Český trh v říjnu 2012: Nejprodávanější luxusní automobily
Meziroční srovnání není žádná sláva ani tak. Trh v této prestižní kategorii totiž oproti stejnému měsíci loňského roku znovu klesl takřka o polovinu. Odečetl si konkrétně 41,9 %. Zatímco v říjnu 2011 našlo nové majitele slušných 43 luxusních limuzín a kupé, letos jen 25 (-18).
Na zlato dosáhla díky deseti kusům sedmičková řada bavorské automobilky, patří jí tak podíl 40 %. Stříbrný je Mercedes-Benz S s pouhými čtyřmi vozy (16 %). Pomyslný bronz náleží hned čtyřem zástupcům luxusní třídy: Audi A8, Jaguaru XJ, Porsche Panamera a Volkswagenu Phaeton. Všichni si připsali dvojici nových registrací (8 %). Pořadí doplňují ještě Fisker Karma, Lexus LS a Mercedes CL s jedním přírůstkem (4 %). Jsou ale už mimo první pětku.
V porovnání s říjnem 2011 si navíc všichni soupeři v aktuální Top 5 pohoršili. Výjimku tvoří pouze britská kočka. BMW 7 vykazuje -23,1 %, jinými slovy o tři auta méně. S-Klasse ztratila dvě třetiny, tedy značných osm kusů oproti loňsku. Audi A8 spadlo dokonce o 77,7 % (z 9). Jaguar XJ má oproti tomu dvojnásobek počtů, hlásí ovšem pouze +1 z jediné registrace. A konečně Panamera se rozhodně nemůže chlubit polovičním pádem (-1). Z výše napsaného tedy vyplývá, že skokanem je jednoznačně Jaguar, „loserem“ v procentech pak A8. V jednotkách ji překonává pouze třída S.
Celkový trh meziročně rovněž razantně klesl: z 384 na 216 vozů (-168), tedy o 43,8 %. Situace v této kategorii je aktuálně spíše smutná, bohatí lidé ale své plechové miláčky vyměnili dříve a segment se evidentně nasytil.
Žebříček od ledna vede BMW 7 (64 kusů, podíl 29,6 %), do čela se dostal ale až v září. Rozdíl mezi ním a jeho úhlavním nepřítelem z Ingolstadtu už ovšem narostl na třináct automobilů. Audi A8 jich tak má 51 (23,6 %). „Esková“ trojcípá hvězda je s 44 registracemi a podílem 20,4 % třetí. Porsche Panamera se pomalu vyšplhalo na číslo 31 (14,4 %), V závěru první pětky zůstává Jaguar XJ (9, 4,2 %), na své úspěšnější soky se ale dívá kamsi do dáli. Zbylých pět modelů (Mercedes CL, Lexus LS, VW Phaeton, Fisker Karma a Hyundai Equus) okupuje dohromady 7,9 % trhu.
„Sedmička“ vykazuje meziroční zhoršení o 26,4 % (z 87 kusů). Audi A8 má o 53,2 % méně registrací. Od prvního do desátého měsíce 2011 našlo majitele 109 limuzín se čtyřmi kruhy, letos jejich počty spadly o 58. Mercedes-Benz S je na hodnotě -51,6 %, zákazníci si jich loni koupili o 47 více. Porsche Panamera spadlo o 26,2 % (-11) a Jaguar XJ klesl o čtvrtinu, ztratil konkrétně trojici aut.
V globálním pořadí postrádáme jakýkoli vzestup, tedy i mezi ostatními. Procentním propadákem je kupé třídy CL (-72 %, -18 z 25) před Phaetonem (-70 %, -7) a již vzpomenutým Audi A8. To se také poroučelo směrem dolů o nejvíce exemplářů před S-Klasse a sedmou sérií BMW (-23).
Nejvíce naftových agregátů pohánělo sedmičková BMW, celkem 9 (90 % ze všech). Palivo, které leckomu nevoní, spalovaly také všechny čtyři nové Mercedesy S (80 %). Zkratku TDI bychom našli rovněž na zádi dvojic A8 i Phaetonů (u obou 100 %). Turbodiesel klapal pod kapotou jednoho XJ (50 %). Prodal se navíc jeden hybridní Lexus LS a nezapomínejme na Fisker Karma. Ten ale vůbec není ve statistikách SDA samostatně uváděn.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v říjnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 10/2012 | 1-10/2012 | 10/2012 | 1-10/2012 | |
1. | BMW 7 | 10 | 64 | 40,0% | 29,6% |
2. | Mercedes-Benz S | 4 | 44 | 16,0% | 20,4% |
3. | Audi A8 | 2 | 51 | 8,0% | 23,6% |
3. | Jaguar XJ | 2 | 9 | 8,0% | 4,2% |
3. | Porsche PANAMERA | 2 | 31 | 8,0% | 14,4% |
3. | Volkswagen PHAETON | 2 | 3 | 8,0% | 1,4% |
7. | Fisker KARMA | 1 | 2 | 4,0% | 0,9% |
7. | Lexus LS | 1 | 4 | 4,0% | 1,9% |
7. | Mercedes-Benz CL | 1 | 7 | 4,0% | 3,2% |
Ostatní modely | - | 0 | 1 | 0,0% | 0,5% |
CELKEM | - | 25 | 216 | 100,0% | 100,0% |