Český trh v roce 2009: Fiat Panda očekávaným králem kategorie minivozů
Měsíční žebříček přinesl velký úspěch Fiatu 500
Registrace Fiatu Panda dosáhly v prosinci 124 nových vozů. Jako jediný model tak překonal hranici stovky kusů. O druhé místo se tentokrát dělí i10 a Spark (95 aut), ale čtvrtá příčka přinesla veliké překvapení. Počet registrací je zde sice nižší, jen 37, ale důležitý je zejména model, který tohoto výsledku dosáhl: Fiat 500. Oba zástupci velkého italského výrobce byli tak v posledním měsíci loňského roku velmi úspěšní. První pětku doplňuje Kia Picanto (34), i další pořadí je vyrovnané, neboť šestá je 107 spolu se Splashem a 33 kusy. Zklamáním jsou výsledky Toyoty, pro Aygo se rozhodli jen dva noví majitelé, stejně jako pro menší, ale cenově výše posazený model IQ.
Třída mini, registrace na českém trhu v prosinci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2009 | 1-12/2009 | 12/2009 | 1-12/2009 |
1. | Fiat PANDA | 124 | 1408 | 24,5% | 22,3% |
2. | Hyundai i10 | 95 | 907 | 18,8% | 14,4% |
2. | Chevrolet SPARK | 95 | 1271 | 18,8% | 20,1% |
4. | Fiat 500 | 37 | 226 | 7,3% | 3,6% |
5. | Kia PICANTO | 34 | 644 | 6,7% | 10,2% |
6. | Peugeot 107 | 33 | 388 | 6,5% | 6,1% |
7. | Suzuki SPLASH | 33 | 655 | 6,5% | 10,4% |
8. | Citroën C1 | 19 | 358 | 3,8% | 5,7% |
8. | Renault TWINGO | 19 | 162 | 3,8% | 2,6% |
10. | Smart FORTWO | 6 | 63 | 1,2% | 1,0% |
11. | Opel AGILA | 5 | 58 | 1,0% | 0,9% |
12. | Ford KA | 2 | 37 | 0,4% | 0,6% |
12. | Toyota AYGO | 2 | 112 | 0,4% | 1,8% |
12. | Toyota IQ | 2 | 9 | 0,4% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 14 | 0,0% | 0,2% |
- | CELKEM | 506 | 6312 | 100,0% | 100,0% |
Ve srovnání s prosincem 2008 si tři vozy z Top 5 polepšily o více než 100 %. Prvním z nich je Fiat Panda, který vykazuje +163,8 % (ze 47 kusů), druhým Chevrolet Spark s nárůstem 115,9 % (ze 44 vozů). Rekordmanem v tomto směru je ale Fiat 500 s +184,6 % (+24 aut). Hyundai i10 také zaznamenal navýšení, i když jen 17,3 %, předloni v prosinci měl na kontě 81 nových registrací. Jediným modelem, který si z těch nejlepších pohoršil, je Kia Picanto s -37 %, ztratila 20 kusů.
A konečně propadákem měsíce je Ford Ka s -81,8 % (z 11 na 2).
Zatímco celoroční statistika vykazuje pád celého trhu, u měsíčního srovnání je tomu naopak. Oproti prosinci 2008 si tato třída polepšila o 20,8 %, ze 419 na 506 nových vozů.
Miniauta se vznětovými motory si v posledním měsíci loňského roku koupili jen dva Češi, či spíše Češky. Po jednom kusu mají na kontě tentokrát jihokorejští sourozenci (ale zároveň i velcí soupeři): Hyundai i 10 a Kia Picanto. Statistice za celý rok pak dominují stejné vozy (i10 s 11 kusy a Picanto s pěti), pouze se mezi ně vklínil na druhé místo Smart se šesti mikroauty typu ForTwo.
Celkové výsledky za rok 2009 – Panda první před Sparkem a i10
Trh v nejmenší třídě domácího trhu co do velikosti vozů v loňském roce klesl, a to o 14,5 %. Prodalo se 6.312 nových automobilů, zatímco v roce 2008 registrace dosáhly čísla 7.385.
Panda porazila svého úhlavního konkurenta Chevrolet Spark, připomeňme, že předloni bylo pořadí přesně opačné. Italský medvídek, který se ovšem vyrábí v polských Tychách, si připsal 1.408 nových registrací (podíl ve třídě 22,3 %). Jihokorejská jiskřička se musela spokojit s 1.271 vozy (20,1 %). Hyundai i10 (výroba v Indii) sice zvítězil v měsíčním pořadí jen jednou, i tak mu ovšem opět patří třetí příčka za 907 kusů (podíl 14,4 %). Čtvrté místo obsadil Splash od Suzuki (655, 10,4 %), až páté zbylo nakonec na Kiu Picanto (644 vozů, podíl 10,2 %). Na šesté příčce najdeme Peugeot 107 (388 vozů, 6,1 %), sedmý skončil Citroën C1 (358, 5,7 %). Obě miniauta z Kolína tedy obsadila stejná místa jako v roce 2008. Osmé pořadí ale patří retro Fiatu 500 (226, 3,6 %), deváté Renaultu Twingo (162, 2,6 %) a Top 10 uzavírá poslední z kolínských trojčat Toyota Aygo se 112 vozy a tržním podílem 1,8 %).
Meziroční srovnání vozů z první desítky vypadá následovně: vedoucí Panda si polepšila o 23,2 % (za předloňský rok bylo nově zaregistrováno 1.143 aut). Jihokorejská jiskřička si naopak pohoršila takřka o čvrtinu (přesně -24,6 %), v roce 2008 se prodalo 1.685 kusů. Uvidíme, jak si povede nová radikálně proměněná generace, která je přece jen orientována svým designem na jinou cílovou skupinu zákazníků. Hyundai i10 vykazuje nárůst 20,6 % (ze 752), Splash rekordních 140,8 % (+383 vozů). Výsledek Suzuki lze považovat za relevantní, neboť se začalo prodávat na jaře 2008, navíc ještě dříve než i10. Picanto ztratilo, a to -12,9 %, loni našlo své majitele jen 644 mini kií, před rokem jich bylo 739 a pro srovnání přidejme ještě výsledek z roku 2007: 1.113 kusů! Nejmenší vůz jihokorejské automobilky tedy své zákazníky alespoň v našich zeměpisných šířkách neustále ztrácí.
Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2009 | 1-12/2008 | [ks] | [%] | 1-12/2009 |
1. | Fiat PANDA | 1408 | 1143 | 265 | 23,2% | 22,3% |
2. | Chevrolet SPARK | 1271 | 1685 | -414 | -24,6% | 20,1% |
3. | Hyundai i 10 | 907 | 752 | 155 | 20,6% | 14,4% |
4. | Suzuki SPLASH | 655 | 272 | 383 | 140,8% | 10,4% |
5. | Kia PICANTO | 644 | 739 | -95 | -12,9% | 10,2% |
6. | Peugeot 107 | 388 | 618 | -230 | -37,2% | 6,1% |
7. | Citroën C1 | 358 | 449 | -91 | -20,3% | 5,7% |
8. | Fiat 500 | 226 | 224 | 2 | 0,9% | 3,6% |
9. | Renault TWINGO | 162 | 391 | -229 | -58,6% | 2,6% |
10. | Toyota AYGO | 112 | 235 | -123 | -52,3% | 1,8% |
11. | Smart FORTWO | 63 | 88 | -25 | -28,4% | 1,0% |
12. | Opel AGILA | 58 | 96 | -38 | -39,6% | 0,9% |
13. | Ford KA | 37 | 29 | 8 | 27,6% | 0,6% |
14. | Hyundai ATOS | 10 | 627 | -617 | -98,4% | 0,2% |
15. | Toyota IQ | 9 | 0 | 9 | - | 0,1% |
- | Ostatní modely | 4 | 37 | -33 | -89,2% | 0,1% |
- | CELKEM | 6312 | 7385 | -1073 | -14,5% | 100,0% |
Jak jsou na tom ostatní? Například trojice z Kolína si sice vesměs své příčky udržela, ale ve srovnání s rokem 2008 jejich registrace razantně klesly. U Peugeotu 107 o 37,2 % (-330 kusů), Citroën C1 má o 20,3 % méně (-91 vozů).
Fiat 500 zaznamenal prakticky shodné počty, polepšil si o 0,9 %, v celkových počtech to znamená dva kusy. K tomuto výsledku mu napomohl hlavně výtečný prosinec, o kterém se ještě zmíníme.
Renault Twingo je propadákem roku, pokud pomineme modely, které se doprodávaly (Hyundai Atos Prime, VW Fox). Zatímco v přehledu za rok 2008 mu patřil rekordní nárůst 731,9 %, způsobený generační výměnou, za rok 2009 vykazuje ztrátu -58,6 %, předloni měl na kontě 391 vozů. Renault v tichosti stáhl z prodeje dražší přeplňovanou verzi Twingo 1,2 turbo, sportovním vrcholem je tak Twingo Sport s motorem 1,6 (98 kW).
Toyota Aygo se potýkala s poklesem zájmu Čechů také o nemalých 52,3 %, předloni si totiž koupili 391 automobilů tohoto typu.