Český trh v roce 2012: Nejprodávanější dodávky
Dodávky jsou rozděleny do dvou kategorií, které vycházejí z maximální povolené hmotnosti nejtěžších verzí. V menším segmentu tedy najdeme ty, které patří do tříd 2,0 a 3,0 tuny, ve větším pak 3,5 tuny včetně malých nákladních automobilů. V těchto statistikách se objevují jak osobní, tak užitková provedení. Osobní řadí Sdružení dovozců automobilů mezi MPV, jde však o vozy, které jsou svým charakterem spíše užitkové, případně mají v LUV svůj základ.
Některé modely jsou spojeny. Slučování se týká hlavně Mercedesů Vito a Viano vzhledem k příbuznosti obou verzí. To samé platí i o Volkswagenu T5. Pokračovatel legendy je ve výsledných tabulkách pod souhrnným označením Transporter, ale do jeho počtů jsou zahrnuty úplně všechny varianty vzešlé z této řady. Tedy i Multivan, luxusnější Caravelle a obytná California.
V malých dodávkách vítězí Volkswagen Caddy
Celkový objem registrací v segmentu malých dodávek se loni snížil oproti letopočtu 2011 o 8,6 %, ze 7.037 na 6.429 vozů (meziročně -608). Rok předtím jich čeští podnikatelé koupili 7.169, kategorie tedy klesá. Poměr osobních a užitkových verzí byl 63,4 % ve prospěch prosklených kombi a minibusů. Ty volí i soukromníci, kteří potřebují univerzální vozidla.
Pořadí dominuje Volkswagen Caddy (1.601 ks, tržní podíl 24,9 %), který převzal titul bestselleru od Citroënu Berlingo. Dvojitý šíp je v celoročním žebříčku druhý, dosáhl na 1.358 aut (21,1 %). Bronzovou příčku okupuje Peugeot Partner (857, 13,3 %). Čtvrtý je Fiat Dobló (720, 11,2 %) a pátý skončil Renault Kangoo (580, 9 %). Následují Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Ford Connect a další dva modely italského Fiatu: malé Fiorino, respektive větší Scudo.
VW Caddy si oproti výsledkům roku 2011 výrazně polepšil, konkrétně o 15,7 % (+217 vozů).
Berlingo se zhoršilo o 21,5 % (-371 registrací). Kariéra první generace s názvem First již skončila. Sourozenec Partner v pádu nepokračuje, mírně se zvedl, konkrétně o osmičku aut (+0,9 %). Fiat Dobló má o 17,1 % více (+105 kusů). Kangoo si pohoršilo o 268 jednotek, tedy o docela drsných 31,6 %.
Největším procentním postupem se ze zveřejněné první patnáctky může pochlubit Nissan NV200 (+41,7 %). Na druhém místě tohoto přehledu je Dobló a třetí Caddy. Kusovým šplhounům vévodí Caddy, Dobló je opět stříbrné a NV200 na pomyslném bronzu. V jeho případě se místo 60 předloňských prodalo celkem 85 vozů (+25). Opačné statistice vládne Peugeot Bipper (-42 %, ze 185 na 68 aut). Následuje jeho sourozenec Fiat Fiorino (-33,8 %) a třetí je Kangoo. O nejvíce kusů se směrem dolů odporoučelo Berlingo, francouzský konkurent s diamantem ve znaku je druhý nejhorší a Bipper (-117) třetí.
Třída malých dodávek, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Volkswagen CADDY | 1601 | 1384 | 217 | 15,7% | 24,9% |
2. | Citroën BERLINGO | 1358 | 1729 | -371 | -21,5% | 21,1% |
3. | Peugeot PARTNER | 857 | 849 | 8 | 0,9% | 13,3% |
4. | Fiat DOBLÓ | 720 | 615 | 105 | 17,1% | 11,2% |
5. | Renault KANGOO | 580 | 848 | -268 | -31,6% | 9,0% |
6. | Peugeot EXPERT | 275 | 338 | -63 | -18,6% | 4,3% |
7. | Citroën JUMPY | 241 | 226 | 15 | 6,6% | 3,7% |
8. | Ford CONNECT | 233 | 335 | -102 | -30,4% | 3,6% |
9. | Fiat FIORINO | 135 | 204 | -69 | -33,8% | 2,1% |
10. | Fiat SCUDO | 94 | 110 | -16 | -14,5% | 1,5% |
11. | Nissan NV200 | 85 | 60 | 25 | 41,7% | 1,3% |
12. | Peugeot BIPPER | 68 | 185 | -117 | -63,2% | 1,1% |
13. | Opel COMBO | 67 | 58 | 9 | 15,5% | 1,0% |
14. | Citroën NEMO | 63 | 65 | -2 | -3,1% | 1,0% |
15. | - | 29 | 0 | 29 | - | 0,5% |
Ostatní modely | - | 23 | 31 | -8 | -25,8% | 0,4% |
CELKEM | - | 6429 | 7037 | -608 | -8,6% | 100,0% |
Transit králem, ale jen těsně
Český trh v kategorii velkých LUV se oproti roku 2011 nachází také v záporných číslech. Ztratil 7,5 %, vykazuje 10.651 registrací místo 11.509 (-858). K číslům ze sezóny 2010 (10.220) se však naštěstí nepropadl. Ve větší třídě hrají osobní provedení lehkých užitkových vozidel druhořadou roli. Jejich podíl totiž dosáhl jen 28 %.
V celkovém pořadí zvítězil Ford Transit s 1.884 vozy a 17,7 % trhu. Druhý VW Transporter má 1.831 přírůstků (17,2 %), na lídra mu jich scházelo jen 53. Za nimi následuje Fiat Ducato (1.045, 9,8 %). Čtvrté místo náleží Renaultu Master (869, 8,2 %). První pětku uzavírá Peugeot Boxer (813, 7,6 %). Top 10 doplňují Mercedes Sprinter, Renault Trafic, příbuzní Vito a Viano s trojcípou hvězdou, Citroën Jumper a VW Crafter.
Počty Transitu oproti roku 2011 radikálně klesly, o více než čtvrtinu (-26,4 %, z 2.559 o 675 kusů). Transporter si pohoršil jen mírně, konkrétně o 29 aut (z 1.860, tedy -1,6 %). Registrace Fiatu Ducato se vyšplhaly o 14,7 %, z 911 o 134 vozů. Renault Master má naprosto stejný kusový nárůst, ale ještě vyšších +18,2 %. Boxerů se prodalo oproti lednu až prosinci 2011 naopak o 105 méně (-11,4 %).
Největším procentním šplhounem první patnáctky velkých dodávek je Volkswagen Crafter. Zvedl se o 37,6 %, ze 407 na 560 jednotek. Je to celkem ojedinělý výkon, protože druhé místo patří zmíněnému Masteru a třetí taktéž výše vzpomenutému Ducatu. Řady Crafterů se rozrostly o 153 nových přírůstků. Propadákům vévodí Hyundai H-1 (-28,8 %, -70 z 243) před Transitem a Masterem, ovšem tentokrát s logem Renault Trucks (-22,6 %). Nejvíce kusů ztratil celkový vítěz s modrým oválem, následují Trafic (-195, jinak -21,8 %) a Peugeot Boxer.
V závěru vzpomeňme ta vozidla, která SDA v modelech neuvádí, ale do užitkových určitě patří. Ve statistikách za rok 2012 tak můžeme najít 31 nových východoněmeckých Multicarů. Italské Piaggio vykazuje 16 kusů modelů Quargo, Porter a tříkolek Ape. Ruských GAZů se prodalo pro změnu třináct. Jedenáct bylo přímých konkurentů Multicaru, komunálních strojů Magma, které momentálně vyrábí brněnský Jila Wagen. A konečně čínský Dongfeng si připsal dva přírůstky.
Třída velkých dodávek, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Ford TRANSIT | 1884 | 2559 | -675 | -26,4% | 17,7% |
2. | Volkswagen TRANSPORTER | 1831 | 1860 | -29 | -1,6% | 17,2% |
3. | Fiat DUCATO | 1045 | 911 | 134 | 14,7% | 9,8% |
4. | Renault MASTER | 869 | 735 | 134 | 18,2% | 8,2% |
5. | Peugeot BOXER | 813 | 918 | -105 | -11,4% | 7,6% |
6. | Mercedes-Benz SPRINTER | 710 | 749 | -39 | -5,2% | 6,7% |
7. | Renault TRAFIC | 698 | 893 | -195 | -21,8% | 6,6% |
8. | Mercedes-Benz VITO/VIANO | 601 | 697 | -96 | -13,8% | 5,6% |
9. | Citroën JUMPER | 567 | 614 | -47 | -7,7% | 5,3% |
10. | Volkswagen CRAFTER | 560 | 407 | 153 | 37,6% | 5,3% |
11. | Iveco DAILY | 510 | 501 | 9 | 1,8% | 4,8% |
12. | Hyundai H-1 | 173 | 243 | -70 | -28,8% | 1,6% |
13. | Opel VIVARO | 162 | 163 | -1 | -0,6% | 1,5% |
14. | Opel MOVANO | 77 | 79 | -2 | -2,5% | 0,7% |
15. | Renault Truck MASTER | 72 | 93 | -21 | -22,6% | 0,7% |
Ostatní modely | - | 79 | 87 | -8 | -9,2% | 0,7% |
CELKEM | - | 10651 | 11509 | -858 | -7,5% | 100,0% |