Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
30 Fotogalerie

Český trh v říjnu 2011: Malým autům z dovozu vládne trio i20, Thalia a Ibiza

Aleš Dragoun
Uplynul měsíc a v první pětce malých vozů je zase (skoro) všechno jinak.

Segment ve srovnání s loňským říjnem stoupl o 543 jednotek (+16,5 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.284 aut, letos jich bylo 3.827.

Škoda Fabia zaznamenala 1.686 nových přírůstků, vítězství tak znovu zůstalo v mladé Boleslavi. Druhé místo si připsal Hyundai i20, který skončil na 324 exemplářích. Na třetí místo se vrátila Thalia, která minule chyběla dokonce v první dvacítce! Malý sedan z Turecka, jehož aktuální základní cena klesla pod hranici 145.000 Kč (!), má na kontě rovných 250 vozů. Bramborová medaile patří Seatu Ibiza (219), pátý je stabilně Volkswagen Polo (209), na stejné příčce trůnil i minule. V říjnu 2010 bylo pořadí úplně jiné: Fabia, Polo, Thalia, Yaris, Clio.

Meziroční porovnání s desátým měsícem předchozího roku vyznívá pro všechny nejlepší pozitivně. Lídr segmentu si polepšil o 20,8 %, respektive 290 kusů. Druhé i20 se povedl slušný kousek, její nárůst činí 184,2 %. Vyskočila totiž ze 114 registrací, procentní navýšení je navíc ze všech nejvyšší. Thalia zaznamenala menších +60,3 %, před rokem našlo své zájemce 156 aut, letos o 94 více. Zisk Ibizy je takřka na úrovni Hyundaie i20 (+151,7 %, z 87, tedy +132 vozů). Volkswagen Polo si připsal rovněž kladnou hodnotu. Získal 47 exemplářů (ze 162 loňských), tedy 29 %.

Trojciferné navýšení má kromě dvou zmíněných modelů a nedůležitého Nissanu Micra také Kia Rio. Bude se nové třetí generaci u nás dařit? Zatím to tak vypadá, v říjnu byla devátá se 113 kusy (+162,8 %). Mimochodem, první meziroční pád aktuálních statistik najdeme až za ní na desítce (Citroën C3). Jenže, s číslem přesahujícím třicítku je na tom ještě slušně. To Swift od Suzuki má na kontě tříčtvrtinovou ztrátu, následují Mazda 2 a Yaris,také Clio vykazuje skoro -60 %.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20111-10/201110/20111-10/2011
1.Škoda FABIA16861354344,1%37,6%
2.Hyundai i2032425998,5%7,2%
3.Renault THALIA25025306,5%7,0%
4.Seat IBIZA21917205,7%4,8%
5.Volkswagen POLO20920505,5%5,7%
6.Ford FIESTA16815684,4%4,3%
7.Ford FUSION15525764,1%7,1%
8.Peugeot 20713817173,6%4,8%
9.Kia RIO1135943,0%1,6%
10.Citroën C3798792,1%2,4%
10.Opel CORSA797642,1%2,1%
12.Dacia SANDERO645911,7%1,6%
13.Chevrolet AVEO638111,6%2,2%
14.Renault CLIO5511491,4%3,2%
15.Fiat PUNTO534601,4%1,3%
16.Toyota YARIS469281,2%2,6%
17.Audi A1304140,8%1,1%
18.Peugeot 206272240,7%0,6%
19.Suzuki Swift212580,5%0,7%
20.Honda JAZZ131430,3%0,4%
20.Nissan MICRA132230,3%0,6%
22.Mazda 271340,2%0,4%
23.Citroën DS35350,1%0,1%
24.Lancia Y4100,1%0,0%
25.Mitsubishi COLT3730,1%0,2%
-Ostatní modely3680,1%0,2%
-CELKEM382736061100,0%100,0%

Trh za deset měsíců letošního roku hlásí pokles 4,2 %, přičemž v září měl ještě -6,1 %, o malinko se tedy zlepšil. Své zákazníky našlo 36.061 vozů této třídy místo 37.624 (meziročně -1.563 kusů).

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 13.543 exempláři (její podíl je 37,6 %). Další pořadí se ovšem dosti zamíchalo a o post nejprodávanějšího dováženého auta si to rozdají momentálně druhý Hyundai i20 (2.599, 7,2 %), možná i třetí Ford Fusion (2.576, 7,1 %), ale určitě počítejme s malým sedanem od Renaultu. Thalia se sice odporoučela během dvou měsíců z dvojky na čtyřku (2.530, 7 %), ale na své soupeře ztrácí minimálně. Hyundai naopak o dva stupínky vylezl, a to za pouhý měsíc! Poslední místo v první pětce náleží Volkswagenu Polo (2.050, 5,7 %). Velmi malý rozdíl je i mezi Ibizou (1.720) a Peugeotem 207 (1.717). Seat dvěstěsedmičku také přeskočil.

Fabia v tomto meziročním srovnání vykazuje mírný zisk 3,1 %, loni se jich prodalo o 411 méně. Indický Jihokorejec Hyundai i20 vykazuje +1.218 aut, tedy +88,2 %. Ford Fusion je stále v minusu, oproti loňsku má o 354 vozů méně (-12,1 %). Turecký Francouz s kufrem si zatím polepšil o 49,9 % (před rokem 1.688, letos +842). Páté Polo je na tom o 54 kusů lépe (+2,7 %). Procentní nárůst má ze všech nejvyšší Nissan Micra (skoro o 140 %). Audi A1 ještě pomineme, Lancii Y také, protože minulá generace se prodávala velmi sporadicky. Alfa MiTo v říjnu skončila až šestadvacátá, takže je těsně pod čarou, pádem skoro 70 % se chlubit také nemůže. Jen o desetinku lépe je na tom Mazda 2, Swift a Punto překročily -50 %. Honda City již z českého, potažmo evropského trhu zmizela.

Slabá úroda turbodieselů je v tomto segmentu obvyklá, vozy s naftovými motory jsou drahé, majitelé s nimi jezdí méně, a proto se jejich koupě příliš nevyplatí. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na 274 registrací, podíl na celkových je tudíž vcelku obvyklých 16,3 %. Na druhém místě je Peugeot 207 s 25 auty s naftovými motory (vyšších 18,1 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory překročil ještě Opel Corsa. Třetí příčka pro něj znamená 12 kusů a 15,2 %.