Český trh v roce 2009: Roomster první mezi malými MPV, ale s více než 40% ztrátou
Měsíční žebříček – Žádné velké změny
Domácí lídr kategorie malých MPV zaznamenal v prosinci 280 registrací, jeho podíl se stabilně pohybuje pod hranicí 70 %. Druhý byl Opel Meriva, který měl tentokrát na kontě 58 vozů. Třetí skončil Citroën C3 Picasso (41), oba modely si tedy svá umístění oproti listopadu 2009 prohodily. Mercedes A zůstal na čtvrté příčce (21 kusů). Hned napoprvé se Kia Venga dostala do Top 5, v žebříčku se objevilo prvních devět kusů. Od šestého místa se pořadí nezměnilo, malé MPV z Nošovic jej pouze posunulo: Matrix, Grand Modus, Musa.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v prosinci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2009 | 1-12/2009 | 12/2009 | 1-12/2009 |
1. | Škoda ROOMSTER | 280 | 3792 | 66,4% | 64,4% |
2. | Opel MERIVA | 58 | 733 | 13,7% | 12,5% |
3. | Citroen C3 PICASSO | 41 | 468 | 9,7% | 8,0% |
4. | Mercedes-Benz A | 21 | 263 | 5,0% | 4,5% |
5. | Kia VENGA | 9 | 9 | 2,1% | 0,2% |
6. | Hyundai MATRIX | 7 | 438 | 1,7% | 7,4% |
7. | Renault MODUS | 5 | 175 | 1,2% | 3,0% |
8. | Lancia MUSA | 1 | 6 | 0,2% | 0,1% |
- | CELKEM | 422 | 5884 | 100,0% | 100,0% |
Meziročně zaznamenaly pokles čtyři modely z kompletní osmičky. Roomster si oproti prosinci 2008 pohoršil jen o 11,7 %, před třinácti měsíci měl na kontě 317 vozů. Opel Meriva má tentokrát navlas stejný výsledek jako v závěru předloňského roku. Podobně je na tom i Musa, ale Meriv se prodalo takřka šest desítek! Mercedes-Benz A vykazuje nelichotivý pád takřka o polovinu, přesně - 48,8 %, má o dvacet registrací méně. Hyundai Matrix ztratil 54 aut (z 61), tedy -88,5 %. Renault Modus zaznamenal -82,8 % (-24 vozů). Celkové registrace meziročně spadly z 507 na 422 kusů, tedy o 16,8 %.
Skokanem roku nebyl tedy nikdo, propadákem Matrix, a tak se rychle zaměřme na podíly vznětových motorů. U malého MPV z domácí produkce činil 10,7 % (30 vozů). Zbytek jsou kusové záležitosti, ale mnohdy s velkými procentními podíly. To platí například pro Hyundai Matrix, který měl 2 kusy ze sedmi, tedy, 28,6 %. Kia Venga dosáhla v této statistice napoprvé 22,2 %, tento výsledek způsobily rovněž dva vozy spalující naftu. Renault Grand Modus byl s agregátem dCi jeden (20 %), také jediná Musa byla vznětová, což z ní činí statistickou raritu s absolutním podílem dieselů.
Malých MPV bylo loni zaregistrováno o 30 procent méně
Trh v této třídě ztratil za celý loňský rok 30,2 %, za stejné období roku 2008 bylo zaregistrováno celkem 8.427 vozů, v tom, který nedávno skončil pak 5.884, tedy o 2.453 méně. Na vině je samozřejmě Roomster, jehož prodeje prudce klesly. Jeho výsledky sice eliminoval úspěch Merivy a nováček C3 Picasso, ale pouze částečně.
Nyní podrobněji k jednotlivým modelům. Extravagantní škodovka si od ledna do prosince připsala na konto 3.792 kusů. Druhá Meriva má 733 registrací, Citroën C3 Picasso přeskočil Hyundai Matrix a je třetí (468), jihokorejské mini MPV má o tři desítky vozů méně (438). Očekávaná změna pořadí se tedy stala realitou. Následují Mercedes-Benz A s 263 a Renault Modus se 175 auty. Sedmá je díky prosinci Kia Venga (9), pro luxusní Musu od Lancie se loni rozhodla šestice zákazníků.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2009 | 1-12/2008 | [ks] | [%] | 1-12/2009 |
1. | Škoda ROOMSTER | 3792 | 6501 | -2709 | -41,7% | 64,4% |
2. | Opel MERIVA | 733 | 411 | 322 | 78,3% | 12,5% |
3. | Citroen C3 PICASSO | 468 | 0 | 468 | - | 8,0% |
4. | Hyundai MATRIX | 438 | 819 | -381 | -46,5% | 7,4% |
5. | Mercedes-Benz A | 263 | 298 | -35 | -11,7% | 4,5% |
6. | Renault MODUS | 175 | 394 | -219 | -55,6% | 3,0% |
7. | Kia VENGA | 9 | 0 | 9 | - | 0,2% |
8. | Lancia MUSA | 6 | 4 | 2 | 50,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 5884 | 8427 | -2543 | -30,2% | 100,0% |
Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 41,7 % (-2.709 vozů). Je nutné připomenout, že SDA počítá do této řady i dodávkovou verzi Praktik, která tak není vedena samostatně. Meriva si vedla ze všech osmi zástupců této kategorie nejlépe, nadále velmi dobře, její vzestup byl +78,3 %. Předloni totiž našlo své majitele 411 malých opelů. Uvidíme, jak se bude dařit nové generaci s originálním otevíráním bočních dveří proti sobě (systém FlexDoors).
Všichni ostatní porovnatelní soupeři mají ztrátu, výjimkou je pouze Musa. Matrix vykazuje -46,5 % (-381 aut), počet nových áček klesl o 11,7 %, prodalo se jich o 35 méně. Grand Modusu se dařilo nejhůře (-55,6 %, předloni 394, loni -219). U Musy představuje šest registrací překonání výsledků roku 2008 o 2 vozy, tedy polovinu. V jejím případě se opět jedná spíše o perličku.
Jak letos?
Letošní rok by mohl být ve znamení Kie Venga. Jihokorejská automobilka proslula v poslední době agresivní cenovou politikou, ve které pokračuje i u tohoto modelu. Cena základního provedení Active s motorem 1,4/66 kW začíná u hranice 280 tisíc Kč. K němu se přidává komplexní sedmiletá záruka s omezením na 150.000 km, první tři roky ale není nijak limitována.
Ani Škoda své tažení s Roomsterem nevzdává. Nové ceny platné od ledna 2010 jsou nejnižší v historii a to navzdory vyšší 20% sazbě DPH. Pod 300 tisíc Kč dnes dostanete velmi dobře vybavený model s motorem 1,4 16V (63 kW).
Opel zatím ještě doprodává první Merivu, nová generace příjde na český trh v létě, oficiální start prodeje je ale ohlášen až na začátek září 2010.