Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější automobily střední třídy
Únorový trh v této kategorii vykazuje ztrátu 16,5 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 1.050 vozů, letos 877 (-173).
Měsíční žebříček, tedy alespoň co se první trojky týče, se nám vrátil do starých kolejí, což je ovšem docela zvláštní, protože od závěru letopočtu 2012 se ve střední třídě pořadí doslova mlelo. Aktuálně tedy zvítězil domácí Superb, který si připsal 309 kusů a podíl 35,2 %. Druhý Passat měl na kontě 211 aut (24,1 %). Mondeu se poslední dobou nedařilo, spadlo až na chvost Top 5. Nyní je znovu na tradičním bronzu, má však jen 63 nových registrací (7,2 %). Na Hyundai i40 zbyla až čtvrtá příčka s 53 přírůstky (6 %). Mezi nejlepší se vešlo ještě BMW trojkové řady (40, 4,6 %).
Ve srovnání s loňským druhým měsícem si Superb pohoršil o 4,3 %, tehdy rozšířilo vozový park 323 kusů. Passat je výjimkou, zaznamenal zisk 26 vozů, letos tedy vykazuje o 14,1 % více. Mondeo mu může jen závidět. je na tom špatně (rovných -40 %, respektive -42). Hyundai i40 hlásí rovněž meziroční pokles, byť mírný. Zhoršil se o 8,6 % (z 58 exemplářů v únoru 2012, tedy -5). BMW 3 spadlo ještě níže než Mondeo, o 45,2 % (ze 73 registrací o 33).
Titul procentního Skokana roku patří naprosto zaslouženě Mazdě 6. Zatím je na konci první desítky, ale zvedla se o 114,3 % (+8 aut ze sedmi). Druhá skončila kusovka Kia Optima s dvojnásobkem počtů. A kdo se umístil jako třetí? V tabulce najdeme pouhých pět postupů, ze zbytku pole je na tom nejlépe Lancia Delta se třetinovým ziskem. Absolutním počtům dominuje Passat před Mazdou 6, o třetí příčku se dělí Mercedes C a Kia Optima (+2), což tristní situaci segmentu jednoznačně dokazuje.
V propadácích se zmiňme jen o modelech, které jsou v Top 20. Tato nelichotivá nálepka náleží Renaultu Laguna. Francouz spadl o 68,2 %, z 22 na pouhých sedm exemplářů. Následuje jej Toyota Avensis (-64,1 %, -25 z 39). Za ní se nachází rodinka kupé, kabrioletů a „sportbacků“ Audi A5 se ztrátou 63,2 %, respektive dvanáctky aut. O nejvíce kusů se odporoučelo dolů Mondeo, druhé je BMW 3 a třetí nejhorší výsledek vykazuje Avensis. Podrobná čísla všech jsme již zmiňovali výše.
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti úvodním dvěma měsícům roku 2012 snížil o 11,1 %, z 2.039 na 1.812 aut (-227).
V ostře sledovaném pořadí od ledna se do čela dostala Škoda Superb s 551 exempláři (její podíl je 30,4 %). Volkswagen Passat se tedy před okřídleným šípem musel po jediném měsíci sklonit (466, 25,7 %). Třetí je jihokorejský Hyundai i40 (153, 8,4 %). Čtvrtou příčku okupuje Mondeo (99, 5,5 %). Další dva modely spolu bojují, na pětce je zatím Peugeot 508 (66, 3,8 %), trojkový Mnichovan na něj ovšem ztrácí jeden jediný kousek.
V meziročním srovnání se vedoucí Superb nemůže chlubit výsledkem -56 vozů (-9,2 %). Passat je bez problémů stále v kladných číslech (o 22 % více, +84 oproti loňsku). Velký Asiat se stylizovaným H vykazuje ještě mohutnější nárůst 68,1 % (ale jen +62 exemplářů). Vlajková loď Fordu na starém kontinentu drsně ztratila (-145 aut, -59,4 %), na čtvrtou generaci, jenž měla premiéru už na podzim 2012 v Paříži, se stále čeká. Bavorská série 3 se také výrazně zhoršila: o 35,6 % (-36 registrací).
S procentním skokanem je to složitější. Kia Optima má sice pěkných +300 % (8 prodaných aut místo dvou), ale není důležitá, stejně jako Toyota Prius (+125 %, +5 ze 4), ta je navíc mimo pořadí. Takže volba padá na Hyundai i40. Vzhůru stoupá i Mazda 6 (+60 %), která se vyšplhala o devítku jednotek z patnácti. Mezi kusovými borci vede Passat před i40 (+275) a právě japonskou „šestkou“. Doprodej druhé generace již skončil.
Hitparádě propadáků dominuje Toyota Avensis s -60,7 %, koupilo si ji jen 35 domácích zákazníků místo 89. Druhé je Mondeo, které již bylo vzpomenuto. Polovinu ztratila Honda Accord (-5 z 10), pod -40 % mají ještě Renault Laguna (-45,3 %), Opel Insignia (-43,4 %) a Audi A5 (-42,9 %). Těm kusovým vévodí končící třetí generace Mondea před Superbem a Avensisem (-54). Za BMW 3 se v této nelichotivé statistice nachází Insignia (-33).
Vznětové Superby si v únoru odvezlo 272 klientů (88 % z celkových počtů). Pro volkswageny střední třídy s totožnou zkratkou TDI na zádi se rozhodlo 198 novopečených majitelů (vyšších 93,8 %). Na bronzové příčce tohoto přehledu se ocitl Hyundai i40, turbodiesely u něj tvoří plných 100 %, vykazuje jich tudíž 53. Čtvrtá jsou naftová Mondea, která mají na kontě 49 vozů (77,8 %). 36 registrací aut se vznětovými motory zajistilo BMW řady 3 páté místo a podíl rovných 90 %.
Kromě sedmičky plynových Volkswagenů Passat (konkrétně na CNG, tedy zemní plyn) najdeme v nejnovějších tabulkách SDA rovněž trojici hybridů. Jmenovitě se jedná o Citroën DS5,Kiu Optima a Toyotu Prius.
Střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2013 | 1-2/2013 | 2/2013 | 1-2/2013 | |
1. | Škoda SUPERB | 309 | 551 | 35,2% | 30,4% |
2. | Volkswagen PASSAT | 211 | 466 | 24,1% | 25,7% |
3. | Ford MONDEO | 63 | 99 | 7,2% | 5,5% |
4. | Hyundai i40 | 53 | 153 | 6,0% | 8,4% |
5. | BMW 3 | 40 | 65 | 4,6% | 3,6% |
6. | Peugeot 508 | 27 | 66 | 3,1% | 3,6% |
7. | Mercedes-Benz C | 24 | 35 | 2,7% | 1,9% |
7. | Subaru LEGACY | 24 | 42 | 2,7% | 2,3% |
9. | Opel INSIGNIA | 18 | 43 | 2,1% | 2,4% |
10. | Mazda 6 | 15 | 24 | 1,7% | 1,3% |
11. | Toyota AVENSIS | 14 | 35 | 1,6% | 1,9% |
11. | Volvo S/V60 | 14 | 47 | 1,6% | 2,6% |
13. | Citroën DS5 | 13 | 25 | 1,5% | 1,4% |
14. | Audi A4 | 12 | 34 | 1,4% | 1,9% |
15. | Citroën C5 | 11 | 35 | 1,3% | 1,9% |
16. | Audi A5 | 7 | 20 | 0,8% | 1,1% |
16. | Renault LAGUNA | 7 | 29 | 0,8% | 1,6% |
18. | Kia OPTIMA | 4 | 8 | 0,5% | 0,4% |
18. | Lancia DELTA | 4 | 5 | 0,5% | 0,3% |
20. | Honda ACCORD | 2 | 5 | 0,2% | 0,3% |
20. | Chevrolet MALIBU | 2 | 8 | 0,2% | 0,4% |
Ostatní modely | - | 3 | 17 | 0,3% | 0,9% |
CELKEM | - | 877 | 1812 | 100,0% | 100,0% |