Český trh v roce 2020: Prosinec ve znamení růstu, za celý rok pád o 19 %
Konec roku byl na českém trhu s novými automobily zakončen meziročním růstem o 8,7 %. Za celý rok se ale prodeje samozřejmě propadly, byť se najdou i značky, které rostly.
Na českém trhu bylo v roce 2020 registrováno 202.971 nových automobilů, což bylo o 18,8 % méně než o rok dříve. Jde tak o nejhorší rok od roku 2014, kdy bylo u nás registrováno 192.314 aut. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Výrazný pád je tak důsledkem pandemie koronaviru, která na jaře i na podzim na čas zcela uzavřela prodejny s automobily a omezila chod úřadů. Pandemie navíc silně ovlivnila také samotnou výrobu nových vozů, dodávky nových modelů se tak opožďovaly, některé novinky se posouvaly na pozdější období.
„Minimalizace škod a důvěra zákazníků – to jsou věci, které mě napadnou jako první, když bych měl zhodnotit rok 2020 z pohledu českého automobilového trhu,“ komentuje rok 2020 na českém trhu Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto.
Právě domácí automobilka patří mezi ty méně zasažené značky. Její registrace sice meziročně spadly o bezmála 13 % na výsledných 74.786 aut, klesaly ale pomaleji než trh, díky čemuž Škoda navýšila svůj tržní podíl z 34,4 % na takřka 36,9 %.
Český trh – registrace nových aut v roce 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 74.786 | -12,9 | 36,9 |
2. | Volkswagen | 16.767 | -19,7 | 8,26 |
3. | Hyundai | 16.030 | -16,9 | 7,90 |
4. | Toyota | 10.023 | +1,3 | 4,94 |
5. | Dacia | 9751 | -34,1 | 4,80 |
6. | Peugeot | 8467 | -25,4 | 4,17 |
7. | Kia | 8332 | -13,9 | 4,11 |
8. | Renault | 7497 | -25,8 | 3,69 |
9. | Mercedes-Benz | 7023 | -4,1 | 3,46 |
10. | Ford | 6805 | -30,1 | 3,35 |
11. | BMW | 4909 | -8,9 | 2,42 |
12. | Citroën | 4523 | -31,0 | 2,23 |
13. | Seat | 4334 | -35,0 | 2,14 |
14. | Opel | 3376 | -28,4 | 1,66 |
15. | Suzuki | 2475 | -43,0 | 1,22 |
16. | Audi | 2449 | -5,8 | 1,21 |
17. | Volvo | 2008 | -14,0 | 0,99 |
18. | Mitsubishi | 1827 | -18,7 | 0,90 |
19. | Mazda | 1789 | -56,2 | 0,88 |
20. | Fiat | 1547 | -16,5 | 0,76 |
- | CELKEM | 202.971 | -18,8 | - |
Jako vítěze roku však musíme jmenovat Toyotu. Jejích výsledných 10.023 registrací je totiž o 1,3 % více než v roce 2019, jde tak o jedinou značku v top 20, která si loni v prodejích meziročně pomohla. Jinak rostly spíše menší značky jako DS (+20,8 %), Ferrari (+56,9 %), SsangYong (+284 %) či Tesla (+230 %). V případě posledních dvou jmenovaných je důvodem jejich expanze na českém trhu.
Dobrou zprávou pak může být i ta, že konec roku byl ve znamení růstu registrací. V prosinci 2020 bylo u nás registrováno 20.333 automobilů, o 8,7 % více než o rok dříve. Šlo tak o nejlepší prosinec od roku 2016, kdy bylo poslední měsíc tehdejšího roku v Česku registrováno 21.913 aut.
Meziroční růst v prosinci zaznamenaly hlavně koncernové značky. Konkrétně Škoda (+15,8 %), Volkswagen (+28 %) nebo Seat (+76,6 %). Nejrychleji však v prosinci rostla Toyota, která vyskočila o 125 %.
Český trh – registrace nových aut v prosinci 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 12/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6423 | +15,8 | 31,59 |
2. | Volkswagen | 2110 | +28,0 | 10,38 |
3. | Hyundai | 1475 | -0,2 | 7,25 |
4. | Toyota | 1406 | +125,3 | 6,91 |
5. | Dacia | 1076 | -0,2 | 5,29 |
6. | Ford | 1020 | -13,1 | 5,02 |
7. | Renault | 895 | -11,1 | 4,40 |
8. | Peugeot | 779 | -17,5 | 3,83 |
9. | Kia | 708 | -6,7 | 3,48 |
10. | Seat | 604 | +76,6 | 2,97 |
11. | Mercedes-Benz | 544 | -31,2 | 2,68 |
12. | Citroën | 471 | +12,7 | 2,32 |
13. | Fiat | 329 | +30,6 | 1,62 |
14. | BMW | 317 | -13,1 | 1,56 |
15. | Opel | 313 | +82,0 | 1,54 |
16. | Suzuki | 265 | -12,0 | 1,30 |
17. | Audi | 263 | +10,0 | 1,29 |
18. | Volvo | 255 | +25,6 | 1,25 |
19. | Nissan | 210 | +281,8 | 1,03 |
20. | Mazda | 160 | -60,2 | 0,79 |
- | CELKEM | 20.333 | +8,7 | - |
Právě Toyota se za celý rok vyšvihla na čtvrtou příčku celkově mezi značkami. Nejvýše je logicky domácí Škoda, druhý se drží Volkswagen, následovaný Hyundaiem. Dacia si kvůli meziročnímu pádu o 34,1 % pohoršila o příčku a skončila pátá mezi značkami. Je tak důkazem, že levnější značky bývají v krizi výrazněji zasaženy. Naopak prémiové značky patří mezi ty s nižším poklesem registrací, devátý Mercedes za celý rok meziročně spadl o 4,1 %, jedenácté BMW o 8,9 % a šestnácté Audi o 5,8 %.
Co se pak týče nejprodávanějších modelů, zůstává pořadí na nejvyšších dvou příčkách léta neměnné, za první Octavií tak následuje druhá Fabia. Oba modely domácího výrobce si však meziročně pohoršily, Octavia i kvůli mezigenerační výměně o 11,9 %, Fabia i kvůli končícímu životnímu cyklu aktuální generace o 21,1 %. Třetí místo pak po Rapidu převzala jeho nástupkyně Scala.
Nejlepším vozem zahraniční značky je celkově šestý Hyundai i30, který je s minimálním poklesem registrací o 0,4 % prakticky na svém. Do top 10 se pak vešel ještě devátý Hyundai Tucson s meziročním nárůstem o 11,6 %. Výprodej minulé generace se tak evidentně dařil. To zároveň znamená, že v desítce nejprodávanějších modelů na českém trhu za rok 2020 je jen jediný, který se u nás nevyrábí, celkově desátý VW Golf. Ten si díky nástupu osmé generace meziročně polepšil o 12,2 %.
Český trh – registrace nových aut v roce 2020 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 19.091 | -11,9 | 9,41 |
2. | Škoda Fabia | 15.986 | -21,1 | 7,88 |
3. | Škoda Scala | 8736 | +26,7 | 4,3 |
4. | Škoda Karoq | 8043 | -18,8 | 3,96 |
5. | Škoda Kamiq | 7438 | +325,5 | 3,66 |
6. | Hyundai i30 | 7419 | -0,4 | 3,66 |
7. | Škoda Kodiaq | 6508 | -10,7 | 3,21 |
8. | Škoda Superb | 6241 | +5,1 | 3,07 |
9. | Hyundai Tucson | 4454 | +11,6 | 2,19 |
10. | Volkswagen Golf | 3942 | +12,2 | 1,94 |
11. | Kia Ceed | 3828 | -5,6 | 1,89 |
12. | Dacia Duster | 3539 | -40,2 | 1,74 |
13. | Renault Clio | 3492 | +14,9 | 1,72 |
14. | Volkswagen Tiguan | 2616 | -34,0 | 1,29 |
15. | Toyota Yaris | 2398 | +29,1 | 1,18 |
16. | Toyota Corolla | 2354 | -3,6 | 1,16 |
17. | Volkswagen Passat | 2226 | +1,5 | 1,1 |
18. | Dacia Sandero | 2206 | -14,8 | 1,09 |
19. | Peugeot 2008 | 2123 | -31,3 | 1,05 |
20. | Dacia Dokker | 2087 | -39,7 | 1,03 |