Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009 (střední třída): Vláda trojice Superb, Passat a Mondeo pokračuje

Český trh v roce 2009 (střední třída): Vláda trojice Superb, Passat a Mondeo pokračuje

Český trh v roce 2009 (střední třída): Vláda trojice Superb, Passat a Mondeo pokračuje Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Registrace automobilů střední třídy se v roce 2009 zvýšily z 12.136 na 13.007 vozů, tedy o 7,6 %. První tři místa okupují Škoda Superb, VW Passat a Ford Mondeo.

Měsíční žebříček

Celkový trh v této kategorii zaznamenal v prosinci 2009 oproti předchozímu roku navýšení o 18,5 %, bylo zaregistrováno o 188 aut více, 1.203 místo 1.015.

Domácí zástupce triumfoval i v posledním měsíci roku 2009, tentokrát našlo své majitele 286 vozů z Kvasin, zatímco Passatů bylo o 96 méně (190). Ford Mondeo ztratil dalších 5 vozů (185). Na nepopulárním čtvrtém místě je tentokrát opět BMW řady 3, který také překročil stovku (111 kusů). S pátou příčkou se musel spokojit Opel Insignia s 57 novými automobily, ovšem stejný počet má také Subaru Legacy! Opel se objevil v žebříčku zrovna před rokem, v prosinci 2008. Není bez zajímavosti, že bavorská trojka jej porazila podruhé za sebou.

Srovnání prvních pěti s posledním měsícem předloňského roku vypadá následovně: Superbů se tehdy prodalo celkem 280 kusů, výsledek z prosince 2009 tedy znamená navýšení o 2,1 %, respektive 6 aut. Passat si ze 181 vozů před rokem polepšil také jen mírně, přesně o 5 % (+ 9). Mondeo je na tom rovněž lépe, jeho zisk je ale mnohem větší: +66,7 % (předloni 111). BMW 3 hlásí ještě více: +177,5 %, v prosinci 2008 se prodalo jen 40 kusů. Insignia tenkrát zaznamenala prvních 7 registrací, takže ji ještě srovnávat nebudeme. Nevynecháme ovšem Legacy, které vykazuje podobný skok jako trojkové BMW: 171,4 %, před rokem si japonské sedany a kombi koupilo jen 21 Čechů.

Střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období12/20091-12/200912/20091-12/2009
1.Škoda SUPERB286319623,8%24,6%
2.Volkswagen PASSAT190241515,8%18,6%
3.Ford MONDEO185188015,4%14,5%
4.BMW 31115659,2%4,3%
5.Opel INSIGNIA577774,7%6,0%
5.Subaru LEGACY572934,7%2,3%
7.Audi A4426413,5%4,9%
8.Seat EXEO30872,5%0,7%
8.Toyota AVENSIS304712,5%3,6%
10.Renault LAGUNA273252,2%2,5%
11.Audi A5 SPORTBACK26522,2%0,4%
11.Citroën C5263212,2%2,5%
13.Mazda 6235201,9%4,0%
14.Peugeot 407223061,8%2,4%
15.Honda ACCORD202071,7%1,6%
16.Mercedes-Benz C183231,5%2,5%
17.Toyota PRIUS17791,4%0,6%
18.Lancia DELTA8440,7%0,3%
18.Lexus IS8650,7%0,5%
20.Alfa Romeo 1597790,6%0,6%
-Ostatní modely133611,1%2,8%
-CELKEM120313007100,0%100,0%

Skokanem roku vyhlašujeme BMW řady 3, byť se v žebříčku najdou modely, které si polepšily více, ale buď se jedná o kusové záležitosti (Lancia Delta, Lexus IS), nebo o vozy, které se začaly prodávat před rokem (již zmíněná Insignia). Propadáky musíme hledat mimo Top 20, ale zase se jedná o modely, které se buď přestaly vyrábět, nebo čekají na nástupce. Nejhorší je Jaguar X-Type (-85,7 %), za ním následuje jihokorejská dvojice Hyundai Sonata a Kia Magentis (-83,3 %). Dobře na tom není ani Saab 9-3 (-72,7 %), ale současná situace švédské automobilky je všeobecné známá, což obchodní aktivity značky jistě ovlivňuje. Z nejlepší dvacítky se nejvíce propadly registrace Mercedesu C (-45,5 %, z 33 na 18).

Poměr vznětových motorů činil v posledním měsíci starého roku u Superbu 75,5 %, celkem 216 novým vozům klapal pod kapotami turbodiesel. U Passatu panuje tradičně ještě větší převaha motorů TDI: 89,5 %, respektive 170 automobilů. Pro úplnost dodejme, že zbytek nepatří jen zážehovým, dva prosincové Passaty totiž spalují CNG. Mondeo mělo podíl dieselů o něco vyšší, 90,8 %, 168 velkých fordů bylo vybaveno úspornými agregáty spalujícími naftu. Ani zde nepatřil zbytek podílu benzinovým verzím, neboť tři Mondea jezdí na E85. Pro BMW 3 je typická převaha zážehových čtyř- a šestiválců, takže turbodieselů bylo jen 17 kusů, tedy 15,3 %. Insignia má nadpoloviční většinu (36 vozů, tedy 63,2 %) s přeplňovanými vznětovými motory a konečně u Legacy, které se vetřelo do první pětky jako šestý vůz, tento podíl činí naopak 80,7 % (46 aut).

Celkové výsledky za rok 2009

Registrace automobilů střední třídy se v roce 2009 zvýšily z 12.136 na 13.007 vozů, tedy o 7,6 %.

Domácí Superb si již od ledna 2009 vypracoval slušný náskok, tudíž se stal nejprodávanějším modelem v této kategorii za loňský rok, bylo zaregistrováno celkem 3.196 (podíl 24,6 %), Passat je druhý s 2.415 kusy a 18,6 %. Na třetím místě je Mondeo s 1.880 vozy (14,5 %), čtvrtá je Insignia se 777 kusy (rovných 6 %) a první pětku uzavírá Audi A4 (641 aut, 4,9 %).

Spodní polovina Top 10 vypadá takto: šesté skončilo BMW řady 3 s 565 kusy a podílem 4,3 %, sedmá je Mazda 6 s 520 registracemi a 4 %, osmá Toyota Avensis (471 vozů, 3,6 %), devátý Renault Laguna (325, podíl 2,5 %) a desátý Mercedes-Benz C (323 kusů a také 2,5 %).

V meziročním srovnání si může mnout ruce Škoda, VW a Ford. Superb, Passat i Mondeo jsou na tom lépe než předloni. Největší škodovka si polepšila z 2.482 vozů o 28,8 %, Passatů bylo zaregistrováno v roce 2009 o 1,6 % více (předloni 2.376) a Mondeo je na tom lépe o 26,3 % (ze 1.488). Na srovnání Insignie si musíme počkat ještě rok, ale Audi A4 je prvním propadákem. V roce 2008 jich bylo uvedeno do provozu, alespoň podle údajů centrálního registru vozidel, velice slušných 1.004, zatímco loni o 363 méně (-36,2 %). Prodeje BMW 3 naopak mírně vzrostly, a to o 0,5 % (z 562 registrací, tedy o tři vozy). Mazda 6 zaznamenala pád z 609 kusů o 89 (-14,6 %). Toyota Avensis se zlepšila o +7,5 %, respektive 33 aut (předloni 438). Laguna si s Avensisem prohodila oproti roku 2008 příčku, ovšem její registrace spadly o nezanedbatelných 29 % (-133 ze 458). Ještě hůře je na tom Mercedes C s poklesem o 36,8 % a 188 aut z předloňských 511.

Top 10 této kategorie je tedy na českém trhu stabilní, vtrhla do ní pouze Insignia a opustil ji naopak Peugeot 407. Nelze si ovšem nevšimnout poklesů u Audi A4, Mazdy 6, která se do první pětky nevešla, a také u céčkového Mercedesu, ten se propadl ze sedmého na desáté místo.

Střední třída, registrace na českém trhu v roce 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20091-12/2008[ks][%]1-12/2009
1.Škoda SUPERB3196248271428,8%24,6%
2.Volkswagen PASSAT24152376391,6%18,6%
3.Ford MONDEO1880148839226,3%14,5%
4.Opel INSIGNIA7777770-6,0%
5.Audi A46411004-363-36,2%4,9%
6.BMW 356556230,5%4,3%
7.Mazda 6520609-89-14,6%4,0%
8.Toyota AVENSIS471438337,5%3,6%
9.Renault LAGUNA325458-133-29,0%2,5%
10.Mercedes-Benz C323511-188-36,8%2,5%
11.Citroën C53212715018,5%2,5%
12.Peugeot 407306427-121-28,3%2,4%
13.Subaru LEGACY293324-31-9,6%2,3%
14.Honda ACCORD2071515637,1%1,6%
15.Seat EXEO87087-0,7%
16.Alfa Romeo 15979104-25-24,0%0,6%
16.Toyota PRIUS79107-28-26,2%0,6%
18.Hyundai SONATA77114-37-32,5%0,6%
19.Lexus IS65422354,8%0,5%
20.Audi A5 SPORTBACK52052-0,4%
21.Jaguar X-TYPE5154-3-5,6%0,4%
22.Kia MAGENTIS4871-23-32,4%0,4%
23.Lancia DELTA44836450,0%0,3%
24.Volvo S603568-33-48,5%0,3%
25.Opel VECTRA30256-226-88,3%0,2%
25.Saab 9-33099-69-69,7%0,2%
27.Mercedes-Benz CLC28820250,0%0,2%
28.Dodge AVENGER18513260,0%0,1%
28.Fiat CROMA1851-33-64,7%0,1%
30.Chevrolet EPICA1430-16-53,3%0,1%
-Ostatní modely121119,1%0,1%
-CELKEM13007121368717,2%100,0%

Celoročním šplhounem nebudeme vyhlašovat ani Insignii, ani Deltu, která se neprodávala po celý rok 2008. Rovněž výsledky Mercedesu CLC a Dodge Avenger nejsou vzhledem k nízkým počtům kusů příliš relevantní. Ale dva Japonci, Lexus IS (+54,6 %) a Honda Accord (+37,1 %) už srovnatelní jsou. Hned za nimi následují Superb a Mondeo, ale o těch jsme se již zmiňovali. Největším propadem se sice chlubí Opel Vectra, ale ten byl již nahrazen Insignií. Pro přesnost má -88,3 %. Následují jej Saab 9-3 (-69,7 %), Fiat Croma (-64,7 %) a Chevrolet Epica (-53,3 %).

Ještě k nejvýznamnějším novinkám roku 2010. Volvo přijede v březnu konečně s novou S60, kterou v létě doplní kombi V60. Na konci roku se nejspíše již po pěti letech objeví nová generace VW Passat. Otazník visí zatím nad jihokorejskou Sonatou alias i40, která se už doma i v USA prodává, ale o evropské verzi zatím nejsou podrobnější informace.

Vstoupit do diskuze (48)