Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2008: V kategorii MPV je první Škoda Roomster

Aleš Dragoun
Diskuze (38)
I v posledním měsíci roku 2008 pokračoval propad Roomsteru, ve střední třídě minivanů dokázal zvítězit Ford C-Max, mezi velkými pak opět triumfoval Multivan.

Malá MPV – Roomster pokračuje v propadu

První pozice Roomsteru v nejmenší třídě je samozřejmě neotřesitelná, v prosinci si jej odvezlo 317 nových majitelů, což znamená podíl 62,5 %. Na druhém místě tentokrát skončil Hyundai Matrix s 61 registracemi, prohodil si místo s Merivou, která skončila třetí s 58 kusy. I Mercedes-Benz třídy A a Modus jsou na opačných příčkách než minule – áček bylo 41, kdežto Grand Modusů jen 29. Lancia Musa si tentokrát přece jen připsala na konto jeden nový exemplář.

Ve srovnání s předchozím rokem si Roomster radikálně pohoršil, před třinácti měsíci bylo nově zaregistrováno 832 vozů (loni v prosinci tedy – 61,9 %). Matrixů bylo v prosinci 2007 pouhých dvacet, takže ten si o 205 % polepšil. Meriv bylo nově zaregistrováno 18, za loňský prosinec tedy nárůst činí 222,2 %. Mercedesů třídy A byly pak rovné dvě desítky (navýšení o 105 %). Grand Modus si v posledním měsíci předloňského roku připsal na konto jen 3 vozy, u něj tedy meziroční nárůst činí 866,7 %.

Podíl vznětových pohonných jednotek činil v prosinci u Roomsteru 10,7 % (34 vozů), u Matrixu to bylo mnohem více – 29,5 % (18), dieselových Meriv bylo nově zaregistrováno jen šest (10,3 %), Mercedesů třídy A 12, tedy 29,3 %. Grand Modusy se vznětovými motory si odvezli jen dva zákazníci, tam jejich podíl činil 6,9 %.

Podíl užitkových automobilů kategorie N1 mezi malými MPV je u všech vozů kromě Roomsteru zanedbatelný. Domácích minivanů v užitkovém provedení bylo v prosinci 2008 zaregistrováno celkem 113 kusů, což je 35,7 %. Pro srovnání, druhý Matrix vykazuje v této statistice pouhých 6,6 % (4 vozy), Meriva 13,8 % (8), Mercedes A 7,3 % (3) a Grand Modus stejně jako Meriva 13,8 % (4).

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v prosinci 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2008 1-12/2008 12/2008 1-12/2008
1. Škoda ROOMSTER 317 6501 62,5% 77,1%
2. Hyundai MATRIX 61 819 12,0% 9,7%
3. Opel MERIVA 58 411 11,4% 4,9%
4. Mercedes-Benz A 41 298 8,1% 3,5%
5. Renault MODUS 29 394 5,7% 4,7%
6. Lancia MUSA 1 4 0,2% 0,0%
- CELKEM 507 8427 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí po dvanácti měsících vede samozřejmě Roomster (6.501 kusů, podíl klesl na 77,1 %) před Matrixem (819, 9,7 %), na třetí místo se v prosinci dostala Meriva (411, 4,9 %). Grand Modus spadl na celkové čtvrté s 394 kusy a podílem 4,7 %. Áčko zůstalo páté s 298 vozy a 3,5 %, s velkým odstupem poslední je Lancia Musa s pouhými čtyřmi vozy.

Ve srovnání s rokem 2007 si Roomster pohoršil ze 7.134 kusů o 8,9 %. U ostatních konkurentů je tomu přesně naopak. Hyundai Matrix si meziročně polepšil o 226,3 % (251 kusů za rok 2007), Meriva o 64,4 % z předloňských 250, Grand Modus o 629,6 % (54 vozů v roce 2007) a Mercedes A o 65,6 % ( ze 180).

Střední MPV – Vavříny pro C-Max

Na první příčce mezi středními MPV tentokrát nenajdeme francouzsko-rumunský Logan MCV, ale Ford C-Max! Ten low-endové maxikombi překonal o deset registrací (97 oproti 87). Bronzová příčka patří Volkswagenu Touran se 45 novými vozy. Čtvrtý je Scénic (42) a pátý Mercedes-Benz třídy B (37). V první pětce tentokrát chybí například Citroën C4 Picasso, který je až sedmý s 33 kusy.

C-Max si v meziročním srovnání značně polepšil, v prosinci 2007 jich bylo zaregistrováno jen 39 (loni tedy o 148,7 % více), Logan MCV je na tom přesně opačně, spadl z předloňských 171 o 49,1 %. Touran zaznamenal prakticky stejná čísla, pohoršil si jen o jeden vůz, tedy o 2,2 %. Scénic zaznamenal o něco větší pokles z předloňských 49 registrací (- 14,3 %), stuttgartských béček bylo před třinácti měsíci rovných 20, druhý nejmenší zástupce trojcípé hvězdy si tedy loni polepšil o 85 %.

Jak je na tom první prosincová pětka ve statistice vznětových motorizací? U Fordu C-Max zákazníci preferují zážehové motory, vznětových bylo pouze 12 (12,4 %). Totéž platí o Loganu MCV (25 kusů, 28,7 %), VW Touran má tento podíl daleko vyšší – 33 vozů s agregáty TDI znamená skoro tři čtvrtiny, přesně 73,3 %. Scénic se pohybuje na stejné úrovni jako Logan (11, 26,2 %), rovněž tak i třída B (10, 27 %).

Nejvíce en-jedniček co do počtu má za dvanáctý měsíc na kontě VW Touran, 28 kusů (62,2 % z celkových registrací), následuje Mercedes třídy B (26 kusů, 70,2 %), třetí je Ford C-Max (22, 22,7 %). Tradičního lídra podílové statistiky Ford Tourneo Connect (81,8 %, 9 z 11 bylo N1) porazil tentokrát Fiat Multipla, který byl v prosinci zaregistrován pouze jeden a s přepážkou.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v prosinci 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2008 1-12/2008 12/2008 1-12/2008
1. Ford C-MAX 97 448 20,7% 6,8%
2. Dacia LOGAN MCV 87 1704 18,6% 25,9%
3. Volkswagen TOURAN 45 401 9,6% 6,1%
4. Renault SCENIC 42 619 9,0% 9,4%
5. Mercedes-Benz B 37 369 7,9% 5,6%
6. Seat ALTEA 35 452 7,5% 6,9%
7. Citroën C4 PICASSO 33 728 7,0% 11,1%
8. Toyota COROLLA VERSO 27 337 5,8% 5,1%
9. Opel ZAFIRA 22 297 4,7% 4,5%
10. Citroën XSARA PICASSO 13 479 2,8% 7,3%
11. Ford TOURNEO CONNECT 11 183 2,3% 2,8%
12. Kia CARENS 9 204 1,9% 3,1%
13. Mazda 5 6 276 1,3% 4,2%
14. Honda FR-V 4 55 0,9% 0,8%
15. Fiat MULTIPLA 1 34 0,2% 0,5%
- Chrysler PT 0 1 0,0% 0,0%
- CELKEM 469 6587 100,0% 100,0%

Celkově zvítězil kříženec kombi a MPV od Dacie se 1.704 kusy (podíl 25,9 %), druhý je Citroën C4 Picasso (728, 11,1 %), třetího Scénicu se od ledna prodalo 619 kusů (9,4 %), čtvrté místo patří Xsaře Picasso (479 kusů, podíl 7,3 %) a pátý je Seat Altea s 452 registracemi (6,9 %). Prosincová jednička C-Max to dotáhla na šesté místo se 448 kusy, následují Touran (401), Mercedes třídy B (369), Corolla Verso (337) a Opel Zafira (297)..

První pětka si vede v meziročním srovnání takto: Loganů bylo v roce 2007 1.429 (loni o 19,2 % více), větších Citroënů se jménem slavného malíře 650 (navýšení o 11,2 %), Scénic naopak ze 674 registrací ztratil 8,2 %. Xsara Picasso si samozřejmě také pohoršila, zejména na úkor svého modernějšího sourozence, ze 760 vozů se propadla o 37 %. Altea je na tom také hůře, ale pouze o 9,2 % (předloni 498 kusů).

Velká MPV – Nadvláda dodávek trvá

Mezi největšími MPV opět triumfoval Volkswagen Multivan, tentokrát s 31 kusy. Druhý Mercedes-Benz Viano na něj ztratil 15 vozů, za prosinec jich bylo nově zaregistrováno 16. Třetí místo patří Fordu S-Max s 12 kusy, na čtvrtém místě najedeme shodně dvojčata Seat Alhambra a VW Sharan s 10 vozy.

V meziročním srovnání si pohoršili všichni členové prosincové Top 5, tento jev je zejména způsoben poklesem zájmu o lehké užitkové vozy. Multivan se z předloňských 54 kusů propadl o 42,6 %. Vian bylo v prosinci 2007 celkem 22, loni tedy – 27,3 %. S-Max ztratil 52 % (25 vozů), Alhamber bylo před třinácti měsíci nově zaregistrováno 19, tam propad činí 47,4 %. Dvojče Sharan na tom není tak bledě, jen o 9,1 % hůře z 11 vozů zaregistrovaných v prosinci 2007.

Z první prosincové pětky si stoprocentní podíl vznětových motorů připsaly celkem tři vozy – VW Multivan, Mercedes Viano a Seat Alhambra. Naftových S-Maxů bylo 10 (83,3 %), Sharanů 8 (80 %).

Nejvíce vozů kategorie N1 s přepážkou si odvezli zákazníci od Volkswagenu, celkem 21 Multivanů (podíl na prosincových registracích 67,7 %). Následoval Mercedes Viano (9 vozů, 56,3 %) a třetí skončil Seat Alhambra (7 kusů, podíl 70 %). Procentní statistice dominuje tentokrát Peugeot 807, všechny tři velké vany se lvem měly přepážku.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v prosinci 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2008 1-12/2008 12/2008 1-12/2008
1. Volkswagen MULTIVAN 31 349 30,7% 21,8%
2. Mercedes-Benz VIANO 16 333 15,8% 20,8%
3. Ford S-MAX 12 246 11,9% 15,3%
4. Seat ALHAMBRA 10 73 9,9% 4,6%
4. Volkswagen SHARAN 10 174 9,9% 10,8%
6. Renault ESPACE 8 103 7,9% 6,4%
6. Kia CARNIVAL 4 106 4,0% 6,6%
8. Chrysler VOYAGER 3 74 3,0% 4,6%
8. Peugeot 807 3 31 3,0% 1,9%
10. Ford GALAXY 2 59 2,0% 3,7%
11. Citroën C8 1 21 1,0% 1,3%
11. Ssangyong RODIUS 1 6 1,0% 0,4%
- Fiat ULYSSE 0 2 0,0% 0,1%
- Ford TOURNEO 0 12 0,0% 0,7%
- Lancia PHEDRA 0 3 0,0% 0,2%
- Mitsubishi GRANDIS 0 9 0,0% 0,6%
- Volkswagen CALIFORNIA 0 3 0,0% 0,2%
- CELKEM 101 1604 100,0% 100,0%

Pozice nejprodávanějšího velkoprostorového vozu v této kategorii patří Volkswagenu Multivan s 349 kusy a podílem 21,8 %, Mercedes Viano, který ještě v říjnu vedl, skončil druhý s 333 vozy a 20,8 %. Zbytek první pětky také zůstal na listopadových pozicích: třetí je S-Max (246, 15,3 %), čtvrtý Sharan (174, 10,8 %) a pátá korejská Kia Carnival (106 kusů, podíl ve třídě 6,6 %). Stovku registrací překročil v roce 2008 ještě šestý Renault Espace, který za Kiou zaostal jen o tři vozy.

Multivan si oproti roku 2007 pohoršil o 23,5 % (předloni 456), Viano to v roce 2007 dotáhlo na 348 registrací, loňský rok tedy znamenal pokles o 4,3 %. S-Max se také propadl, a to ze 408 registrací, tedy o 39,2 %. Sharan si naopak udržel i za celý rok mírný vzrůst, celkem o 4,8 % (předloni 166). Carnivalů bylo v roce 2007 o 13,8 % méně (123 ks za předchozí rok). Vzhledem k relativnímu úspěchu Renaultu Espace přidáváme i jeho meziroční srovnání,ten zaznamenal mírný nárůst zájmu, a to o 5,1 %, předloni se totiž jeho registrace zastavily těsně pod magickou stovkou (98).

Aleš Dragoun
Diskuze (38)
26. 1. 2009 08:52
Re: Milý sybok(u)cz!
"Dacie Logan MCV je také dost podstatně větší, než Roomster a přesto ve statistice figuruje?" Promiň, ale buď ses přehlédl, Logan MCV ve statistice sic funguje, ale o třídu výše než Roomster....takže ho s ním nesrovnávám :-) K tomu Berlingu a Partneru jsem Ti napsal už výše..... Je složité zahrnovat do MPV auta, která se současně vyrábějí ve dvou generacích a navíc jako čistě osobní, LUV s přepážkou a zaplechované dodávky.
26. 1. 2009 08:47
Re: Milý sybok(u)cz!
Perune, samozřejmě že vývoj druhé generace je přesně opačný. Jenže problém je v tom, že já z dat SDA nevím, kolik se prodalo Berling First a Partnerů Origin a kolik druhých generací. Pro ně je to prostě Berlingo a Partner. Víme jen, kolik se jich prodalo osobních a kolik užitkových. V LUV jsou samozřejmě jak zaplechované dodávky, tak osobní Berlinga a Partnery s přepážkami, nabízejí se také.... a teď babo raď.... :-)
26. 1. 2009 08:43
Re: Milý sybok(u)cz!
Kylie má pravdu, platforma pro Superb pocházela z čínské verze Passatu B5. Ta se pak oklikou vrátilla z Čech zpět do Číny, kde byl tuším před dvěma či třemi lety uveden model VW Passat s nějakým dalším přídomkem, což byl designově první Superb jen se změněným předkem. To, proč se tím mladoboleslavští nikdy nechlubili, je snad logické.... ne?
26. 1. 2009 08:38
Re: Zaujímavé tabuľky....
Je taky třeba si uvědomit, kdy měl Saab 9-5 premiéru. Oproti jedničkovému Mondeu nebo béčkové Vectře byla 9-5ka opravdu velké auto. Samozřejmě, souhlasím s tím, že dnes by 9-5 svými rozměry (rozvor 2,7 m, délka lehce přes 4,8 m) patřila jednoznačně do střední, ovšem tam je 9-3 (rozvor má jen o zhruba 3 cm menší - platforma shodná s Vectrou C - ale na délku měří pod 4,7 m). Předpokládám, že nová generace 9-5, která bude mít premiéru snad letos, bude plnohodnotným zástupcem současné vyšší střední.... Já bych třeba současné Mondeo nebo Insignii zařadil klidně do vyšší střední, přece jen se jedná o opravdu velká auta, ale tím bych si zase u mnoha diskutérů naběhl...
26. 1. 2009 08:18
Re: Zaujímavé tabuľky....
Ještě k Loganu MCV - jasně, je to takový hybrid kombi, MPV a dodávky (křídlové dveře...), ale na kombi nižší střední třídy je zatraceně velký a vysoký, na MPV ztrácí variabilitou (Tebou zmiňovaná Zafira či Xsara Picasso) a dodávka to taky není, protože je na ní moc "osobní". Zaplechovaná verze Van samozřejmě existuje a u nás by se měla prodávat od příštího měsíce, stejně jako pikap. MCV je prostě "ani ryba, ani rak", takže je problém, zda ho nechávat mezi MPV, kam ho řadí SDA, nebo ho přičíst k registracím Loganu do nižší střední...