Český trh v únoru 2010: Registrace Fabie klesly pod 1.000 kusů
Na tento výsledek nemá příliš vliv ani to, že prodej užitkových verzí tohoto modelu zcela ustal, před loňskou dubnovou změnou zákona o DPH se pohyboval většinou těsně pod hranicí 15 %. Ještě loni našlo své nové majitele 1.672 kusů, před dvěma lety jich bylo dokonce 2.466. Letos v únoru však jen 928!
Celkový trh se propadl o 1.366 jednotek, tedy o 32,3 %. Pochopitelně jsou v tomto výsledku započteny nejen změny, které jsme v žebříčcích provedli v lednu, ale i ty únorové. Vznikla totiž další kategorie malých crossoverů. Z nich jsme ovšem v malých vozech před rokem měli jen Kiu Soul, která nemá na celkové výsledky příliš velký vliv. K nově vytvořené třídě se vrátíme v závěru našeho přehledu.
Jak vypadal zbytek únorové první pětky malých vozů? Druhé místo patří tradičně Fordu Fusion s 319 kusy, také třetí příčku obsadil model s modrým oválem ve znaku: Fiesta (214 kusů). Za nimi se umístily dva automobily z Francie: Renault Thalia (191) a Peugeot 207 (176 vozů). Z dalších modelů zmiňme osmou Dacii Sandero, pro kterou se rozhodlo 113 zákazníků.
První Fabia si ve srovnání s únorem 2009 pohoršila o mohutných 44,5 %, prodalo se o 744 malých škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal rovněž pokles, a to o 35,7 % (loni 496). Na třetím a čtvrtém místě najdeme postupy. Fiesta si polepšila o 113 aut (ze 101), tedy o 111,9 %. Z ostatní konkurence není nikdo lepší, titul Skokan roku jí tak patří plným právem. Renault Thalia vykazuje + 30,8 % (+45 vozů ze 146 v únoru 2009). Peugeot 207 ztratil 45 kusů, tedy -30,8 % (z 224 loňských).
Postup roku jsme zmiňovali, největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenaly výprodejové modely, které se umístily mimo Top 25: Hyundai Getz (-98,1 %) a Seat Cordoba (-94,7 %). Z automobilů v žebříčku nejvíce ztratil Nissan Micra (-78,9 %, z 19 na pouhé 4), nedařilo se ani Suzuki Swift (-77,2 %, ze 79 na 18 kusů).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | Škoda FABIA | 928 | 1954 | 32,4% | 36,2% |
2. | Ford FUSION | 319 | 490 | 11,2% | 9,1% |
3. | Ford FIESTA | 214 | 320 | 7,5% | 5,9% |
4. | Renault THALIA | 191 | 313 | 6,7% | 5,8% |
5. | Peugeot 207 | 176 | 320 | 6,2% | 5,9% |
6. | Volkswagen POLO | 140 | 294 | 4,9% | 5,5% |
7. | Renault CLIO | 138 | 255 | 4,8% | 4,7% |
8. | Dacia SANDERO | 113 | 157 | 4,0% | 2,9% |
9. | Toyota YARIS | 109 | 223 | 3,8% | 4,1% |
10. | Hyundai i20 | 104 | 197 | 3,6% | 3,7% |
11. | Fiat PUNTO | 67 | 114 | 2,3% | 2,1% |
12. | Chevrolet AVEO | 54 | 127 | 1,9% | 2,4% |
13. | Citroën C3 | 45 | 125 | 1,6% | 2,3% |
14. | Seat IBIZA | 43 | 81 | 1,5% | 1,5% |
15. | Hyundai ACCENT | 39 | 57 | 1,4% | 1,1% |
15. | Mazda 2 | 39 | 64 | 1,4% | 1,2% |
17. | Peugeot 206 | 29 | 58 | 1,0% | 1,1% |
18. | Kia RIO | 27 | 52 | 0,9% | 1,0% |
19. | Opel CORSA | 21 | 56 | 0,7% | 1,0% |
20. | Suzuki SWIFT | 18 | 42 | 0,6% | 0,8% |
21. | Honda JAZZ | 17 | 33 | 0,6% | 0,6% |
22. | Mitsubishi COLT | 9 | 18 | 0,3% | 0,3% |
23. | Honda CITY | 7 | 13 | 0,2% | 0,2% |
24. | Alfa Romeo MITO | 6 | 10 | 0,2% | 0,2% |
25. | Nissan MICRA | 4 | 11 | 0,1% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 3 | 7 | 0,1% | 0,1% |
- | CELKEM | 2860 | 5391 | 100,0% | 100,0% |
Pokles celého trhu od začátku roku je prakticky stejný jako v měsíčním srovnání – za letošní leden a únor se propadl o 32,2 %, své zákazníky našlo 5.391 malých vozů místo 7.951 loňských.
V celkovém pořadí od ledna vede po dvou měsících Fabia s 1.954 kusy (podíl 36,2 %) před Fusionem (490, 9,1 %), třetí jsou společně Fiesta a Peugeot 207 (320, 5,9 %), s mírným odstupem následuje Thalia (313, 5,8 %).
Fabia samozřejmě ztratila i v tomto meziročním srovnání, a to 34,2 %, loni se jich prodalo o 1.014 více. Méně registrací má i Fusion, a to dokonce o 40,6 % (loni 825). Fiesta jich má naopak o 134, tedy 72 % více. Peugeot 207 ztratil oproti loňsku 87 aut, tedy 21,4 %. Pátá Thalia je na tom o rovných padesát kusů lépe (+19 %).
Mezi vznětovými motory patří v únorových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 90 vozy (podíl na celkových registracích 9,7 %). Na druhém místě je překvapivě Dacia Sandero, která má na kontě na kontě 12 aut s motory dCi (10,6 %), třetí příčku obsadil Ford Fusion s 9 (2,8 %) a čtvrtou Volkswagen Polo se 6 (4,3 %).
Do v úvodu zmíněné kategorie malých crossoverů byly zatím zařazeny pouze čtyři modely s délkou mezi 3,9 a 4,2 m Dvojčata Suzuki SX4 a Fiat Sedici byla přeřazena z nižší střední třídy. SX4 se sice prodává i ve verzi sedan, těchto vozů se však na domácích silnicích vyskytuje jako pověstného šafránu v přírodě. Žebříček byl doplněn Kiou Soul a Toyotou Urban Cruiser. Během roku jej zřejmě rozšíří i extravagantní Nissan Juke a nejspíše sem bude zařazeno i Mitsubishi ASX, byť jeho délka lehce přesahuje 4,2 m.
Únorové i celkové pořadí modelů vyplývají z tabulky a jsou zcela totožná. Vede Suzuki SX4 před Kiou Soul, třetí je Sedici a čtvrtý Urban Cruiser.