Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější luxusní automobily
Trh v malé, ale prestižní kategorii oproti stejnému měsíci loňského roku opět klesl takřka o polovinu. Odečetl si konkrétně 44,7 %. Zatímco v srpnu 2011 našlo nové majitele slušných 38 luxusních limuzín a kupé, letos jen 21 (-17).
Na zlatou příčku dosáhla díky osmi kusům sedmičková řada bavorské automobilky, patří jí tak podíl 38,1 %. Jen o jeden nový vůz méně, tedy sedm a k tomu přesnou třetinu segmentu si připsalo Audi A8. Relativně hodně má ještě Mercedes-Benz S (5, 23,8 %). Pořadí doplňuje už pouze Porsche Panamera s jedním přírůstkem (4,8 %). Nikdo další tudíž nebodoval.
Meziročně si navíc všichni zástupci v aktuálním žebříčku pohoršili. BMW 7 vykazuje -20 % nebo jinými slovy o dvě auta méně. Audi A8 ztratilo polovinu, tedy značných sedm kusů oproti loňsku. Mercedes-Benz S si pohoršil o 16,7 % (ze 6 na 5), Panamera má shodných -50 % jako čtyři kruhy, hlásí ovšem -1 ze dvou registrací. Z výše napsaného tedy vyplývá, že „loserem“ v procentech je A8 společně s fastbackem od Porsche, v jednotkách rovněž, jen se o tento nelichotivý titul nemusí s nikým dělit.
Celkový trh v segmentu meziročně rovněž razantně klesl: z 324 na 181 vozů (-143), tedy o 44,1 %. Situace v této kategorii je aktuálně opravdu velmi tristní. Všichni, bohatí lidé i společnosti, své vozy vyměnili dříve, veleskoky jsou tedy minulostí.
Žebříček od ledna nadále vede Audi A8 (49 kusů, podíl 27,1 %), nemá ale rozhodně nic jistého. BMW 7 zaostává už jen o trojici automobilů (46, 25,4 %). „Esková“ trojcípá hvězda je s 39 registracemi a podílem 21,5 % třetí. Porsche Panamera se pomalu vyšplhalo na osmadvacítku (15,5 %), V závěru Top 5 zůstává Jaguar XJ, na úspěšnější soky ovšem ztrácí hodně (7, 3,9 %). Zbylých pět modelů (Mercedes CL, Lexus LS, Fisker Karma, Hyundai Equus a VW Phaeton) okupuje dohromady 6,6 % trhu.
Audi A8 je sice průběžně první, ale má o 49,5 % méně registrací. Od prvního do osmého měsíce 2011 našlo majitele 97 limuzín se čtyřmi kruhy, letos jejich počty spadly o 48. „Sedmička“ vykazuje zhoršení o 34,3 % (ze 70 kusů). Mercedes-Benz S je na hodnotě -48 %, zákazníci si jich loni koupili o 36 více. Porsche Panamera spadlo o 17,6 % (-6) a Jaguar XJ klesl pro změnu o 30 %, ztratil konkrétně trojici aut.
Vzestup tedy postrádáme i v globálním pořadí. Procentním propadákem je Phaeton (-90 %, -9 z 10) před třídou CL (-72,7 %, -16) a Lexusem LS (-50 %, tři místo šesti). O nejvíce exemplářů se poroučelo směrem dolů Audi A8 před S-Klasse a sedmou sérií BMW (-24).
Rovněž přehled turbodieselů je tentokrát velmi stručný. Nejvíce naftových agregátů pohánělo sedmičková BMW, celkem 5 (62,5 %). Jeden další vůz měl ovšem pod kapotou hybridní ústrojí. Palivo, které leckomu nevoní, spalovaly také čtyři Mercedesy S (80 %) a zkratku TDI bychom našli rovněž na zádi dvou A8 (28,6 %). To je vše, jediná nová Panamera byla totiž benzinová.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v srpnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2012 | 1-8/2012 | 8/2012 | 1-8/2012 | |
1. | BMW 7 | 8 | 46 | 38,1% | 25,4% |
2. | Audi A8 | 7 | 49 | 33,3% | 27,1% |
3. | Mercedes-Benz S | 5 | 39 | 23,8% | 21,5% |
4. | Porsche PANAMERA | 1 | 28 | 4,8% | 15,5% |
Ostatní modely | - | 0 | 19 | 0,0% | 10,5% |
CELKEM | - | 21 | 181 | 100,0% | 100,0% |