Český trh v říjnu pokračoval v poklesu. Daří se však Peugeotu a Dacii
Podzim není pro automobilky na českém trhu příliš šťastné období. V září začaly v Evropské unii platit nové emisní normy, na které nebyly všechny značky připraveny, některé musely výrazně redukovat nabídku, aby měly co prodávat, podle nových emisních pravidel. Patrné je to i na registracích na českém trhu, které byly nižší nejen v září, ale také v říjnu.
V říjnu 2018 bylo na českém trhu registrováno podle statistik Svazu dovozců automobilů 19.704 nových osobních vozů, což bylo o významných 15 % méně než před rokem. Spolu se zářijovým meziročním poklesem (o 28,1 %) to už ovlivňuje celoroční statistiky. Jestliže v prvních měsících roku rostly, teď už jsou na stejné úrovni jako před rokem. Od ledna do října bylo u nás 227.488 automobilů, o 0,53 % méně než před rokem.
Říjnový pád je přitom vidět napříč nabídkou. V top 20 značek jich je jen pět, kterým počet registrací meziročně vzrostl. Nejvíce Dacii, o neskutečných 85,6 %, která se díky tomu vyšvihla na třetí příčku mezi značkami s 1.286 registrovanými auty. Lépe dopadla jen tradiční královna českého trhu, Škoda, s 7.357 registrovanými auty (-0,1 % proti loňskému říjnu) a Hyundai (1.537 aut, -21,7 %).
Letos se významně daří také Peugeotu. V říjnu byl mezi značkami pátý, s rovnými 900 registrovanými auty, o 29,9 % více než před rokem. Pak už z top 20 značek rostl jen celkově dvanáctý Citroën (+16 %), čtrnáctá Mazda (+10,5 %) a šestnácté Volvo (+45,8 %).
Ostatní značky z nejlepší dvacítky klesly, nejvíce Nissan, a to o 73,6 %. Výsledných 177 registrovaných aut stačilo jen na devatenáctou příčku mezi značkami, zatímco před dvanácti měsíci byl dvanáctý. Množství značek pak bylo v říjnu jen na zhruba polovině loňských registrací, ať už Volkswagen (+48,2 %), Renault (-49,7 %), Seat (-53,4 %) nebo Audi (-53,8 %).
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace v 10/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7357 | -0,1 | 37,34 |
2. | Hyundai | 1573 | -21,7 | 7,98 |
3. | Dacia | 1286 | +85,6 | 6,53 |
4. | Volkswagen | 1246 | -48,2 | 6,32 |
5. | Peugeot | 900 | +29,9 | 4,57 |
6. | Toyota | 857 | +5,2 | 4,35 |
7. | Ford | 828 | -41,9 | 4,2 |
8. | Kia | 696 | -20,6 | 3,53 |
9. | BMW | 666 | -6,3 | 3,38 |
10. | Mercedes-Benz | 636 | -23,7 | 3,23 |
11. | Renault | 537 | -49,7 | 2,73 |
12. | Citroën | 456 | +16,0 | 2,31 |
13. | Opel | 323 | -42,2 | 1,64 |
14. | Mazda | 305 | +10,5 | 1,55 |
15. | Suzuki | 242 | -22,2 | 1,23 |
16. | Volvo | 223 | +45,8 | 1,13 |
17. | Seat | 220 | -53,4 | 1,12 |
18. | Audi | 204 | -53,8 | 1,04 |
19. | Nissan | 177 | -73,6 | 0,9 |
20. | Fiat | 158 | -19,4 | 0,8 |
- | CELKEM | 19.704 | -15,0 | - |
Naopak na nejprodávanějších modelech pokles registrací až tolik patrný není. V top 10 modelů na trhu byly v říjnu jen tři, kterým počet registrací meziročně klesl. Konkrétně jde o Hyundai i30 (-15,7 %), Škodu Superb (-25,6 %) a Hyundai ix20 (-5,2 %). U Superbu ale můžeme tento pokles vysvětlit i pomalu se blížícím faceliftem, připraveným pro první polovinu příštího roku, u ix20 zase stářím tohoto malého MPV.
Hyundai navíc i přes tento pokles získal titul nejprodávanějšího auta zahraniční značky na českém trhu, který před rokem držel VW Golf. Nejprodávanějším vozem zahraniční značky, který se u nás ani nevyrábí, byla pak tentokrát celkově sedmá Dacia Duster s 477 registrovanými kusy. Nejvýše zůstává tradiční škodovácké trio Octavia/Fabia/Rapid.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 10/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 2411 | +0,2 | 12,24 |
2. | Škoda Fabia | 2071 | +22,2 | 10,51 |
3. | Škoda Rapid | 1254 | +2,0 | 6,36 |
4. | Hyundai i30 | 624 | -15,7 | 3,17 |
5. | Škoda Karoq | 602 | +45,1 | 3,06 |
6. | Škoda Superb | 532 | -25,6 | 2,7 |
7. | Dacia Duster | 477 | +51,4 | 2,42 |
8. | Dacia Dokker | 353 | +370,7 | 1,79 |
9. | Hyundai ix20 | 347 | -5,2 | 1,76 |
10. | Peugeot 2008 | 314 | +59,4 | 1,59 |
11. | VW Golf | 280 | -66,4 | 1,42 |
12. | Renault Clio | 271 | +30,9 | 1,38 |
13. | Škoda Kodiaq | 261 | -47,5 | 1,32 |
14. | Kia Ceed | 252 | -33,3 | 1,28 |
15. | Dacia Logan | 245 | +155,2 | 1,24 |
16. | VW Polo | 217 | +2.070 | 1,1 |
16. | Ford Focus | 201 | -66,1 | 1,02 |
18.-19. | Hyundai Tucson | 198 | -48,0 | 1 |
18.-19. | Toyota Auris | 198 | +39,4 | 1 |
20. | Toyota Yaris | 188 | -9,2 | 0,95 |