Český trh v říjnu 2011: Ve vyšší střední drží BMW 32,2 % a Audi 31,1 % trhu
Celý trh získal meziročně 43 %. Loni bylo nově zaregistrováno 165 vozů tohoto segmentu, letos 236, tedy o 71 více.
Lídrem třídy zůstává i nadále BMW řady 5. K aktuálnímu prvenství mu stačilo 69 kusů, což je oproti posledním výsledkům trochu málo, ale i tak to znamená další zlato. Rozdíl mezi ním a druhým Audi A6 nebyl tak výrazný. Konkurent se čtyřmi kruhy ve znaku má na kontě 52 registrací včetně trojice Allroadů.
Stuttgartské sedany a kombi si koupilo 39 zákazníků, což znamená aktuální třetí příčku. Čtvrté místo obsadil další model z Ingolstadtu: Sportback A7 (21 aut). Mercedes-Benz CLS je pátý (19), Volvo řad S80, V70 a XC70 s ním toto umístění sdílí. Nejúspěšnější z nich bylo kombi do lehkého terénu XC70 s 9 přírůstky do statistik.
V nich přibyl další nový model - velký sedan s geny Chrysleru 300C a logem Lancie, tedy Thema. Na domácích RZ je zatím jediný exemplář. Ostatní značky (Jaguar, Infiniti a bohužel umírající Saab) jsou na tom podobně. Výjimkou je snad pouze Renault s korejským sedanem Latitude, který se oproti soupeřům prodává za skutečně směšné ceny.
V meziročním srovnání s říjnem 2010 jeden vůz v Top 5 ztratil, tři získaly. Loňskou novinku Audi A7 ještě vynecháme a CLS před rokem nebodoval. Vedoucí pětková řada si polepšila o 35,3 %. Její počty stouply o 18 registrací, před dvanácti měsíci jich tedy bylo jen 51, třída E byla tehdy o jeden kousek úspěšnější. Nová generace A6 a starší Allroady mají o 52,9 % více, v kusech ale stejných +18. Naopak propad hlásí E-Klasse, a to přesně čtvrtinový (loni již zmíněné vítězství díky 52 autům, aktuálně -13). Velká Volva vykazují nárůst 26,7 %, což v jejich případě znamená +4 vozy.
Postupům tedy dominuje A6, propadákům naopak Mercedes-Benz E. A7 s divokými +950 % pochopitelně zmínit nemůžeme, Jaguar XF s poklesem o polovinu je zase kusovou záležitostí.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
- | Období | 10/2011 | 1-10/2011 | 10/2011 | 1-10/2011 | |
1. | BMW 5 | 69 | 737 | 29,2% | 32,2% | |
2. | Audi A6/Allroad | 52 | 473 | 22,0% | 20,6% | |
3. | Mercedes-Benz E | 39 | 376 | 16,5% | 16,4% | |
4. | Audi A7 | 21 | 241 | 8,9% | 10,5% | |
5. | Mercedes-Benz CLS | 19 | 86 | 8,1% | 3,8% | |
5. | Volvo S80/V70/XC70 | 19 | 237 | 8,1% | 10,3% | |
7. | Renault LATITUDE | 12 | 76 | 5,1% | 3,3% | |
8. | Jaguar XF | 2 | 31 | 0,8% | 1,4% | |
9. | Infiniti M | 1 | 11 | 0,4% | 0,5% | |
9. | Lancia THEMA | 1 | 1 | 0,4% | 0,0% | |
9. | Saab 9-5 | 1 | 15 | 0,4% | 0,7% | |
- | Ostatní modely | 0 | 8 | 0,0% | 0,3% | |
- | CELKEM | 236 | 2292 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě oproti deseti měsícům loňského roku stoupl, a to o 561 registrací, tedy ze 1.731 na 2.292. V procentech tento údaj představuje nárůst o 32,4 %, oproti září se zvýšil o dalších 1,1 %.
V žebříčku od ledna pokračuje ve své letošní suverenitě pětkové BMW, které stále svůj obří náskok před ostatními pronásledovateli navyšuje a nikdo už jej nepředstihne. Musel by se stát zázrak v podobě dodávky většího počtu konkurentů firemnímu zákazníkovi. Pořadí vládne se 737 kusy a podílem 32,2 %. Audi A6 je sice druhé, ale ztrácí již propastných 264 aut (473, 20,6 %). Třetí místo okupuje E-Klasse (376, 16,4 %). O pomyslných medailistech je tedy již prakticky rozhodnuto. Zato mezi A7 a Volvy 70/80 to neustále vře, nedarují si ani jedinou registraci. Audi je ovšem nadále čtvrté (241, 10,5 %), Švéd pátý (237, 10,3 %).
V meziročním srovnání si vedoucí série 5 polepšila o 276 vozů (+59,9 %). Audi A6 je také v kladných číslech, i když mnohem menších: má o 63 více (+15,4 %). Za nimi následuje dvojice ztrát: Mercedes E -144 kusů (-27,7 %) a Volvo 70/80 -7 aut (-2,9 %). Švédská rodinka ale směruje k nule.
Audi A7 opět musíme vynechat jeho nárůst je pěticiferný. Nejvíce ze všech dobře prodávaných modelů si polepšil Mercedes CLS - díky nové generaci jeho skok takřka dosáhl 1.000 %. Přesně tolik má i Infiniti M, ale to je kusová záležitost. Opačné nelichotivé prvenství patří také Mercedesu, ovšem pro změnu třídě E. Ostatní modely mimo aktuální žebříček pochopitelně pomíjíme.
Podíly turbodieselů jsou ve vyšší střední třídě u většiny zástupců tradičně velmi vysoké. Vznětových BMW pětkové řady si zákazníci v říjnu odvezli celkem 65 (94,2 % z celkového počtu). Audi A6 a Allroadů TDI si postavilo do garáže 51 nových majitelů (98,1 %), benzin spaluje jediné auto. Mercedes-Benz E má na kontě 35 turbodieselů (89,7 %), tři zážehové a jeden CNG. Naftu konzumuje osmnáctka Audi A7 (85,7 %), tentokrát se tedy jedná o vyšší číslo. Mercedes CLS disponuje 17 CDI (89,5 %) a konečně naftová Volva 70/80 zvolilo 14 klientů (73,7 % - z širší Top 5 nejméně).