly o +8,2 % (+9 aut). Nissan Qashqai vykazuje jako jediný z Top 5 pád, a to dost značných -59,2 %. Pohoršil si o 106 kusů ze 179 loňských.

Titul Skokana jsme tedy již udělili. V žebříčku i mimo něj bychom přitom našli modely, které si polepšily ještě více. Prodej BMW X1 se ale loni teprve rozjížděl, proto má navýšení 1100 %. Land Rover je pak mimo pořadí a navíc se jedná o kusovou záležitost (+400 %). Chevrolet Captiva a Nissan X-Trail mají +200 %, ale ani jeden z nich nepřekročil desetikusovou hranici a oba se krčí v závěru Top 25.

Největší meziroční propad zaznamenala končící první generace BMW X3 (-75 %), její počty klesly z 8 na pouhá dvě auta. Z Top 25 je nejhorší Suzuki Grand Vitara (-65,9 %, ze 44 na 15). Následují již zmíněný Qashqai a dále Citroën C-Crosser (-57,9 %, z 19 na 8 kusů).

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2010 1-10/2010 10/2010 1-10/2010
1. Škoda YETI 435 3533 30,0% 27,6%
2. Kia SPORTAGE 129 381 8,9% 3,0%
3. Volkswagen TIGUAN 119 1331 8,2% 10,4%
4. Hyundai ix35 98 980 6,8% 7,6%
5. Nissan QASHQAI 73 853 5,0% 6,7%
6. Dacia DUSTER 63 237 4,3% 1,8%
7. BMW X1 48 390 3,3% 3,0%
8. Honda CR-V 47 605 3,2% 4,7%
9. Ford KUGA 45 460 3,1% 3,6%
9. Mitsubishi ASX 45 133 3,1% 1,0%
11. Audi Q5 44 448 3,0% 3,5%
12. Volvo XC60 42 350 2,9% 2,7%
13. Hyundai SANTA FE 36 230 2,5% 1,8%
14. Subaru FORESTER 33 314 2,3% 2,4%
15. Toyota RAV4 30 327 2,1% 2,6%
16. Mazda CX-7 23 364 1,6% 2,8%
17. Mitsubishi OUTLANDER 22 238 1,5% 1,9%
18. Renault KOLEOS 15 160 1,0% 1,2%
18. Suzuki GRAND VITARA 15 236 1,0% 1,8%
20. Kia SORENTO 14 282 1,0% 2,2%
21. Mercedes-Benz GLK 13 184 0,9% 1,4%
22. Peugeot 4007 12 98 0,8% 0,8%
23. Chevrolet CAPTIVA 9 156 0,6% 1,2%
23. Nissan X-TRAIL 9 81 0,6% 0,6%
25. Citroën C CROSSER 8 92 0,6% 0,7%
- Ostatní modely 22 360 1,5% 2,8%
- CELKEM 1449 12823 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 42,4 %, z 9.008 na 12.823 vozů. Pořadí po deseti měsících dominuje pochopitelně Yeti (3.533, podíl 27,6 %), druhý je Tiguan (1.331, 10,4 %) před Hyundaiem ix35 (980, 7,6 %). Následuje Nissan Qashqai (853, 6,7 %) a na páté příčce najdeme Hondu CR-V (605, 4,7 %). První pětka tedy zůstává stabilní.

Yeti má zatím vysoký nárůst 364,9 %, protože se neprodával celý rok 2009. Tiguan se zlepšil oproti loňsku o 34,6 % (o 342 vozů více), Qashqai o 7,2 % (+57). Honda CR-V se naopak zhoršila (-23,4 %, o 185 aut méně). U Hyundaie ix35 si budeme muset na srovnatelné údaje ještě nějaký čas počkat.

U Škody Yeti činily vznětové motory v říjnu vysokých 76,1 % registrací (331 kusů). Kia Sportage má pouze 52,7 % a 68 přírůstků. Volkswagen Tiguan dosáhl méně než Yeti: 72,2 % (86). Hyundai ix35 měl tento podíl mnohem menší: 32,7 % (32 vozů). Procento turbodieselových hyundaiů je tedy z Top 5 nejnižší. Dokonce i Nissan Qashqai měl o něco málo více, skončil na 32,9 %, agregáty spalující naftu poháněly 24 aut.

Návrat Audi Q7 do první pětky mezi velkými, trh se zvětšil o 15 %

Trh největších SUV a offroadů meziročně v říjnu získal 15,4 %, polepšil si z 227 na 262 registrací.

Mnichovské automobilce BMW opět patří pomyslné zlato a stříbro. Ostatní konkurence zůstala až za oběma modely s modrobílou vrtulí, ale zejména ta wolfsburská jen s minimálním odstupem. Pro vítěznou X5 se rozhodlo celkem 31 zákazníků, pro druhou X6 o dva méně (29). VW Touareg je na třetí příčce (28), čtvrtá náleží navrátilci mezi nejlepší Audi Q7 (23) a první pětku uzavírá Volvo XC90 s 22 vozy.

V meziročním srovnání X5 vykazuje -26,2 % (loni 42 aut). Registrace X6 jsou naopak lepší o 52,6 % (z 19). Počty Touaregu vzrostly o 8 vozů, což v jeho případě představuje +40 %. Audi Q7 má také navýšení, i když mnohem menší: +9,5 % (o 2 kusy více). V tomto trendu pokračuje i Volvo XC90, to získalo dokonce 83,3 %, vyšplhalo se z dvanácti o deset aut vzhůru.

Slušná, hodnota, jenže držitel prestižního titulu Skokan roku se pohybuje v úplně jiných dimenzích. Ocenění udělujeme bez dlouhého otálení Porsche Cayenne. Polepšilo si z pouhého jednoho na 11 exemplářů, tedy o 1000 %. V jiné třídě bychom ho zmiňovali jako perličku, zde je ale tento objem prodaných aut poměrně hodně. Dále následuje Mercedes G (+450 %, z 2 na 11) a Toyota Land Cruiser (+233,3, ze 6 na 20). Opačné nelichotivé prvenství náleží Lexusu RX se ztrátou -72,7 %. Jeho registrace se propadly z jedenácti na tři kusy. O polovinu méně má Mercedes ML (15 místo 30) a také Mitsubishi Pajero (4, loni osm).

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2010 1-10/2010 10/2010 1-10/2010
1. BMW X5 31 410 11,8% 14,7%
2. BMW X6 29 327 11,1% 11,7%
3. Volkswagen TOUAREG 28 294 10,7% 10,5%
4. Audi Q7 23 247 8,8% 8,8%
5. Volvo XC90 22 270 8,4% 9,7%
6. Toyota LAND CRUISER 20 198 7,6% 7,1%
7. Hyundai ix55 18 219 6,9% 7,8%
8. Mercedes-Benz ML 15 178 5,7% 6,4%
9. Nissan PATHFINDER 12 60 4,6% 2,1%
10. Mercedes-Benz G 11 43 4,2% 1,5%
10. Porsche CAYENNE 11 78 4,2% 2,8%
12. Mercedes-Benz GL 10 100 3,8% 3,6%
13. Land Rover DISCOVERY 7 34 2,7% 1,2%
14. Jeep WRANGLER 6 64 2,3% 2,3%
15. Mitsubishi PAJERO 4 47 1,5% 1,7%
- Ostatní modely 15 222 5,7% 8,0%
- CELKEM 262 2791 100,0% 100,0%

Český trh v této kategorii se oproti prvním deseti měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 3,4 %, vykazuje 2.791 exemplářů místo 2.691, polepšil si tedy o 96 aut.

Také v celkovém pořadí nadále vládne duo BMW. Vede X5 s 410 registracemi (podíl 14,7 %), druhý bavorák má 327 nových přírůstků (11,7 %), bronzový je Volkswagen Touareg (294, 10,5 %). Následuje Volvo XC90 (270, 9,7 %) a páté je Audi Q7 (247 vozů, podíl 8,8 %).

Počty BMW X5 vzrostly oproti loňsku o 1,7 % (z 403 o 7 kusů). X6 si pohoršila o 45 aut (z 372, tedy o -12,1 %). Touareg se zlepšil o 98 registrací, respektive přesnou polovinu. Volvo XC90 vykazuje navýšení +33,7 % (o 68 více). Audi Q7 je rovněž v kladných hodnotách: +3,8 % a +9 kusů.

Podíly turbodieselů byly v říjnu v této třídě následující: BMW X5 mělo skóre 1:30 ve prospěch naftových agregátů (96,8 %), BMW X6 má na kontě 25 aut s malým d na zádi, což u něj znamená znamená 86,2 %. Volkswagen Touareg s benzinovým motorem si koupili dva lidé, TDI mají 92,9 %. Audi Q7 vykazuje stoprocentní podíl, Volvo XC90 pak 95,5 % (u něj představuje jediný benzin a 21 turbodieselů).

Terénní pickupy: vítězem Hilux, celkové vedení pro L200

Specifickou kategorii terénních pracantů vezmeme opět velice krátce. V říjnu se prodalo velmi slabých 26 aut, což je o 63,9 % méně než loni. Před rokem jejich počet překročil sedm desítek. Pád v ročním porovnání se přehoupl přes -38 %, rozdíl už je 192 kusů.

Měsíčnímu žebříčku vévodily stejné modely jako minule, jen si pořadí prohodily. Zvítězila Toyota Hilux (9) před Mitsubishi L200 (6) a Nissanem NP300 (5). Celkově od ledna vede L200 (75). Za ním je Hilux (72), NP300 (56), Navara (46) a Ranger (42). Zbytek reprezentovaný značkami Mazda, Gonow, Isuzu a Volkswagen je víceméně do počtu, vždyť má dohromady jen něco málo přes 6 % trhu.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v říjnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2010 1-10/2010 10/2010 1-10/2010
1. Toyota HILUX 9 72 34,6% 23,2%
1. Mitsubishi L200 6 75 23,1% 24,2%
3. Nissan NP300 PICKUP 5 56 19,2% 18,1%
4. Ford RANGER 3 42 11,5% 13,5%
5. Nissan NAVARA 2 46 7,7% 14,8%
6. Gonow GA200 1 5 3,8% 1,6%
- Ostatní modely 0 14 0,0% 4,5%
- CELKEM 26 310 100,0% 100,0%

Malé crossovery

Odhadované se stalo skutkem. Třináct terénních Nissanů 350Z ze září se proměnilo v Juke, debutoval tedy tak trochu inkognito. SDA jej sice řadí právě mezi vozy určené mimo silnice, my jsme přesvědčeni, že mu v malých crossoverech bude lépe. Kategorii samozřejmě dominovalo i v říjnu s velkým náskokem Suzuki SX4 (130 kusů), druhá skončila Kia Soul (32) a třetí právě Juke (24). Zajímavé je meziroční navýšení 41,6 %, místo 137 aut jich bylo zaregistrováno 194.

Ve srovnání od ledna je situace jiná, trh ztratil více než čtvrtinu. Bude se japonskému extrovertovi z britského Sunderlandu dařit? Juke za dva měsíce pobytu v žebříčku již překonal Toyotu Urban Cruiser, skóre je 37:33. U Nissanu si ale mnou ruce v celé Evropě, takže můžeme očekávat jeho úspěch rovněž v malých českých poměrech.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v říjnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2010 1-10/2010 10/2010 1-10/2010
1. Suzuki SX4 130 951 67,0% 66,6%
2. Kia SOUL 32 274 16,5% 19,2%
3. Nissan JUKE 24 37 12,4% 2,6%
4. Fiat SEDICI 6 134 3,1% 9,4%
5. Toyota URBAN CRUISER 2 33 1,0% 2,3%
- CELKEM 194 1429 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (58)
6. 12. 2010 20:05
brutus
Nazivo vyzera fakt brutalne..
6. 12. 2010 18:16
Re: Tak to je super - bravo Kia
Ano Golf se loni také u nás držel v prodejním žebříčku výše než letos.Prvotní bum odezněl a nastává propad.
6. 12. 2010 16:40
Re: Nejlepší 4x4
No reklamni kecy nectu a ani mne nezajimaji, byl to test rakouskeho automotoklubu a odvolavali se na nej v radiozurnalu. No stim, ze je Ceed nejprodavanejsi ve tride - to jsem taky nejak tak zaslechl, mozna ze treba v Burkina Faso nebo tam nekde pobliz! :-)
6. 12. 2010 10:18
Re: sportage
a ked sme pri tych cislach, nie su to registracie a nemusia to byt uplne cisla.

mesiace 1 - 11 /( ix35 + sportage) 1/ (27 + 0 ) 2/ (795 + 0) 3/(2819 + 0) 4/(4749 + 0) 5/(6338 + 1) 6/( 7305 + 53) 7/ (6352 + 717) 8/(5642 + 1331) 9/(6078 + 4546) 10/(4984 + 5865) 11/(2401 + 6375)
Avatar - kari.laz
6. 12. 2010 09:54
Re: Tak to je super - bravo Kia
Jako můj příspěvek 04.12. 19:41 . Například ix35 je nyní až na nějakém pátém místě a ix55 na sedmém. Prvotní bum odezněl a nakonec se auto pomalu propadá. Je to podobné jako s insignií. Přišla ve velkém stylu zaujala zajímavým designem, ale poměrně podbízivým, který se rychle okoukal a nyní pomalu prodeje pořád padají a padají.