Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2008: Mercedes-Benz nejúspěšnější mezi nákladními automobily

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Nejúspěšnější značkou na českém trhu mezi nákladními automobily byl v roce 2008 Mercedes-Benz. Stejně jako drtivá většina významnějších výrobců ovšem prodal méně.

Celkem bylo nově zaregistrováno 2.285 automobilů s trojcípou hvězdou s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, což je takřka čtvrtina trhu (podíl 21,6 %). Druhý MAN měl na svém kontě 1.856 vozů a patří mu 17,5 % českého trhu. Třetí skončilo italské Iveco s 1.563 kusy (14,8 %), čtvrtý DAF (1.193 velkých nákladních automobilů, podíl 11,3 %). Ještě pátá Scania se dostala přes tisícovku (1.059) a patří jí rovných 10 % trhu.

Na šestém místě se umístilo Volvo (941, 8,9 %) a sedmý je francouzský Renault Trucks (876, 8,3 %). Následují dva domácí výrobci – letňanská Avia s 329 vozy (podíl 3,1 %) a kopřivnická Tatra (262, 2,5 %). První desítku uzavírá Mitsubishi Fuso se 108 kusy a podílem 1 %. Do první patnáctky se vešel ještě Nissan, Volkswagen, Ford, Fiat a na čtrnáctém místě najdeme třetího domácího výrobce – třebíčský Tedom, který má na kontě 7 registrací.

Jak už bylo naznačeno v úvodu, většina velkých hráčů v minulém roce ztratila, ve srovnání s předchozím rokem si pohoršila. Z první desítky je na tom lépe pouze MAN (o zanedbatelných 0,3 %, předloni 1851 vozů) a oba větší čeští výrobci. Avia si polepšila o více než polovinu (329 oproti 218) a Tatra o necelých 15 % (předloni 229 kusů). Ostatní zlepšení v Top 15 nejsou pochopitelně příliš relevantní, neboť se týkají výrobců, kteří prodali v roce 2008 na českém trhu jen několik kusů.

Pojďme naopak k poklesům. Mercedes-Benz prodal o 67 nákladních automobilů méně (tzn. jen minus 2,8 %), Iveco o 201 (- 11,4 %), ještě hůře je na tom DAF, který má na kontě o 226 kusů méně než v roce 2007 (- 15,9 %). Registrace švédských Scanií poklesly o více než čtvrtinu, ze 1.425 kusů (tedy přesně o 25,7 %). Severský konkurent Volvo je na tom o mnoho lépe (- 62 vozů, - 6,2 %), Renault Trucks ztratil 112 (- 11,3 %) a Mitsubishi Fuso padesátku kusů. U japonské značky se jedná o razantní propad o 31,6 %.

Jen v krátkosti se zmiňme o dalších zastoupených značkách. Registrace VW, Fordu nebo Fiatu jsou ovlivněny tím, že do kategorie nad 3,5 tuny spadají jen největší užitkové verze jejich dodávkových řad. To samé platí o Peugeotu nebo Citroënu. VW sice těžší nákladní automobily vyrábí, avšak pouze pro jihoamerické trhy. Ze značek, které se nevešly ani do první patnáctky (celkem jich na českém trhu působí takřka čtyři desítky), jmenujme alespoň běloruský MAZ (4 vozy), německý Multicar (2), po jedné registraci mají již zmínění francouzští zástupci Citroën a Peugeot, ale třeba i italský výrobce terénních speciálů Bremach, americký Hummer a německý Unimog (ve statistikách je veden jako samostatná značka). Paradoxem je také jedna nová Praga, která už výrobu nákladních automobilů zcela zastavila před několika lety.

Registrace nákladních automobilů na českém trhu za rok 2008
-KategorieNANAzměnazměnaTržní podíl
-Období1-12/20081-12/2007[ks][%]1-12/2008
1.Mercedes-Benz22852352-67-2,8%21,6%
2.MAN1856185150,3%17,5%
3.Iveco15631764-201-11,4%14,8%
4.DAF11931419-226-15,9%11,3%
5.Scania10591425-366-25,7%10,0%
6.Volvo9411003-62-6,2%8,9%
7.Renault Trucks876988-112-11,3%8,3%
8.Avia32921811150,9%3,1%
9.Tatra2622293314,4%2,5%
10.Mitsubishi Fuso108158-50-31,6%1,0%
11.Nissan3550-15-30,0%0,3%
12.Volkswagen2046-26-56,5%0,2%
13.Ford1221-9-42,9%0,1%
14.Tedom734133,3%0,1%
15.Fiat53266,7%0,0%
-Ostatní značky3057-27-47,4%0,3%
-CELKEM1058111587-1006-8,7%100,0%

Celkové registrace dosáhly za rok 2008 10.581 kusů, což bylo o 1.006 méně než předloni, v procentním vyjádření to znamená pád o 8,7 %. Vzhledem k současné ekonomické situaci se očekává v letošním roce další pokles. Zřejmě ani domácí automobilky nebudou mít vzhledem k současnému omezování výroby na růžích ustláno, i když jejich loňské výsledky na českém trhu lze považovat za velmi optimistické.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - T613
2. 2. 2009 20:24
Re: Avia a Tedom
;-)
Avatar - Special-line
2. 2. 2009 14:28
Avia a Tedom
Avia podle mě jede a dokonce má nějaký záměr jít do kategorie N3 tudíž auta nad 12 tun, pokud jsem to pochopil dobře. Tedom dělá jednak modernizace starých Liazů, nejčastěji 24.33 SD (sklápěče 6x4) a jednak dělá i úplně nové Foxy řady d tudíš s nafovými motory Myslím Renault a Deutz a řadu g s plynovými motory Liaz. K tomu samozřejmě autobusy co se dělají u nás v Třebíči v licenci zahraniční firmy ještě s kogeneračními jednotkami. Živě si pamatuju jak dyž ještě začínali sídlili na naší ulici a majitel je bývalý Dukovaňák.
Avatar - T613
2. 2. 2009 13:13
Re: Prodeje
Díky :yes:
stránky znám, ale již jsem se na ně dlouho nedíval
Avatar - T613
2. 2. 2009 13:12
Re: Prodeje
No s tou razantní modernizaci jsem to myslel, tak že zákazník tam přiveze staré auto. To projde kompletní předělávkou a vyjede jako Tedom.
2. 2. 2009 13:08
Re: Prodeje
No uvidíme, jak říkal Tatra, snad to Ashok zachrání... a nedopadne to s nimi, jako s Daewoo. Díky za info.