Český trh v srpnu 2011: SEAT Ibiza v čele pořadí dovážených malých aut
Trh malých vozů ve srovnání se srpnem loňského roku vyrostl, ale jen minimálně, o 11 kusů (+0,3 61%). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.618 nových aut, letos jich bylo 3.629.
Škoda Fabia zaznamenala dalších 1.447 přírůstků, vítězství tak opět putuje do Mladé Boleslavi. Druhé místo si připsal již v titulku zmíněný Seat Ibiza, který skončil na 323 vozech. Je ovšem pravda, že do tohoto počtu jsou započteny i dodávky firemním zákazníkům (Česká pošta), které aktuální výsledek Ibizy pozitivně ovlivnily.
Ford Fusion získal bronz za 285 registrací, čtvrtý Hyundai i20 měl 233 a Volkswagen Polo je ještě nad dvoustovkou nových aut (220). Peugeot 207 je těsně mimo, ale razantní úbytek zaznamenala Thalia, kterou najdeme až na patnácté příčce.
Meziroční porovnání se srpnem 2010 vyznívá pro první pětku poměrně pozitivně, až na Ibizu. Vedoucí Fabia si polepšila o razantních 42,6 %, respektive 432 nejmenších škodovek. Seat zaznamenal -12,7 %, před rokem našlo své zájemce 370 aut, letos o 47 méně. Ford Fusion vystoupal vzhůru o 10 % (z 259, tedy +26 kusů). Vzhledem k jeho stáří je to velmi slušný výsledek podpořený akčními nabídkami i praktičností. Vzhledově, ani technicky se už pochopitelně o žádnou modernu nejedná.
Následují dva razantní nárůsty. Hyundai i20 si připsal 111 vozů ze 122 loňských, tedy 91 %. Volkswagen Polo má ještě o tři desetiny více, vylétl nahoru o 105 kousků. Šplhouny střídají propadáky. O takovém srpnovém výsledku se mohlo Thalii jen zdát, spadla o více než tři čtvrtiny.
Fiesta a Punto mají ztráty přes 60 %.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2011 | 1-8/2011 | 8/2011 | 1-8/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1447 | 10456 | 39,9% | 35,8% |
2. | Seat IBIZA | 323 | 1414 | 8,9% | 4,8% |
3. | Ford FUSION | 285 | 2224 | 7,9% | 7,6% |
4. | Hyundai i20 | 233 | 2087 | 6,4% | 7,2% |
5. | Volkswagen POLO | 220 | 1689 | 6,1% | 5,8% |
6. | Peugeot 207 | 188 | 1494 | 5,2% | 5,1% |
7. | Renault CLIO | 145 | 1006 | 4,0% | 3,4% |
8. | Ford FIESTA | 110 | 1138 | 3,0% | 3,9% |
9. | Citroën C3 | 100 | 743 | 2,8% | 2,5% |
10. | Chevrolet AVEO | 74 | 687 | 2,0% | 2,4% |
11. | Opel CORSA | 70 | 616 | 1,9% | 2,1% |
11. | Toyota YARIS | 70 | 823 | 1,9% | 2,8% |
13. | Kia RIO | 66 | 418 | 1,8% | 1,4% |
14. | Dacia SANDERO | 54 | 470 | 1,5% | 1,6% |
14. | Renault THALIA | 54 | 2267 | 1,5% | 7,8% |
16. | Audi A1 | 39 | 312 | 1,1% | 1,1% |
17. | Fiat PUNTO | 36 | 347 | 1,0% | 1,2% |
18. | Mazda 2 | 27 | 113 | 0,7% | 0,4% |
19. | Nissan MICRA | 25 | 191 | 0,7% | 0,7% |
20. | Suzuki SWIFT | 20 | 221 | 0,6% | 0,8% |
21. | Peugeot 206 | 16 | 173 | 0,4% | 0,6% |
22. | Honda Jazz | 11 | 119 | 0,3% | 0,4% |
23. | Mitsubishi COLT | 5 | 63 | 0,1% | 0,2% |
24. | Lancia Y | 5 | 5 | 0,1% | 0,0% |
25. | Honda CITY | 3 | 28 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 3 | 63 | 0,1% | 0,2% |
- | CELKEM | 3629 | 29167 | 100,0% | 100,0% |
Trh za osm měsíců letošního roku vykazuje pokles 5,3 %, který se o něco málo zmírnil. Své zákazníky našlo 29.167 vozů této třídy místo 30.786 (meziročně -1.619 kusů).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 10.456 exempláři (její podíl je 35,8 %). Druhá je stále Thalia (2.267), patří jí ale již jen 7,8 % segmentu malých aut. Třetí příčku i nadále okupuje veterán Ford Fusion (2.224, 7,6 %), který navíc malému tureckému sedanu od Renaultu dýchá na záda, nebo spíše na zavazadlový prostor.
Hyundai i20 skončil na 2.087 kusech (7,2 %). Poslední místo v první pětce náleží Volkswagenu Polo (1689, 5,8 %). Čtyřciferná čísla mají ještě Peugeot 207, Seat Ibiza, Ford Fiesta a tisícovku o 6 přírůstků překročilo ještě deváté Clio.
Fabia se v tomto meziročním srovnání vrátila k zisku, byť jeho hodnota činí pouze +1 %. Loni se jich prodalo o 103 méně. Tříprostorový Francouz si polepšil o 61,5 % (před rokem 1.404, letos +863). Ford Fusion je v minusu, oproti loňsku má o 324 vozů méně (-12,7 %). Indický Jihokorejec Hyundai i20 vykazuje aktuálně mnohem větší číslo než Thalia, +1.022 aut, tedy +96 %. Páté Polo je na tom o 10 kusů hůře (-0,3 %). Procentní nárůst i-dvacítky není ze všech nejvyšší, v této statistice jí drtí poslední generace Nissanu Micra s navýšením o takřka 130 %. Opačně je na tom půvabná Mazda 2, kterou bohužel brzdí vyšší ceny. Ztratila těsně nad 70 %. Pády Punta a Fiesty přesahují polovinu.
Úroda turbodieselů byla v srpnu opět velmi slabá, což je v této třídě obvyklé. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na slušných 207 registrací, podíl na celkových je tudíž 14,3 %. Zbytek nestojí snad ani za řeč, protože nepřekročil desítku registrací přeplňovaných vznětových verzí. Jen Audi A7 jich má sedm, což znamená 17,9 %. Citroën C3, Peugeot 207 a VW Polo skončily těsně za ním se šesti auty spalujícími naftu.