Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009: Fiat Panda očekávaným králem kategorie minivozů

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
Očekávané se stalo skutkem – nejprodávanějším vozem v nejmenší kategorii byl na českém trhu Fiat Panda. Prvenství mu patří také v měsíčním žebříčku.

Měsíční žebříček přinesl velký úspěch Fiatu 500

Registrace Fiatu Panda dosáhly v prosinci 124 nových vozů. Jako jediný model tak překonal hranici stovky kusů. O druhé místo se tentokrát dělí i10 a Spark (95 aut), ale čtvrtá příčka přinesla veliké překvapení. Počet registrací je zde sice nižší, jen 37, ale důležitý je zejména model, který tohoto výsledku dosáhl: Fiat 500. Oba zástupci velkého italského výrobce byli tak v posledním měsíci loňského roku velmi úspěšní. První pětku doplňuje Kia Picanto (34), i další pořadí je vyrovnané, neboť šestá je 107 spolu se Splashem a 33 kusy. Zklamáním jsou výsledky Toyoty, pro Aygo se rozhodli jen dva noví majitelé, stejně jako pro menší, ale cenově výše posazený model IQ.

Třída mini, registrace na českém trhu v prosinci 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období12/20091-12/200912/20091-12/2009
1.Fiat PANDA124140824,5%22,3%
2.Hyundai i109590718,8%14,4%
2.Chevrolet SPARK95127118,8%20,1%
4.Fiat 500372267,3%3,6%
5.Kia PICANTO346446,7%10,2%
6.Peugeot 107333886,5%6,1%
7.Suzuki SPLASH336556,5%10,4%
8.Citroën C1193583,8%5,7%
8.Renault TWINGO191623,8%2,6%
10.Smart FORTWO6631,2%1,0%
11.Opel AGILA5581,0%0,9%
12.Ford KA2370,4%0,6%
12.Toyota AYGO21120,4%1,8%
12.Toyota IQ290,4%0,1%
-Ostatní modely0140,0%0,2%
-CELKEM5066312100,0%100,0%

Ve srovnání s prosincem 2008 si tři vozy z Top 5 polepšily o více než 100 %. Prvním z nich je Fiat Panda, který vykazuje +163,8 % (ze 47 kusů), druhým Chevrolet Spark s nárůstem 115,9 % (ze 44 vozů). Rekordmanem v tomto směru je ale Fiat 500 s +184,6 % (+24 aut). Hyundai i10 také zaznamenal navýšení, i když jen 17,3 %, předloni v prosinci měl na kontě 81 nových registrací. Jediným modelem, který si z těch nejlepších pohoršil, je Kia Picanto s -37 %, ztratila 20 kusů.

A konečně propadákem měsíce je Ford Ka s -81,8 % (z 11 na 2).

Zatímco celoroční statistika vykazuje pád celého trhu, u měsíčního srovnání je tomu naopak. Oproti prosinci 2008 si tato třída polepšila o 20,8 %, ze 419 na 506 nových vozů.

Miniauta se vznětovými motory si v posledním měsíci loňského roku koupili jen dva Češi, či spíše Češky. Po jednom kusu mají na kontě tentokrát jihokorejští sourozenci (ale zároveň i velcí soupeři): Hyundai i 10 a Kia Picanto. Statistice za celý rok pak dominují stejné vozy (i10 s 11 kusy a Picanto s pěti), pouze se mezi ně vklínil na druhé místo Smart se šesti mikroauty typu ForTwo.

Celkové výsledky za rok 2009 – Panda první před Sparkem a i10

Trh v nejmenší třídě domácího trhu co do velikosti vozů v loňském roce klesl, a to o 14,5 %. Prodalo se 6.312 nových automobilů, zatímco v roce 2008 registrace dosáhly čísla 7.385.

Panda porazila svého úhlavního konkurenta Chevrolet Spark, připomeňme, že předloni bylo pořadí přesně opačné. Italský medvídek, který se ovšem vyrábí v polských Tychách, si připsal 1.408 nových registrací (podíl ve třídě 22,3 %). Jihokorejská jiskřička se musela spokojit s 1.271 vozy (20,1 %). Hyundai i10 (výroba v Indii) sice zvítězil v měsíčním pořadí jen jednou, i tak mu ovšem opět patří třetí příčka za 907 kusů (podíl 14,4 %). Čtvrté místo obsadil Splash od Suzuki (655, 10,4 %), až páté zbylo nakonec na Kiu Picanto (644 vozů, podíl 10,2 %). Na šesté příčce najdeme Peugeot 107 (388 vozů, 6,1 %), sedmý skončil Citroën C1 (358, 5,7 %). Obě miniauta z Kolína tedy obsadila stejná místa jako v roce 2008. Osmé pořadí ale patří retro Fiatu 500 (226, 3,6 %), deváté Renaultu Twingo (162, 2,6 %) a Top 10 uzavírá poslední z kolínských trojčat Toyota Aygo se 112 vozy a tržním podílem 1,8 %).

Meziroční srovnání vozů z první desítky vypadá následovně: vedoucí Panda si polepšila o 23,2 % (za předloňský rok bylo nově zaregistrováno 1.143 aut). Jihokorejská jiskřička si naopak pohoršila takřka o čvrtinu (přesně -24,6 %), v roce 2008 se prodalo 1.685 kusů. Uvidíme, jak si povede nová radikálně proměněná generace, která je přece jen orientována svým designem na jinou cílovou skupinu zákazníků. Hyundai i10 vykazuje nárůst 20,6 % (ze 752), Splash rekordních 140,8 % (+383 vozů). Výsledek Suzuki lze považovat za relevantní, neboť se začalo prodávat na jaře 2008, navíc ještě dříve než i10. Picanto ztratilo, a to -12,9 %, loni našlo své majitele jen 644 mini kií, před rokem jich bylo 739 a pro srovnání přidejme ještě výsledek z roku 2007: 1.113 kusů! Nejmenší vůz jihokorejské automobilky tedy své zákazníky alespoň v našich zeměpisných šířkách neustále ztrácí.

Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20091-12/2008[ks][%]1-12/2009
1.Fiat PANDA1408114326523,2%22,3%
2.Chevrolet SPARK12711685-414-24,6%20,1%
3.Hyundai i 1090775215520,6%14,4%
4.Suzuki SPLASH655272383140,8%10,4%
5.Kia PICANTO644739-95-12,9%10,2%
6.Peugeot 107388618-230-37,2%6,1%
7.Citroën C1358449-91-20,3%5,7%
8.Fiat 50022622420,9%3,6%
9.Renault TWINGO162391-229-58,6%2,6%
10.Toyota AYGO112235-123-52,3%1,8%
11.Smart FORTWO6388-25-28,4%1,0%
12.Opel AGILA5896-38-39,6%0,9%
13.Ford KA3729827,6%0,6%
14.Hyundai ATOS10627-617-98,4%0,2%
15.Toyota IQ909-0,1%
-Ostatní modely437-33-89,2%0,1%
-CELKEM63127385-1073-14,5%100,0%

Jak jsou na tom ostatní? Například trojice z Kolína si sice vesměs své příčky udržela, ale ve srovnání s rokem 2008 jejich registrace razantně klesly. U Peugeotu 107 o 37,2 % (-330 kusů), Citroën C1 má o 20,3 % méně (-91 vozů).

Fiat 500 zaznamenal prakticky shodné počty, polepšil si o 0,9 %, v celkových počtech to znamená dva kusy. K tomuto výsledku mu napomohl hlavně výtečný prosinec, o kterém se ještě zmíníme.

Renault Twingo je propadákem roku, pokud pomineme modely, které se doprodávaly (Hyundai Atos Prime, VW Fox). Zatímco v přehledu za rok 2008 mu patřil rekordní nárůst 731,9 %, způsobený generační výměnou, za rok 2009 vykazuje ztrátu -58,6 %, předloni měl na kontě 391 vozů. Renault v tichosti stáhl z prodeje dražší přeplňovanou verzi Twingo 1,2 turbo, sportovním vrcholem je tak Twingo Sport s motorem 1,6 (98 kW).

Toyota Aygo se potýkala s poklesem zájmu Čechů také o nemalých 52,3 %, předloni si totiž koupili 391 automobilů tohoto typu.

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
12. 1. 2010 21:37
Re: Nova Panda?
Pojetí té masky. Vidí to tam i slepý a všimli si toho i redaktoři onoho plátku. :-!
Avatar - Plautus
12. 1. 2010 17:10
Re: Nova Panda?
kruh nad hlavou, ktorý Josífkovi chýba :-)
Avatar - T613
12. 1. 2010 17:01
Re: Nova Panda?
a co to má společného s retrem? Kruh??
Avatar - Plautus
12. 1. 2010 15:02
Re: KRÁLÍK ROKU
>:D :yes: :yes:
Panda mu zrejme zjedla bambus.
Avatar - Plautus
12. 1. 2010 15:01
Re: KRÁLÍK ROKU
Tiež neviem, prečo by mali predaje nejakej sečuánskej Pandy zlezenej z bambusu vyvracať fakt, že líška je predátor triedy.
>:D >:-[]