Český trh v únoru 2009: Prodej luxusních limuzín se prakticky zastavil
Prodej luxusního zboží obvykle nebývá postižen ekonomickými problémy světa a není tomu tak ani v případě českého trhu s luxusními vozy. Klientela pokukující po drahých pětimetrových sedanech čeká na možnost odpočtu DPH, a tak se poptávka po luxusu na čtyřech kolech v únoru extrémně propadla. Podobné to bude zřejmě i v březnu, obrat pak může přijít v dubnu nebo květnu, kdy by se meziroční odbytové ztráty mohly začít vyrovnávat.
Audi A8, nové BMW sedmičkové řady i Mercedes-Benz S – všichni konkurenti zaznamenali v únoru po dvou registracích. Nikdo jiný žádný nový kus neprodal, ani Lexus, Jaguar, VW, nebodoval ani druhý model Mercedesu – třída R. Meziročně se pochopitelně prudce padalo – A8 o 71,4 % (ze 7 kusů), třída S dokonce o 81,8 %, před rokem se prodalo 11 aut. Pouze BMW 7 zaznamenalo stejný výsledek jako loni, to však byla v nabídce ještě minulá generace vlajkové lodi.
Pokles pochopitelně zaznamenal i celý trh. Zatímco v únoru 2008 našlo nové majitele 29 luxusních vozů, letos jen 6, tedy o 79,3 %.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v únoru 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2009 | 1-2/2009 | 2/2009 | 1-2/2009 |
1. | Audi A8 | 2 | 3 | 33,3% | 9,7% |
1. | BMW 7 | 2 | 20 | 33,3% | 64,5% |
1. | Mercedes-Benz S | 2 | 5 | 33,3% | 16,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 9,7% |
- | CELKEM | 6 | 31 | 100,0% | 100,0% |
Po dvou měsících vede samozřejmě stále sedmičková řada bavorské automobilky s 20 kusy před třídou S s pěti a Audi A8 a třídou R, tyto dva modely se zatím rozešly nerozhodně – mají po třech registracích (Mercedesy R navíc všechny jako N1). Sedmička si díky lednu meziročně polepšila o 233,3 % (ze 6 kusů), Mercedes-Benz S naopak 80 % ztratil, za první dva měsíce loňského roku bylo zaregistrováno 25 vozů. Audi A8 má na kontě pokles o 82,4 % a Mercedes R. který v únorové tabulce chybí, jen o něco méně - 78,6 %. Trh v této kategorii klesl meziročně ze 69 na 31 registrací, tedy o 55,1 %.
Mezi vznětovými motory je to tentokrát velice jednoduché – obě prodaná Audi měla pod kapotou turbodiesel, totéž platí i pro BMW. Naopak stuttgartská eska byla poháněna výhradně zážehovými agregáty.