Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (234)
Druhý měsíc letošního roku byl ve střední třídě zajímavý z pohledu stupňů vítězů. Superb se vrátil do čela a Mondeo je třetí.

Únorový trh v této kategorii vykazuje ztrátu 16,5 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 1.050 vozů, letos 877 (-173).

Měsíční žebříček, tedy alespoň co se první trojky týče, se nám vrátil do starých kolejí, což je ovšem docela zvláštní, protože od závěru letopočtu 2012 se ve střední třídě pořadí doslova mlelo. Aktuálně tedy zvítězil domácí Superb, který si připsal 309 kusů a podíl 35,2 %. Druhý Passat měl na kontě 211 aut (24,1 %). Mondeu se poslední dobou nedařilo, spadlo až na chvost Top 5. Nyní je znovu na tradičním bronzu, má však jen 63 nových registrací (7,2 %). Na Hyundai i40 zbyla až čtvrtá příčka s 53 přírůstky (6 %). Mezi nejlepší se vešlo ještě BMW trojkové řady (40, 4,6 %).

Ve srovnání s loňským druhým měsícem si Superb pohoršil o 4,3 %, tehdy rozšířilo vozový park 323 kusů. Passat je výjimkou, zaznamenal zisk 26 vozů, letos tedy vykazuje o 14,1 % více. Mondeo mu může jen závidět. je na tom špatně (rovných -40 %, respektive -42). Hyundai i40 hlásí rovněž meziroční pokles, byť mírný. Zhoršil se o 8,6 % (z 58 exemplářů v únoru 2012, tedy -5). BMW 3 spadlo ještě níže než Mondeo, o 45,2 % (ze 73 registrací o 33).

Titul procentního Skokana roku patří naprosto zaslouženě Mazdě 6. Zatím je na konci první desítky, ale zvedla se o 114,3 % (+8 aut ze sedmi). Druhá skončila kusovka Kia Optima s dvojnásobkem počtů. A kdo se umístil jako třetí? V tabulce najdeme pouhých pět postupů, ze zbytku pole je na tom nejlépe Lancia Delta se třetinovým ziskem. Absolutním počtům dominuje Passat před Mazdou 6, o třetí příčku se dělí Mercedes C a Kia Optima (+2), což tristní situaci segmentu jednoznačně dokazuje.

V propadácích se zmiňme jen o modelech, které jsou v Top 20. Tato nelichotivá nálepka náleží Renaultu Laguna. Francouz spadl o 68,2 %, z 22 na pouhých sedm exemplářů. Následuje jej Toyota Avensis (-64,1 %, -25 z 39). Za ní se nachází rodinka kupé, kabrioletů a „sportbacků“ Audi A5 se ztrátou 63,2 %, respektive dvanáctky aut. O nejvíce kusů se odporoučelo dolů Mondeo, druhé je BMW 3 a třetí nejhorší výsledek vykazuje Avensis. Podrobná čísla všech jsme již zmiňovali výše.

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti úvodním dvěma měsícům roku 2012 snížil o 11,1 %, z 2.039 na 1.812 aut (-227).

V ostře sledovaném pořadí od ledna se do čela dostala Škoda Superb s 551 exempláři (její podíl je 30,4 %). Volkswagen Passat se tedy před okřídleným šípem musel po jediném měsíci sklonit (466, 25,7 %). Třetí je jihokorejský Hyundai i40 (153, 8,4 %). Čtvrtou příčku okupuje Mondeo (99, 5,5 %). Další dva modely spolu bojují, na pětce je zatím Peugeot 508 (66, 3,8 %), trojkový Mnichovan na něj ovšem ztrácí jeden jediný kousek.

V meziročním srovnání se vedoucí Superb nemůže chlubit výsledkem -56 vozů (-9,2 %). Passat je bez problémů stále v kladných číslech (o 22 % více, +84 oproti loňsku). Velký Asiat se stylizovaným H vykazuje ještě mohutnější nárůst 68,1 % (ale jen +62 exemplářů). Vlajková loď Fordu na starém kontinentu drsně ztratila (-145 aut, -59,4 %), na čtvrtou generaci, jenž měla premiéru už na podzim 2012 v Paříži, se stále čeká. Bavorská série 3 se také výrazně zhoršila: o 35,6 % (-36 registrací).

S procentním skokanem je to složitější. Kia Optima má sice pěkných +300 % (8 prodaných aut místo dvou), ale není důležitá, stejně jako Toyota Prius (+125 %, +5 ze 4), ta je navíc mimo pořadí. Takže volba padá na Hyundai i40. Vzhůru stoupá i Mazda 6 (+60 %), která se vyšplhala o devítku jednotek z patnácti. Mezi kusovými borci vede Passat před i40 (+275) a právě japonskou „šestkou“. Doprodej druhé generace již skončil.

Hitparádě propadáků dominuje Toyota Avensis s -60,7 %, koupilo si ji jen 35 domácích zákazníků místo 89. Druhé je Mondeo, které již bylo vzpomenuto. Polovinu ztratila Honda Accord (-5 z 10), pod -40 % mají ještě Renault Laguna (-45,3 %), Opel Insignia (-43,4 %) a Audi A5 (-42,9 %). Těm kusovým vévodí končící třetí generace Mondea před Superbem a Avensisem (-54). Za BMW 3 se v této nelichotivé statistice nachází Insignia (-33).

Vznětové Superby si v únoru odvezlo 272 klientů (88 % z celkových počtů). Pro volkswageny střední třídy s totožnou zkratkou TDI na zádi se rozhodlo 198 novopečených majitelů (vyšších 93,8 %). Na bronzové příčce tohoto přehledu se ocitl Hyundai i40, turbodiesely u něj tvoří plných 100 %, vykazuje jich tudíž 53. Čtvrtá jsou naftová Mondea, která mají na kontě 49 vozů (77,8 %). 36 registrací aut se vznětovými motory zajistilo BMW řady 3 páté místo a podíl rovných 90 %.

Kromě sedmičky plynových Volkswagenů Passat (konkrétně na CNG, tedy zemní plyn) najdeme v nejnovějších tabulkách SDA rovněž trojici hybridů. Jmenovitě se jedná o Citroën DS5,Kiu Optima a Toyotu Prius.

Střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období2/20131-2/20132/20131-2/2013
1.Škoda SUPERB30955135,2%30,4%
2.Volkswagen PASSAT21146624,1%25,7%
3.Ford MONDEO63997,2%5,5%
4.Hyundai i40531536,0%8,4%
5.BMW 340654,6%3,6%
6.Peugeot 50827663,1%3,6%
7.Mercedes-Benz C24352,7%1,9%
7.Subaru LEGACY24422,7%2,3%
9.Opel INSIGNIA18432,1%2,4%
10.Mazda 615241,7%1,3%
11.Toyota AVENSIS14351,6%1,9%
11.Volvo S/V6014471,6%2,6%
13.Citroën DS513251,5%1,4%
14.Audi A412341,4%1,9%
15.Citroën C511351,3%1,9%
16.Audi A57200,8%1,1%
16.Renault LAGUNA7290,8%1,6%
18.Kia OPTIMA480,5%0,4%
18.Lancia DELTA450,5%0,3%
20.Honda ACCORD250,2%0,3%
20.Chevrolet MALIBU280,2%0,4%
Ostatní modely-3170,3%0,9%
CELKEM-8771812100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (234)
Avatar - Hammunasakra
29. 3. 2013 10:41
Re: Takže..
No tak "nad vodou se udržíte", ale plavání NENí až tak úplně vaše parketa.. ;-)
PS: Myslím že u systému s dvěma vodiči "z principu" druhá deska NENí (nijak) hlídaná (alespoň se domnívám :-)
Pěkný den (hlavně s KVALITNÍMI a NEvadnoucími brzdami - a C5 V6 takové /naštěstí/ má ;-)
29. 3. 2013 06:22
Re: Takže..
Jo klidně vysvětli duplicitně.
Jde říct, že jsem i rád tím jak sis zapamatovala a dokážeš srozumitelně reprezentovat to co jsem ti zde ukázal, sice né princip, ale aspoň to že u jednoho systému vede jeden vodič dokaždé jedné desky a u druhého dva vodiče do jedné desky. A taky to že to VW má dělané lépe.
U systému s dvema vodiči do jedné desky je přece z principu hlidaná i druhá deska, bez poruchy (porucha jednoduše odhalitelná) není důvod aby se opotřebovala jinak než více namáhaná detekovaná deska. A i při poruše mám vždy alespoň cca 50% brzdné síly na kole.

Avatar - Hammunasakra
28. 3. 2013 20:44
Re: Takže..
Plavu ráda - a snad i dobře.. ;-)
(když mne ráno necháte na pláži se šnorchlem - celý den o mne NEvíte.. :-)
..ale vy plavete (evidentně) občas VÍC než "sipřipouštíte" ;-)
UZNÁVÁM že mé formulace mohou být (i značně) "neortodoxní", nicméně ze SOUVISLOSTI (z "okolního textu/vět") je ZCELA jasné, že NE"plavu" :-)
Klidně to (mou/mé větu/věty/formulace kterou/které "zpochybňujete" můžeme DO DETAILU probrat - já RÁDA ("osvětlím" pokud vám něco nebylo jasné.. ;-)
S tou kapalinou v otřikovačích (nebo třeba zapnutím světel při vjezdu do tunelu/setmění) apod. je to (další) "hezký pokus", ale zdá se že vám (opět) NĚCO UNIKLO..
..domnívám se že to je spíš (jak jsem napsala) opravdu tak trochu "1 za 18" a 2hý...
..neb a protože audi A4 má hlídanou JEDNU brzdovou destičku (ale "lépe" - to BEZ ironie), zatímco Citroën C5 má hlídané OBĚ brzdové destičky (ale "jednodušeji" - tedy hůře). Takže váš ZÁVĚR že verze a) je "jednoznačně" lepší příjde (minimálně) "problematická". Aby byl "horší" C5 musí se mu totiž "něco porouchat", konkrétně časem/věkem 1 drát. Audi A4 má 1 destičku VŮBEC NEhlídanou - už když sjíždí z výrobní linky! Je to VŮBEC MOŽNÉ - že v tu chvíli má brzdový systém sledovaný/hlídaný HŮŘE?!? ;-)
NEmám potřebu vám (také) psát "abyste se zkusil zamyslet", ale jinak to (už) NEjde :-)
Audi vede (totiž) DVA dráty k JEDNÉ destičce (a druhou nechává "zcela bez kontroly") zatímco Citroën vede (taktéž) DVA dráty - každý k JEDNÉ destičce ;-)
Už si (konečně) ROZUMÍTE? >:-[]
PS: Mimochodem je to vidět HNED na tom PRVNÍM obrázku, na který jste (VY) dal odkaz ;-)
PPS: Už CHÁPETE co jsem myslela tím... hlídat dvě destičky, nebo "duplicitně" (dvěma kabely) jednu? :-)
PPPS: Ostatní "drobnosti" (myslím VAŠE, řekněme to VELMi slušně "nepřesnosti") NECHME být (prozatím) - ale to srovnání detekce brzd RÁDA "dopovídám" ;-)
28. 3. 2013 18:03
Re: Takže..
Pominuli "hlídat dvě destičky NEBO "duplicitně" jednu?" jako větu která dokazuje, že v tom zapojení stále plaveš. Nejde o žádnou duplicitu. Brzdy jsou hlavní prvek bezpečnosti rozhodující o životě a tak by se k nim mělo přistupovat. Nechat tuto kontrolu opotřebení ve stavu kdy se na ní nemohu spolehnout to z ní dělá funkci informační a matoucí. Nějaká obecná statistika spolehlivosti aut tohle vůbec nezachytí už proto, že závadu díky jednoduchosti zapojení lze odhalit až cíleným hledáním.
Ano, bylo by lepší hlídat obě a tím zamezit nespolehlivosti v případě třeba zatuhlých čepů, ale i tak mám vždy i v nejhorším případě brzdný moment jedné destičky.
Jistě jde uplně zavrhnout funkci kontroly s odkazem na servis, ale takhle můžu zavrhnout i podstatnou část moderních vymožeností v autě. Třeba kontrolka docházející ostřikovací kapaliny, tak mě napadá, má to C5...
Takže po tom co jsi se tu snad naučila primitivní ele. obvod a po 3 dnech kdy jsi tady psala vše možné i nemožné se někdy zkus zamyslet zda nejsi spíš fanoušek autočasopisů než aut. Z časopisů se o autech to podstatné nedozvíš, stejně jako z pornočasopisu se nikdo nedozví nic o ženách.
A až budeš na té kontrole obložení jdi se podívat jak to vypadá, možná, jestli máš správný ročník C5, budeš překvapená....

Avatar - Hammunasakra
28. 3. 2013 12:12
Re: Takže..
..koukám že jste typ "po kterém steče všechno" ;-)
PS: Mně se zdá ROZUMNÉ mít "bezpečnostní pojistku" (vy tomu říkáte "systém") pro "kontrolu" stavu obvodu (hlídajícího stav destiček) - NIC proti. Má to ale ta ALE. Dle statistik NEJDE o nějakou "extrémně častou" záležitost a zdá se že u audi (stále píšete VW) mu dali přednost před (jakoukoli) detekcí druhé destičky (nebylo by /když už - jsme v "prémiových cenách automobilů"/ lepší "kachnu i husu"? :-)
Takhle to působí že "prémiový" výrobce "důkladněji" kontroluje JEDNU destičku (a druhou VŮBEC), zatímco mainstreamový (byť "méně důkladně") obě.
Tohle (až tak) NENí věc KONSTRUKCE automobilu, tohle bych opravdu spíš zařadila k SERVISním záležitostem (vím jak staré mám destičky - když se blíží jejich "konec" nechávám je - třeba při přezouvání - zkontrolovat a stejně jako pneu je měním raději "za 5 minut 12", než "minutu PO 12té"
PPS: Jinak :yes: - za to že jste KONEČNĚ (po 3 dnech diskuzí) napsal "o (k) věci" ;-)