Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Nejprodávanější automobily s pohonem všech kol

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Automobily se znakem náprav 4x4 najdeme prakticky ve všech segmentech. Který byl v roce 2011 nejprodávanější ze všech?

Žebříček čtyřkolek odpovídá počtům registrací osobních a užitkových automobilů od ledna do listopadu 2011, prosincová data ještě nejsou v tuto chvíli k dispozici. Pořadí se tak může ještě změnit, zejména v druhé desítce jsou rozdíly v počtu registrací malé.

Pokud byste čekali, že SUVerénně nejprodávanějším vozem s pohonem všech kol je Yeti, chyba lávky. Pořadí po listopadu vévodí Octavia (2.063 kusů). Na dalších dvou místech najdeme také škodovky: stříbrný je Yeti (1.882) a bronzový Superb (1.693). Kdo by to byl řekl ještě před nějakými patnácti lety, že mladoboleslavský výrobce bude jednou alespoň doma v této specifické kategorii lídrem? První pětku doplňují Dacia Duster (1.626) a velmi oblíbený malý crossover Suzuki SX4 (1.134).

Spodní část nejlepší desítky je doménou VW, koncernu Hyundai-Kia a oblíbené Hondy CR-V. Zde převažují SUV, jejichž dominanci narušuje pouze sedmý Passat. Aut do lehčího či těžšího terénu je ve zveřejněné první třicítce hodně, celkem 22, což není žádný div. Tentokrát nezohledňujeme velikost a počítáme i Suzuki SX4, přece jen, to s pohonem 4x4 volí více než dvě třetiny zákazníků (detailnější přehled připravujeme samostatně).

Kromě teréňáků a aut střední a vyšší střední třídy (celkem šest modelů) najdeme mezi nejlepšími také jednu dodávku: Volkswagen Transporter. Patří jí čtrnácté místo se 480 kusy na kontě, jedná se o součet všech verzí řady T5 včetně osobních. Samotných Transporterů se prodalo 288 (160 osobních a 128 užitkových), ale například luxusnějších Multivanů také vysokých 160, tedy celá třetina.

Octavia je tedy v pořadí výjimkou, protože ji na rozdíl od SDA řadíme do nižší střední třídy. Mimochodem, český bestseller s pohonem obou náprav loni zvolilo jen 1.206 klientů, což znamená zlepšení o více než 71 %. Samozřejmě zde najdeme i vyšší nárůsty: Suzuki SX4 má takřka +90 %, BMW řady 5 přes +280 % a jeho terénnější kolega X3 díky generační výměně +966,7 %. Dacia Duster, Mitsubishi ASX a Audi A7 si polepšily také trojciferně, ale ty se neprodávaly po celý rok 2010.

Mohutné propadáky ve zveřejněné Top 30 nehledejme, ale jsou zde modely, které si mezi čtyřkolkami pohoršily oproti prvním jedenácti měsícům roku 2010 o čtvrtinu a více: Volkswagen Tiguan, Hyundai ix35, BMW X5, Subaru Legacy, BMW X6 a Ford Kuga. Pád Legacy dokonce překročil hranici 35 %. Přesto zůstává spolu s Foresterem nejoblíbenější čtyřkolkou značky, v pořadí jsou těsně za sebou.

Jak si vedl celý trh v porovnání s totožným obdobím loňského roku? Polepšil si. Zatímco loni se prodalo 21.531 aut s pohonem čtyř kol, letos jich bylo o 3.446, respektive rovných 16 % více. To znamená, že našly 24.977 zákazníků. Nabídka na našem trhu je skutečně široká, čítá přes 130 modelů.

Automobily s pohonem 4x4, registrace na českém trhu za leden-listopad 2011
-KategorieOA+LUVTržní podíl ve tř.
-Období1-11/20111-11/2011
1.Škoda OCTAVIA20658,3%
2.Škoda YETI18837,5%
3.Škoda SUPERB16946,8%
4.Dacia DUSTER16266,5%
5.Suzuki SX411344,5%
6.Volkswagen TIGUAN8003,2%
7.Volkswagen PASSAT6472,6%
8.Honda CR-V6252,5%
9.Hyundai ix356182,5%
10.Kia SPORTAGE5962,4%
11.BMW 55052,0%
12.Volvo XC605032,0%
13.Audi A64962,0%
14.BMW X34801,9%
14.Volkswagen TRANSPORTER4801,9%
16.Volkswagen TOUAREG4641,9%
17.Mitsubishi ASX4631,9%
18.BMW X14121,6%
19.Audi Q53791,5%
20.Toyota RAV43281,3%
21.BMW X53071,2%
22.Hyundai SANTA FE3021,2%
23.Subaru FORESTER2901,2%
24.Subaru LEGACY2821,1%
25.Audi A72621,0%
26.Mitsubishi OUTLANDER2591,0%
27.BMW X62551,0%
28.Ford KUGA2521,0%
29.Kia SORENTO2360,9%
30.Audi Q72270,9%
-Ostatní modely610724,5%
-CELKEM24977100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
3. 1. 2012 13:23
Re: čtyřkolka
Jak to říkají na Slovensku, -si ozaistný *! :no:

P.S. doufám, že jsem to napsal dobře ....
Avatar - kari.laz
3. 1. 2012 09:08
Re: čtyřkolka
Myslíš ten německý haldex ze Švédska?
Avatar - JDM
3. 1. 2012 00:11
Re: čtyřkolka
Ale jo , jsou to čtyřkolky, některá auta vybavený 4x4 jezdí prostě pořád 4x4 ale VW auta jezdí na 4x4 jen když němec přivázaný ze spod auta řekne "tak a teď ti zapojím zadní kola můj milý řidiči protože tenhle kopec by si nevyjel" Občas se stane že ten němčour pod autem spí a ty ten kopec prostě nevyjedeš nebo se někdy zblázní a ty zadní kola ti připojuje jak se mu líbí a příjde mu to strašně vtipný , jinak haldex je nejlepší 4x4 na trhu, koukni na prodeje bezkonkurence vede dokonce jsem četl že v letošním roce vstoupí VW do WRC se svejma polama s haldexem , ušetří tak hromadu paliva a tak se očekává že jim na rz nedojde benzín a dokončí tak všechny ss.Pravidla povolují pouze dvoučlenou posádku takže v polu v podlaze bude okýnko aby na sebe posádka viděla tím prý dojde i k zlepšení komunikace protože v normálních speciálech posádkám chybí oční kontakt a nemůžou odezírat ze rtů (jak tomu bude u VW WRC teamu) a musí používat intercomi a tím se rapidně zvyšuje váha vozu.Ale nezoufej tahle novinka se objeví v civilních vozech už v roce 2013(haldex 10gen.) . Jen ještě VW neřekl jak zabrání tomu aby jezdce upevněného ze zpod pola neztratil.
Avatar - Tomas_2002
3. 1. 2012 00:03
Re: čtyřkolka
Nechápu, kde berete sílu na takového blbce vůbec reagovat.... :yes:
3. 1. 2012 00:03
Re: čtyřkolka
Odborník se vždy pozná. >:D Teď si běž přečíst, co to vlastně ten Haldex je, ať se příště takhle neztrapníš.