Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2020: Prosinec ve znamení růstu, za celý rok pád o 19 %

David Bureš David Bureš 7. 1. 2021 • 15:56
42
68
Zobrazit náhledy (42)
Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force

Konec roku byl na českém trhu s novými automobily zakončen meziročním růstem o 8,7 %. Za celý rok se ale prodeje samozřejmě propadly, byť se najdou i značky, které rostly.

Na českém trhu bylo v roce 2020 registrováno 202.971 nových automobilů, což bylo o 18,8 % méně než o rok dříve. Jde tak o nejhorší rok od roku 2014, kdy bylo u nás registrováno 192.314 aut. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Výrazný pád je tak důsledkem pandemie koronaviru, která na jaře i na podzim na čas zcela uzavřela prodejny s automobily a omezila chod úřadů. Pandemie navíc silně ovlivnila také samotnou výrobu nových vozů, dodávky nových modelů se tak opožďovaly, některé novinky se posouvaly na pozdější období.

„Minimalizace škod a důvěra zákazníků – to jsou věci, které mě napadnou jako první, když bych měl zhodnotit rok 2020 z pohledu českého automobilového trhu,“ komentuje rok 2020 na českém trhu Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto.

Právě domácí automobilka patří mezi ty méně zasažené značky. Její registrace sice meziročně spadly o bezmála 13 % na výsledných 74.786 aut, klesaly ale pomaleji než trh, díky čemuž Škoda navýšila svůj tržní podíl z 34,4 % na takřka 36,9 %.

Český trh – registrace nových aut v roce 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 74.786 -12,9 36,9
2. Volkswagen 16.767 -19,7 8,26
3. Hyundai 16.030 -16,9 7,90
4. Toyota 10.023 +1,3 4,94
5. Dacia 9751 -34,1 4,80
6. Peugeot 8467 -25,4 4,17
7. Kia 8332 -13,9 4,11
8. Renault 7497 -25,8 3,69
9. Mercedes-Benz 7023 -4,1 3,46
10. Ford 6805 -30,1 3,35
11. BMW 4909 -8,9 2,42
12. Citroën 4523 -31,0 2,23
13. Seat 4334 -35,0 2,14
14. Opel 3376 -28,4 1,66
15. Suzuki 2475 -43,0 1,22
16. Audi 2449 -5,8 1,21
17. Volvo 2008 -14,0 0,99
18. Mitsubishi 1827 -18,7 0,90
19. Mazda 1789 -56,2 0,88
20. Fiat 1547 -16,5 0,76
- CELKEM 202.971 -18,8 -

Jako vítěze roku však musíme jmenovat Toyotu. Jejích výsledných 10.023 registrací je totiž o 1,3 % více než v roce 2019, jde tak o jedinou značku v top 20, která si loni v prodejích meziročně pomohla. Jinak rostly spíše menší značky jako DS (+20,8 %), Ferrari (+56,9 %), SsangYong (+284 %) či Tesla (+230 %). V případě posledních dvou jmenovaných je důvodem jejich expanze na českém trhu.

Dobrou zprávou pak může být i ta, že konec roku byl ve znamení růstu registrací. V prosinci 2020 bylo u nás registrováno 20.333 automobilů, o 8,7 % více než o rok dříve. Šlo tak o nejlepší prosinec od roku 2016, kdy bylo poslední měsíc tehdejšího roku v Česku registrováno 21.913 aut.

Meziroční růst v prosinci zaznamenaly hlavně koncernové značky. Konkrétně Škoda (+15,8 %), Volkswagen (+28 %) nebo Seat (+76,6 %). Nejrychleji však v prosinci rostla Toyota, která vyskočila o 125 %.

Český trh – registrace nových aut v prosinci 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 12/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 6423 +15,8 31,59
2. Volkswagen 2110 +28,0 10,38
3. Hyundai 1475 -0,2 7,25
4. Toyota 1406 +125,3 6,91
5. Dacia 1076 -0,2 5,29
6. Ford 1020 -13,1 5,02
7. Renault 895 -11,1 4,40
8. Peugeot 779 -17,5 3,83
9. Kia 708 -6,7 3,48
10. Seat 604 +76,6 2,97
11. Mercedes-Benz 544 -31,2 2,68
12. Citroën 471 +12,7 2,32
13. Fiat 329 +30,6 1,62
14. BMW 317 -13,1 1,56
15. Opel 313 +82,0 1,54
16. Suzuki 265 -12,0 1,30
17. Audi 263 +10,0 1,29
18. Volvo 255 +25,6 1,25
19. Nissan 210 +281,8 1,03
20. Mazda 160 -60,2 0,79
- CELKEM 20.333 +8,7 -

Právě Toyota se za celý rok vyšvihla na čtvrtou příčku celkově mezi značkami. Nejvýše je logicky domácí Škoda, druhý se drží Volkswagen, následovaný Hyundaiem. Dacia si kvůli meziročnímu pádu o 34,1 % pohoršila o příčku a skončila pátá mezi značkami. Je tak důkazem, že levnější značky bývají v krizi výrazněji zasaženy. Naopak prémiové značky patří mezi ty s nižším poklesem registrací, devátý Mercedes za celý rok meziročně spadl o 4,1 %, jedenácté BMW o 8,9 % a šestnácté Audi o 5,8 %.

Co se pak týče nejprodávanějších modelů, zůstává pořadí na nejvyšších dvou příčkách léta neměnné, za první Octavií tak následuje druhá Fabia. Oba modely domácího výrobce si však meziročně pohoršily, Octavia i kvůli mezigenerační výměně o 11,9 %, Fabia i kvůli končícímu životnímu cyklu aktuální generace o 21,1 %. Třetí místo pak po Rapidu převzala jeho nástupkyně Scala.

Nejlepším vozem zahraniční značky je celkově šestý Hyundai i30, který je s minimálním poklesem registrací o 0,4 % prakticky na svém. Do top 10 se pak vešel ještě devátý Hyundai Tucson s meziročním nárůstem o 11,6 %. Výprodej minulé generace se tak evidentně dařil. To zároveň znamená, že v desítce nejprodávanějších modelů na českém trhu za rok 2020 je jen jediný, který se u nás nevyrábí, celkově desátý VW Golf. Ten si díky nástupu osmé generace meziročně polepšil o 12,2 %.

Český trh – registrace nových aut v roce 2020 podle modelů
Poř. Model Registrace v 2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Octavia 19.091 -11,9 9,41
2. Škoda Fabia 15.986 -21,1 7,88
3. Škoda Scala 8736 +26,7 4,3
4. Škoda Karoq 8043 -18,8 3,96
5. Škoda Kamiq 7438 +325,5 3,66
6. Hyundai i30 7419 -0,4 3,66
7. Škoda Kodiaq 6508 -10,7 3,21
8. Škoda Superb 6241 +5,1 3,07
9. Hyundai Tucson 4454 +11,6 2,19
10. Volkswagen Golf 3942 +12,2 1,94
11. Kia Ceed 3828 -5,6 1,89
12. Dacia Duster 3539 -40,2 1,74
13. Renault Clio 3492 +14,9 1,72
14. Volkswagen Tiguan 2616 -34,0 1,29
15. Toyota Yaris 2398 +29,1 1,18
16. Toyota Corolla 2354 -3,6 1,16
17. Volkswagen Passat 2226 +1,5 1,1
18. Dacia Sandero 2206 -14,8 1,09
19. Peugeot 2008 2123 -31,3 1,05
20. Dacia Dokker 2087 -39,7 1,03

Související články

Témata
20. 1. 2021 08:12
Toyota růst jen na papíře
Těch nepřirozených +125% za prosinec jsou self registrace u Toyoťáckých dealerů na rozkaz importu s jediným cílem:
1. nebudou v mírném procentním meziročním poklesu
2. dostanou se před Dacii

Bez tohoto umělého navyšování by rok 2020 uzavřeli s ročním poklesem cirka 5-6%, což by stále byl dobrý výsledek, jen ten micro fake růst se bude hezky marketingově prodávat. :no: :no: :no:

Pro mě jsou vítězi ti, kteří měli zavřené výrobní závody a přesto jejich propad byl nižší než trh. :yes:

Zajímavé je vidět tržní podíl:
ŠKODA +2,53%
Toyota +0,98%
Mercedes +0,53%
BMW +0,26%
Kia +0,24%
Hyundai +0,18%
VW +0,09%
Dacia - 1,12%
Peugeot -0,4%
8. 1. 2021 11:52
Re: Space Star firemní
Peter má oblíbenou top variantu Space Staru jako cool auta pro cool chlapce. Já bych spíše viděl úspěch u základní (nejlevnější) varianty, která byla poměrně rychle v ČR vyprodaná.
Avatar - speedfred
8. 1. 2021 11:04
Re: Space Star firemní
Čo na to povie 3< > (diamanty)? On to u nich nevidel na sídlisku.
8. 1. 2021 09:08
Space Star firemní
Nemyslím si, že u nás by měl být Space Star firemní raritou. Je tu spousta rozvážkových firem a malýma autama, takže i Space Star v základu může být. V Německu si myslím, že taky hodně slouží pro tyto účely.
Avatar - speedfred
7. 1. 2021 21:46
Re: Podnikatelé vs. zbytek (zaměstnanci, důchodci, povaleči
Mazda je trochu drahšia cenová relácia ako Mitsu. A hlavne má celkom novinky voči youngtimerom u Mitsu.
Zaujímalo by ma ale koľko súkromníkov vs firmy si kúpilo takú L200. Podľa mňa tam bude pasovať to tvoje "bez firmy ani ranu..."

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku