Český trh v roce 2008: Mercedes-Benz nejúspěšnější mezi nákladními automobily
Celkem bylo nově zaregistrováno 2.285 automobilů s trojcípou hvězdou s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, což je takřka čtvrtina trhu (podíl 21,6 %). Druhý MAN měl na svém kontě 1.856 vozů a patří mu 17,5 % českého trhu. Třetí skončilo italské Iveco s 1.563 kusy (14,8 %), čtvrtý DAF (1.193 velkých nákladních automobilů, podíl 11,3 %). Ještě pátá Scania se dostala přes tisícovku (1.059) a patří jí rovných 10 % trhu.
Na šestém místě se umístilo Volvo (941, 8,9 %) a sedmý je francouzský Renault Trucks (876, 8,3 %). Následují dva domácí výrobci – letňanská Avia s 329 vozy (podíl 3,1 %) a kopřivnická Tatra (262, 2,5 %). První desítku uzavírá Mitsubishi Fuso se 108 kusy a podílem 1 %. Do první patnáctky se vešel ještě Nissan, Volkswagen, Ford, Fiat a na čtrnáctém místě najdeme třetího domácího výrobce – třebíčský Tedom, který má na kontě 7 registrací.
Jak už bylo naznačeno v úvodu, většina velkých hráčů v minulém roce ztratila, ve srovnání s předchozím rokem si pohoršila. Z první desítky je na tom lépe pouze MAN (o zanedbatelných 0,3 %, předloni 1851 vozů) a oba větší čeští výrobci. Avia si polepšila o více než polovinu (329 oproti 218) a Tatra o necelých 15 % (předloni 229 kusů). Ostatní zlepšení v Top 15 nejsou pochopitelně příliš relevantní, neboť se týkají výrobců, kteří prodali v roce 2008 na českém trhu jen několik kusů.
Pojďme naopak k poklesům. Mercedes-Benz prodal o 67 nákladních automobilů méně (tzn. jen minus 2,8 %), Iveco o 201 (- 11,4 %), ještě hůře je na tom DAF, který má na kontě o 226 kusů méně než v roce 2007 (- 15,9 %). Registrace švédských Scanií poklesly o více než čtvrtinu, ze 1.425 kusů (tedy přesně o 25,7 %). Severský konkurent Volvo je na tom o mnoho lépe (- 62 vozů, - 6,2 %), Renault Trucks ztratil 112 (- 11,3 %) a Mitsubishi Fuso padesátku kusů. U japonské značky se jedná o razantní propad o 31,6 %.
Jen v krátkosti se zmiňme o dalších zastoupených značkách. Registrace VW, Fordu nebo Fiatu jsou ovlivněny tím, že do kategorie nad 3,5 tuny spadají jen největší užitkové verze jejich dodávkových řad. To samé platí o Peugeotu nebo Citroënu. VW sice těžší nákladní automobily vyrábí, avšak pouze pro jihoamerické trhy. Ze značek, které se nevešly ani do první patnáctky (celkem jich na českém trhu působí takřka čtyři desítky), jmenujme alespoň běloruský MAZ (4 vozy), německý Multicar (2), po jedné registraci mají již zmínění francouzští zástupci Citroën a Peugeot, ale třeba i italský výrobce terénních speciálů Bremach, americký Hummer a německý Unimog (ve statistikách je veden jako samostatná značka). Paradoxem je také jedna nová Praga, která už výrobu nákladních automobilů zcela zastavila před několika lety.
Registrace nákladních automobilů na českém trhu za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | NA | NA | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-12/2008 | 1-12/2007 | [ks] | [%] | 1-12/2008 |
1. | Mercedes-Benz | 2285 | 2352 | -67 | -2,8% | 21,6% |
2. | MAN | 1856 | 1851 | 5 | 0,3% | 17,5% |
3. | Iveco | 1563 | 1764 | -201 | -11,4% | 14,8% |
4. | DAF | 1193 | 1419 | -226 | -15,9% | 11,3% |
5. | Scania | 1059 | 1425 | -366 | -25,7% | 10,0% |
6. | Volvo | 941 | 1003 | -62 | -6,2% | 8,9% |
7. | Renault Trucks | 876 | 988 | -112 | -11,3% | 8,3% |
8. | Avia | 329 | 218 | 111 | 50,9% | 3,1% |
9. | Tatra | 262 | 229 | 33 | 14,4% | 2,5% |
10. | Mitsubishi Fuso | 108 | 158 | -50 | -31,6% | 1,0% |
11. | Nissan | 35 | 50 | -15 | -30,0% | 0,3% |
12. | Volkswagen | 20 | 46 | -26 | -56,5% | 0,2% |
13. | Ford | 12 | 21 | -9 | -42,9% | 0,1% |
14. | Tedom | 7 | 3 | 4 | 133,3% | 0,1% |
15. | Fiat | 5 | 3 | 2 | 66,7% | 0,0% |
- | Ostatní značky | 30 | 57 | -27 | -47,4% | 0,3% |
- | CELKEM | 10581 | 11587 | -1006 | -8,7% | 100,0% |
Celkové registrace dosáhly za rok 2008 10.581 kusů, což bylo o 1.006 méně než předloni, v procentním vyjádření to znamená pád o 8,7 %. Vzhledem k současné ekonomické situaci se očekává v letošním roce další pokles. Zřejmě ani domácí automobilky nebudou mít vzhledem k současnému omezování výroby na růžích ustláno, i když jejich loňské výsledky na českém trhu lze považovat za velmi optimistické.